Екологична концепция
Ако природозащитна организация трябваше да създаде автомобил, той вероятно би приличал на Mercedes-Benz Tomorrow XX. Засега обаче концепцията не се отличава с впечатляващ дизайн. Целта не е била да се представи красиво изваяна машина, подобна на скорошните Concept AMG GT XX или Vision EQXX, а да се направи задълбочен анализ на автомобила. Търсят се начини за намаляване на общото тегло, оптимизиране на производствената ефективност, подобряване на биоразнообразието и консумиране на по-малко енергия на ниво завод.
Без фокус върху дизайна и задвижването
Това не е обичайният концептуален автомобил с поляризиращ дизайн, който се хвали с главозамайващи скорости, мощност от 1200 к.с., пътен просвет от около 10 см или изключително непрактичен интериор, който може дори да няма волан.
Tomorrow XX има много малко общо с естетиката и стила и не е обвързан с конкретен тип задвижване, било то с двигател с вътрешно горене или електрическо. Вместо това, той идва от напредналите лаборатории за изследвания и разработки в Щутгарт, където инженерите се фокусират върху малките детайли, които биха могли да доведат до голяма промяна.
Пластмаси без изкопаеми горива и нисковъглеродна стомана
Става дума за модули за врати, изработени от пластмаси без изкопаеми суровини, напълно рециклируем фар, който е по-лесен за ремонт и обслужване, джобове на вратите от рециклирани пластмасови бутилки и брони, направени от рециклирана пластмаса след употреба. Целта е и 90-процентно намаляване на въглеродния отпечатък при производството на алуминий.
Обсъжда се премахването на конвенционалните доменни пещи и замяната им с електродъгови пещи, захранвани изцяло от възобновяема енергия. Това ще позволи производството на стомана с почти нулев въглероден отпечатък, като същевременно се рециклират 100% от отпадъците чрез партньорства със стоманодобивни предприятия.
Новият CLA като пример за бъдещето
Mercedes-Benz работи и по концепцията за „градски добив“ за извличане на вторични суровини от автомобили за скрап, които да се използват в нови превозни средства. За целта вече са сключени партньорства. Производителят съобщи, че в северозападна Германия се изгражда иновативен център за събиране на излезли от употреба автомобили. Той може да допринесе значително за осигуряването на рециклирани суровини за повторно интегриране в производствения цикъл.
Всички сме виждали серийни автомобили, които използват рециклирана пластмаса за тапицериите на седалките, но Mercedes-Benz вижда много повече възможности за развитие. От компанията дават пример, че резервоарът за течност за чистачки на новия CLA е направен от 100% рециклиран полипропилен вместо от първичен материал.
Преосмисляне на 40 компонента
Йорг Бурцер, член на управителния съвет на Mercedes и ръководител на отдела за изследвания, разработки и доставки, заяви, че компанията преосмисля буквално всеки един компонент от самото начало. Той добави, че технологичната програма Tomorrow XX прилага този подход цялостно в цялото продуктово портфолио и верига на стойността, достигайки границите на възможното. Според него, разработването на над 40 нови и по-устойчиви концепции за компоненти и материали само за две години е феноменален резултат и показва огромния потенциал, който се разкрива.
Колко достъпен е този подход?
Всичко това звучи чудесно, дори утопично, но колко практични са тези подходи при масово производство? Автомобилните производители неслучайно са привлечени от най-ниската оферта, а в същото време средната цена на нов автомобил в Америка наближава 50 000 долара.
Може би клиентите, които купуват Mercedes S-Class, нямат против да платят повече за своята нисковъглеродна стомана, но истинското предизвикателство е този подход да стане достъпен за автомобил като Nissan Versa.
Това не омаловажава концепцията Tomorrow XX. Доставчиците на автомобилни компоненти са изправени пред изключително високи изисквания от страна на своите клиенти производители. Надеждата е, че те ще погледнат на тази инициатива на Mercedes-Benz с отворено съзнание, може би с известен ентусиазъм и като шанс да мислят извън установените рамки.
Последвайте ни в Google News