Daimler Buses представи за първи път серийната версия на Mercedes-Benz eIntouro по време на изложението Busworld Europe. Моделът е първият изцяло електрически междуградски автобус на компанията.
Конфигурацията с до два пакета батерии с максимален общ капацитет от 414 кВтч позволява пробег до 500 километра с едно зареждане. Действителният пробег зависи от стила на шофиране, терена и климатичните условия. Това прави eIntouro подходящ не само за училищен, междуградски или служебен транспорт, но и за екскурзии и кратки пътувания.
От Daimler Buses обявиха, че ще инсталират зарядни станции на ключови туристически локации в Европа, за да улеснят използването на електрически автобуси дори до по-отдалечени дестинации. Поръчките за новия модел ще се приемат от пролетта на 2025 г., а първите доставки за клиенти се очакват през втората половина на 2026 г.
Тил Обервьордер, главен изпълнителен директор на Daimler Buses, обясни, че компанията последователно следва своите планове за преминаване към електрически транспорт от представянето на eCitaro през 2018 г. Той добави, че серийният eIntouro е следващата важна стъпка и вече е доказал качествата си по време на зимни тестове при екстремно ниски температури на Полярния кръг, както и при летни изпитания в Испания при над 45 градуса по Целзий.
Производителят планира да добави туристически автобуси с батерии в продуктовата си гама до края на десетилетието, а след това да пусне в серийно производство и модели с горивни клетки. Градският автобус Mercedes-Benz eCitaro вече се предлага от 2023 г. с водородна горивна клетка като система за удължаване на пробега.
Моделът eIntouro е базиран на познатия дизелов автобус Mercedes-Benz Intouro, но използва изцяло електрическо задвижване. Предлага се в две дължини: 12,18 метра и 13,09 метра (eIntouro M), които покриват варианти с от 50 до 63 седящи места.
Новият Mercedes-Benz eIntouro може да бъде поръчан с един или два пакета батерии, всеки с капацитет от 207 кВтч. Първият пакет винаги е разположен зад предния мост за оптимално разпределение на теглото, докато вторият се намира в задната част, на мястото на бившия двигателен отсек. Батериите използват литиево-желязо-фосфатна (LFP) технология, която се отличава с дълъг живот до 15 години и позволява използването на над 95% от инсталирания капацитет.
Зареждането се осъществява чрез CCS Type 2 конектори. При версията с два пакета батерии максималната мощност на зареждане достига 400 кВт, а при тази с един пакет – до 225 кВт. Електрическото централно задвижване осигурява 320 кВт постоянна мощност и 400 кВт пикова мощност.
Нова електронна архитектура позволява актуализации „по въздуха“
С eIntouro Daimler Buses става първият производител на автобуси в Европа, който представя модел, съвместим с актуализации „по въздуха“ (over-the-air). Тези софтуерни обновления се изпращат до превозното средство през мобилната мрежа и се инсталират, без да е необходимо посещение в сервиз. Процесът се контролира през портала Omniplus On. Тази технология позволява бързото инсталиране не само на критични актуализации по сигурността, но и на общи подобрения в софтуера и промени в настройките.
Най-нови системи за безопасност
Оборудването за безопасност на новия eIntouro включва множество модерни асистиращи системи. Опционалният асистент за аварийно спиране Active Brake Assist 6 (ABA 6) може да реагира с автоматично спиране на велосипедисти и пешеходци. Стандартно се монтира Sideguard Assist 2, който следи зоните от двете страни на автобуса, а при скорост над 40 км/ч изпълнява и ролята на асистент за смяна на лентата. Системата Frontguard Assist наблюдава зоната пред превозното средство при скорост до 15 км/ч и предупреждава водача за хора или препятствия при потегляне.
Стандартният пакет включва още интелигентен асистент за ограничение на скоростта (Traffic Sign Assist), система за следене на налягането в гумите (TPM), асистент за следене на вниманието на водача (AtAs), интерфейс за алкохолен тестер и камера за заден ход. Като алтернатива се предлага и опционална 360-градусова система от камери. За eIntouro е налична и системата MirrorCam, която заменя конвенционалните огледала.
Последвайте ни в Google News