Електрическите автомобили имат сериозен проблем с теглото. Големите батерии означават, че те обикновено са с няколкостотин килограма по-тежки от еквивалентите си с двигатели с вътрешно горене. Това може да се прикрие при SUV моделите, които поначало са по-масивни, но досега правеше лекия и пъргав електрически спортен автомобил почти невъзможна цел. Британският стартъп Longbow обаче възнамерява да промени това, като поставя фокус върху красотата на дизайна, а не върху суровата мощност.
Произходът на Longbow
Липсата на електрически спортни автомобили е особено любопитна, като се има предвид, че един от пионерите в съвременната ера на електромобилите беше именно в този жанр. Даниел Дейви, изпълнителен директор на Longbow, има пряка връзка с него. Той разказа, че ролята му в света на електрическите автомобили е започнала през 2010 г. с Tesla Roadster в Калифорния. Въпреки растежа на пазара обаче, Дейви не е видял появата на друг автомобил като Roadster.
Светът на електромобилите обаче е изминал дълъг път през последните 15 години. По времето на Roadster, Tesla е трябвало сама да изобретява много от компонентите си. Дейви отбеляза, че днес много качествени компоненти са налични почти наготово. Според него спортният автомобил е едно от най-вълнуващите и очевидни приложения на технологията, благодарение на високия въртящ момент и ниския център на тежестта. Първоначално от Longbow са обмисляли да електрифицират класически спортни автомобили, но бързо са осъзнали, че това е почти противоречие само по себе си.
Вместо това Дейви решава да започне на чисто, което води до основаването на Longbow през август 2023 г. Марк Тапскот, оперативен директор на компанията, който също има връзка с Tesla, обясни мисията им: да променят начина, по който светът възприема спортните автомобили. Тапскот преди това е отговарял за стартирането на дейността на Tesla във Великобритания и ОАЕ, а впоследствие е работил за Hyundai, Lucid и BYD. Той подчерта, че целта не е просто да се създаде бърз и привлекателен автомобил, а да се постигне лекота, чистота на формите и инженерна честност, отхвърляйки постоянното нарастване на теглото и претрупването с технологии, характерни за модерните коли.
Въпреки че Longbow е стартъп, опитът на трите основни фигури зад проекта е огромен. Те имат над 40 години комбиниран опит в шест различни марки за електрически автомобили. Третият член на триото е изпълнителният председател Джени Кейсу, която преди това е участвала в шведския стартъп за електрически моторни лодки XShore. Въпреки сериозния опит на ръководството си, Longbow остава стартъп във Великобритания – страна с немалко смели, но в крайна сметка неуспешни малки компании за спортни автомобили.
Може ли Longbow да развали прокобата на малките британски производители?
И така, защо Longbow може да успее там, където други са се проваляли? Дейви обясни, че в сегмента на хиперавтомобилите има пренасищане със сухи данни и статистики. Един от принципите на компанията е да се фокусира върху красотата и автентичността, а не върху числата, защото спортните автомобили са нещо повече от ускорение от 0 до 100 км/ч.
Longbow не се цели в пазара на Rimac Nevera или Pininfarina Battista. „Когато казваме спортен автомобил, имаме предвид двуместен модел на цена между 65 000 и 150 000 паунда (приблизително от 150 000 до 345 000 лв.)“, уточни Дейви. Първият им продукт, роудстър, ще струва 84 995 паунда (около 195 500 лв.), а последващото купе – 64 995 паунда (около 150 000 лв.). Според него, колкото по-ниска е цената, толкова по-големи са възможностите. В момента в тази пазарна ниша няма друг продукт освен MG Cyberster. Компанията не се стреми към ускорение от 0 до 100 км/ч за 2.1 секунди или към възможно най-голям пробег. Целта е създаването на красив автомобил, фокусиран върху водача, и предлагането на различно изживяване при притежание.
Компанията Longbow се насочва към клиенти, които търсят по-аналогово усещане зад волана на електрически автомобил, с по-малко асистиращи системи. „Това е първото приложение на електрическо задвижване в лек спортен автомобил“, заяви Дейви, един от основателите. „Хората почти са забравили какво представляват леките спортни коли, но когато към тази концепция се добави електрическо задвижване, резултатът ще бъде абсолютно изумителен.“
„Този автомобил не може да преплува река Яндзъ като Yang Wang“, добави Тапскот, друг ключов член на екипа. „Наложи се да създадем собствена категория. Ние не сме просто лек електрически автомобил, а свръхлек такъв.“ Очаква се роудстърът да тежи едва 895 кг, а версията купе – 995 кг. За сравнение, MG Cyberster тежи около 2 000 кг. „Това променя абсолютно всичко. Този автомобил никога няма да бъде най-бързият, нито най-мощният. Но ще бъде най-забавният за шофиране именно заради своята свръхлека конструкция.“ Двигателят ще предлага мощност от 322 к.с., което е сериозна стойност за автомобил под 1 000 кг, особено с мигновената реакция на електрическия въртящ момент.
Реакциите след представянето на дизайна досега са изключително положителни. „Към днешна дата сме похарчили нула за маркетинг, а вече имаме достатъчно резервации, за да запълним производството си за първата година“, сподели Кейсу. „Клиентите са разпределени почти поравно между САЩ и Европа. Реакцията им е, че най-накрая са получили това, което са чакали. Те не искат да променяме нищо.“
Подобни успешни спортни автомобили от ерата на двигателите с вътрешно горене вече са познати, така че оригиналността тук е в прилагането на концепцията при електрическите превозни средства. „В днешно време всичко може да се движи много бързо в права линия“, отбеляза Тапскот. „Но дали това носи истинска страст, след като си го направил 20 пъти? Toyota GT86 и Mazda MX-5 са автомобили, които наистина промениха представите за спортна кола. Не е нужно да карате Longbow на писта, за да му се насладите напълно. Можете да го използвате за ежедневно пътуване и да се забавлявате истински през уикенда. Точно такъв трябва да бъде един истински спортен автомобил.“
Иновации чрез опростяване
Въпреки че дизайнът е вече известен, Longbow все още не е разкрила подробни технически данни. Компанията обаче няма да разработва изцяло собствено задвижване. „Никога не е имало по-добро време за създаване на електрическа спортна кола“, каза Дейви. Все пак ще има технологични иновации. „Ще бъдем първите, които използват технология за директно вграждане на модулите в шасито. Така се избягва необходимостта от отделна кутия за батерията, което означава по-малко материали, по-малко тегло и по-ниска сложност в дизайна. Точно така трябва да се конструира спортен автомобил.“
„Нашите иновации са съсредоточени около простотата и лекотата“, добави Дейви. „Автомобилът не трябва да плува или да лети. Той просто трябва да бъде страхотна спортна кола за пътя. Често това означава по-малко технологии. Задно предаване, което е малко по-живо и което можеш наистина да контролираш при ускорение от 0 до 100 км/ч за около 3.5 секунди, е вероятно по-добро от задвижване на четирите колела, което е супер стабилно и достига 100 км/ч за 2.2 секунди.“ Все пак дизайнът на Longbow ще позволява опция за два двигателя в бъдеще.
Дейви твърди, че е научил част от стратегията за Longbow от времето си в Tesla. „Tesla те фокусира върху простотата“, обясни той. „Това, което не трябва да бъде в колата, е също толкова важно, колкото и това, което трябва да бъде. Да отхвърляш разсейващите фактори в името на визията е изключително важно. Времето ни от идеята до финализирането на дизайна е малка част от това, което би отнело на всеки друг. Ние не планираме да бъдем технологична или софтуерна компания, която прави коли. Ние сме автомобилна компания, която прави коли, подпомогната от технологии.“
Въпреки уникалната си стратегия, Longbow не очаква да се превърне в масов производител. „Виждаме напълно реална възможност за производство на 10 000 автомобила годишно преди края на това десетилетие“, заяви Дейви. „Това е в рамките на сегмента на двуместните спортни автомобили, който наброява 250 000 коли годишно, основно в САЩ, Европа и Япония.“
Въпреки международния фокус, това е изцяло британско творение. Автомобилът е проектиран, конструиран и ще се произвежда във Великобритания, като по-голямата част от веригата на доставки също е британска. Една от причините Longbow да вярва в успеха си е екипът, който е събрала. Наскоро компанията привлече трима ветерани в своя консултативен съвет: бившия главен изпълнителен директор на McLaren Майк Флюит, бившия шеф на Alpine Михаел ван дер Санде и бившия ръководител на Lotus Дан Балмър. „Сега в екипа имаме над век опит в британските спортни автомобили“, сподели Тапскот с надеждата, че това ще помогне на Longbow да избегне грешките на други компании.
Longbow: Рискован ход или право в целта?
„Драматизмът е това, към което се стремим“, продължи Тапскот. „Усещането зад волана трябва да бъде истинската интелектуална собственост на всяка голяма автомобилна компания, особено в света на електрическите автомобили. В нашата кола ще се появят скоростни лостове, каквито не бихте очаквали да видите в електромобил, за да ви дадем представа.“ Тапскот не уточни какво точно означава това.
От Longbow потвърдиха, че батериите ще използват NMC химия с цилиндрични клетки тип 2170, които са най-разпространеният тип в момента. Компанията не се цели в огромен пробег или рекордна производителност, тъй като и двете изискват по-големи и по-специализирани батерии, които биха увеличили теглото. „Нашият фокус е ускорение от 0 до 100 км/ч за около 3.5 секунди, максимална скорост от около 200 км/ч и пробег от около 435 км“, каза Дейви. „Веднага щом надхвърлиш тези параметри, се нуждаеш от по-големи двигатели, повече инвертори и повече охлаждане. Тогава влизаш в играта, в която всички останали в момента губят пари, а това няма смисъл.“ Все още не е взето решение дали да се използва 400-волтова или 800-волтова архитектура, въпреки че според Дейви 400V е по-вероятният избор поради по-ниската цена и наличността на компоненти.
„Ние сме автентични“, каза Тапскот. „Правим това, което хората казаха, че искат.“ Времената на пистата „Нюрбургринг“ не са фокус. „Това би унищожило цялата ни философия. За нас спортна кола е нещо, което караш, напълно си ангажиран, забравяш за останалия свят, а когато паркираш и се отдалечаваш, искаш да се обърнеш и да я погледнеш отново. Ето защо работихме толкова усилено върху външния вид на автомобила.“
Скоро ще разберем дали концепцията на Longbow ще изпълни обещанията си. „Началото на производството е планирано за края на 2026 г.“, заяви Дейви. „Преди това няколко автомобила ще се появят по пътищата. Първият ще бъде много скоро.“
Беше заявено, че показаните автомобили не са прототипи, а на практика представляват серийната версия, която ще стигне до клиентите. От компанията добавиха, че подготвят вълнуващо съобщение за следващите няколко месеца, а повече подробности ще бъдат разкрити в началото на следващата година.
electric sports cars, EV battery weight reduction, Longbow automotive startup