Mercedes-Benz Trucks представя новия eActros 400

Със своя електрически камион за дълги разстояния eActros 600, чието серийно производство стартира в края на 2024 г., Mercedes-Benz Trucks предлага силна алтернатива на дизеловите превозни средства. Сега производителят представи за първи път eActros 400 – нов вариант, базиран на технологията на eActros 600, по време на събитие за журналисти близо до завода си в Молсхайм, Франция.

С множество нови възможности за комбинации, базирани на двата модела, Mercedes-Benz Trucks целенасочено разширява гамата си от електрически камиони, за да отговори на още повече логистични изисквания в тежкотоварния транспорт на дълги разстояния и дистрибуцията. В бъдеще Mercedes-Benz Trucks ще предлага eActros като eActros 400 с два и като eActros 600 с три батерийни пакета. Всеки от тях ще бъде наличен като влекач или шаси-кабина, за да отговаря на индивидуалните нужди по отношение на предназначение, пробег и полезен товар.

Освен това клиентите ще могат да избират между две кабини: доказаната L-кабина с по-нисък вход или аеродинамично подобрената и по-голяма ProCabin за максимален комфорт. Ще има и голям брой нови варианти на междуосието, както и допълнителни конфигурации на осите за шаси-кабините, за да се покрият още повече сфери на приложение.

Първите нови модели ще могат да се поръчват от октомври на пазарите в ЕС30 и на избрани пазари извън ЕС, като част от тях ще слязат от производствената линия в завода във Вьорт на Рейн през 2025 г. Новите варианти на второто поколение на модела eActros запазват основните технологични характеристики на eActros 600, който се отличава с иновативната си цялостна концепция, състояща се от модерно задвижване и висока енергийна ефективност.

Това включва разработената от компанията електрическа задвижваща ос, технология с литиево-желязо-фосфатни (LFP) клетки, известна с дългия си експлоатационен живот и използваемата си капацитет на батерията от над 95 процента, 800-волтова бордова система, както и новото арматурно табло Multimedia Cockpit Interactive 2 и цялостен пакет от системи за подпомагане на водача. С разширяването на второто поколение на модела eActros, до края на годината Mercedes-Benz Trucks ще прекрати производството на моделите eActros 300/400 от първо поколение.

Батериите определят пробега, полезния товар и цената

Новите варианти на eActros 400 позволяват по-достъпно навлизане в света на електрическите превози. Те са оборудвани с два LFP батерийни пакета от по 207 кВч, които заедно осигуряват инсталиран капацитет от 414 кВч – откъдето идва и означението 400. Различните конфигурации на eActros водят до различен пробег, който варира в зависимост от класа на автомобила и начина на употреба. При постоянен стил на шофиране на дълги разстояния пробегът обикновено е по-голям, отколкото при регионална тежкотоварна дистрибуция. Например, eActros 400 6×2 с фургон, предназначен за класическа употреба в тежката дистрибуция, постига пробег до 480 километра при частично натоварване и околна температура от 20 градуса по Целзий.

Както и досега, eActros 600 разполага с три батерийни пакета с общ инсталиран капацитет от 621 кВч, откъдето идва и означението 600. Това позволява пробег от 500 километра без междинно зареждане, като стойността може да е значително по-висока в зависимост от конфигурацията на автомобила, стила на шофиране, маршрута и други фактори. В най-икономичната си комбинация eActros 600 може да постигне пробег до 560 километра с три батерийни пакета при класически превози на дълги разстояния и общо тегло на композицията от 40 тона. Ако влекачът eActros е оборудван с доказаната L-кабина и само два батерийни пакета, той постига пробег до 330 километра при същата употреба и почти сравними общи условия.

eActros 400 с два батерийни пакета има по-ниско собствено тегло и съответно предлага по-голям полезен товар от eActros 600 с три пакета. Намаленото тегло увеличава максималното натоварване на лафета на eActros 400 до 9,5 тона. В комбинация със стандартно полуремарке, eActros 400 постига полезен товар от над 25 тона. Това означава, че eActros 400 има допълнителен полезен товар от над 3 тона в сравнение с eActros 600, което го доближава до нивото на дизеловите камиони. Както eActros 400, така и eActros 600 могат да се зареждат с до 400 кВ чрез стандартния CCS2 порт от лявата страна на автомобила, зад кабината. Като опция може да се поръча и втори CCS2 порт от дясната страна. Зареждането на два батерийни пакета от 10 до 80 процента отнема около 46 минути, докато при три пакета времето е около 70 минути.

В допълнение към CCS зареждането, eActros 600 с кабина ProCabin, предназначен за превози на дълги разстояния, в бъдеще ще поддържа и мегаватово зареждане.

Индивидуални варианти на кабината за различни приложения

В зависимост от основната сфера на приложение – дали в тежкотоварната дистрибуция или в превозите на дълги разстояния – изискванията към кабината също варират. Гъвкавият избор на различни варианти на кабината позволява на клиентите да приспособят комфорта, ергономията и икономичността към специфичните изисквания на своята дейност. В бъдеще клиентите ще могат да избират между две кабини: L-кабината с доказания дизайн на Actros и футуристичната ProCabin. И двата варианта са налични както за eActros 400 с два, така и за eActros 600 като шаси-кабина с три батерийни пакета.

Благодарение на своя със 170 мм по-нисък вход и компактни размери, доказаната L-кабина с широчина от 2,30 метра предлага отлични условия за дейности с често качване и слизане, както и за по-къси разстояния. Тя се предлага във варианти Classic или StreamSpace и впечатлява с ергономично проектиран кокпит, голямо пространство за съхранение и множество практични функции за комфорт, като стандартно инсталираните Multimedia Cockpit Interactive 2 или LED фарове. L-кабината може да бъде икономически интересно решение за клиенти с ограничен бюджет и позволява леко предимство в полезния товар поради по-ниското си тегло.

Футуристично проектираната кабина ProCabin е създадена за максимален комфорт и е особено подходяща за дълги пътувания с редовни нощувки, благодарение на равния си под и усещането за простор. Кабината е проектирана и за изключително ефективна аеродинамика с цел намаляване на консумацията на енергия. В интериора си, широката 2,50 метра кабина, налична в три варианта – Stream, Big или Giga, разполага с множество удобства като подобрено отопление на седалките, премиум тапицерии от плоска тъкан или легла с пълна подматрачна рамка и дебел матрак от висок клас. Други характеристики на ProCabin включват разширена функционалност на контролните панели до леглата, както и амбиентно осветление и допълнителни LED лампи за четене с гъвкаво рамо. Налични са и други елементи на оборудването като допълнителни USB-C контакти на страничните стени, висококачествена завеса в двуцветен дизайн, втори хладилник, 230-волтов контакт или концепцията SoloStar в два допълнителни варианта на тапицерия.

Системата MirrorCam е част от оборудването и на двете кабини. Разработената от Mercedes-Benz Trucks система от камери вместо огледала може да помогне за по-безопасното и безпроблемно справяне със ситуации като изпреварване, маневриране, шофиране при лоша видимост и на тъмно, завиване и преминаване през тесни пространства. Широкоъгълният режим при маневриране на заден ход, линиите за дистанция на дисплеите за по-добра преценка на разстоянието до обекти зад автомобила, завъртането на изображението от камерата при завой или наблюдението на обкръжението на превозното средство по време на почивки са други полезни функции. Взаимодействието между MirrorCam и Active Sideguard Assist 2, особено в сложни пътни ситуации и на кръстовища с лоша видимост, също може да помогне за намаляване на сериозността на опасни ситуации. Sideguard Assist използва дисплеите на MirrorCam за визуални предупреждения.

Допълнителни междуосия и варианти на осите за по-широк спектър от приложения

Mercedes-Benz Trucks вече предлага на своите клиенти още повече възможности за адаптиране на електрическите превозни средства към индивидуалните им изисквания. В бъдеще гамата от междуосия и варианти на осите за електрическите модели ще бъде значително разширена.

Новост например е eActros 400 като влекач 4×2 с междуосие от 3 700 мм. Благодарение на по-късото междуосие, той има по-малък радиус на завой и е по-лесен за маневриране дори в тесни пространства – като тесни улици или депа. Нови за eActros 400 са и шаси-кабини 4×2 с междуосия от 4 000, 5 500, 5 800 и 6 100 мм, както и шаси-кабини 6×2 с шест различни междуосия между 4 000 и 5 800 мм. Тези варианти се предлагат с ProCabin или с доказаната L-кабина.

Повече избор има и за eActros 600: в бъдеще той ще се предлага и като шаси-кабина 4×2 с междуосия от 4 000, 5 500 и 5 800 мм. В допълнение към вече наличните междуосия от 4 600 и 4 900 мм, има четири допълнителни междуосия за шаси-кабина 6×2, аналогични на тези при eActros 400. Това са: 4 000, 4 500, 5 200 и 5 800 мм. Тези варианти ще бъдат налични както за ProCabin, така и за доказаната L-кабина.

Интегрирана електрическа ос за по-висока ефективност

Както eActros 600, така и новият eActros 400 разполагат с електрическа ос с два електромотора и четиристепенна трансмисия. Електродвигателите генерират постоянна мощност от 400 кВт и пикова мощност от 600 кВт, като осигуряват мощно ускорение, висок комфорт и отлична динамика на пътя. Пълната мощност на двигателя обикновено е налична без прекъсване на въртящия момент. Освен това, при предвиждащ стил на шофиране, електрическа енергия може да бъде възстановена чрез рекуперация, която се връща в батериите и след това е отново на разположение за задвижването.

Рекуперацията натоварва по-малко спирачките, което е положителен страничен ефект. В зависимост от ситуацията, водачът може да избира между пет различни нива на рекуперация. На сензорния екран в дигиталния кокпит може да се активира и функция за шофиране с един педал, което означава забавяне чрез рекуперация с намалено използване на механичната спирачка. eActros е оборудван със системата за круиз контрол и управление на трансмисията Predictive Powertrain Control (PPC), която е специално настроена за електрическото задвижване. Системата за предвиждащо управление на задвижването автоматично отчита топографията, трасето на пътя и пътните знаци за възможно най-ефективен стил на шофиране. Информацията за маршрута от навигационната система вече също се включва, за да се позволи по-добро разпознаване на предстоящи събития по пътя. Това позволява на водача да избягва ненужни спирания и ускорения и да използва енергията на батерията по-ефективно.

Multimedia Cockpit Interactive 2 с гласов контрол и подобрена свързаност

Стандартно инсталираният в ProCabin и в доказаната L-кабина Multimedia Cockpit Interactive 2 се оказва много полезен в ежедневната работа, правейки превозните средства още по-свързани. 12-инчовият инструментален дисплей и подобреният сензорен екран са интуитивни за работа и могат да се конфигурират индивидуално, а много функции вече могат да се активират по-безопасно и бързо чрез гласов контрол. Това позволява на водачите да държат погледа си на пътя и ръцете си на волана. Multimedia Cockpit Interactive 2 също така информира водача непрекъснато за нивото на заряд на батериите, прогнозния оставащ пробег и текущия и средния разход на енергия. Навигацията, интегрирана в системата, е специално проектирана за електрически превозни средства и отчита актуалната инфраструктура за зареждане. Всички варианти се възползват и от системата PPC, специално адаптирана за електрическо задвижване, която включва информация за маршрута от навигацията, за да позволи по-добро разпознаване на предстоящи събития по пътя и по този начин допълнително да повиши ефективността. Функции като отопление, климатизация, навигация, телефония, осветление и интегрираната радио инфоразвлекателна система също могат да се управляват чрез сензорния екран или мултифункционалния волан.

TruckCharge от Daimler Truck: Създаване на европейска мрежа за зареждане на електрически камиони

Под марката TruckCharge, Daimler Truck обединява своите предложения, свързани с е-инфраструктурата и зареждането на електрически камиони. Това включва консултации, изграждане на зарядната инфраструктура и нейната експлоатация.

Целта на TruckCharge е и създаването на общоевропейска мрежа за зареждане на електрически камиони, която ще включва както над 1 000 дилъри, така и заинтересовани клиенти на Mercedes-Benz Trucks, които да отворят своята зарядна инфраструктура за трети страни и по този начин да постигнат по-добро използване. До 2030 г. мрежата ще включва над 3 000 бързи зарядни точки в Европа, което ще я направи най-голямата на континента.

Гъвкаво производство на електрически модели във Вьорт

Подобно на eActros 600, второто поколение на eActros 400 ще се произвежда на съществуващата монтажна линия в завода във Вьорт, паралелно и гъвкаво заедно с камионите, които ще получат дизелово задвижване. Всички електрически компоненти също се монтират в тази производствена зала. Цялата система се въвежда в експлоатация в края на монтажната линия: от този момент нататък камионът е готов за движение и накрая преминава през довършителните процеси и финалната инспекция като всички останали камиони. Така сглобяването на новото поколение модели се извършва в една производствена зала.

Предишните модели електрически камиони eActros 300/400 и eEconic напускат производствената зала, за да бъдат оборудвани с компонентите на електрическото задвижване в Future Truck Center във Вьорт.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации