MG Super Hybrid: Технология, която мисли вместо вас

Системата Super Hybrid на MG, базирана на технологията DMH (Dual-Motor Hybrid) на компанията майка SAIC, предлага алтернатива на философията на традиционните plug-in хибриди (PHEV), която дава приоритет на електрическото задвижване.

Вместо това, тя непрекъснато анализира условията на шофиране, състоянието на батерията и нуждата от мощност, за да определи най-ефективната комбинация от електрическа и бензинова енергия.

Резултатът е PHEV автомобил, който запазва заряда на батерията за моментите, в които е най-полезен, като същевременно поддържа оптимална обща ефективност.

Инженерният баланс

В основата си Super Hybrid използва бензиново-електрическа архитектура на задвижване, която осигурява множество начини за доставка на мощност.

1,5-литровият турбо бензинов двигател произвежда 105 кВт мощност и 230 Нм въртящ момент, но ролята му се простира отвъд директното задвижване. Работейки по цикъла на Милър с усъвършенствано променливо газоразпределение, двигателят постига изключителна топлинна ефективност, като работи при оптимални обороти, независимо от скоростта на автомобила.

Електрическата част се състои от тягов електромотор с мощност 154 кВт и въртящ момент от 340 Нм, който задвижва предните колела и се поддържа от батерия с капацитет 24,7 кВтч. Това, което прави системата отличителна, е компактният „X-pin“ дизайн на мотора, който позволява подобрена ефективност и плавност, като същевременно предоставя на собствениците по-добър баланс между производителност и цена в сравнение с конвенционалните конфигурации.

Мощният 154-киловатов генератор може бързо да преобразува мощността на двигателя в електричество, което позволява на системата да зарежда батерията дори при шофиране по магистрала, когато повечето PHEV автомобили изтощават своите батерии.

Електронният задвижващ блок на MG Super Hybrid разполага с двустепенна трансмисия, което е още едно отклонение от типичния дизайн на plug-in хибридите.

Докато повечето PHEV модели използват скоростни кутии с една предавка или сложни многостепенни агрегати, MG опростява подхода, като предоставя две предавки, оптимизирани за различни сценарии. Това намалява сложността, като същевременно гарантира, че както електрическото, така и комбинираното задвижване работят в своя най-ефективен режим.

Множество режими, безпроблемна работа

Системата MG Super Hybrid работи в няколко режима, със или без намесата на водача.

В изцяло електрически режим (EV) тяговият мотор черпи енергия от батерията за безшумно шофиране с нулеви емисии – идеално за градски условия и кратки пътувания. Когато е необходима допълнителна мощност или зарядът на батерията спадне, системата преминава към сериен хибриден режим, при който двигателят задвижва генератора, който от своя страна захранва тяговия електромотор.

По време на продължително шофиране по магистрала се включва паралелен режим, който позволява на двигателя да допринася с мощност директно през трансмисията. В същото време електрическият мотор осигурява допълнителна тяга.

При нужда от максимална производителност, двата източника на енергия се комбинират, за да осигурят пълната мощност от 220 кВт и 350 Нм. По време на тези преходи системата непрекъснато следи условията, за да поддържа най-ефективната работна точка.

Може би най-важното е, че системата разполага със сериен режим на зареждане, при който двигателят работи с максимална ефективност, за да зареди батерията, докато същевременно осигурява задвижване. Това позволява на автомобила да запази значителен заряд в батерията, дори след продължително шофиране по магистрала. Тази способност го отличава от конвенционалните PHEV автомобили.

Адаптация за специфични пътни условия

MG Australia е калибрирала управляващите алгоритми на Super Hybrid специално за местните условия на шофиране.

Докато версиите на същата система за други пазари дават приоритет на електрическата работа поради благоприятните цени на енергията, австралийската калибрация набляга на общата ефективност и практическия пробег.

На магистрални участъци, където повечето PHEV автомобили биха изтощили батериите си, Super Hybrid може да включи бензиновия двигател по-рано, за да запази резервите на батерията.

Тази стратегия дава резултат при смесени сценарии на шофиране, характерни за австралийската употреба – поддържане на електрически капацитет за градските участъци, като същевременно се избягват неефективностите от работа с изтощена батерия.

Интелигентността на системата може да предвижда ситуации с високи изисквания, като изкачване на хълм или нужда от ускорение, и да подготви задвижването Super Hybrid за оптимална реакция. По време на продължително планинско шофиране, например, системата поддържа налична както мощността на двигателя, така и електрическата, вместо да изтощи батерията в началото на изкачването.

Реални показатели

Конкретните числа онагледяват този балансиран подход. Комбинираната мощност на системата достига 220 кВт и 350 Нм, като по-голямата част от първоначалното ускорение се осигурява от мигновената реакция на електрическия мотор.

Електрическият пробег от 135 км по стандарта NEDC покрива повечето ежедневни нужди, докато общият теоретичен пробег надхвърля 1 000 км при комбинация от пълен 55-литров резервоар за гориво и пълен капацитет на батерията.

Официалните лабораторни тестове за разход на гориво показват впечатляващата стойност от 0,7 л/100 км при комбиниран цикъл.

Още по-показателно е, че вътрешните тестове демонстрират, че системата може да постигне разход под 5,0 л/100 км дори без зареждане – значително подобрение в сравнение с конвенционалните хибриди и много малки турбо бензинови двигатели. Системата за управление на температурата на батерията осигурява постоянна производителност дори в климатичните крайности на Австралия.

Усъвършенстваното охлаждане поддържа ефективността при бързо зареждане или продължителна работа с висока мощност, а ултратънките нагревателни елементи запазват пробега при по-студени условия.

Тази 360-градусова термична защита удължава живота на батерията, като същевременно поддържа предвидимата работа, която водачите очакват.

Практически ползи

За ежедневно шофиране Super Hybrid предоставя няколко осезаеми предимства.

Незабавният въртящ момент осигурява уверено ускорение от място, докато способността на системата да поддържа заряда на батерията по време на магистрални участъци означава, че електрическото задвижване остава налично за градските райони в края на пътуването.

Гъвкавостта за зареждане у дома чрез стандартни 10-амперови контакти или специални 7-киловатови зарядни станции (wallbox) елиминира притесненията относно пробега и позволява зареждане през нощта за почти пълноценно електрическо изживяване при градско пътуване, спестявайки гориво.

За живущите в апартаменти или тези без възможност за домашно зареждане, ефективността на системата в хибриден режим осигурява конкурентни експлоатационни разходи дори без включване в мрежата.

Изискванията за поддръжка са сходни с тези на конвенционалните автомобили, като електрическите компоненти изискват минимално обслужване.

10-годишното гаранционно покритие на MG се отнася и за компонентите на хибридната система, осигурявайки дългосрочно спокойствие за собствениците.

По-голямата картина

Технологията Super Hybrid на MG представлява напредък в дизайна на plug-in хибридите – такъв, който дава приоритет на реалната ефективност пред теоретичния електрически пробег.

Чрез интелигентно управление кога и как се използват електрическата и бензиновата мощност, системата осигурява екологичните и финансови ползи от преминаването към електрически автомобили, като същевременно запазва гъвкавостта и увереността в пробега, от които се нуждаят шофьорите.

Вместо да принуждава водачите да адаптират навиците си към технологията, Super Hybrid се адаптира към моделите на шофиране, правейки електрическото задвижване по-достъпно, без да прави компромис с производителността.

За семейства, които обмислят първата си стъпка в света на електрическите автомобили, Super Hybrid предлага убедително решение за преход – осигурявайки незабавни ползи по отношение на ефективността, като същевременно запазва оперативната гъвкавост на конвенционалните превозни средства.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации