С новата технология за зареждане на Mercedes-Benz, на един от моделите на германския производител ще са му нужни само 10 минути, за да измине разстоянието от Фресно до Сан Франциско в Калифорния. Това е по-бързо от някои от най-ефективните електрически автомобили на пазара. Пробегът от около 320 км е постижим за модели като Mercedes-Benz CLA, а технологията се очаква да бъде напълно интегрирана до следващата година на пазара в Северна Америка.

Разширяване на мрежата за зареждане

Времето за зареждане е едно от най-честите възражения, които скептиците към електрическите автомобили използват. Универсалният аргумент гласи, че никой не иска да чака 30 минути, за да зареди колата си, когато зареждането на автомобил с двигател с вътрешно горене отнема само няколко минути. Това е основателно притеснение и неоспорим недостатък, който много производители се стремят да решат.

За САЩ германският производител си е поставил за цел да изгради над 400 хъба за зареждане в Северна Америка, състоящи се от повече от 2 500 мощни зарядни станции. В отговор на пазарното търсене Mercedes-Benz си партнира с Alpitronic, за да въведе високоскоростни зарядни станции, които не само ще намалят значително времето за зареждане, но и ще подобрят цялостното преживяване.

Франц Райнер, главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz Mobility, заяви, че с интеграцията на новите технологии и разработването на изключително мощно бързо зарядно устройство, компанията поставя нови стандарти за общественото зареждане. Той добави, че заедно с Alpitronic създават преживяване, което е не само изключително бързо, но и безпроблемно интегрирано в екосистемата на марката, което прави електрическия транспорт още по-привлекателен за клиентите.

Кои са Alpitronic?

Alpitronic е италианска технологична компания, специализирана във високотехнологични електронни системи, приложими в различни индустрии, включително в авиокосмическия и автомобилния сектор. В рамките на партньорството зарядните устройства за електрически превозни средства на Alpitronic ще бъдат въведени на северноамериканския пазар. Техните зарядни устройства, наречени „Hyperchargers“, са рекламирани като едни от най-компактните и мощни опции на пазара.

По-добрият хардуер води до по-висока производителност

Партньорството с Alpitronic е ключово за постигането на тези впечатляващи резултати. Усъвършенстваният хардуер на техните „Hyperchargers“ позволява значително намаляване на времето за престой на зарядните станции, което е голяма крачка напред в развитието на електрическия транспорт.

Значително съкратените времена за зареждане, обявени от Mercedes-Benz, са резултат от системата HYC1000 на компанията Alpitronic. Тя се състои от специален енергиен шкаф (Power Cabinet), който съхранява до осем силови модула SiC-Stack и DC дозатори. Шкафът може да осигури мощност до 1 мегават – достатъчно за захранването на между 500 и 1000 средностатистически домакинства за около час.

Новата зарядна система е проектирана да отговаря на различни нужди и може да захранва всичко – от електрически товарни камиони до леки автомобили. Мощността от енергийния шкаф се насочва към зарядните колонки на компанията, наречени „EV Dispenser“, които могат да доставят до 200 кВт, докато зареждат два електрически автомобила едновременно. Още по-впечатляващото е, че генерираният 1 мегават от силовите модули се разпределя равномерно между активните портове за зареждане.

Филип Зенонер, главен изпълнителен директор на Alpitronic, заяви, че високите скорости на зареждане са от съществено значение, за да могат клиентите да се възползват пълноценно от възможностите на модерните електрически автомобили. Той добави, че компанията е развълнувана от възможността да осигури ултрабързо и надеждно зареждане в мрежата на Mercedes-Benz, което прави електрическия транспорт наистина лесен за ежедневието.

Например, ако един енергиен шкаф е свързан към зарядна станция за електрически камиони и такава за леки автомобили, мощността ще се разпредели според нуждите на различните портове. В този случай портът, свързан към камиона, ще получи повече енергия. Според Alpitronic една такава система е способна да зарежда до осем електрически автомобила едновременно. Освен това зарядните устройства, предлагани от италианската компания, са компактни, тъй като не включват силовия модул, което позволява по-гъвкави възможности за монтаж и разположение.

Това е важна стъпка напред за масовото навлизане на електрическите автомобили, тъй като технологията не само ще намали времето за зареждане, но и се прилага в разработката на бъдещи спортни електрически модели.

Концептуалният електрически автомобил на компанията, AMG GT-XX, е послужил като тестова платформа за високопроизводителни зарядни устройства. Те са успели да поддържат мощност от 1000 кВт през един-единствен CCS кабел в продължение на два часа и половина. Тази технология е позволила възстановяването на пробег от около 124 км само за една минута и вече се интегрира в разработката на концепцията. Ако бъде напълно реализирана, тя може да надмине настоящите стандарти и да направи презареждането на електромобил толкова бързо, колкото зареждането с гориво.

Още един крайъгълен камък

Макар че технологията за безжично зареждане е огромна крачка напред за навлизането на електрическите автомобили, тя не е единственият проект, който Mercedes-Benz развива. Друга важна насока в еволюцията на електрическия транспорт е пробивът на компанията при батериите с твърд електролит. Тези батерии се отличават с твърд електролит вместо течните, използвани в конвенционалните батерии днес. Предимствата им включват по-бързо зареждане, по-висока енергийна плътност, по-компактни размери и по-висока степен на безопасност.

По-рано тази година Mercedes-Benz обяви, че е успяла успешно да интегрира такава батерия в платформа на сериен автомобил, който се е придвижил на собствена мощност. Разработката на проекта е започнала през 2024 г., като батерията е била монтирана в тестов прототип на базата на Mercedes-Benz EQS. Лабораторните тестове са започнали в края на годината, за да подготвят автомобила за пътни изпитания, планирани да стартират през 2025 г. Батерията с твърд електролит на тестовия автомобил предлага до 25% по-голям пробег в сравнение със стандартния Mercedes-Benz EQS, като общият пробег се оценява на близо 1000 км. Успоредно с усъвършенстването на тази технология, компанията е подобрила и своя високопроизводителен концепт AMG GT-XX, което е довело до подобряване на рекорди и демонстрация на потенциала на спортните електрически автомобили.

И други германски производители променят подхода си към зареждането

Технологията, която Mercedes-Benz планира да въведе в своята мрежа за зареждане, е вълнуваща и новаторска. Компанията обаче не е единственият производител, който наскоро обяви промени в своята архитектура и предложения за зареждане. Porsche съобщи, че е разработила безжична зарядна станция, която би направила зареждането на електрически автомобил толкова лесно, колкото зареждането на телефон. Интересно е да се отбележи, че Tesla също подаде патент през 2024 г., който предвиждаше безжична подложка, използваща индуктивно зареждане.

Д-р Михаел Щайнер, заместник-председател и член на изпълнителния борд, отговарящ за изследвания и разработки в Porsche, заяви, че лекотата на употреба, пригодността за ежедневна експлоатация и зарядната инфраструктура все още са решаващи фактори за приемането на електрическите автомобили. Той изрази гордост, че индуктивното зареждане скоро ще бъде достъпно в серийното производство на Porsche, като подчерта, че зареждането на електрически автомобил у дома никога не е било толкова лесно и удобно.

Тази безжична зарядна станция може да доставя до 11 кВт мощност, което е сравнимо с производителността на някои от водещите зарядни устройства, налични на пазара в момента. За да работи, автомобилът трябва да бъде оборудван със съответния хардуер. В случая с изцяло електрическото Porsche Cayenne това е приемник, разположен от долната страна на автомобила между предните колела. Вероятно ще виждаме все повече подобни решения в бъдеще, особено след като Porsche се обърна към Tesla за съдействие в областта на зареждането на електрически превозни средства.

, ,

Подобни публикации