Най-мощният Mercedes-AMG SLS дори нямаше двигател

Mercedes-Benz SLS AMG е изключителен автомобил, останал в историята като първия суперспортен модел на германския производител, който днес може да бъде намерен на разумни цени на пазара втора ръка. Неговата екстремна версия Black Series пък остава един от най-впечатляващите модели, излизали някога от фабриката на AMG. При дебюта си Mercedes-Benz SLS AMG Black Series беше най-мощният автомобил, който компанията предлагаше.

Сред всички модели Black Series, той се нарежда на трето място по мощност, изпреварен от Mercedes-AMG SL65 Black Series с близо 40 к.с. Въпреки това, по време на производството си, нямаше друг модел на марката, който да го надмине по мощност. По-точно е обаче да се уточни, че това важи само за автомобилите на Mercedes-Benz с двигатели с вътрешно горене. Истината е, че SLS Black Series дори не беше най-мощната версия на модела. Тази чест се пада на неговия изцяло електрически събрат – Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive, който послужи като предвестник на днешните високопроизводителни електрически модели на AMG.

В ерата на вратите тип „чайка“ и могъщите V8 двигатели

През втората половина на първото десетилетие от новия век Mercedes-Benz представи модел, замислен като възраждане на легендарния Mercedes-Benz 300SL Gullwing – един от най-великите автомобили в историята на немския производител. Този модерен наследник беше наречен Mercedes-Benz SLS AMG и разполагаше с емблематичните врати тип „крило на чайка“, като дори в базовия си вариант беше изключително способен спортен автомобил.

Неговият 6.2-литров V8 двигател M159 генерираше 563 к.с., насочени към задните колела – мощност, която беше повече от достатъчна, за да предизвика усмивка на всяко лице. Няколко години по-късно се появи версията SLS AMG GT, която се отличаваше с подобрени компоненти и още по-впечатляваща динамика.

През 2013 г. Mercedes-Benz разкри и Mercedes-Benz SLS AMG Black Series. Както подсказва името, това беше един от най-внушителните автомобили, носили някога емблемата Black Series на спортното подразделение на Mercedes. В сравнение със своите събратя, той беше в съвсем различна лига, отличаваше се с динамика, съперничеща на най-добрите суперавтомобили, и с мускулест, но функционален дизайн. Без съмнение, това беше върхът в еволюцията на Mercedes-Benz SLS AMG. Съществуваше обаче един вариант на SLS AMG, който беше още по-мощен и по-специален.

Това беше Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive. Както става ясно от името, това беше електрическа версия на красавеца с „крила на чайка“, базирана на усъвършенствано електрическо задвижване, използващо технологии, заимствани от Формула 1. Този модел беше и си остава най-мощният автомобил с отварящи се нагоре врати, създаван някога от Mercedes-Benz.

По този повод тогавашният председател на борда на Mercedes-AMG, Ола Калениус, заяви, че SLS AMG Coupé Electric Drive поставя нови стандарти за автомобилите с електрическо задвижване. Той посочи, че като най-мощния Gullwing модел, автомобилът е доказателство за трайната иновационна сила на Mercedes-AMG и превръща визията за най-динамичния електрически автомобил в реалност. Калениус добави, че с помощта на колегите от Mercedes AMG High Performance Powertrains в Бриксъуърт, компанията пренася вълнуващи модерни технологии от света на Формула 1 на пътя.

По-могъщ от Black Series

Въпреки че Black Series е смятан за върховото постижение при SLS с двигател с вътрешно горене, електрическият вариант го надминава по чиста мощ. SLS AMG Electric Drive разчита на четири независими електрически мотора, които осигуряват обща мощност от 740 к.с. и огромен въртящ момент от 1000 Нм. За сравнение, 6.3-литровият атмосферен V8 двигател на SLS AMG Black Series генерира 622 к.с. и 635 Нм въртящ момент.

Интересното е, че въпреки значителното предимство в мощността, динамиката на писта не е изцяло в полза на електрическия модел. Ускорението от 0 до 100 км/ч при Electric Drive отнема 3.9 секунди, докато Black Series се справя със същото упражнение за 3.6 секунди. Максималната скорост също е по-висока при бензиновия модел – 315 км/ч срещу електронно ограничените 250 км/ч за електрическата версия.

В тази версия на модела с „крилати“ врати на германския производител липсва могъщият V8 двигател под предния капак. Вместо него Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive разчита на четири компактни синхронни електромотора с постоянни магнити. Всеки от тях тежи около 45 кг, а общото им тегло достига приблизително 180 кг. Това е по-малко от атмосферния V8 двигател на версията Black Series, който тежи около 205 кг.

Тези компактни електромотори могат да достигнат впечатляващите 13 000 об/мин – само с 2000 об/мин по-малко от Porsche Taycan Turbo S. Освен това те са в основата на системата Torque Dynamics на Mercedes-Benz, която позволява независимо разпределение на въртящия момент към всяко колело. Подобен принцип се използва и в съвременните спортни електрически автомобили. Системата подобрява поведението на модела Electric Drive, като оптимизира преминаването през завои, намалява недозавиването и презавиването, подобрява стабилността, намалява необходимостта от корекции с волана и свежда до минимум намесата на ESP системата, като същевременно увеличава сцеплението.

Мощните електромотори черпят енергия от литиево-йонна батерия с капацитет 60 кВч и потенциална мощност от 600 кВ. Батерията тежи 548 кг, което е било впечатляващо постижение за електрически автомобил от онази епоха. SLS AMG Electric Drive разполага и с две нискотемпературни охладителни вериги, които поддържат оптимална работна температура на електромоторите. Тези вериги регулират охлаждането и спрямо външната температура, което позволява на системата да компенсира екстремни условия.

Промяната в задвижването води и до промяна в теглото. Инженерите на Mercedes-Benz решават този проблем, като използват тежката батерия като носещ елемент, прикрепен към централната част на шасито. Купето също е ревизирано с нови елементи от пластмаса, подсилена с въглеродни влакна. Това води до 50% намаление на теглото в сравнение със стоманените аналози, без да се прави компромис със здравината. Освен това електромоторите и двете трансмисии са позиционирани възможно най-ниско и близо до колелата, за да се постигне по-добро разпределение на теглото и по-нисък център на тежестта.

Мощен, бърз и безшумен, Electric Drive е подкрепен от ново предно окачване с двойни носачи и pushrod амортисьори. Последното решение е въведено, за да се освободи място за допълнителните задвижващи валове. Целта на тази система е била да постигне същата спортна динамика и пъргавина като на версиите с V8 двигател, въпреки че електрическият модел тежи с над 450 кг повече в сравнение с Black Series.

Това не е първият електрически SLS

Прототипът Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell е предшественик на серийния модел. Той също разполага с четири електромотора, които генерират обща мощност от 526 к.с. и въртящ момент от 880 Нм. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4 секунди, а максималната скорост достига 250 км/ч.

Въпреки че Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive е сочен за предшественик на съвременните мощни електрически автомобили на германския производител, съществува и друга електрифицирана версия на модела. Тя също заменя стандартния V8 двигател с електрически мотори и служи за основа на по-късния SLS AMG Electric Drive. Става дума за прототипа Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell, представен на автомобилното изложение в Детройт през 2011 г. Той следва сходна формула, но с някои съществени разлики.

По време на представянето Ола Калениус, тогавашен председател на борда на Mercedes-AMG, заяви, че компанията приема социалната отговорност много сериозно. Той посочи, че с Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell те демонстрират поредния етап от стратегията си „AMG Performance 2015“. Целта е била постоянно да се намаляват разходът на гориво и емисиите на новите модели, като в същото време се подобрява основната ценност на марката – динамиката.

Една от най-значимите разлики е в мощността. Макар да използва конфигурация с четири електромотора, подобна на тази в SLS AMG Electric Drive, прототипът E-Cell генерира едва 526 к.с. и 880 Нм въртящ момент. Тази по-ниска мощност води до малко по-бавно ускорение до 100 км/ч в сравнение с напълно завършения му наследник. Въпреки това целият хардуер, използван в прототипа, намира място и в серийния модел, който обаче се оказва твърде изпреварил времето си – ключова причина за търговския му неуспех. Думата „неуспех“ тук е използвана условно, тъй като технологично моделът е голямо постижение.

Съвременните мощни електромобили на Mercedes-AMG

От Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive са произведени само девет екземпляра, като един от тях е продаден на частно лице през 2021 г. за приблизително 1,3 милиона долара. Тази стойност е повече от два пъти по-висока от цената на Mercedes-Benz SLS AMG Black Series на пазара за употребявани автомобили днес. Оттогава Mercedes-AMG представи множество електрифицирани спортни модели. Някои от най-мощните от тях, като Mercedes-AMG EQS 4Matic+, разполагат със 751 к.с. и почти същия въртящ момент от два електромотора. Това позволява на значително по-тежкия EQS да ускори от 0 до 100 км/ч с почти секунда по-бързо от електрическия SLS от началото на миналото десетилетие.

Най-обещаващият бъдещ проект в електрическата гама на Mercedes-AMG обаче е концептът AMG GT XX, който може да се превърне във възраждането на SLS AMG Electric Drive. Този елегантен прототип, базиран на новата платформа AMG.EA, демонстрира най-новите технологии на компанията и потенциала за бъдещи спортни модели, като същевременно подкрепя амбициите за нулеви емисии.

Според Mercedes-AMG, платформата предлага безпрецедентна плътност на мощността и въртящия момент. Това е постигнато чрез използването на усъвършенствани аксиално-поточни електромотори, които са изключително компактни и се очаква да дебютират в серийно производство до 2026 г. С тези мотори концептът AMG GT XX е способен да генерира над 751 к.с. и да достига скорост от 360 км/ч. Архитектурата на батерията също е проектирана да позволява възстановяване на пробег от 400 км само за пет минути.

Освен динамичния си потенциал, концептуалният AMG GT XX постави и нов рекорд за издръжливост на електрически автомобил, изминавайки 5 480 км за 24 часа. С това той надмина предишното постижение, поставено от китайски седан. По време на тестовете, продължили почти осем дни, прототипът е изминал дистанция, достатъчна за обиколка на Земята. Бъдещето на Mercedes-AMG в света на електрическите автомобили изглежда обещаващо, като на хоризонта се задава и изцяло електрически модел, който ще се конкурира с Porsche Taycan.

Технологии от бъдещето в реални тестове

Успоредно с това тестовете на компанията с твърдотелни батерии навлизат във фаза на изпитания в реални условия. Очаква се тази технология да бъде внедрена в серийни автомобили до края на десетилетието. Това ще подобри значително практичността и жизнеспособността на транспорта с нулеви емисии.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации