Откакто концептуалният модел Iconic SP дебютира на изложението Japan Mobility Show през 2023 г., ентусиастите на Mazda очакват деня, в който той ще напусне подиума и ще излезе на пътя. Купето незабавно предизвика спекулации за духовен наследник на RX-7, а висши ръководители на компанията поддържат тази надежда жива. Последните новини обаче подсказват, че пътят от концепция до реалност може да не е толкова гладък, колкото феновете биха искали.
В края на 2024 г. главният дизайнер на Mazda, Масаши Накаяма, заяви, че Iconic SP е проектиран с реалното намерение да се превърне в сериен модел. Тази цел беше потвърдена и от изпълнителния директор Масахиро Моро. По-късно главният технически директор Рюичи Умешита го нарече „добър наследник на RX-7“, въпреки че призна, че проектът все още се нуждае от солидна бизнес обосновка.
Колко близо е до реалността?
В скорошно интервю Умешита е бил откровен: „Това е моята мечтана кола. Искам да я превърна в реалност. От технологична гледна точка вярвам, че е възможно. Единственият нерешен проблем е финансовият.“
По-рано тази година Mazda намали планирания си бюджет за преминаване към електрически автомобили с 500 милиарда йени (около 3,3 милиарда долара). Компанията следва стратегия, която съчетава изцяло електрически автомобили, хибриди и двигатели с вътрешно горене, вместо да залага всичко на електрическото задвижване.
Между разработването на нова платформа за електромобили, нова хибридна система и предстоящия двигател SkyActiv-Z, ресурсите на Mazda вече са силно ограничени. В тази светлина един спортен автомобил, разработен от нулата, може да не е сред основните приоритети за разходи.
Възраждане на роторния двигател с турбокомпресор
Въпреки това идеята не е изоставена. Концептуалният модел Vision X Coupe, представен на Japan Mobility Show през 2025 г., показва, че Mazda не е загърбила мечтата за роторен двигател. Той потвърждава, че компанията продължава да инвестира в технологията, която определя някои от най-прочутите ѝ автомобили, тъй като прототипът се задвижва от хибридна система с турбо роторен двигател.
Умешита подчерта тази приемственост: „Възстановихме екипа за разработка на роторни двигатели и знаем, че спортните автомобили са в нашето ДНК, така че никога не бих казал, че сме се отказали.“
Plug-in хибридната система на Vision X Coupe съчетава роторен двигател с турбокомпресор и електромотор за обща мощност от 510 к.с. (375 кВт) и включва технология за улавяне на въглерод. За сравнение, системата на Iconic SP, в която двигателят е само генератор, произвежда 370 к.с. (272 кВт).
Следващата стъпка за Mazda е да намали допълнително емисиите от роторния двигател, което в крайна сметка може да му позволи да задвижва директно колелата, вместо да служи само като генератор. Инженерите смятат, че тази еволюция ще отнеме още „две до три години“ развойна дейност.
Ще поеме ли щафетата следващият MX-5?
Докато дизайнерските и инженерните екипи на Mazda работят по възраждането на роторното наследство, бъдещето на марката в сферата на спортните автомобили изглежда по-светло отколкото през последните години.
Наред с потенциалния наследник на RX, Mazda потвърди, че следващото поколение на роудстъра MX-5 ще се появи по-късно през това десетилетие. Предстоящата Miata ще остане вярна на своя олекотен дух, оборудвана с двигател SkyActiv Z с по-голям работен обем и, за успокоение на феновете, с ръчна скоростна кутия.
Последвайте ни в Google News