На пръв поглед този стар Cadillac Escalade не изглежда необичайно. Формата му е позната, хромът все още улавя светлината, а автомобилът притежава онази масивност, която определяше американските луксозни SUV модели от началото на XXI век. Но това не е просто поредният Escalade. Това е рядката версия ESV Platinum – някога най-скъпият и пищен автомобил, който General Motors е предлагал на пазара.
Днес е трудно да се повярва, че тази прашна, бълваща дим машина някога е била върховното изражение на разкош и комфорт. Сега тя е чисто олицетворение на упадъка.
Когато Cadillac представя Escalade ESV Platinum, той въплъщава всичко, което GM може да измисли в името на лукса. С цена от около 71 000 долара през 2004 г., или с около 15 000 долара повече от стандартния ESV, този модел не е просто символ на статус.
Той е експеримент в разширяването на границите на комфорта и оборудването. По онова време емблемата Platinum означава нещо. Тя е отговорът на Cadillac на европейския лукс, само че по-голям, по-шумен и безсрамно американски.
Днес предната решетка веднага го издава. Докато стандартните модели Escalade използват обикновена сребриста решетка, тази на Platinum е изработена от масивен хром и блести като полирано бижу. Под огромните калници са разположени уникални 20-инчови хромирани джанти – за първи път Escalade получава толкова големи колела. Отзад семплият надпис „Platinum“ дискретно подсказва на всеки, който се интересува, че това е най-доброто от най-доброто.
Детайли, които определяха лукса
В интериора все още могат да се видят проблясъци от това, което правеше Platinum толкова специален, макар времето да е било жестоко. Арматурното табло, някога тапицирано с плътно черна кожа, сега показва възрастта си. Панелите на вратите, частично разместени и износени, някога са били украсени с дървени апликации около бутоните за прозорците и са приютявали първокласни високоговорители Bose.
Не само материалите го отличават. ESV Platinum въвежда функции, нечувани за автомобил на GM по онова време. Поставките за чаши с отопление и охлаждане поддържат напитките с подходяща температура. Предните седалки, идентични по форма със стандартните, също разполагат с отопление и охлаждане – новост за марката.
Кожата, сега напукана и разкъсана, сякаш хирург е изпробвал уменията си върху нея, някога е блестяла в кремаво съвършенство. Дори вентилационните отвори са украсени с хромирани акценти – малки детайли, предназначени да напомнят на пътниците, че се намират на специално място.
Задвижването се осигурява от 6,0-литров V8 двигател Vortec 6000, който генерира 345 к.с. и 515 Нм въртящ момент. Той е съчетан с автоматична трансмисия 4L65 и система за задвижване на всички колела.
Динамичните характеристики са скромни по днешните стандарти: ускорение от 0 до 100 км/ч за около 8,6 секунди, но това е било достатъчно, за да придвижва значителното му тегло с тиха увереност.
От символ на статус до скрап
Две десетилетия по-късно това усещане за престиж е изчезнало. Този някога рядък ESV Platinum стои покрит с прах, а ауспухът му изпуска дим, достатъчно гъст, за да породи въпроси как все още преминава преглед за вредни емисии.
Някога гладката кожа е скъсана, дървените декорации са избледнели, а двигателят е уморен. Обезценяването си е свършило работата – екземпляр, който някога е струвал над 70 000 долара, днес може да бъде намерен за под 6000 долара.
Това, което някога е било подвижният шоурум на технологиите и комфорта на Cadillac, днес е уморена реликва от една много различна автомобилна епоха. ESV Platinum може вече да не е „връх на лукса“, но в избледнелия му хром и провиснали седалки се крие напомняне за това колко бързо остарява представата за лукс и как дори най-редките модели не са имунизирани срещу времето.
Последвайте ни в Google News