MINI Countryman: По-голям, по-практичен и вече изцяло електрически

Със своя стилен интериор и модерни технологии новият MINI Countryman се отличава сериозно от конкурентите си. Моделът притежава и закачлив, забавен характер, който често липсва при семейните автомобили. В последното си поколение Countryman е нараснал значително спрямо своя предшественик, което му позволява да предложи истинска практичност. Като допълнение, опционалната плъзгаща се задна седалка увеличава гъвкавостта му, независимо дали трябва да се превозват пътници или багаж.

Цена и версии

Увеличените размери на новия MINI Countryman може да го отдалечават от философията на оригиналния Mini, но го правят много по-привлекателен за целевата аудитория, която търси практичен семеен SUV от среден клас. В крак с времето, моделът вече се предлага и в изцяло електрически вариант. Гъвкавата моделна гама на Countryman започва с достъпна версия на цена под 30 000 паунда, оборудвана с 1.5-литров бензинов двигател. Следва вариант с 2.0-литров мотор и задвижване на четирите колела, който е наличен срещу около 35 000 паунда и предлага по-добро сцепление при хлъзгави условия. Високопроизводителната версия MINI Countryman John Cooper Works (JCW) струва малко под 43 000 паунда и се конкурира с модели като Cupra Formentor.

Електрическият MINI Countryman E получи значително намаление на цената след премиерата си, като стартира от малко над 33 000 паунда и предлага пробег от около 459 км. По-бързата версия SE със задвижване на четирите колела струва малко над 36 500 паунда и изминава до 428 км с едно зареждане.

Нива на оборудване

Countryman се предлага в четири нива на оборудване, които съответстват на гамата на MINI Cooper: Classic, Exclusive, Sport и JCW. Нивото Classic включва отопляем волан, камера за заден ход, круиз контрол и сателитна навигация. Exclusive добавя по-богата цветова палитра, по-светъл интериор и по-големи 18-инчови джанти. Версията Sport се отличава със собствена комбинация от цветове на каросерията, 19-инчови JCW джанти, адаптивно окачване, спортни предни седалки JCW и волан JCW.

Освен това към всички нива на оборудване може да се добави един от три опционални пакета. Пакет „Level 1“ за версия Classic включва адаптивни LED фарове с автоматично управление на дългите светлини, електрически сгъваеми и затъмняващи се странични огледала, отопляеми предни седалки, head-up дисплей и подложка за безжично зареждане на телефон.

Нива на оборудване

Ако към ниво на оборудване Classic се добави пакет Level 2, автомобилът получава всичко от Level 1 плюс панорамен стъклен покрив, затъмнени стъкла и подобрена аудиосистема Harman Kardon.

Двигатели, динамика и поведение на пътя

Маркетинговите материали се опитват да внушат, че MINI Countryman предлага усещане зад волана като на картинг, като MINI дори са нарекли един от режимите на шофиране по този начин. Реалността обаче е доста по-различна.

Това не означава, че Countryman не се управлява добре. При нормално шофиране автомобилът предлага достатъчен комфорт на возене и компетентно, макар и не особено забавно, поведение на пътя. Най-приятен за управление е електрическият вариант, но всички версии биха имали полза от по-умерена реакция на волана.

Ускорение и максимална скорост

Въпреки най-ниската си мощност, 1,5-литровият трицилиндров турбо двигател със 168 к.с. успява да ускори MINI Countryman от 0 до 100 км/ч за 8,3 секунди и достига максимална скорост от 211 км/ч. Версията със задвижване на четирите колела и 2,0-литров четирицилиндров турбо мотор с 215 к.с. намалява това време до 7,1 секунди. Най-бързият Countryman е John Cooper Works (JCW) със сериозните 296 к.с., които също се предават към четирите колела, осигурявайки спринт до 100 км/ч за 5,4 секунди и максимална скорост от 250 км/ч.

Не трябва да се подценяват и електрическите версии. Моделът E с предно предаване и 201 к.с. достига 100 км/ч за 8,6 секунди и има максимална скорост от 170 км/ч. Вариантът SE със задвижване на четирите колела разполага с 309 к.с. и ускорява за 5,6 секунди.

В градски условия

Може да се предположи, че по-големите размери на Countryman го поставят в неизгодно положение в града, но високата позиция на шофиране и сравнително късите надвеси правят автомобила лесен за позициониране на пътя.

За да се ограничи накланянето на каросерията, окачването е настроено по-скоро твърдо, но не може да се определи като некомфортно. По-скоро бързата реакция на волана не подхожда на толкова висок автомобил – малки движения предизвикват резки реакции, което затруднява прецизното позициониране в завой и понякога води до нужда от множество корекции. Този проблем е особено изразен при спортната JCW версия, която има склонност да следва всяка неравност по пътя.

За съжаление, стандартната автоматична скоростна кутия (особено при базовия двигател със 168 к.с.) е много колеблива при потегляне. Препоръчително е да се оставя по-голяма дистанция при включване в натоварено кръгово кръстовище.

Поведение на пътя

Извънградските пътища обикновено са подходящи за по-малките модели от гамата на MINI, но това не важи за по-големия Countryman. Ситуацията не се променя дори при активиране на най-спортния режим „Go Kart“, който е част от осемте налични „преживявания“ зад волана.

Автоматичната скоростна кутия, използвана в бензиновите версии, също може да намали удоволствието от шофирането. Въпреки че смените на предавките са плавни и трансмисията е достатъчно отзивчива, липсата на ръчно управление чрез скоростния лост или пера на волана (във версиите, които не са Sport) означава, че водачът има малък контрол. Това го оставя изцяло на милостта на електрониката на автомобила.

Окачването на моделите JCW също би могло да е по-балансирано. Въпреки че разполагат с адаптивно окачване (стандартно и за ниво на оборудване Sport), возията при JCW с по-големите 19- или 20-инчови джанти е подскачаща и автомобилът така и не успява да се успокои, независимо от скоростта. Шасито не може да се справи напълно с командите от волана, което създава усещане, че автомобилът губи стабилност твърде лесно, дори когато не се шофира агресивно.

На магистрала

При висока скорост Countryman страда от лек шум от вятъра около страничните огледала, но той не е толкова силен, че да стане дразнещ или да не може да бъде заглушен от аудиосистемата. Возията остава твърда, но е значително по-комфортна при високи скорости в сравнение с бавното движение в града.

Разход на гориво, емисии и експлоатационни разходи

Като изключим разхода на гориво, експлоатационните разходи на MINI Countryman са разумни, а електрическата версия предлага добър пробег.

По документи разходът на гориво на бензиновия MINI Countryman е по-скоро приличен, отколкото водещ в класа. Най-икономичният 1.5-литров двигател постига разход от около 5.9 л/100 км и емисии от 134 г/км. Версията с 2.0-литров двигател и задвижване на четирите колела ALL4 има разход от 7.1 л/100 км и отделя 149 г/км, тъй като допълнителното тегло на системата за задвижване на всички колела влошава ефективността.

Най-мощният модел JCW има най-високия разход на гориво и емисии в гамата на Countryman – съответно 8.0 л/100 км и 180 г/км CO2.

Електрически пробег, батерия и време за зареждане

MINI Countryman вече се предлага и в изцяло електрическа версия, което е сериозно подобрение спрямо предишния модел, който имаше само плъгин хибридна опция. Това означава много по-голяма батерия с капацитет 66.45 кВч (63.78 кВч използваема), която може да предложи пробег до 459 км за модела с предно предаване или 428 км за по-мощната версия със задвижване на четирите колела. Тези стойности са конкурентни на BMW iX1.

При използване на домашна зарядна станция тип „уолбокс“ с мощност 7.4 кВ, пълното презареждане на Countryman отнема около 10 часа. Зареждане от 10% до 80% на бърза зарядна станция ще отнеме около 30 минути. Максималната скорост на зареждане от 130 кВ е конкурентна, но на пазара има електромобили на подобна цена, като Hyundai Ioniq 5, които се зареждат значително по-бързо.

Данъци

Електрическият MINI Countryman ще бъде най-привлекателен за ползвателите на служебни автомобили, тъй като тези версии попадат в много по-ниска данъчна категория от бензиновите модели. Най-икономичният 1.5-литров бензинов двигател е в 31-процентната категория, която се покачва до 34% за 2.0-литровия модел със задвижване на четирите колела. JCW е в най-високата, 37-процентна данъчна категория.

Повечето версии на бензиновия и електрическия MINI Countryman струват под 40 000 британски лири като нови и избягват допълнителния данък за луксозни автомобили. Все пак трябва да се подхожда с внимание към списъка с опции, тъй като някои скъпи пакети могат да повишат цената значително над този праг.

Застрахователни групи

Разходите за застраховка на MINI Countryman се очаква да бъдат разумни, като започват от група 20 за базовия 1.5-литров Classic и достигат до група 30 за най-бързия модел JCW. Дори електрическата версия е сравнима с бензиновата, като започва от група 23 за по-малко мощния модел E и завършва с група 31 за по-бързия SE със задвижване на четирите колела. Това е с няколко групи по-ниско от BMW iX1.

Обезценяване

Според експертни данни MINI Countryman запазва добре стойността си след три години или 58 000 км, независимо дали става дума за бензинова или електрическа версия.

Бензиновият модел запазва между 55 и 61 процента от стойността си след три години, което е наравно с Volvo XC40 и малко по-високо от BMW X1. Най-зле представящият се модел Countryman е 2.0-литровият ALL4 S Exclusive, а най-добре – 1.5 C Classic.

Електрическата версия запазва между 56 и 60 процента от стойността си, което е значително по-добре от Volvo EX40. Countryman Electric, който губи най-много стойност, е SE Exclusive, докато E Classic запазва най-много.

Дизайн, интериор и технологии

MINI Countryman разполага с премиум интериор, който е допълнително подчертан от използването на интересни материали и ярък OLED екран на инфоразвлекателната система.

Въпреки че MINI Countryman е пораснал на размери и е придобил някои декоративни елементи по задните колонки, той все още запазва характерния „плаващ“ покрив, голямата предна решетка и черните предпазни елементи на калниците от предишното поколение.

Усещане в интериора

На таблото има четири стилни вертикални вентилационни отвора, но централният елемент е 10-инчовият сензорен екран. Той не само е голям, но използването на OLED технология означава, че има едни от най-отчетливите графики, предлагани в който и да е автомобил.

Използването на централен екран означава, че липсва приборно табло пред водача, което да показва скоростта в зрителното му поле, въпреки че това е характерна черта, датираща от първия MINI.

Въпреки това е препоръчително да се избере поне пакет Level 1, за да се добави head-up дисплей. Той прожектира навигацията и скоростта върху малък екран в основата на предното стъкло, което позволява на водача да вижда тази важна информация, без да отклонява поглед от пътя.

Качество на интериора

Вътре в Countryman дизайнът е изчистен. При средното ниво на оборудване Exclusive голяма част от арматурното табло е покрита с текстил, което създава много по-приветлив вид в сравнение с обичайно използваните меки на допир материали в автомобилните интериори.

Навигация и инфоразвлекателна система

Всяка версия на MINI Countryman се предлага с инфоразвлекателен екран с еднакъв размер, който включва стандартните Apple CarPlay и Android Auto, навигация, както и асистент на екрана на име „Спайк“ – куче, което може да помага при използването на различните функции на автомобила.

Централният кръгъл екран е характерна черта, която може да предизвика различни реакции. Той отразява стремежа на марката да използва дигиталния свят, за да запази чувството за хумор, което се очаква от MINI. Дисплеят предлага впечатляващи възможности за персонализация чрез своите „режими на изживяване“, въпреки че се очаква отегчени деца да се забавляват с тази функция повече от собствениците, които вероятно ще изберат един стил и ще го използват постоянно.

В екрана са вградени и няколко игри, които биха били по-полезни при електрическия вариант, докато се изчаква автомобилът да се зареди. Дизайнерите на рали играта обаче са пропуснали възможността да включат реплики на оригиналните Mini, печелили рали „Монте Карло“, вместо да изберат модели на Toyota Celica – може би идея за бъдещия фейслифт на модела.

При избор на пакет Level 1 се добавя подложка за безжично зареждане на смартфон. По-високото ниво на оборудване Level 2 надгражда стандартната аудиосистема до Harman Kardon с 12 високоговорителя, 365 вата мощност и съраунд звук.

Пространство, комфорт и практичност

Новият MINI Countryman предлага изобилие от вътрешно пространство и голям багажник, чийто обем може да се увеличи допълнително благодарение на опционална плъзгаща се задна седалка.

Макар по-консервативните фенове на марката да недоволстват, че името MINI се използва за солиден SUV, купувачите на този тип автомобили ще оценят неговата практичност и пет места. Това го прави много по-функционално предложение от най-малкия модел на марката – MINI Cooper.

LED фаровете са стандартни, но пакетът Level 1 включва по-усъвършенствани адаптивни светлини, които подобряват видимостта през нощта, без да заслепяват насрещния трафик. Парктроник сензори отпред и отзад, както и камера за заден ход, са част от стандартното оборудване.

Размери

С дължина от 4 444 мм, новият MINI Countryman е с около 100 мм по-дълъг от своя предшественик и вече надминава по този показател Volvo XC40. Countryman не е толкова широк, колкото XC40 (1 843 мм срещу 1 910 мм), но е по-висок – 1 661 мм срещу 1 657 мм.

Основните размери на модела са: дължина 4 444 мм (4 445 мм за електрическите версии E и SE), широчина 1 843 мм и височина 1 661 мм (1 635 мм за електрическите). Автомобилът разполага с пет места, а обемът на багажника варира от 450 до 1 450 литра (460 до 1 450 литра за електрическите варианти).

Пространство в предната част

В интериора се забелязват някои характерни за MINI черти, като по-вертикалното челно стъкло и масивните предни колони, около които водачът трябва да поглежда при преминаване през кръгови кръстовища. Позицията на шофиране предлага добри възможности за настройка, но за да получите лумбална опора, е необходимо да добавите пакет Level 3 към средното ниво на оборудване Exclusive. Това осигурява и електрическо регулиране на седалките с функция за памет от страната на водача.

Пространство в задната част

Родителите, които планират да използват MINI Countryman като семеен автомобил, ще бъдат доволни от просторния интериор. На задния ред има достатъчно място в областта на раменете за комфортно пътуване на трима души.

Пътникът на средното място разполага със специален отвор под централната конзола, където може да постави краката си.

Облегалката на задната седалка може да се накланя за по-голям комфорт, а добавянето на някой от пакетите „Level“ към оборудване Exclusive осигурява плъзгащ се заден ред. Това позволява увеличаване на пространството за краката на пътниците.

Налични са точки за закрепване на детски столчета Isofix на предната пасажерска седалка и на двете външни места отзад.

Багажник

С обем от 450 литра, багажникът на MINI Countryman предлага достатъчно място за багажа на петима души. Товарното пространство е с правилна квадратна форма и равни стени, което улеснява подреждането. Подът е съвсем леко под ръба на отвора, което елиминира неудобния праг при товарене на тежки предмети. Под двойния под има и дълбоко скрито отделение за съхранение.

При нужда от повече пространство, задните седалки се сгъват гъвкаво в съотношение 40:20:40, освобождавайки обем до 1 450 литра. Електрическото задвижване на задната врата е стандартно.

Както беше споменато, добавянето на пакет Level 1 към оборудване Exclusive включва плъзгаща се задна седалка. Тя може да се използва за увеличаване на багажното пространство, ако на задния ред не пътуват високи хора. Седалките се плъзгат в съотношение 60/40, което означава, че не се движат индивидуално, за разлика от техните облегалки.

Безопасност и надеждност

Euro NCAP присъди на MINI Countryman най-високата си оценка за безопасност, но представянето на марката в проучванията за удовлетвореност на собствениците е смесено.

Все още е рано да се каже как най-новият MINI Countryman ще се представи в проучването Driver Power, но марката MINI не е подобрила класирането си сред производителите от 2024 г. насам. В последните резултати за 2025 г. тя заема 22-ро място от общо 31 производители. Макар това да я поставя пред конкуренти като Volkswagen и Jeep, тя изостава от Volvo, BMW и Mercedes.

Експертите по безопасност от Euro NCAP дадоха на новия MINI Countryman пет от пет звезди след тестове, проведени през 2024 г. Моделът постигна същия резултат като Volkswagen Tiguan за защита на възрастни пътници и го надмина по отношение на асистиращите системи. Tiguan обаче има предимство при защитата на деца и уязвими участници в движението.

Както повечето компактни SUV модели, Countryman разполага с най-новите технологии за безопасност – от автономно аварийно спиране, което помага за предотвратяване на сблъсъци с ниска скорост, до система за следене на мъртвата зона, която предупреждава за други превозни средства при смяна на лентата на магистрала.

Системи за безопасност и асистенция на водача

Адаптивният круиз контрол е включен в пакет от Ниво 1, докато пакетът от Ниво 3, наличен за по-високите нива на оборудване Exclusive и нагоре, работи при по-висока скорост и включва функция за асистирана смяна на лентата при движение по двулентови пътища и магистрали.

Сред ключовите стандартни функции за безопасност са автономна система за аварийно спиране, система за спешни повиквания eCall, предупреждение при напускане на лентата и разпознаване на пътни знаци. На тестовете на Euro NCAP през 2024 г. автомобилът получи оценка от пет звезди, като постигна 83% за защита на възрастни пътници, 87% за защита на деца, 81% за защита на уязвими участници в движението и 79% за асистиращи системи.

Гаранция и сервизно обслужване

MINI Countryman се предлага с тригодишна гаранция от производителя, което не е особено впечатляващо, но поне няма ограничение в пробега – предимство пред повечето конкуренти.

Електрическите версии E и SE разполагат с отделна осемгодишна гаранция за батерията или до пробег от 160 000 км. Тази гаранция покрива капацитета на батерията да не пада под 70% в рамките на гаранционния период. Ако това се случи, батерията ще бъде заменена.

При поръчка на MINI Countryman може да се закупи и пакет за сервизно обслужване. Цената за електрическите версии започва от малко под 400 паунда или около 10 паунда на месец, като покрива обслужването за четири години. За бензиновите и plug-in хибридните модели цената е малко над 1000 паунда (1100 паунда за моделите JCW) или 14 паунда на месец. Когато автомобилът има нужда от обслужване, собственикът получава известие в колата или чрез мобилното приложение.

Алтернативи на MINI Countryman

Докато предишното поколение Countryman се предлагаше само с бензинови, дизелови и plug-in хибридни задвижвания, новата версия използва пълноценно платформата UKL2 на BMW Group. Това означава, че бензиновата версия се конкурира с модели като BMW X1 и BMW X2 (които използват същата основа), Range Rover Evoque и Volvo XC40. Електрическият вариант пък се изправя срещу други електрически автомобили със сходни размери като Audi Q4 e-tron, BMW iX1, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes EQA и Volvo EX40.

Силните страни на MINI Countryman се крият в неговата практичност като семеен SUV, някои полезни решения и впечатляващ интериор, който го издига над по-обикновените му конкуренти. Цената му е конкурентна за желан премиум SUV от среден клас, а стандартното оборудване включва приличен набор от полезни технологии за безопасност.

Добър избор е средното ниво на оборудване Exclusive. То не само се предлага в по-интересни цветове, но и добавянето на препоръчителния пакет от Ниво 2 осигурява по-усъвършенстван пакет за асистенция на водача и гъвкавостта на плъзгащите се задни седалки. Това позволява превоз на по-високи пътници отзад, когато багажникът не е пълен, или пък плъзгането им напред, за да се освободи повече товарно пространство при пазаруване.

За да се запази по-ниска цена, 1,5-литровият бензинов двигател е разумен избор. Ако обаче се търси по-плавна работа и по-отзивчива скоростна кутия, Volvo XC40 може да се окаже по-подходящ. Електрическата версия на Countryman има добър пробег, но на пазара има алтернативи на подобна цена с по-голям пробег и по-бързо зареждане, като например Hyundai Ioniq 5 или Kia EV6.

Дългосрочен тест на MINI Countryman

Един от творческите директори на изданието е тествал както бензиновата, така и електрическата версия на MINI Countryman. Той е харесал лесната за използване инфоразвлекателна система, а децата му са се забавлявали с интерактивните ѝ функции. Countryman се е доказал като практичен семеен автомобил с достатъчно голям багажник, за да се справи с посещение до магазина за строителни материали. Въпреки това, водачът е бил по-малко впечатлен от известното колебание на бензиновата версия, но този проблем е решен с преминаването към по-отзивчивия електрически вариант.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации