Mercedes-Benz Sprinter (2024): Работен кон с луксозни маниери

Когато повечето хора чуят Mercedes-Benz, вероятно си представят луксозен SUV или елегантен кабриолет. В голяма част от света обаче германският производител е също толкова известен и със своите товарни автомобили.

Именно затова трилъчата звезда се вижда и върху ванове за доставки или кемпери. На върха на гамата в САЩ е Mercedes-Benz Sprinter модел 2024 г. – пълноразмерен ван, който се предлага в пътнически и товарни конфигурации. Това обаче не е спокойна и изолирана капсула за деветчленно семейство, а преди всичко работен инструмент, макар и с някои познати луксозни елементи. След едноседмичен тест на товарен Sprinter, ето какво научихме за големия ван на Benz.

Цената не е ниска

Mercedes-Benz Sprinter за 2024 г. се предлага в изключително богата гама от конфигурации – с различна височина, дължина, товароносимост и капацитет на теглене. Независимо дали се купува за бизнес, за превоз на пътници или като основа за кемпер, почти сигурно е, че ще последват допълнителни разходи за персонализация.

Най-евтиният товарен Sprinter за 2024 г. започва от 49 900 долара, докато пътническата версия със задни седалки и прозорци стартира от 55 800 долара. Междинният вариант с един ред задни седалки и общ капацитет от петима души струва 52 120 долара. Другите пълноразмерни ванове на пазара са с около 5000 до 9000 долара по-евтини. Стандартното оборудване все пак включва някои полезни екстри – освен базови неща като климатик и задължителната камера за заден ход, всеки Sprinter разполага с круиз контрол и стартиране с бутон. Повечето други опции се поръчват индивидуално. Например, тестовият автомобил беше оборудван с електрически контакт в товарния отсек (91 долара), сателитно радио (253 долара), дървен под на товарното пространство (418 долара) и допълнителен нагревател (669 долара), които заедно с други опции увеличиха цената му с над 11 000 долара. Новият изцяло електрически eSprinter е още по-скъп, със стартова цена от 74 181 долара.

Без излишен лукс

Sprinter носи голяма емблема на Mercedes върху радиаторната решетка и още една върху огромните си задни врати. Това обаче е почти всичко, което свързва екстериора му с имиджа на луксозната марка, особено при тестовия автомобил с предна част от сива пластмаса и стоманени джанти.

Някои ентусиасти харесват издадения напред преден капак на Sprinter, за разлика от по-плавния дизайн при Ford Transit или Ram ProMaster. Тази дизайнерска особеност не предизвиква силни емоции, но ако трябва да се изрази позиция по въпроса, подходът на конкурентите изглежда по-сполучлив. Като цяло обаче трите вана са доста сходни – високи и тесни превозни средства, създадени да предложат максимално използваемо пространство.

Познати елементи от Mercedes в кабината

Отвътре Sprinter е комбинация от изцяло функционални елементи и неочаквани луксозни акценти. Арматурното табло е изработено от твърда пластмаса, но кръглите вентилационни отвори, прецизно работещите лостчета и инфоразвлекателната система с ясен екран са директно пренесени от леките автомобили на Benz. Това усещане се засилва при избор на опционалния 10,3-инчов екран, който запълва по-добре голямото табло в сравнение със скромния 7-инчов дисплей на тестовия автомобил.

Всеки, който не е управлявал модерен пълноразмерен ван, ще бъде изумен от видимостта навън. Огромните странични прозорци се спускат ниско, а челното стъкло продължава далеч под горната част на таблото, което прави маневрирането лесно. В унисон с американските предпочитания, Mercedes са предвидили и множество големи поставки за чаши.

Пътническата версия се предлага в конфигурации с 12 и 15 места.

Изключителна функционалност

Повечето ванове Sprinter са товарни и предлагат огромна практичност. За сравнение, Toyota Sienna с дължина около 5,2 метра има товарен обем от 2860 литра. Тестваният Sprinter с дълга база и висок покрив е дълъг близо 7,4 метра и разполага с 15 090 литра товарно пространство. Това показва огромната разлика между миниван и пълноразмерен ван.

Разбира се, това пространство е предназначено за монтиране на рафтове или легла. Все пак трябва да се отбележи, че Ford Transit и Ram ProMaster са дори по-високи и по-широки, което е предимство при оборудване на кемпер. Sprinter може да тегли до 2270 кг с базовия си двигател или до 3400 кг с по-мощния агрегат. Предлага се и задвижване на всички колела за лек офроуд или доставки в снежни условия.

Управлява се като камион

При шофиране на Ford Transit усещането е изненадващо близко до това на лек автомобил, с естествено управление и сравнително мека возия. Sprinter, от друга страна, се усеща като голям камион. Тракащият дизелов двигател, широкият радиус на завой и твърдото окачване ясно напомнят, че това е тежкотоварно превозно средство. Все пак, управлението е изключително плавно – детайл, на който инженерите на Mercedes очевидно са обърнали специално внимание.

Sprinter се предлага с два 2,0-литрови четирицилиндрови дизелови двигателя и новото електрическо задвижване. Базовият двигател е със 170 к.с. и 400 Нм въртящ момент, докато по-мощният вариант предлага 211 к.с. и 450 Нм. Тези малки дизелови мотори обещават по-нисък разход на гориво от V6 двигателите на конкурентите. Те обаче изискват по-сложна поддръжка, а дизеловото гориво обикновено е по-скъпо. Новият eSprinter се очаква да изминава около 320 км с едно зареждане, което е повече от значително по-евтиния Ford E-Transit.

Sprinter спрямо конкуренцията

Основните конкуренти на Sprinter са ясни. Ford Transit е особено привлекателен със своето приятно управление и ускорение. Ram ProMaster се отличава с изключително малък радиус на завой. И двата модела са по-евтини и предлагат малко повече пространство от Sprinter. Ram обаче се предлага само с предно предаване и отстъпва на Mercedes по отношение на интериорните детайли и плавността на волана.

Последните пълноразмерни ванове на пазара са остарелите Chevrolet Express и GMC Savana, които са претърпели само незначителни промени от дебюта си през 1997 г. Те нямат висок покрив и къса предница в европейски стил и карат Sprinter да изглежда като изтънчен и модерен автомобил. При тях липсват съвременни удобства като регулируеми облегалки за глава, сензорни екрани или автоматично аварийно спиране. Въпреки това, те са се доказали като прости и издръжливи машини с най-ниските цени в сегмента.

Създаден да работи

Mercedes описва своите работни ванове като „родени да работят“. Обещанието е, че по-високата първоначална цена на Sprinter се отплаща с изключителна издръжливост и дълъг експлоатационен живот.

Макар че това обещание не може да бъде проверено в рамките на кратък тест, то със сигурност носи спокойствие. Sprinter е мощна машина с неочаквано фини детайли като плавното си управление и елегантната инфоразвлекателна система.

Независимо от причината, поради която някой търси пълноразмерен ван, Sprinter определено заслужава внимание.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации