Точно докато тествахме Nissan Ariya модел 2025 г., се появи новината, че Nissan спира продажбите на този електрически кросоувър на американския пазар.
След като Nissan беше един от първите лидери в света на електрическите автомобили със своя хечбек Leaf, моделът Ariya се сблъска с многократни забавяния, преди да достигне до пазара. Когато най-накрая дебютира през 2023 г., той се изправи срещу множество конкуренти. На този наситен пазар Ariya така и не успя да намери своето място. Последваха 15-процентови мита върху произвеждания в Япония електромобил, премахването на федералните данъчни облекчения за лизинг в САЩ и стратегическото решение на Nissan да се фокусира върху обновения Leaf, който има сходен дизайн и излиза на пазара тази есен.
Въпреки всичко това, прекараната седмица зад волана на обречения Ariya беше изключително приятна. За всеки, който търси средноголям електрически кросоувър с премиум усещане, оставащите бройки в наличност представляват отлична възможност, особено ако сделката бъде сключена в близко бъдеще.
В този преглед ще разгледаме в детайли предимствата и недостатъците на Ariya модел 2025 г., за да помогнем на потенциалните купувачи да преценят дали това е правилният електромобил за тях.
Богато стандартно оборудване
Когато Ariya се появи на пазара като изцяло нов модел през 2023 г., стартовата му цена беше 43 190 долара, а върховите версии със задвижване на всички колела, по-голяма батерия и всички екстри надхвърляха 60 000 долара. Макар и разумна за луксозен средноголям кросоувър, тази цена се оказа твърде висока за сегмента.
На фона на общото поскъпване на автомобилите, Nissan предприе обратния ход и намали цената на Ariya. Базовото ниво на оборудване Engage вече стартира от 39 770 долара, като включва отопляеми предни и задни седалки от изкуствена кожа, отопляем волан, безжично зарядно за смартфон, адаптивен круиз контрол, електрически сгъваеми странични огледала и големи 19-инчови джанти.
Моделната гама на Ariya е усложнена от комбинациите между различни размери на батерията и мощност на електромоторите, както и от допълнителни екстри. Въпреки това, всеки Ariya е богато оборудван и има каталожна цена, сходна с тази на еквивалентния бензинов Nissan Murano. Тестовият автомобил е от най-високото ниво на оборудване Platinum+, което струва 54 370 долара и добавя удобства като тапицерия от кожа напа, вентилирани предни седалки, електрическо регулиране на волана и система за автономно шофиране по магистрала.
Както и при много други електромобили, цената на Ariya често е обект на сериозни отстъпки, особено при лизинг. В САЩ, например, федерален данъчен кредит от 7 500 долара прави сделката още по-изгодна за договори, сключени преди края на септември 2025 г.
Пробег до 465 км с едно зареждане
Ariya се предлага с избор от две батерии – с капацитет 63 кВтч и 87 кВтч (която Nissan обозначава с „+“). Моделът може да бъде поръчан с предно предаване или със задвижване на всички колела (система, наречена E-4ORCE). Теглото и размерът на джантите при различните нива на оборудване също влияят на пробега.
Версията с най-голям пробег е Evolve+, която е с предно предаване и батерия от 87 кВтч. Според тестовете на американската Агенция за опазване на околната среда (EPA), този модел изминава 465 км с едно зареждане и показва много висока ефективност. За сравнение, базовият Engage с батерия от 63 кВтч има пробег от 348 км с предно предаване и 346 км със задвижване на четирите колела. Това е напълно достатъчно за ежедневните нужди на повечето шофьори, но не е оптималният избор за дълги пътувания, особено като се има предвид, че пробегът на електромобилите намалява при шофиране по магистрала.
Версиите на Ariya със задвижване на всички колела и по-голямата батерия, какъвто е тестовият автомобил, имат официален пробег между 414 и 438 км в зависимост от оборудването. По време на теста ние изминахме 352 км с пълно зареждане. В този момент индикаторът показваше 23% оставащ заряд в батерията и пробег от още 124 км, което означава, че автомобилът е напът лесно да надхвърли официалния си пробег от 430 км за тази конфигурация.
Процес на зареждане
Пълното зареждане на Ariya от празна батерия отнема 10.5 часа за версията с батерия от 63 кВтч и 14 часа за тази с 87 кВтч. Тези времена са постижими при използване на 240-волтова зарядна станция, каквато може да бъде инсталирана у дома или намерена на някои обществени места.
Зареждане и гъвкавост
При обществена DC станция за бързо зареждане са необходими 35 минути (или 40 минути при по-голямата батерия) за достигане на капацитет от 10% до 80%. Това не е най-високата скорост на пазара, така че при чести дълги пътувания трябва да се предвиди малко повече време в сравнение с Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 или Kia EV6.
Ariya разполага със стандартен за повечето марки порт за зареждане тип CCS. Електрическият модел обаче може да се зарежда и на станциите Supercharger на Tesla чрез NACS адаптер, което осигурява на шофьорите достъп до най-добре развитата мрежа за зареждане в САЩ. При включване в стандартен 120-волтов контакт у дома, автомобилът добавя около 7 км пробег на час, което е достатъчно за възстановяване на енергията през нощта.
Елегантен силует
Автомобилните производители възприемат различни подходи към дизайна на своите електрически модели – от футуристични капсули до конвенционални автомобили, които просто нямат двигател с вътрешно горене. Ariya успява да намери златната среда.
На пръв поглед Ariya е луксозно изглеждащ кросоувър с елегантен стил, висока линия на прозорците и силует, наподобяващ купе. Задната част, с нейните остри линии и тънки стопове, придава европейско излъчване. Отпред обаче се намира голям черен панел с формата на предна решетка, който е плътен и не пропуска въздух. Като цяло Ariya изглежда престижно, без да натрапва спортните амбиции, характерни за модели като Kia EV6 или Ford Mustang Mach-E.
Интериор с усещане за лукс
Интериорите на Tesla са известни с това, че са изчистени, но бездушни, и много други електрически автомобили в този ценови клас следват техния пример. Nissan, за разлика от тях, отличава Ariya с интериор, достоен за луксозен автомобил. Висококачествените материали и прецизно изработените движещи се елементи оправдават цената на модела, още преди да се вземе предвид неговото електрическо задвижване.
Ariya разполага с изчистено арматурно табло, което се простира по цялата широчина на купето, без централна конзола, която да се спуска надолу. Зад волана е разположено 12.3-инчово дигитално приборно табло, свързано с 12.3-инчов сензорен екран на инфоразвлекателната система в центъра. Системата е стандартна за Nissan, което означава, че е лесна за използване, макар и без излишни ефекти, като поддържа интеграция със смартфони чрез Android Auto и Apple CarPlay.
Сензорните бутони, интегрирани в дървената облицовка на таблото, изискват малко повече концентрация при натискане, но допринасят за изчистения стил на интериора. Отоплението и вентилацията на седалките обаче се управляват чрез внимателно докосване на екрана, като определено липсва физически бутон за бърза настройка на температурата в купето.
Просторен и комфортен
Усещането за лукс в Ariya се пренася и върху просторните и удобни седалки. Водачът седи високо и се радва на твърда, но поддържаща възглавница. Отопляемите предни и задни седалки, както и отопляемият волан, са стандартни за повечето нива на оборудване. Това е особено полезно в електрически автомобил, тъй като е по-енергийно ефективно да се затопли седалката, отколкото цялото купе с електрическия нагревател. Вентилираните предни седалки обаче са налични само за най-високото ниво на оборудване.
Задната седалка на Ariya също е комфортна. Пътниците отзад разполагат с изобилие от място за краката, а спортно изглеждащата линия на покрива не ограничава пространството за главите. Това обаче се отразява на товарния обем.
Практичност и пространство за багаж
Ariya е средноголям кросоувър с размери, почти идентични с тези на Hyundai Ioniq 5. Това го прави по-малък от Tesla Model Y, а скосената линия на покрива намалява товарното пространство зад задните седалки.
В цифри, Ariya предлага 646 литра обем зад задния ред седалки, което е по-малко дори от субкомпактния Nissan Kicks и със 140 до 200 литра по-малко от Ioniq 5 или Model Y. Въпреки това товарната площ е прилична, а подът на багажника е регулируем. При сгънати задни седалки общият товарен обем достига 1690 литра, което е сравнимо с Ioniq 5, но значително по-малко от 2150-те литра на Model Y. Nissan не предлага преден багажник, известен като „frunk“, но Ariya може да тегли малко ремарке с тегло до 680 кг.
Лесен за управление
Някои електрически автомобили, включително най-продаваният модел на Tesla, са създадени с фокус върху динамиката. Това означава бързо ускорение, пъргаво управление и понякога твърда возия. Nissan възприема по-спокоен подход с Ariya.
Версиите с предно задвижване разполагат с мощност между 214 и 238 к.с. в зависимост от размера на батерията и се нуждаят от около 7 секунди, за да достигнат 100 км/ч. Това е прилично ускорение за SUV, но не е впечатляващо. Моделите със задвижване на всички колела, които имат допълнителен електромотор, предлагат мощност от 335 до 389 к.с., което намалява ускорението от 0 до 100 км/ч до около 5 секунди – бързо като за спортен автомобил, но средно за класа.
Въпреки че возията на Ariya не е толкова мека, колкото при Toyota bZ4X, Subaru Solterra или Hyundai Ioniq 5, тя е достатъчно комфортна и изключително тиха. Автомобилът не е тромав и вдъхва увереност при ежедневно шофиране, макар че губи самообладание при по-агресивно влизане в остри завои. По-високите нива на оборудване разполагат с усъвършенстван адаптивен круиз контрол, който позволява на водача да свали ръцете си от волана, докато автомобилът се движи в лентата си на магистрала.
Последвайте ни в Google News