Въпреки че светът все повече се движи към екологично бъдеще, някои аспекти на автомобилната индустрия страдат. С въвеждането на по-строги ограничения за вредните емисии и все по-трудното постигане на корпоративните стандарти за среден разход на гориво (CAFE), производителите намаляват работния обем на двигателите. Ето защо ставаме свидетели как много шестцилиндрови агрегати биват заменяни с четирицилиндрови, докато V8 двигателите отстъпват място на шестцилиндрови с двоен турбокомпресор.
Toyota не прави изключение от тези промени. Нейният 2.4-литров турбо четирицилиндров двигател дебютира за първи път в Lexus NX. Това е универсален агрегат, който може да бъде настроен за различни цели и е проектиран от самото начало с мисъл за хибридизация. Най-мощната версия на този двигател се намира под капака на Toyota Crown и предлага впечатляваща динамика.
Автомобилът с най-мощния четирицилиндров двигател на Toyota
През 50-те години на миналия век Toyota решава, че се нуждае от масов „автомобил за народа“. Тази нужда е задоволена със създаването на Toyota Crown – седан от среден клас. През последните седем десетилетия Crown се трансформира от масов модел в по-луксозно ориентиран автомобил. Сегашният модел от 16-о поколение е първият, който се предлага в Северна Америка от 1972 г. насам, като вече има както седан, така и SUV версия.
Crown е един от малкото модели на Toyota, който има своя собствена уникална емблема – корона. Друг такъв пример е флагманът Century, изключително луксозен седан в непрекъснато производство от 1967 г. Наличието на собствена емблема е още един начин да се подчертае колко важен е Crown за Toyota и за Япония като цяло. Освен това, моделът вече може да се похвали и с най-мощния четирицилиндров двигател на компанията до момента.
Технически характеристики на специалния двигател
Седанът Toyota Crown от 16-о поколение използва 2.4-литровия редови четирицилиндров двигател T24A-FTS. Той разполага с мощност от 340 к.с. при 6000 об/мин и максимален въртящ момент от 542 Нм в диапазона 2000–3000 об/мин. Ускорението от 0 до 97 км/ч (60 мили/ч) отнема 5.7 секунди. Едно от най-големите подобрения спрямо предишните двигатели е оптимизираният дизайн на цилиндровата глава, който позволява по-добър въздушен поток, увеличавайки ефективността и мощността. Агрегатът може да се похвали и с много по-висока степен на сгъстяване.
Конкретният двигател в Crown е част от хибридната система на Toyota, наречена Hybrid Max, и работи в комбинация с преден и заден електромотор. Тези два електромотора осигуряват на Crown задвижване на всички колела, което е добра новина за живеещите в по-студен климат. Въпреки мощността си от 340 к.с., автомобилът успява да поддържа комбиниран разход на гориво от около 7.8 л/100 км.
За управлението на мощността се грижи 6-степенна автоматична трансмисия Direct Shift. Поради високата мощност на двигателя T24A-FTS, Toyota решава да се придържа към конвенционална автоматична скоростна кутия, вместо към все по-популярните безстепенни (CVT) трансмисии, тъй като е сметнато, че те не биха могли да се справят с натоварването. Това е добра новина и за автомобилните ентусиасти, защото колкото и да се усъвършенстват, CVT трансмисиите все още не могат да достигнат бързината на реакция на класическия автоматик.
Как се стигна до създаването на T24A-FTS
Toyota има богат опит в създаването на малки, но ефективни двигатели. Вместо да се стреми към агрегати с голям работен обем и максимална мощност, компанията се е фокусирала върху разработването на най-добрите универсални двигатели на пазара. В стремежа си към това ниво на съвършенство, японският производител е възприел инженерния принцип на презапасяването – създаване на компоненти, които са по-здрави и по-дълготрайни от необходимото. Този подход е залегнал във всеки аспект на автомобилите на марката и я е превърнал в един от най-успешните и уважавани производители в историята.
Що се отнася до мястото на четирицилиндровия двигател в настоящето и бъдещето на автомобилната индустрия, може да се каже, че той ще остане на сцената. Както беше споменато, работният обем на двигателите в световен мащаб намалява с цел постигане на по-нисък разход на гориво и по-малко емисии. Автомобили, за които преди 20 години би било немислимо да имат четирицилиндров двигател, като например пълноразмерните пикапи, вече масово ги използват.
Ефективност срещу традиция
Изглежда, че мощните четирицилиндрови двигатели ще бъдат неизменна част от автомобилното бъдеще. Те се очертават като универсалното решение за пикапи, спортни коли, „масъл“ автомобили, SUV модели и луксозни седани. И макар плавната работа на редовия шестцилиндров двигател или суровата мощ на атмосферния V8 да остават несравними, е трудно да се оспори ефективността, мощността и икономичността, които тези по-малки агрегати предлагат. Това е особено вярно в епоха, която поставя все по-силен акцент именно върху икономичността.
Последвайте ни в Google News