Nissan Ariya (2025): Преглед на един обречен, но отличен електромобил

Точно докато тествахме Nissan Ariya модел 2025 г., се появи новината, че Nissan спира продажбите на този електрически кросоувър на американския пазар.

След като Nissan беше един от първите лидери в света на електрическите автомобили със своя хечбек Leaf, моделът Ariya се сблъска с многократни забавяния, преди да достигне до пазара. Когато най-накрая дебютира през 2023 г., той се изправи срещу множество конкуренти. На този наситен пазар Ariya така и не успя да намери своето място. Последваха 15-процентови мита върху произвеждания в Япония електромобил, премахването на федералните данъчни облекчения за лизинг в САЩ и стратегическото решение на Nissan да се фокусира върху обновения Leaf, който има сходен дизайн и излиза на пазара тази есен.

Въпреки всичко това, прекараната седмица зад волана на обречения Ariya беше изключително приятна. За всеки, който търси средноголям електрически кросоувър с премиум усещане, оставащите бройки в наличност представляват отлична възможност, особено ако сделката бъде сключена в близко бъдеще.

В този преглед ще разгледаме в детайли предимствата и недостатъците на Ariya модел 2025 г., за да помогнем на потенциалните купувачи да преценят дали това е правилният електромобил за тях.

Богато стандартно оборудване

Когато Ariya се появи на пазара като изцяло нов модел през 2023 г., стартовата му цена беше 43 190 долара, а върховите версии със задвижване на всички колела, по-голяма батерия и всички екстри надхвърляха 60 000 долара. Макар и разумна за луксозен средноголям кросоувър, тази цена се оказа твърде висока за сегмента.

На фона на общото поскъпване на автомобилите, Nissan предприе обратния ход и намали цената на Ariya. Базовото ниво на оборудване Engage вече стартира от 39 770 долара, като включва отопляеми предни и задни седалки от изкуствена кожа, отопляем волан, безжично зарядно за смартфон, адаптивен круиз контрол, електрически сгъваеми странични огледала и големи 19-инчови джанти.

Моделната гама на Ariya е усложнена от комбинациите между различни размери на батерията и мощност на електромоторите, както и от допълнителни екстри. Въпреки това, всеки Ariya е богато оборудван и има каталожна цена, сходна с тази на еквивалентния бензинов Nissan Murano. Тестовият автомобил е от най-високото ниво на оборудване Platinum+, което струва 54 370 долара и добавя удобства като тапицерия от кожа напа, вентилирани предни седалки, електрическо регулиране на волана и система за автономно шофиране по магистрала.

Както и при много други електромобили, цената на Ariya често е обект на сериозни отстъпки, особено при лизинг. В САЩ, например, федерален данъчен кредит от 7 500 долара прави сделката още по-изгодна за договори, сключени преди края на септември 2025 г.

Пробег до 465 км с едно зареждане

Ariya се предлага с избор от две батерии – с капацитет 63 кВтч и 87 кВтч (която Nissan обозначава с „+“). Моделът може да бъде поръчан с предно предаване или със задвижване на всички колела (система, наречена E-4ORCE). Теглото и размерът на джантите при различните нива на оборудване също влияят на пробега.

Версията с най-голям пробег е Evolve+, която е с предно предаване и батерия от 87 кВтч. Според тестовете на американската Агенция за опазване на околната среда (EPA), този модел изминава 465 км с едно зареждане и показва много висока ефективност. За сравнение, базовият Engage с батерия от 63 кВтч има пробег от 348 км с предно предаване и 346 км със задвижване на четирите колела. Това е напълно достатъчно за ежедневните нужди на повечето шофьори, но не е оптималният избор за дълги пътувания, особено като се има предвид, че пробегът на електромобилите намалява при шофиране по магистрала.

Версиите на Ariya със задвижване на всички колела и по-голямата батерия, какъвто е тестовият автомобил, имат официален пробег между 414 и 438 км в зависимост от оборудването. По време на теста ние изминахме 352 км с пълно зареждане. В този момент индикаторът показваше 23% оставащ заряд в батерията и пробег от още 124 км, което означава, че автомобилът е напът лесно да надхвърли официалния си пробег от 430 км за тази конфигурация.

Процес на зареждане

Пълното зареждане на Ariya от празна батерия отнема 10.5 часа за версията с батерия от 63 кВтч и 14 часа за тази с 87 кВтч. Тези времена са постижими при използване на 240-волтова зарядна станция, каквато може да бъде инсталирана у дома или намерена на някои обществени места.

Зареждане и гъвкавост

При обществена DC станция за бързо зареждане са необходими 35 минути (или 40 минути при по-голямата батерия) за достигане на капацитет от 10% до 80%. Това не е най-високата скорост на пазара, така че при чести дълги пътувания трябва да се предвиди малко повече време в сравнение с Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 или Kia EV6.

Ariya разполага със стандартен за повечето марки порт за зареждане тип CCS. Електрическият модел обаче може да се зарежда и на станциите Supercharger на Tesla чрез NACS адаптер, което осигурява на шофьорите достъп до най-добре развитата мрежа за зареждане в САЩ. При включване в стандартен 120-волтов контакт у дома, автомобилът добавя около 7 км пробег на час, което е достатъчно за възстановяване на енергията през нощта.

Елегантен силует

Автомобилните производители възприемат различни подходи към дизайна на своите електрически модели – от футуристични капсули до конвенционални автомобили, които просто нямат двигател с вътрешно горене. Ariya успява да намери златната среда.

На пръв поглед Ariya е луксозно изглеждащ кросоувър с елегантен стил, висока линия на прозорците и силует, наподобяващ купе. Задната част, с нейните остри линии и тънки стопове, придава европейско излъчване. Отпред обаче се намира голям черен панел с формата на предна решетка, който е плътен и не пропуска въздух. Като цяло Ariya изглежда престижно, без да натрапва спортните амбиции, характерни за модели като Kia EV6 или Ford Mustang Mach-E.

Интериор с усещане за лукс

Интериорите на Tesla са известни с това, че са изчистени, но бездушни, и много други електрически автомобили в този ценови клас следват техния пример. Nissan, за разлика от тях, отличава Ariya с интериор, достоен за луксозен автомобил. Висококачествените материали и прецизно изработените движещи се елементи оправдават цената на модела, още преди да се вземе предвид неговото електрическо задвижване.

Ariya разполага с изчистено арматурно табло, което се простира по цялата широчина на купето, без централна конзола, която да се спуска надолу. Зад волана е разположено 12.3-инчово дигитално приборно табло, свързано с 12.3-инчов сензорен екран на инфоразвлекателната система в центъра. Системата е стандартна за Nissan, което означава, че е лесна за използване, макар и без излишни ефекти, като поддържа интеграция със смартфони чрез Android Auto и Apple CarPlay.

Сензорните бутони, интегрирани в дървената облицовка на таблото, изискват малко повече концентрация при натискане, но допринасят за изчистения стил на интериора. Отоплението и вентилацията на седалките обаче се управляват чрез внимателно докосване на екрана, като определено липсва физически бутон за бърза настройка на температурата в купето.

Просторен и комфортен

Усещането за лукс в Ariya се пренася и върху просторните и удобни седалки. Водачът седи високо и се радва на твърда, но поддържаща възглавница. Отопляемите предни и задни седалки, както и отопляемият волан, са стандартни за повечето нива на оборудване. Това е особено полезно в електрически автомобил, тъй като е по-енергийно ефективно да се затопли седалката, отколкото цялото купе с електрическия нагревател. Вентилираните предни седалки обаче са налични само за най-високото ниво на оборудване.

Задната седалка на Ariya също е комфортна. Пътниците отзад разполагат с изобилие от място за краката, а спортно изглеждащата линия на покрива не ограничава пространството за главите. Това обаче се отразява на товарния обем.

Практичност и пространство за багаж

Ariya е средноголям кросоувър с размери, почти идентични с тези на Hyundai Ioniq 5. Това го прави по-малък от Tesla Model Y, а скосената линия на покрива намалява товарното пространство зад задните седалки.

В цифри, Ariya предлага 646 литра обем зад задния ред седалки, което е по-малко дори от субкомпактния Nissan Kicks и със 140 до 200 литра по-малко от Ioniq 5 или Model Y. Въпреки това товарната площ е прилична, а подът на багажника е регулируем. При сгънати задни седалки общият товарен обем достига 1690 литра, което е сравнимо с Ioniq 5, но значително по-малко от 2150-те литра на Model Y. Nissan не предлага преден багажник, известен като „frunk“, но Ariya може да тегли малко ремарке с тегло до 680 кг.

Лесен за управление

Някои електрически автомобили, включително най-продаваният модел на Tesla, са създадени с фокус върху динамиката. Това означава бързо ускорение, пъргаво управление и понякога твърда возия. Nissan възприема по-спокоен подход с Ariya.

Версиите с предно задвижване разполагат с мощност между 214 и 238 к.с. в зависимост от размера на батерията и се нуждаят от около 7 секунди, за да достигнат 100 км/ч. Това е прилично ускорение за SUV, но не е впечатляващо. Моделите със задвижване на всички колела, които имат допълнителен електромотор, предлагат мощност от 335 до 389 к.с., което намалява ускорението от 0 до 100 км/ч до около 5 секунди – бързо като за спортен автомобил, но средно за класа.

Въпреки че возията на Ariya не е толкова мека, колкото при Toyota bZ4X, Subaru Solterra или Hyundai Ioniq 5, тя е достатъчно комфортна и изключително тиха. Автомобилът не е тромав и вдъхва увереност при ежедневно шофиране, макар че губи самообладание при по-агресивно влизане в остри завои. По-високите нива на оборудване разполагат с усъвършенстван адаптивен круиз контрол, който позволява на водача да свали ръцете си от волана, докато автомобилът се движи в лентата си на магистрала.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации