Екипът ни се присъедини към развойния отдел на Mercedes-Benz в калифорнийската пустиня за ранен тест на GLC EV. Прототипът се оказа изненадващо способен и координиран в екстремните пясъчни условия.
Пясъчните дюни Дюмон се издигат от пустинята Мохаве като кит, изскачащ от морето – извисяващи се хълмове от постоянно променящ се пясък, които доминират хоризонта. Това е терен, подходящ за специално подготвени състезателни камиони за рали Дакар или за тръбни бъгита за дюни с специални гуми.
Въпреки това, нашата цел беше по-сериозна: ранен тест на прототип на предстоящия GLC EV. Очаква се SUV моделът да влезе в продажба в края на 2026 г. и ще служи като електрическа алтернатива на един от най-популярните модели на Mercedes-Benz.
Две версии и изцяло нова платформа
Mercedes-Benz ще предложи електрическия GLC (официално GLC с EQ технология) в две версии. Първа ще се появи версията, която тествахме в пустинята – GLC400 4Matic. Тя разполага с два електромотора, задвижване на четирите колела, системна мощност от 483 к.с. и въртящ момент от 808 Нм. По-късно ще се появи и GLC300+ със задно задвижване, един мотор, 369 к.с. и 504 Нм въртящ момент.
Въпреки че споделя името си с бензиновия GLC, електрическият вариант е изграден на напълно нова платформа. Може да изглежда прекалено да се тества такъв автомобил в толкова сурова среда, тъй като повечето собственици едва ли ще излязат извън утъпканите пътища. Инженерите на Mercedes обаче обясниха, че точно това е целта. Дълбокият и аморфен пясък служи за калибриране на системите за контрол на сцеплението, стабилността, ABS и асистента за спускане по наклон, за да се гарантира, че те могат да се справят с най-екстремните ситуации. Ако може да изкачи дюна, вероятно ще се справи и с паркинга на всеки супермаркет.
Усещане зад волана в пясъка
По време на теста използвахме автомобила изключително в режим „Terrain“, при който предният електромотор, който може да се включва и изключва автоматично, остава постоянно зацепен. Сензори отчитат приплъзването на колелата и определят подходящото разпределение на въртящия момент между независимо управляваните преден и заден мост, подобрявайки сцеплението. Единствената промяна за нашето офроуд приключение беше, че инженерите намалиха налягането в гумите Pirelli P Zero до около 1 бар, за да увеличат контактната повърхност.
Първоначалното ни впечатление от управлението беше положително, с предвидимо усещане при завиване. Воланът не предоставя прекалено много обратна връзка, но е добре настроен и вдъхва увереност. С изключен контрол на стабилността обаче, почти не бяха необходими движения с волана, за да накараме GLC EV да се плъзга. Само с педала на газта автомобилът може да се завърти в кръг, като се оказа лесен за управление и наистина забавен за каране.
Подаването на мощност беше добре управлявано и лесно за адаптиране чрез прецизни корекции с десния крак. Дрифтът с GLC EV се усещаше почти интуитивен, като системата за контрол на сцеплението разпределяше въртящия момент така, че да поддържа ефектно плъзгане с минимални корекции от страна на водача. Усещахме как системите решават кои колела да завъртят, докато си проправяхме път през дюните, което ни караше да се чувстваме като рали пилоти. Когато се налагаше да намалим скоростта, спирачките се усещаха изненадващо ефективни дори върху пясъка.
Въпреки че тестовият GLC EV беше оборудван със стандартно пружинно окачване, а не с опционалното въздушно, той беше шокиращо комфортен върху вълнообразните дюни. От време на време се чуваха удари отдолу при преминаване през по-големи неравности, но самото превозно средство оставаше забележително стабилно, а купето – спокойно. Очакваме с нетърпение да тестваме GLC EV и по разбити градски пътища, които понякога наподобяват пясъчни дюни.
Пързалянето с GLC EV по пясъчни дюни има малко общо с луксозния начин на живот, но времето ни в калифорнийската пустиня разкри, че този електрически SUV носи една от ключовите черти на Mercedes-Benz: усещането за цялост и здравина. От управлението през окачването до системата за управление на сцеплението, всичко работеше в пълен синхрон. Тази хармония вдъхва ниво на доверие между водача и автомобила, което се надяваме да се пренесе от дюните по улиците през следващата година.
Последвайте ни в Google News