Mercedes-Benz преработва бъдещите си фарове, декоративни панели и пластмасови детайли, като ще използва винтове, разглобяеми крепежни елементи и части от един вид материал. Целта е да се подобри възможността за ремонт и да се намали въглеродният отпечатък при производството, докато компанията представя нови модели и софтуерни актуализации.
Фарове, които се отварят, а не се изхвърлят
Mercedes-Benz преосмисля начина, по който сглобява своите автомобили, като промяната започва от места, които обикновено остават незабелязани. Като част от нова програма за кръгова икономика, компанията преработва компоненти, така че те да могат да бъдат разглобявани и ремонтирани, вместо да бъдат залепени в един цял модул, който се изхвърля.
Съвременните LED фарове са сред най-скъпите части в един автомобил, отчасти защото са произведени като херметизирани модули. Стъклото, корпусът, декоративните елементи и електрониката са свързани с трайни лепила, което е добро за водоустойчивостта, но лошо за възможността за ремонт. Ако камъче спука стъклото, собствениците често плащат за цял нов фар, вместо само за предпазен капак.
Съгласно новия подход, Mercedes-Benz проектира бъдещите си светлини така, че да се сглобяват с винтове, а не с лепило. Стъклото и корпусът се закрепват с механични елементи, а вътрешните модули са разположени така, че техниците да могат да свалят предния капак, да сменят повреден елемент или дефектен контролен блок и след това отново да херметизират фара. По отношение на устойчивостта, компанията се стреми всеки основен компонент да бъде изработен от един вид пластмаса, което улеснява сортирането и рециклирането, когато автомобилът достигне края на живота си. Според марката това може почти да удвои дела на рециклирания материал във фаровете и да намали въглеродния им отпечатък с около 50%, без да променя основната им функция.
Интериорни панели и пластмаси, създадени за втори живот
Идеята „винтове, а не лепило“ намира приложение и в интериора. Вътрешните панели на вратите, които преди са били заварявани или залепвани в един цял елемент, се преработват с разглобяеми пластмасови нитове и щипки. По този начин текстилът, пяната и основите могат да бъдат разделени отново. Нови детайли от PET пластмаса със слоеста структура използват рециклирани материали в структура, която е по-лека от стандартните панели, но все пак може да бъде рециклирана като PET в края на експлоатационния си живот. Други компоненти, като резервоари за течност за чистачки и панели по дъното на автомобила, преминават към по-високо съдържание на рециклирани материали и по-прости смеси от суровини.
Провеждат се и експерименти с необичайни суровини. Mercedes-Benz вече тества пластмаси, получени от стари гуми и корпуси на въздушни възглавници, за части като повърхности от синтетична кожа, тампони на двигателя и скоби. Идеята е същите автомобили, които днес се възползват от по-лесните ремонти, в крайна сметка да осигурят суровини за бъдещите поколения, вместо да бъдат раздробявани на смесени отпадъци, които трудно се използват повторно.
Качество, технологии и дългосрочна визия
За собствениците непосредствената полза е свързана с превръщането на скъпите части в по-малко консумативи. Фар, който може да бъде отворен и обслужен, би трябвало да има по-дълъг живот и да струва по-малко за поддръжка, което е от все по-голямо значение, тъй като автомобилите се оборудват с все повече сензори, LED модули и сложни светлинни подписи. Това се вписва в начина, по който Mercedes-Benz се опитва да позиционира следващата си вълна от продукти – едновременно по-технологични и по-издръжливи, от базови модели като новия CLA до седаните от най-висок клас.
Компанията все повече разчита на софтуер и актуализации, за да удължи живота на съществуващите автомобили. В същото време се фокусира и върху механични промени като сглобяеми фарове и разглобяеми панели. Тези усилия целят да поддържат автомобилите в отлично състояние за по-дълго време и да намалят количеството хардуер, който трябва да се изхвърли, когато само една част се повреди.
Последвайте ни в Google News