Новата програма за стимулиране на пазара във Великобритания
Пазарът на електрически автомобили във Великобритания расте с всеки изминал месец, като изборът на модели е по-богат от всякога. Въпреки това навлизането на електромобили в страната е по-бавно от очакваното, което налага въвеждането на стимули както за производителите, така и за клиентите.
Новата правителствена програма Electric Car Grant (ECG) е най-новият такъв стимул и ще играе ключова роля в превръщането на електрическите автомобили в по-достъпни за по-широк кръг от хора. Програмата предлага отстъпка от 1500 или 3750 британски лири за определени електромобили на цена под 37 000 лири, като размерът на отстъпката зависи от емисиите, генерирани при производството в съответната държава.
Това означава, че някои електрически автомобили вече са по-изгодни от всякога, тъй като субсидията значително намалява цената на някои от най-достъпните модели на пазара в момента. Ето и нашия списък с най-добрите предложения, които се класират за програмата.
1. Renault 5
Най-добър за: Цялостна универсалност
Цена преди субсидията: £22 995
Цена след субсидията: £21 495
Renault 5 е един от най-добрите нови електрически автомобили на годината, а с държавната субсидия предложението става още по-изгодно. Всички варианти на модела се класират за отстъпката, което дава възможност за избор между различни задвижващи системи и размери на батерията.
Базовата версия е с батерия от 40 кВч, мощност 120 к.с. и пробег от около 305 км. За тези, които изминават по-дълги разстояния, по-подходящ е вариантът с батерия от 50 кВч, който предлага по-висока мощност от 150 к.с. и пробег до 420 км.
Благодарение на комбинацията от ангажираща управляемост, комфортно возене и премиум усещане в интериора, Renault 5 оглавява нашия списък. Управляемостта е отлично решена, а реакцията на педала на газта в стандартен режим на шофиране е приятно прогресивна.
2. Alpine A290
Най-добър за: Спортно шофиране
Цена преди субсидията: £33 500
Цена след субсидията: £32 000
Завръщат ли се мощните спортни хечбеци, т.нар. „хотхечове“, в ерата на електричеството? Ако се съди по Alpine A290, отговорът е по-скоро положителен. Тази по-мощна версия на Renault 5 е толкова впечатляваща, че беше отличена с наградата „Най-забавен електромобил“ на Autocar Awards 2025 г. заради своята чиста управляемост, забавно пътно поведение и достъпна мощ.
Предлагат се две нива на мощност – 178 к.с. или 217 к.с., като и двете осигуряват голямо удоволствие на пътя. Налична е само една батерия с капацитет 52 кВч, която осигурява пробег от около 365 км. Возията е забележителна за малък спортен автомобил с пасивно окачване.
3. Cupra Born
Най-добър за: Атрактивен дизайн и усещане
Цена преди субсидията: £35 690
Цена след субсидията: £34 190
Нашият фаворит за най-добър електромобил за миналата година е изграден на същата платформа като Volkswagen ID.3. Cupra обаче облича това шаси в по-смел външен дизайн и го допълва с по-богат интериор. Именно по-голямата му привлекателност му отрежда по-предно място в класацията спрямо неговия германски братовчед.
Клиентите на пазара за електромобили искат да бъдат впечатлени от дизайна, усещането зад волана и емоцията, която им носи автомобилът, а не просто да се класират за субсидия. На пътя компактните размери на Born допринасят за прецизната и пъргава управляемост, както и за постигането на отличен баланс между динамика и ефективност.
Мощността от близо 200 к.с. при базовия модел е достатъчна, за да направи Born да изглежда пъргав, без обаче да изчерпва резервите на батерията твърде бързо. Това позволява лесно постигане на реален пробег от над 320 км.
Ford Puma Gen-e
Най-подходящ за: Кратки пътувания
Електрическият Puma Gen-e е базиран на успешния бензинов модел Puma. Той запазва стабилното и динамично пътно поведение на своя предшественик, но добавя изключително усъвършенствана система на задвижване, която е много икономична при ниски скорости.
Багажникът предлага впечатляващите 523 литра обем, ако се включи и допълнителното пространство Gigabox на Ford.
Renault Scenic
Най-подходящ за: Пространство
Трансформацията на Renault Scenic от незабележим MPV в стилен SUV е изключително успешна.
Единствената опция за задвижване използва двигател с мощност 215 к.с. и батерия с капацитет 87 кВтч, която според Renault осигурява пробег от около 610 км с едно зареждане.
Интериорът на Scenic е приятно място с множество отделения за съхранение. Предлага се достатъчно пространство за главата и краката както за водача, така и за пътниците, а обемът на багажника от 545 литра е значителен за автомобил от този клас.
Renault 4
Най-подходящ за: Ежедневно шофиране
Около 30 години след спирането му от продажба, Renault 4 се завръща, но в изцяло нов вид. Сега моделът представлява малък електрически кросоувър за града, който обаче запазва няколко дизайнерски черти в чест на оригинала. Сред тях са кръглите фарове, цялостната предна решетка, както и задните светлини и прозорец без рамки.
Автомобилът споделя шасито си с Renault 5, но по-квадратният му силует осигурява повече място на втория ред седалки и по-голям багажник – 375 литра в сравнение с 326 литра. Батерията с капацитет 52 кВтч осигурява пробег от близо 400 км.
Nissan Ariya
Най-подходящ за: Качество на интериора
Версията с голяма батерия и удължен пробег разполага с капацитет от 87 кВтч, което позволява изминаването на до 531 км преди следващо зареждане.
Интериорът на Ariya е приятен и изпълнен с меки на допир, висококачествени материали. Подобно на Renault Scenic, той е светъл и просторен, а инфоразвлекателната система е лесна за използване и с ясна графика.
Като цяло, това е автомобил, с който се свиква лесно – качество, което е от първостепенно значение за много шофьори.
Renault Megane
Megane е петият модел на Renault в тази класация, благодарение на своите впечатляващи универсални качества и цена, която става още по-атрактивна с държавната субсидия. Като цяло, това е приятен автомобил, който се представя достойно в своя клас.
Моделът използва същия електрически двигател с мощност 215 к.с. като този в Scenic, но с по-малка батерия (60 кВч), която осигурява пробег от 459 км.
През 2024 г. Renault обнови Megane, като добави термопомпа за подобряване на ефективността и замени 9-инчовия дисплей на инфоразвлекателната система с 12-инчов. Вече всички автомобили разполагат и с адаптивен круиз контрол.
Megane предлага конкурентна динамика за цената си, като ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,9 секунди и се справя доста добре в завои. Макар да не изумява с динамичното си поведение, той е добър универсален автомобил с приличен комфорт на возене и изключително обезшумяване.
Citroen e-C4
По отношение на съотношението цена-качество, трудно може да се намери по-добра оферта от Citroën ë-C4, особено след прилагането на държавната субсидия.
За разлика от моделите на Peugeot, които използват на практика същия интерфейс, екраните на ë-C4 не са претрупани с контроли за климатика, тъй като за тях са предвидени отделни физически бутони и врътки.
Тазгодишният фейслифт въведе модернизирания дизайнерски език на Citroën, но под ламарините ë-C4 остана същият. Това означава избор между батерии с капацитет 50 кВч и 54 кВч, като по-голямата предлага пробег от 418 км.
Водачите, които търсят по-практичен автомобил, може да изберат версията седан, но хечбекът също предлага разумно пространство за пътниците и багажник с обем 380 литра. И двете версии са и достатъчно ефективни.
Vauxhall Grandland Electric
Grandland Electric споделя своята платформа с Peugeot e-3008, като комбинира електрически двигател с мощност 210 к.с. и батерия с капацитет 73 кВч. Пробегът достига 523 км, а скоростта на зареждане е ограничена до 160 кВ.
За тези, които просто искат практичен и лесен за управление семеен електрически автомобил, той ще отговори на всички изисквания.
Версия с по-голям пробег и огромна батерия от 98 кВч ще се появи през следващата година, но се очаква тя да попадне извън прага за субсидията. Предстои да видим.
Grandland не е най-вълнуващият автомобил за шофиране, но предлага добро управление и комфорт. Други конкуренти, включително Ariya и Scenic, са по-комфортни, но той ги превъзхожда по обем на багажника, който е 550 литра.
Как да изберем най-добрия автомобил по програмата за субсидии
За да отговарят на условията за субсидия, автомобилите трябва:
Да бъдат пътнически превозни средства от клас М1 (да превозват по-малко от осем пътници). Да имат нулеви вредни емисии от ауспуха. Да имат минимален електрически пробег от 161 км. Да се предлагат с гаранция от три години или 96 500 км. Да имат гаранция на батерията от осем години или 161 000 км. Да отговарят на минимални критерии за устойчивост.
При избора на автомобили, които отговарят на критериите, трябва да се вземат предвид:
Цена
Автомобилите в този списък са повлияни от субсидията, която намалява цената им с 1500 паунда. Това може да бъде разликата между това да си позволите модел от този списък или да си тръгнете от представителството с празни ръце.
Размер
Защо е важен: Ако е твърде малък, няма да имате достатъчно място; ако е твърде голям, плащате за ненужен метал. Тъй като субсидията не се прилага специално за превозни средства с определен размер, има голяма гъвкавост за купувачите. Помислете какъв размер отговаря на ежедневието ви. Ако искате повече пространство, SUV като Vauxhall Grandland Electric или Renault Scenic биха били най-добрият избор. За по-малки варианти обмислете Renault 5 или Citroën ë-C3.
Динамика
Защо е важна: Динамиката варира значително между различните автомобили. При ежедневно шофиране може да предпочетете комфорта и плавността пред скоростта и пъргавината. Сред изброените модели има и такива, насочени към запалените шофьори, като например Alpine A290, който е фаворит по отношение на усещането зад волана. Регулируемите настройки за регенеративно спиране в електрическите автомобили позволяват шофиране само с един педал и подобряват ефективността.
Как тествахме и избрахме автомобилите
Всеки модел в този списък отговаря на условията за държавната субсидия за електрически автомобили, която ще бъде въведена през август 2025 г. При прегледа на автомобилите ги оценяваме по редица практически, технически и потребителски критерии, за да видим как се представят в реални условия. Ето какво търсим: ефективност, комфорт и пространство в интериора, динамика, технологии, качество на изработка, практичност и разходи за притежание.
Често задавани въпроси
Какво представлява субсидията за електрически автомобили?
Това е правителствена схема, предлагаща отстъпки до 3750 паунда за нови електрически автомобили на цена под 37 000 паунда. Субсидията се предлага в две нива: 3750 паунда за превозни средства с най-ниски въглеродни емисии и устойчиви производствени практики и 1500 паунда за превозни средства, които отговарят на основните критерии за устойчивост.
Кои автомобили се предлагат със субсидия?
Има 19 автомобила, които се предлагат със субсидия. По азбучен ред това са: Citroën ë-C3 и Citroën ë-C3 Aircross, Citroën ë-C4 и Citroën ë-C4 X, Citroën ë-C5 Aircross, Citroën ë-Berlingo, Nissan Ariya, Nissan Micra, Renault 4, Renault 5, Renault Alpine A290, Renault Megane, Renault Scenic, Vauxhall Astra Electric, Vauxhall Combo Life Electric, Vauxhall Corsa Electric, Vauxhall Frontera Electric, Vauxhall Grandland Electric и Vauxhall Mokka Electric.
Как да кандидатствам за субсидията?
Не е необходимо да кандидатствате за субсидията, тъй като тя се прилага от производителя на автомобила в момента на продажбата.
Колко дълго ще продължи програмата?
Субсидията е част от схема на стойност 650 милиона паунда и се очаква да продължи до финансовата 2028/29 година.
Предишна/Следваща новина

