Nissan Ariya: Комфортен електрически SUV с Nismo амбиции

Nissan Ariya е едно от добрите попадения на японската марка. Този изцяло електрически семеен SUV изненадва приятно с широкия си набор от възможности и се нарежда сред най-добрите в своя клас. Ariya предлага отлично пътно поведение, а практичността, комфортът и качественият интериор допълват позитивните впечатления.

Ценово моделът е конкурентен на основните си електрически съперници, въпреки че общата му ефективност отстъпва на лидерите в сегмента, което е жалко предвид големия капацитет на батериите. Въпреки това Nissan Ariya остава отличен избор.

Първи впечатления от Nissan Ariya

Със своите размери Nissan Ariya се доближава до X-Trail и се позиционира в горната част на сегмента на средноголемите SUV автомобили. Моделът успешно съчетава практичността на семеен автомобил с нулевите емисии на електрическото задвижване. Качеството на изработката е значително по-високо в сравнение с други скорошни модели на Nissan, което допринесе Ariya да спечели титлата „Автомобил на годината“ за 2022 г.

Ariya е изграден на платформата CMF-EV, която се използва и от Renault Megane и Renault Scenic в рамките на партньорството между двете компании. Предлагат се две опции за батерия: версия с 63 кВч (използваем капацитет) и пробег от около 400 км, както и по-голяма батерия с 87 кВч (използваем капацитет), която осигурява пробег до 530 км.

Динамика и усещане зад волана

Ariya се управлява добре, но основният фокус е върху комфорта. Въпреки че е сравнително висок и тежък електрически SUV, моделът предлага приятно пътно поведение и возията, която се очаква от автомобил, създаден за семейството. Върховата версия Nismo обаче едва ли ще впечатли търсачите на екстремни усещания.

При превключване в режим „Sport“ реакцията на педала за ускорение става значително по-остра, а воланът се усеща по-тежък. Появява се и силен синтетичен звук от задвижването, наподобяващ летяща чиния от научната фантастика, но цялостното преживяване не отговаря на силните страни на модела. По-разумно е автомобилът да се използва в по-комфортните режими.

Стандартно задвижването е предно, което ще задоволи повечето нужди. За тези, които търсят допълнителната сигурност на задвижване на четирите колела при хлъзгави условия, се предлага версията Ariya e-4ORCE. Тя използва два електромотора за задвижване на четирите колела и се предлага само с по-голямата батерия от 87 кВч. На върха на гамата стои флагманът Nissan Ariya Nismo, който използва същото задвижване и батерия, но разполага с мощност от 435 к.с.

Версии, ускорение и максимална скорост

Базовият модел с батерия от 63 кВч разполага с 217 к.с. и 300 Нм въртящ момент от своя единствен електромотор, задвижващ предните колела. Това му позволява да ускори от 0 до 100 км/ч за приемливите 7,5 секунди. Версията с по-голямата батерия от 87 кВч е оборудвана с по-мощен електромотор с 242 к.с., който компенсира допълнителното тегло. В резултат ускорението от 0 до 100 км/ч е съвсем малко по-бавно – 7,6 секунди.

Версията със задвижване на четирите колела Ariya e-4ORCE предлага мощност от 306 к.с. и въртящ момент от 600 Нм. Тя ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,7 секунди, а максималната ѝ скорост е 200 км/ч.

За най-взискателните клиенти е предназначен Nissan Ariya Nismo, който разполага с 435 к.с. и постига ускорение от 0 до 100 км/ч за 5,0 секунди.

Върховата версия Nismo разполага с мощност от 435 к.с., което е сериозна стъпка напред спрямо останалите модификации в гамата. Тази стойност обаче бледнее пред Hyundai Ioniq 5 N с неговите 650 к.с. и остава усещането, че инженерите са били ограничени и не са успели да разгърнат пълния потенциал на този електрически SUV. Версията Nismo ускорява от 0 до 100 км/ч за около 5 секунди и достига максимална скорост от 200 км/ч, докато вариантът с двойно предаване e-4ORCE и 87 кВч батерия разполага с 306 к.с. и ускорява за 5.7 секунди. Базовите модели с един двигател достигат максимална скорост от 160 км/ч.

Шофиране в града

Движението в градска среда е леко и приятно, основно благодарение на плавната реакция на педала за ускорение. Ariya преминава неусетно между регенеративното и механичното спиране. Наличен е и впечатляващият режим e-Pedal, който позволява управление само с един педал и може да спре автомобила напълно. В този режим няма резки придърпвания при намаляване на скоростта, което е голям плюс в натоварен трафик.

Динамика по междуградски пътища

Окачването на Ariya се справя повече от добре с типичните несъвършенства по пътищата. По-големите неравности могат да предизвикат леки вибрации в купето, но на прилична настилка автомобилът осигурява добър комфорт на пътниците, дори и с по-големите 20-инчови джанти. По-твърдата настройка помага да се ограничи накланянето на каросерията, освен ако скоростта в завоите не се увеличи значително, а сцеплението е достатъчно, за да се шофира уверено по второкласни пътища.

Човек би си помислил, че тук спортната версия Nismo ще блесне, но лекото ѝ управление не предоставя почти никаква обратна връзка. По-твърдото окачване на този вариант не помага особено за намаляване на усещането за значителното тегло на автомобила и не допринася за по-голямо удоволствие при влизане в завой. Nismo е достатъчно приятен автомобил, но е трудно да се оправдае допълнителната сума спрямо стандартния модел.

Комфорт на магистрала

Дългите пътувания по магистрала са изключително лесни с Nissan Ariya. Автомобилът е много стабилен и изтънчен, с ниски нива на аеродинамичен шум и не твърде силен шум от гумите. Управлението е добре настроено, за да се поддържа лесно права траектория при висока скорост без нужда от чести корекции.

Според Стив Уокър, ръководител на дигиталното съдържание, автомобилът не предлага усещане за удоволствие, което да отговаря на впечатляващите данни за ускорението. Той отбелязва, че въпреки доброто сцепление и ефективната система за задвижване на четирите колела, теглото на Ariya се усеща осезаемо в завоите.

Пробег, зареждане и експлоатационни разходи

Подобно на повечето електрически автомобили, Ariya не би трябвало да има високи експлоатационни разходи, но не е толкова ефективен, колкото основните си конкуренти. Сред предимствата на модела са възможността за избор между два капацитета на батерията и стандартно вградената термопомпа. Като недостатъци могат да се посочат посредствената ефективност в реални условия и бавното зареждане на домашна станция тип „wallbox“.

Въпреки че началната цена не е никак ниска, Nissan Ariya би трябвало да е икономичен автомобил в ежедневието, при условие че се зарежда предимно у дома. Както при всички електрически автомобили, шофьорите на служебни коли могат да се възползват от значителни данъчни облекчения.

Пробег, батерия и време за зареждане

Базовият Nissan Ariya с батерия от 63 кВтч предлага официален пробег от 402 км. Версията с по-голямата батерия от 87 кВтч увеличава дистанцията до 530 км, докато вариантът e-4ORCE с два двигателя и 302 к.с. може да измине до 513 км с едно зареждане. Най-мощната версия Nismo намалява пробега до 420 км.

В стандартното оборудване е включена енергийно ефективна термопомпа. Тя помага за запазване на пробега, като отоплява по-ефективно купето в студено време. Това е полезна функция при по-дълги пътувания през зимните месеци и е нещо, което присъства в списъка с опции при конкуренти като Skoda Enyaq и Volkswagen ID.4.

Ariya поддържа зареждане с мощност до 130 кВт, което означава, че зареждане от 10 до 80 процента от капацитета на батерията отнема около половин час, независимо от нейния размер. Ефективността обаче би могла да бъде малко по-добра. По време на нашите тестове Ariya 63kWh Advance постигна разход от около 5,9 км/кВтч, докато други електрически автомобили като Genesis GV60 и Skoda Enyaq могат да надхвърлят 6,4 км/кВтч. Тестът ни на модела 87kWh e-4ORCE показа резултати от около 4,8 км/кВтч, които при по-дълги пътувания достигнаха до 5,1 км/кВтч.

Застрахователни групи

Застраховането на Ariya няма да бъде евтино в сравнение с обикновен семеен SUV с бензинов или дизелов двигател. Дори базовият модел 63kWh Advance попада в застрахователна група 30 (от 50 възможни във Великобритания). Изборът на по-голямата батерия от 87 кВтч го поставя в група 34, докато вариантът e-4ORCE с двойно задвижване повишава категорията до 41. Високопроизводителната версия Nismo също е в група 41.

Застрахователните групи на Ariya са относително високи и в сравнение с конкурентните електрически автомобили. Базовият Hyundai Ioniq 5 е в група 36, докато Skoda Enyaq стартира от значително по-ниската група 24.

Данъци

На пазара във Великобритания електрическите автомобили вече не са освободени от пътен данък (VED), така че собствениците на Ariya ще трябва да плащат годишна такса. От 25 декември 2025 г. ще трябва да се плаща и за влизане в зоната с такса за задръствания в Лондон.

Все пак има добри новини за водачите на служебни автомобили, които все още могат да се възползват от данъчните облекчения, които изцяло електрическият Ariya предлага. Това остава значително предимство в сравнение с еквивалентен бензинов, дизелов или хибриден семеен SUV.

Остатъчна стойност

Прогнозите са, че Ariya ще запази между 45 и 50 процента от първоначалната си стойност след типичен период на собственост от три години и пробег от 58 000 км.

Този показател е малко по-висок от този на Hyundai Ioniq 5, за който се очаква да запази между 40 и 44 процента, и е сходен с този на Skoda Enyaq, който би трябвало да запази между 46 и 50 процента от стойността си за същия период.

Интериор, дизайн и технологии

Nissan Ariya има отличителен стил и първокласен салон, но инфоразвлекателната система започва да показва възрастта си. Външният дизайн е характерен, но интериорът е мястото, където купувачите ще бъдат сериозно впечатлени. Усещането за качество е отлично и е по-добро от това, което ще намерите в повечето конкуренти с емблемата на Volkswagen ID.

Ниво на оборудване Advance включва много полезни екстри като:

  • 12,3-инчова инфоразвлекателна система със сателитна навигация
  • Безжично зареждане за телефон
  • Система от камери с 360-градусов обзор, заедно с предни и задни сензори за паркиране
  • Електрическо отваряне на багажника
  • Отопляеми предни седалки и волан
  • Отопляемо предно стъкло
  • Електрически регулируеми предни седалки

Преминаването към ниво на оборудване Evolve добавя адаптивни фарове, вентилирани предни и отопляеми задни седалки, асистент за паркиране ProPilot на Nissan и електрически плъзгаща се централна конзола, наред с други луксозни елементи.

Купувачите на версията Nismo получават до голяма степен същия салон като стандартния автомобил, но с няколко уникални спортни акцента, като маркер на 12 часа върху волана, черни дървени декорации и червен бутон за стартиране на двигателя.

Отваряемият панорамен покрив е част от опционален пакет, но не е най-добрият избор, ако редовно превозвате по-високи пътници на задните седалки, тъй като намалява наличното пространство за главите.

Дизайн на интериора и таблото

Салонът на Nissan Ariya е може би най-голямото му предимство. Декорациите с ефект на дърво се съчетават добре с тапицерията, която създава усещане за премиум качество, докато амбиентното осветление, вдъхновено от традиционни японски фенери, е интелигентен детайл.

Материали и качество на изработката

Качеството на изработката е на много високо ниво, а Ariya се усеща солиден и здрав. Автомобилът е достатъчно добър, за да се конкурира с модели от премиум марки и е значително по-добър, отколкото може да се очаква от Nissan.

Инфоразвлекателна система и материали в интериора

Автомобилите с по-високо ниво на оборудване добавят някои първокласни материали, включително обширни панели от синтетичен велур на таблото и вратите, който наподобява Alcantara. Като опция за ниво на оборудване Evolve се предлагат и седалки от синя напа кожа.

Въпреки че двата 12,3-инчови дисплея са големи, резолюцията им не е толкова висока, колкото бихме искали. В резултат на това показваната информация не е толкова ясна, колкото при конкуренти като Genesis GV60.

Скоростта на реакция на екрана при докосване е на добро ниво, а времето за зареждане на системата е сравнимо с това при конкуренти като Volkswagen. Въпреки това, цялостното усещане не е толкова плавно, колкото при базираната на Google технология, използвана в Renault Scenic. Някои от иконите на екрана са малки и могат да бъдат трудни за натискане по време на движение, но структурата на менюто е като цяло логична и лесна за работа.

Някои потребители може да предпочетат дисплея на навигационната карта, който е много ясен и избягва претрупването с излишни детайли. Системата може също така да избере най-енергийно ефективния маршрут и да предложи спирки за зареждане по пътя, както и да подготви предварително батерията преди пристигане за най-ефективно презареждане.

Разбира се, налице е и допълнителното предимство на стандартната кабелна връзка с Android Auto и безжичната с Apple CarPlay, ако предпочитате да използвате навигационни или аудио приложения директно от телефона си. Безжичното зареждане за телефон е стандартно оборудване.

Стандартната аудиосистема е с шест високоговорителя, като има възможност за надграждане до система Bose с 10 високоговорителя при по-скъпите нива на оборудване Evolve и Nismo.

Багажник и практичност

В купето има достатъчно място за комфортно пътуване на петчленно семейство, но малкият багажник ограничава количеството багаж, което може да се превозва. Ariya се предлага само с един тип каросерия, която следва по-скоро елегантната купе-подобна форма на Skoda Enyaq Coupe и Peugeot E-3008, отколкото по-традиционната SUV форма на стандартния Skoda Enyaq или Volkswagen ID.4. Въпреки че това не оказва голямо влияние върху пространството на задните седалки, багажникът е по-скоро малък за автомобил от този клас.

Поне получавате чистачка за задното стъкло, макар и малка и нецентрално разположена, за да почиства прозореца при лошо време. За сравнение, при E-3008 се разчита въздушният поток при движение с висока скорост да почиства стъклото.

Размери

Ariya е с дължина 4595 мм, ширина 1850 мм и височина 1660 мм. Това означава, че е малко по-голям във всички направления от своя събрат Nissan Qashqai, но е по-малък от Nissan X-Trail.

Надеждност и безопасност

Nissan като цяло има добра репутация за надеждност, а Ariya притежава и петзвезден рейтинг от Euro NCAP. Моделът не присъства в класацията за най-добрите автомобили за притежаване в проучването за удовлетвореност на клиентите Driver Power за 2025 г. Марката Nissan заема 15-о място в средата на таблицата от общо 31 производители, включени в анкетата. Тя се класира пред Kia (18-о), Ford (23-о) и VW (27-о), но изостава от конкуренти в света на ел. автомобили като Skoda (12-о), Tesla (11-о) и Renault (16-о).

През 2022 г. независимите експерти по безопасност от Euro NCAP присъдиха на Nissan Ariya най-високия си петзвезден рейтинг. Семейният електрически автомобил на Nissan получи 86% за защита на възрастни пътници, 89% за защита на деца и 93% за асистиращи системи за безопасност.

Стандартното оборудване включва пакета от полуавтономни системи за безопасност ProPilot, който предоставя различни функции за подпомагане на водача, за да направи шофирането по-безопасно и по-малко стресиращо. Наличен е адаптивен круиз контрол, който поддържа безопасна дистанция от автомобила отпред. Има също така система за следене на сляпата зона, която предупреждава за превозни средства до вас при смяна на лентата, и система за поддържане на лентата. Системата за разпознаване на пътни знаци информира за текущото ограничение на скоростта, а системата за предупреждение за напречен трафик отзад предупреждава за превозни средства, пресичащи пътя ви при движение на заден ход. Автоматичното аварийно спиране цели да избегне или смекчи сблъсъци с пешеходци, велосипедисти и други автомобили при ниска скорост. Моделите с най-високо ниво на оборудване разполагат и със системата ProPilot Park.

Покупка и експлоатация

Макар и да не е с най-голямата батерия, най-добрият избор е моделът Advance със задвижване на две колела и батерия с капацитет 63 кВч. Тази конфигурация постигна средна ефективност, която се равнява на реален пробег от около 380 км, което е повече от достатъчно за повечето нужди и помага цената да остане конкурентна. Изборът на това ниво на оборудване добавя значително количество полезни екстри, като същевременно поддържа цената под контрол. Безжично зареждане на устройства, отопляемо предно стъкло, отопляеми седалки, електрически регулируеми предни седалки и технологията ProPilot Assist на Nissan са включени стандартно на това ниво.

Алтернативи на Nissan Ariya

Електрическият SUV на Nissan се сблъска със сериозна конкуренция още при появата си, а пазарът продължава да расте. Купувачите в този сегмент на средноразмерни SUV автомобили могат да избират между модели като Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq, Toyota bZ4X, Vauxhall Grandland Electric и Volkswagen ID.4. Друга алтернатива е Renault Scenic, който споделя своята платформа с Ariya.

В по-високия ценови клас, творението на Nissan се конкурира директно с модели като Audi Q4 e-tron и Tesla Model Y, но по отношение на качеството не им отстъпва. Scenic, Skoda Enyaq и Hyundai Ioniq 5 са на сходна цена с по-базовите версии на Ariya. От автомобилите с двигатели с вътрешно горене, Nissan X-Trail е със сходни размери, както и други по-големи семейни SUV модели като Toyota RAV4 и Ford Kuga. За разлика от модели със сходни размери и цена като Skoda Kodiaq и Peugeot 5008, Ariya не се предлага със седем места.

Сервизно обслужване

Nissan Ariya изисква сервизно обслужване на всеки 12 месеца или приблизително 29 000 км.

Препоръчителна версия

Най-добрият избор от гамата е Nissan Ariya 87kWh Advance със задвижване на предните колела. Системата за задвижване на четирите колела e-4ORCE добавя сцепление при хлъзгави условия, но за повечето шофьори не е необходима.

Нивото на оборудване Advance включва повечето нужни функции, без скъпите екстри, които се предлагат при по-луксозните версии Evolve. Сред тях са аудиосистемата Bose, електрически регулируемата централна конзола, head-up дисплеят и панорамният стъклен покрив.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации