Сега е моментът да проверите дали охладителната система на автомобила ви е готова за зимата. Лесно е да пренебрегнете тази система, но това е нещо, което правите на собствен риск.
Ако охладителната течност в радиатора или блока на двигателя замръзне, тя може да се разшири и да причини пукнатини в метала, често с катастрофални последици.
Антифризът, известен още като охладителна течност, постепенно губи свойствата си с времето поради повтарящите се цикли на нагряване и охлаждане в двигателя. С остаряването му основните добавки, които предотвратяват корозията, се разграждат, намалявайки ефективността на течността. Също така могат да се натрупат замърсители като ръжда, които допълнително влошават способността на антифриза да регулира температурата.
Проверката и подмяната са от съществено значение за поддържане на оптималното състояние на двигателя. С прост тестер за антифриз, струващ под 18 лв., можете да се уверите, че течността ви ще остане в течно състояние. Въпросът е кой тестер е най-добрият?
Как проведохме теста
Събрахме седем популярни тестера за антифриз и ги изпробвахме в два сценария. Първият беше да тестваме всеки от тях в бутилка с току-що отворен антифриз Prestone, сертифициран до минус 37 градуса по Целзий.
След това потопихме тестерите в разширителния съд на автомобил, за който знаехме, че не е преминавал пълно обслужване от 2021 г. и има отслабена охладителна течност, за да видим как всеки от тях ще оцени нейната концентрация. Лекотата на употреба и цената също бяха взети предвид.
BGS DIY 1822 Anti-freeze Tester
Проектиран в Германия по стандартите на TüV, тестерът на BGS е лесен за употреба. Поставяте прикрепената тръбичка в пробата с охладителна течност, стискате гумената част и изчаквате камерата да се напълни. След няколко секунди стрелката се премества, за да покаже до каква температура предпазва вашият антифриз. При пресния антифриз той показа пълна защита до -37°C, точно както е обявено от Prestone. При нашия автомобил отчете, че охладителната система е защитена до -7°C, което доказва, че със сигурност е време за смяна. С цена от около 18 лв. този тестер е чудесно допълнение към кутията с инструменти и истинска находка.
Sealey Twin-rotor Anti-freeze Tester
Ако търсите продукт с качество на сервизен инструмент, Sealey Twin-rotor Anti-freeze Tester създава усещане, че е направен да издържи. Изглежда по-издръжлив от нашия победител, но не достатъчно, за да оправдае тройно по-високата цена от около 61 лв. за продукт, който вероятно ще използвате веднъж годишно. Работи по подобен начин на BGS – стискате гумената част, оставяте го да се напълни и отчитате показанието от циферблата. Смятаме обаче, че отчита малко по-ниски стойности, като показа защита до -28°C за пресния антифриз Prestone и -5°C за радиатора на нашия автомобил. Все пак, по-предпазливото отчитане е по-добро от такова, което създава фалшиво чувство за сигурност.
Halfords Anti-freeze Tester
Тестерите от пипетен тип обикновено са по-малко точни от тези с въртящ се циферблат, тъй като дават оценка за защита в температурен диапазон, а не конкретна стойност. С този модел на Halfords, който струва около 32 лв., броите колко цветни диска изплуват над тестовия маркер, след като сте го напълнили с течност. Той е много лесен за използване и за разлика от други тестери с дискове, които оценихме, не капеше и не течеше по време на работа. За пресния антифриз отчете между -32°C и -37°C, а за автомобила – между +5°C и -15°C.
Silverline Anti-freeze Tester
Тестерът на Silverline, на цена от около 18 лв., е толкова сходен на външен вид с този на Halfords, че се зачудихме дали не са един и същ продукт с различна марка. Въпреки това, тестерът на Halfords се усещаше по-прецизен при употреба и ни даде по-стабилно отчитане за по-кратко време. Освен това, когато взехме проба със Silverline, смукателната тръбичка имаше склонност да капе и да цапа. Показанията му обаче изглеждаха точни, като отчете между -32°C и -37°C за новия антифриз и между -6°C и -16°C за стария.
Sealey Tube-Type Anti-freeze Tester
За разлика от другите тестери от пипетен тип тук, този на Sealey използва скала вместо плаващи дискове за отчитане. При теста на нашия автомобил обаче той изобщо не регистрира защита под нулата, а за пресния антифриз даде показание за защита до -20°C, което е едва половината от спецификацията на продукта. Тестерът на Sealey, който струва около 27 лв., ще ви каже дали охладителната ви система е подготвена за зимата, но не особено точно.
Simply Anti-freeze Tester
Сходен по дизайн с тестерите на Silverline и Halfords, този модел на Simply щеше да получи по-висока оценка, ако не капеше охладителна течност по пода и впоследствие в двигателния отсек, въпреки че би трябвало да задържа течността под вакуум. Освен това той отчете по-ниска защита на пресния антифриз, като един от дисковете в камерата му изобщо не се помръдна, въпреки няколко леки почуквания. Все пак, с цена от около 23 лв., тестерът Simply е лесен за употреба.
Draper Anti-freeze Tester
Обикновено сме големи фенове на инструментите Draper, но този не ни спечели. Скалите му за тестване на горещ и студен двигател са удобни, но той не може да отчете ниво на защита над -12°C, така че изобщо не можа да покаже защита за нашия автомобил. След като го използвахме веднъж, опитахме отново и открихме, че вътрешната стъклена тръбичка се е счупила, въпреки че не сме го използвали грубо. Цената му е около 24 лв., а доживотната гаранция означава, че подмяната е покрита.
Финална оценка
Установихме, че тестерите с въртящ се циферблат са най-ефективните продукти в този тест, като BGS DIY 1822 Anti-freeze Tester е категоричният победител. Втори се класира Sealey Twin-rotor, а на трето място е Halfords Anti-freeze Tester, който се оказа най-добрият сред тестерите от пипетен тип.
Последвайте ни в Google News