Преди да отпишем този модел като поредния китайски бранд с планове за световно господство, си струва да се замислим: ако Tesla създадеше достъпен градски автомобил за около 45 000 лв., той вероятно би изглеждал точно като новия Firefly. Това е малък електрически хечбек с дължина малко над 4 метра, пет врати, LFP батерия с капацитет 41,2 кВтч и пробег по WLTP от около 330 км, който притежава и интригуващ собствен стил.
Firefly е нова подмарка на китайския производител Nio – компания, която има добри пазарни позиции в Китай и от няколко години навлиза на различни европейски пазари. Nio е известна с технологични решения като AI асистент на таблото под формата на говореща глава, усъвършенствани полуавтономни системи за подпомагане на водача и дори технология за бърза смяна на батерията в специализирани станции.
С други думи, Nio предлага футуристични технологии. Firefly е замислен като атрактивен градски електромобил, насочен към по-младите купувачи със своя изчистен дизайн, интелигентни практични решения и инфоразвлекателна система с графики в стил поп-арт. Името обаче създава леко объркване, тъй като моделът се казва Firefly, а марката – също Firefly. Затова засега ще го наричаме Nio Firefly, за да се избегне неяснота.
Засега моделът все още не се предлага. Firefly потвърди, че автомобилът ще се появи на пазара във Великобритания през 2026 г., но цените и детайлите за продажбите все още не са обявени.
Какво е новото?
На практика всичко, дори и марката. Firefly е изграден върху нова, специално разработена от Nio платформа за електромобили. Архитектурата TF1 е от типа „скейтборд“ и в този модел използва разположен отзад електромотор с мощност 143 к.с.
Дизайнерският език също е напълно нов и се отличава със симпатична и ясна визия. Предницата напомня за Honda e, докато кръглите задни светлини могат да бъдат оприличени на тези при суперавтомобила Noble M600 – препратка, която със сигурност ще впечатли запалените автомобилни фенове.
Технически характеристики
Firefly е сравнително лек за електромобил – теглото му е под 1500 кг, което позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за 8,1 секунди въпреки скромната мощност от 143 к.с. Тези параметри го доближават много до Renault 5 E-Tech, който се очертава като основен конкурент. Батерията от 41,2 кВтч обаче може да се окаже недостатъчна за някои пазари. Пробегът от 330 км е добро начало, но много конкуренти вече предлагат варианти с по-голям обхват от около 400 км.
При смесено шофиране в умерени температури постигнахме реален разход от около 15,5 кВтч/100 км, което се равнява на реален пробег от около 260 км. Максималната скорост на зареждане на DC станция е 100 кВт, като от Firefly твърдят, че зареждане от 10 до 80% отнема около 30 минути, което предполага, че средната скорост на зареждане ще бъде значително по-ниска.
Платформата на Firefly поддържа технологията за смяна на батерии, с която Nio е известна в Китай. Малко вероятно е обаче тази система да бъде въведена в Европа заради спецификите на пътната мрежа. Автомобилът предлага функция за двупосочно зареждане (V2L), но не е оборудван с термопомпа.
Как се управлява?
Автомобилът е изненадващо пъргав и приятен за управление. Воланът е директен и по-тежък от очакваното за градски електромобил, а управлението е интуитивно още от самото начало. Диаметърът на завой от 9,4 метра е показателен за лекотата, с която Firefly се справя в тесни пространства и при резки маневри. За сравнение, при Renault 5 този показател е 10,3 метра, което е стандартно за класа.
Комфортът на возене можеше да бъде по-добър. Усеща се леко потропване от 18-цоловите джанти, макар че при по-висока скорост возията се успокоява и никога не става натрапчива в градски условия. Динамиката е добра, с бърза реакция при ускорение на извънградски пътища, но при включване на магистрала може да се усети лек недостиг на мощност. Като цяло представянето е значително по-добро от това на Citroën e-C3 и Fiat Grande Panda, въпреки че Mini Cooper Electric и Renault 5 предлагат малко повече динамика и усещане за ангажираност.
Firefly предлага три нива на регенеративно спиране плюс адаптивен режим, което дава желаната гъвкавост. Превключването между режимите обаче се извършва единствено през централния дисплей, което е неудобно. Липсва и истински режим за управление с един педал. Друг недостатък е, че системите за подпомагане на водача се активират и деактивират трудно, а когато са включени, са твърде натрапчиви със своите звукови сигнали.
Графиките на инфоразвлекателната система са отличителна черта на Firefly. Ярките, анимирани графики на началния екран са само част от предимствата. Иконите са големи и лесни за натискане по време на движение – освежаващо практично решение, което същевременно изглежда интересно и с модерен привкус. В останалите си аспекти интериорът напомня на Tesla – доста изчистен, с изключение на хоризонтално разположения сензорен екран и малкото, но напълно функционално дигитално приборно табло зад волана. Въпреки това, дизайнерски елементи като овалния волан и овалните дръжки на вратите, които повтарят графичния дизайн на екрана, създават усещане за добре обмислен проект.
Въпреки че Firefly е с почти същите размери като Renault 5 и малко по-голям от Dacia Spring или Hyundai Inster, той е изключително практичен малък автомобил. Багажникът с обем 348 литра е достоен за класа си, а задните седалки могат да се сгънат, за да осигурят почти равна товарна повърхност. По-необичайно е, че има място за съхранение и под задните седалки. При повдигане на седалката напред се разкрива формована пластмасова ниша с обем от 29 литра.
Като добавим и предния багажник с обем 65 литра, Firefly се превръща в един от най-функционалните малки електрически автомобили в своя клас. На задната седалка, предвидена за трима, има достатъчно място за двама възрастни, с приемливо пространство за краката и главите, макар и не толкова, колкото предлагат Citroen e-C3 Aircross или Vauxhall Frontera.
Преди покупката
Цените и нивата на оборудване за Firefly все още не са потвърдени. Дори не е ясно дали Nio ще изгради собствена дилърска мрежа, или ще продава чрез утвърдени франчайзи, както други китайски марки като BYD направиха успешно. В момента Firefly се продава в Нидерландия на цена, еквивалентна на около 26 000 паунда.
Ако трябва да сме откровени, Firefly ще срещне сериозни трудности, ако Nio не намали значително тази цена при старта на продажбите. Дори с петгодишна гаранция (или 150 000 км) и стандартната осемгодишна гаранция за батерията (или 160 000 км), Firefly не изглежда като особено смислен избор, когато модели като Renault 5, Nissan Micra, Citroen e-C3 и Fiat Grande Panda се предлагат на значително по-ниски цени.
Това е нестандартен, но привлекателен автомобил, който притежава повече изобретателност и душа от луксозните модели на Nio, които сме тествали досега. Класът на малките електрически автомобили обаче е силно конкурентен и независимо колко свеж е дизайнът и колко умни са решенията в интериора, Firefly трябва да бъде с достъпна каталожна цена и атрактивни условия за лизинг, за да успее. Предстои да видим как ще се развият нещата.
Заключение
Firefly е автомобил, който допада. В неговия семпъл, но отличителен стил и интелигентна практичност се усещат нотки от Tesla, класическия Smart, Honda и други. Той е непретенциозен, но същевременно обмислен и забавен – трудно постижимо съчетание. Има по-забавни за шофиране автомобили (като Renault 5) и по-компактни, но същевременно по-гъвкави модели (като Hyundai Inster). Но ако Nio предложи правилните финансови условия и в идеалния случай представи версия с по-голям пробег от около 400 км (WLTP), тогава този симпатичен малък електрически хечбек има шансове за успех.
Технически характеристики
Цена: Все още не е обявена
Начало на продажбите: 2026 г.
Двигател: Батерия с капацитет 41,2 кВч, мощност 142 к.с.
Трансмисия: Едностепенна, с предно предаване
Динамика: Ускорение от 0 до 100 км/ч за 8,1 сек, пробег от 330 км
Тегло: Под 1500 кг
Последвайте ни в Google News