Новият MINI Countryman е най-убедителният SUV на марката до момента, който се отличава с изключителен интериор и възможност за избор между бензиново и електрическо задвижване. Благодарение на качествената изработка и модерните технологии, моделът се откроява сред конкурентите си, като същевременно запазва закачливия и забавен характер, който често липсва при семейните автомобили.
В последното си поколение Countryman е пораснал значително спрямо своя предшественик и вече предлага реална практичност. Опционалната плъзгаща се задна седалка допълнително увеличава гъвкавостта му, независимо дали трябва да се превозват пътници или багаж.
Двигатели и динамика
Макар от MINI да описват усещането зад волана като подобно на „картинг“, реалността е по-различна. Това не означава, че Countryman се управлява лошо – всъщност той предлага добро пътно поведение, но му липсва типичната за марката пъргавина. Накланянето на каросерията в завоите е добре овладяно, а динамиката е напълно адекватна както при бензиновите, така и при електрическите версии.
Базовият бензинов модел разчита на 1,5-литров трицилиндров турбо двигател със 170 к.с., който ускорява от 0 до 100 км/ч за 8,3 секунди. Най-бързият Countryman е версията John Cooper Works (JCW) с мощност 300 к.с., задвижване на четирите колела и ускорение до 100 км/ч за едва 5,4 секунди.
Електрическите варианти също предлагат сериозна динамика. Базовият Countryman E с един електромотор и 204 к.с. достига 100 км/ч за 8,6 секунди. По-мощната версия SE разполага с два електромотора, задвижване на четирите колела и системна мощност от 313 к.с., което осигурява ускорение от 0 до 100 км/ч за 5,6 секунди.
Поведение в града
По-големите размери на Countryman не са недостатък в градска среда. Високата позиция на седене и сравнително късите надвеси правят автомобила лесен за маневриране и паркиране. Окачването е настроено по-скоро твърдо, за да се ограничи накланянето, но без да се жертва комфортът при ниска скорост.
Управлението обаче се усеща прекалено директно за висок автомобил. Дори малки движения на волана предизвикват резки реакции, което затруднява плавното вписване в завои и понякога налага корекции в средата на кривата. Този ефект е особено изразен при спортната JCW версия, която има склонност да следва неравностите по пътя, освен ако настилката не е идеално гладка.
Стандартната автоматична скоростна кутия, особено при базовия двигател, проявява колебание при потегляне. Това налага предвиждането на по-голяма дистанция при включване в натоварено кръгово кръстовище. Проблемът се решава най-добре с избора на електрическа версия, която предлага мигновена реакция.
Управление извън града
Докато по-малките модели на MINI се чувстват отлично по пътища със завои, това не важи с пълна сила за Countryman. Дори в най-спортния режим „Go Kart“ усещането не е толкова ангажиращо. Автоматичната скоростна кутия при бензиновите версии също допринася за това, тъй като липсата на пера за ръчна смяна на предавките (при стандартните нива на оборудване) ограничава контрола на водача.
При JCW версиите с по-големи джанти (19 или 20 инча) се наблюдава и по-неспокойно поведение на пътя. Въпреки наличието на адаптивно окачване, автомобилът има склонност да подскача по неравностите и трудно намира покой, независимо от скоростта.
Поведение на пътя
Шасито невинаги успява да отговори напълно на командите от волана, което създава усещане, че автомобилът губи стабилност твърде лесно, дори когато не се шофира с много висока скорост.
На магистрала
При движение с висока скорост Countryman страда от лек шум от вятъра около страничните огледала, но той не е толкова силен, че да стане дразнещ или да не може да бъде заглушен от озвучителната система. Возията остава твърда, но е значително по-комфортна при високи скорости в сравнение с бавното движение в града.
Разход на гориво, емисии и експлоатационни разходи
Като изключим разхода на гориво, експлоатационните разходи на MINI Countryman са разумни, а електрическата версия предлага добър пробег.
Предимства
Електрическата версия предлага ниски данъчни разходи за водачите на служебни автомобили. Повечето варианти избягват допълнителния данък за луксозни автомобили. Според данните, моделът запазва добре стойността си с времето.
Недостатъци
Версиите 2.0 ALL4 със задвижване на четирите колела и JCW не предлагат най-добрия разход на гориво или емисии. На пазара съществуват електрически автомобили с по-бързо зареждане.
Официалните данни за разхода на гориво на бензиновия MINI Countryman са прилични, но не и водещи в класа. Най-икономичният 1,5-литров двигател постига около 4,9 л/100 км с емисии от 134 г/км. Версията 2,0-литра ALL4 има разход от близо 5,9 л/100 км и емисии от 149 г/км, тъй като допълнителното тегло на системата за задвижване на четирите колела се отразява на ефективността. При кратко динамично шофиране по извънградски пътища разходът достигна 7,9 л/100 км, но тази стойност би трябвало да се подобри при по-спокойно ежедневно шофиране и при дълги пътувания по магистрала.
Най-мощният модел JCW има най-лошите показатели за разход на гориво и емисии в гамата на Countryman – съответно 6,7 л/100 км и 180 г/км.
Електрически пробег, батерия и време за зареждане
MINI Countryman вече се предлага и в изцяло електрическа версия, което е подобрение спрямо предишния модел, който имаше само плъгин хибридна опция. Това означава много по-голяма батерия с капацитет 66,45 кВтч (63,78 кВтч използваеми), която може да осигури пробег до 459 км за модела Classic с предно предаване или 428 км за по-мощната версия със задвижване на четирите колела. Тези стойности са конкурентни на модели като BMW iX1.
При използване на домашна зарядна станция тип „уолбокс“ със 7,4 кВт, пълното зареждане на Countryman отнема около 10 часа. Зареждане от 10% до 80% на бърза зарядна станция ще отнеме около 30 минути. Максималната скорост на зареждане от 130 кВт е конкурентна, но на пазара има електрически автомобили на подобна цена, които се зареждат значително по-бързо.
Данъци
Електрическият MINI Countryman ще бъде най-привлекателен за водачите на служебни автомобили, тъй като тези версии попадат в много по-ниска данъчна категория в сравнение с бензиновите модели. Най-ефективният 1,5-литров бензинов двигател е в 31-процентовата категория, която се покачва до 34 процента за 2,0-литровия модел със задвижване на четирите колела.
Интериор и технологии
Централният екран е не само голям, но използването на OLED технология означава, че предлага едни от най-детайлните и ясни графики в който и да е автомобил.
Използването на централен екран означава, че липсва приборно табло пред водача, което да показва скоростта в зрителното му поле – черта, която датира още от първото MINI. Оттогава обаче нещата са се променили много, поради което е препоръчителен изборът на пакет Level 1, който добавя head-up дисплей. Тази система прожектира навигацията и скоростта върху малък екран в основата на предното стъкло, което позволява на водача да вижда важната информация, без да отклонява поглед от пътя.
Какво е качеството на интериора?
Вътре в Countryman дизайнът е изчистен, а при средното ниво на оборудване Exclusive голяма част от арматурното табло е покрита с текстил. Това създава много по-уютен вид в сравнение с обичайно използваните меки на допир материали в интериора на автомобилите.
Навигация, аудио и инфоразвлекателна система
Всяка версия на MINI Countryman е оборудвана с инфоразвлекателен екран с еднакъв размер, който включва стандартните Apple CarPlay и Android Auto, макар и да се изобразяват само в централната част на дисплея. Налична е сателитна навигация, както и асистент на име „Спайк“ – дигитално куче, което може да помага при използването на различните функции на автомобила.
Тази функция може да се хареса на едни, а на други не, но тя отразява как марката използва дигиталния свят, за да запази чувството за хумор и забавление, което очакваме от MINI. Екранът предлага впечатляващи възможности за персонализация чрез своите „Режими на изживяване“, въпреки че вероятно отегчени деца ще намерят повече полза от тази функция, отколкото собственик, който просто ще избере стил на дисплея и ще се придържа към него.
В системата са вградени и няколко игри, които вероятно ще бъдат по-полезни в електрическата версия, докато се изчаква зареждането на автомобила. Дизайнерите на рали играта обаче са пропуснали възможност, избирайки реплики на Toyota Celica вместо оригиналните Mini, печелили рали „Монте Карло“ – може би идея за бъдещия фейслифт на модела.
При избор на пакет „Ниво 1“ се добавя подложка за безжично зареждане на смартфон, докато по-скъпият пакет „Ниво 2“ надгражда стандартната аудиосистема до такава с 12 високоговорителя и мощност 365 вата от Harman Kardon.
Багажник, комфорт и практичност
Докато традиционалистите може и да недоволстват, че името MINI, синоним на малки автомобили, се използва за голям SUV, купувачите на този тип превозни средства ще бъдат доволни от неговата петместна универсалност. Това го прави много по-практично предложение от най-малкия модел на марката – MINI Cooper.
LED фаровете са стандартни, но пакетът „Ниво 1“ включва по-усъвършенствани адаптивни светлини, които подобряват видимостта през нощта, без да заслепяват насрещния трафик. Автомобилът е оборудван и с парктроник от всички страни, както и с камера за заден ход.
Размери и габарити
С дължина от 4444 мм новият MINI Countryman е с около 100 мм по-дълъг от своя предшественик и вече надминава по размери дори Volvo XC40.
Въпреки че Countryman не е толкова широк, колкото Volvo XC40 (1843 мм срещу 1910 мм), той е по-висок с размери 1661 мм срещу 1657 мм. С дължина от 4444 мм новият модел е почти идентичен с XC40 (4440 мм), но е малко по-къс от своя събрат по платформа BMW X1 (4500 мм).
Пространство за пътниците и комфорт
В интериора на Countryman се откриват някои характерни черти за моделите на MINI, като например по-вертикално разположеното предно стъкло и масивните предни колони, които изискват повишено внимание при маневриране в кръгови кръстовища или при излизане от път без предимство. Позицията на водача предлага добри възможности за регулиране, но за да се получи лумбална опора, е необходимо добавянето на пакет Level 3 към средното ниво на оборудване Exclusive. Тази опция включва и електрическо регулиране на седалките с функция за запаметяване от страната на водача.
Родителите, които обмислят MINI Countryman за семеен автомобил, ще останат доволни от вътрешното пространство. На задния ред има достатъчно място за раменете, за да се возят комфортно трима души един до друг. Пътникът на средното място разполага със специална ниша под централната конзола, която осигурява място за краката му.
Облегалката на задните седалки може да се накланя за по-голям комфорт на пътниците. Добавянето на който и да е от пакетите „Level“ към оборудване Exclusive дава възможност за плъзгане на задния ред седалки, което позволява увеличаване на пространството за краката.
Автомобилът разполага с точки за монтаж на детско столче Isofix на предната пасажерска седалка, както и на двете външни места на задния ред.
Багажно отделение
С обем от 450 литра багажникът на MINI Countryman предлага достатъчно място за багажа на петима пътници. Товарното пространство е с правилна квадратна форма и плоски стени, което улеснява подреждането на вещи. Подът е съвсем леко под нивото на товарния отвор, което елиминира неудобния праг при повдигане на по-тежки предмети. Под двойния под на багажника има и дълбоко скрито отделение за съхранение.
При нужда от още повече пространство, облегалките на задните седалки могат да се сгънат в съотношение 40:20:40, освобождавайки обем до 1450 литра. Електрическото задвижване на задната врата е стандартно за модела.
Както беше споменато, добавянето на пакет Level 1 към оборудване Exclusive позволява плъзгане на задния ред седалки, което дава възможност за увеличаване на багажното пространство, ако на втория ред не пътуват високи пасажери. Седалките се плъзгат в съотношение 60/40, което означава, че не се движат индивидуално, за разлика от облегалките.
Сигурност и надеждност
Все още е рано да се каже как най-новото поколение MINI Countryman ще се представи в проучванията за удовлетвореност на собствениците Driver Power. Марката MINI обаче не е подобрила класирането си сред производителите от 2024 г. насам, заемайки 22-ро място от общо 31 производители в последните резултати за 2025 г. Въпреки че това я поставя пред други производители на премиум компактни SUV автомобили като Volkswagen и Jeep, тя изостава от Volvo, BMW и Mercedes.
Експертите по безопасност от Euro NCAP са оценили най-новия MINI Countryman с максималните пет звезди за сигурност след проведените през 2024 г. изпитания.
Безопасност, гаранция и алтернативи
По отношение на защитата на възрастни пътници моделът постига резултат, сходен с този на Volkswagen Tiguan, и го изпреварва по отношение на технологиите за подпомагане на безопасността. Въпреки това, Tiguan има предимство при защитата на деца в купето и на уязвимите участници в движението.
Подобно на повечето малки SUV автомобили, Countryman разполага с богат набор от модерни системи за безопасност. Сред тях са автономно аварийно спиране (AEB), което помага за предотвратяване или смекчаване на сблъсъци с пешеходци и други превозни средства при ниска скорост, както и система за следене на сляпата зона. Адаптивният круиз контрол е част от пакет Level 1, докато пакетът Level 3 при по-високите нива на оборудване работи при по-висока скорост и включва асистент за смяна на лентата.
През 2024 г. моделът получи максимална оценка от пет звезди от Euro NCAP, с резултати от 83% за защита на възрастни пътници, 87% за защита на деца, 81% за защита на уязвими участници в движението и 79% за асистиращи системи.
Гаранция
MINI Countryman се предлага със стандартна тригодишна гаранция от производителя, която не е особено впечатляваща, но за сметка на това е с неограничен пробег – предимство пред повечето конкуренти.
Електрическите версии E и SE разполагат с отделна гаранция за батерията от осем години или 160 000 км. Тя гарантира, че капацитетът на батерията няма да падне под 70% през този период, като в противен случай тя ще бъде заменена.
Сервизно обслужване
При поръчка на нов Countryman може да бъде закупен и пакет за сервизно обслужване. Цените за електрическите версии започват от малко под 400 паунда (или около 10 паунда на месец) за четиригодишно покритие, докато за бензиновите и plug-in хибридните модели сумата е малко над 1000 паунда (1100 за JCW) или 14 паунда на месец.
Автомобилът уведомява водача чрез съобщение на дисплея или в мобилното приложение, когато наближи време за сервизно обслужване.
Алтернативи на MINI Countryman
Докато предишното поколение на Countryman се предлагаше само с бензинови, дизелови и plug-in хибридни задвижвания, новата версия използва пълноценно платформата UKL2 на BMW Group. Това означава, че бензиновият вариант се конкурира с модели като BMW X1, BMW X2, Range Rover Evoque и Volvo XC40. Електрическата версия пък се изправя срещу автомобили с подобни размери като Audi Q4 e-tron, BMW iX1, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes EQA и Volvo EX40.
Силните страни на MINI Countryman се крият в неговата функционалност като семеен SUV, допълнена от полезни практични решения и впечатляващ интериор, който го отличава от по-обикновените му конкуренти. Цената му е атрактивна за премиум SUV от среден клас, а стандартното оборудване включва добро ниво на технологии за безопасност.
Добър избор е средното ниво на оборудване Exclusive. То не само предлага по-интересни цветове, но с добавянето на препоръчителния пакет Level 2 се получава по-усъвършенстван пакет асистенти за шофиране и гъвкавостта на плъзгащи се задни седалки. Така може да се осигури повече място за по-високи пътници отзад, когато багажникът не е пълен, или да се плъзнат напред, за да се увеличи товарното пространство.
Базовият 1,5-литров бензинов двигател е икономичен избор, но за по-плавно усещане и по-отзивчива скоростна кутия, Volvo XC40 може да бъде по-подходящ вариант. Електрическата версия на Countryman предлага приличен пробег, но на пазара има алтернативи на подобна цена с по-голям пробег и по-бързо зареждане, като Hyundai Ioniq 5 или Kia EV6.
Дългосрочен тест на MINI Countryman
Дългосрочните тестове на бензиновата и електрическата версия на MINI Countryman показват, че моделът се доказва като практичен семеен автомобил. Инфоразвлекателната система е лесна за използване, а интерактивните ѝ функции се харесват на децата. Багажникът е достатъчно голям, за да се справи с превоз на по-обемни стоки. Като недостатък на бензиновата версия се отчита известна мудност при потегляне – проблем, който е решен при по-отзивчивия електрически вариант.
Последвайте ни в Google News