Nissan Ariya модел 2025 г.: Пътен тест на един обречен електромобил

Докато прекарвахме една седмица с Nissan Ariya модел 2025 г., се появи новината, че Nissan спира продажбите на този електрически кросоувър за американския пазар. След като компанията беше един от ранните лидери при електрическите автомобили със своя хечбек Leaf, моделът Ariya се сблъска с многократни забавяния при излизането си на пазара и в крайна сметка се появи през 2023 г. редом с множество конкуренти.

На този наситен пазар моделът не успя да се наложи. Последваха 15-процентови мита върху произвеждания в Япония електромобил, премахването на федералните данъчни кредити за лизингови електрически автомобили и фокусът на Nissan върху обновения Leaf, който ще се появи тази есен и ще прилича повече на Ariya. Въпреки това, седмицата ни зад волана на Ariya с нерадостна съдба беше приятна. Ако някой се интересува от електрически кросоувър от среден клас с премиум излъчване, би било добре да обмисли оставащите на склад бройки.

Богато стандартно оборудване

Когато Ariya се появи на пазара като изцяло нов модел през 2023 г., стартовата му цена беше 43 190 долара и достигаше над 60 000 долара за версията със задвижване на всички колела, по-голяма батерия и всички екстри. Това не е неразумна цена за луксозен кросоувър от среден клас, но се оказа твърде висока за сегмента.

В днешно време, когато повечето автомобили поскъпват, Nissan направи Ariya по-евтин. Базовото ниво на оборудване Engage започва от 39 770 долара, като включва отопляеми предни и задни седалки от изкуствена кожа, отопляем волан, безжично зарядно за смартфон, адаптивен круиз контрол, електрически сгъваеми странични огледала и големи 19-инчови джанти. Всеки Ariya е богато оборудван и има сходна цена с еквивалентния бензинов Nissan Murano. Тестовият автомобил беше в най-високото ниво на оборудване Platinum+, което струва 54 370 долара и добавя удобства като тапицерия от кожа Nappa, вентилирани предни седалки, електрическо регулиране на волана и система за автономно шофиране по магистрала.

Пробег до 465 километра

Ariya се предлага с избор от две батерии – с капацитет 63 кВч и 87 кВч (която Nissan означава с „+“). Предлага се и във варианти със задвижване на предните колела или на всички колела (система E-4ORCE). Теглото и размерът на джантите на различните нива на оборудване също влияят на пробега.

Версията с най-голям пробег е Evolve+, която е с предно задвижване и батерия от 87 кВч. Според тестовете на EPA, тя изминава 465 км с едно зареждане. Базовият модел Engage, от друга страна, използва батерията с капацитет 63 кВч и изминава само 348 км с предно задвижване и 330 км със задвижване на всички колела. Това все още е повече от достатъчно за ежедневните нужди на повечето шофьори, но не е най-добрият избор за дълги пътувания.

Версиите на Ariya със задвижване на всички колела и по-голямата батерия, какъвто беше и тестовият автомобил, имат официален пробег между 414 и 438 км в зависимост от оборудването. По време на теста успяхме да изминем 352 км с пълно зареждане. В този момент бордовият компютър показваше оставащи 23% заряд в батерията и пробег от 124 км, което означава, че автомобилът е напът комфортно да надхвърли официалния си пробег от 430 км за този конкретен модел.

Зареждане

Пълното зареждане на Ariya от празна батерия отнема 10.5 часа за варианта с 63 кВч и 14 часа за този с 87 кВч, когато се използва 240-волтово зарядно устройство, каквото може да бъде инсталирано у дома или намерено на някои обществени места.

При бързане, обществена DC бързозарядна станция ще зареди батерията от 10% до 80% за 35 минути (или 40 минути при варианта с по-голяма батерия). Това не е най-високата скорост на зареждане в сегмента, така че при чести дълги пътувания е добре да се предвиди малко повече време в сравнение с Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 или Kia EV6.

Говорейки за Tesla, Ariya разполага със стандартен CCS порт за зареждане, какъвто се среща при повечето DC станции. Този електрически модел обаче може да се зарежда и на станции Tesla Supercharger чрез NACS адаптер, което дава на собствениците на Ariya достъп до най-добре развитата мрежа за зареждане в Америка. При тест със стандартен 120-волтов домашен контакт, автомобилът добавяше около 7 км пробег на час, което е достатъчно за възстановяване на енергията през нощта.

Елегантен силует

Автомобилните производители възприемат различни подходи към дизайна на своите електрически модели – от футуристични капсули до обикновени автомобили, които просто нямат двигател с вътрешно горене. Ariya намира златната среда между тези две крайности.

На пръв поглед Ariya е стилен кросоувър SUV с визия от висок клас, характеризираща се с висока странична линия, малки прозорци и силует, наподобяващ купе. Задната част, с нейните остри линии и тънки стопове, носи усещане за европейски дизайн. Отпред обаче има голям черен панел с формата на радиаторна решетка, който очевидно не пропуска въздух. Като цяло, Ariya изглежда луксозно, без да натрапва спортните амбиции, характерни за модели като Kia EV6 или Ford Mustang Mach E.

Интериор от висок клас

Интериорите на Tesla са известни със своя изчистен, но студен дизайн, а много други електрически автомобили в този ценови клас следват примера им. Nissan, от друга страна, отличава Ariya с интериор, достоен за луксозен автомобил. Качествените материали и прецизната сглобка оправдават цената на модела, още преди да се вземе предвид неговото електрическо задвижване.

Арматурното табло е с изчистен дизайн, който се простира по цялата широчина на купето, без централна конзола, която да се спуска надолу. Зад волана е разположено 12,3-инчово дигитално приборно табло, свързано с 12,3-инчов сензорен екран на инфоразвлекателната система в центъра. Самата система е стандартна за Nissan, което означава, че е лесна за използване, но без да е особено впечатляваща. Тя поддържа интеграция със смартфони чрез Android Auto и Apple CarPlay. В сравнение с някои екстравагантни интериорни решения при други електрически автомобили, много купувачи вероятно ще оценят простотата и ще оставят качествените материали да създадат усещането за лукс.

Сензорните бутони, вградени в дървената облицовка на таблото, изискват малко повече концентрация при натискане, но допринасят за изчистения стил на интериора. Отоплението и вентилацията на седалките обаче изискват прецизно докосване на екрана, като определено ни липсваше физически контролер за бърза настройка на температурата в купето.

Просторен и удобен

Усещането за лукс в Ariya се пренася и върху просторните и удобни седалки. Водачът седи високо и се радва на твърда, но поддържаща възглавница. Отопляеми предни и задни седалки, както и отопляем волан, са включени във всички нива на оборудване с изключение на базовото Venture+. Това е особено полезно в електрически автомобил, тъй като е по-енергийно ефективно да се затопли седалката, отколкото цялото купе. В същото време, вентилацията на предните седалки е налична само в най-високото ниво на оборудване Platinum+, докато някои конкуренти изобщо не я предлагат.

Задната седалка на Ariya също е комфортна. Пътниците отзад разполагат с огромно пространство за краката, а спортно изглеждащата линия на покрива не отнема от пространството за главите. Това обаче се отразява на товарния обем.

Функционално багажно пространство

Ariya е средноразмерен кросоувър с размери, почти идентични с тези на Hyundai Ioniq 5. Това го прави по-малък от Tesla Model Y, а скосената линия на покрива намалява товарното пространство зад задните седалки.

В цифри, Ariya предлага 645 литра обем зад задните седалки, което е по-малко дори от субкомпактния Nissan Kicks и с около 140 до 200 литра по-малко от Ioniq 5 или Model Y. Въпреки това, товарната площ е прилична, а подът на багажника е регулируем. Може да се използва по-високо ниво с тайно отделение отдолу, което е наравно със сгънатите облегалки на задните седалки. Алтернативно, подът може да се свали за максимално отворено пространство. Общият товарен обем при сгънати задни седалки достига 1 690 литра, което е сравнимо с Ioniq 5, но Model Y предлага общо 2 150 литра. Nissan не предлага преден багажник, но Ariya е сертифициран да тегли малък ремарке с тегло до 680 кг.

Приятен за шофиране

Някои електрически автомобили, включително най-продаваният модел на Tesla, са създадени като спортни машини. Това означава бързо ускорение, пъргаво управление и понякога твърда возия. Nissan възприема по-спокоен подход с Ariya.

Версиите с предно предаване разполагат с мощност между 214 и 238 к.с. в зависимост от размера на батерията и се нуждаят от около 7 секунди, за да достигнат 100 км/ч. Това е достатъчно бързо за SUV, особено като се има предвид, че липсва звук от работещ двигател, но не е нищо изключително. Моделите със задвижване на всички колела разполагат с допълнителен електромотор и мощност от 335 до 389 к.с., което намалява ускорението до 100 км/ч до около 5 секунди. Това е сравнимо със спортен автомобил, но е средно постижение за бързите конкуренти на Ariya.

Въпреки че возията на Ariya не е толкова мека, колкото при Toyota bZ4X, Subaru Solterra или Hyundai Ioniq 5, тя е достатъчно комфортна и особено тиха. Автомобилът не е тромав и вдъхва увереност при ежедневно шофиране, въпреки че губи увереност при по-агресивно влизане в остри завои.

Освен това, по-високите нива на оборудване на Ariya разполагат с усъвършенстван адаптивен круиз контрол, който позволява на водача да свали ръцете си от волана, докато автомобилът се движи в лентата си по магистрала.

Сериозна конкуренция

Както вече споменахме, Ariya се изправя пред сериозна конкуренция. Tesla Model Y е естественият еталон, но Ariya е по-конвенционално луксозен и лесен за използване – с по-богат интериор, по-тиха возия и по-прости контроли, включително Apple CarPlay и Android Auto. Tesla обаче е по-бърз, има по-голям пробег и повече пространство, и всичко това на по-ниска цена.

Други сериозни конкуренти са Kia EV6 и Hyundai Ioniq 5, които споделят една и съща платформа, но имат различен стил. Ariya е малко по-евтин от тях и предлага по-луксозен интериор, но те се зареждат и ускоряват по-бързо и имат повече товарно пространство.

Toyota bZ4X и Subaru Solterra са два почти идентични модела, които предлагат комфортно и спокойно електрическо шофиране, но струват повече от Ariya и имат по-малък пробег с едно зареждане.

Chevrolet Blazer EV и Honda Prologue (и двата произведени от General Motors) предлагат по-голям пробег от Ariya. Nissan обаче е по-бърз и по-луксозен, а само Honda предлага Android Auto или Apple CarPlay.

Накрая, предвид фокуса на Nissan върху обновения Leaf модел 2026 г., някои клиенти вероятно ще сравняват оставащите бройки от Ariya с новия модел. Двата автомобила имат сходен дизайн, но Leaf е по-малък и по-евтин. Той обаче не предлага задвижване на всички колела като Ariya.

По-достъпният луксозен електрически автомобил

Когато се съпоставят плюсовете и минусите на Ariya спрямо Tesla Model Y, не е изненадващо, че моделът не успя да постигне популярността, на която Nissan се надяваше. Въпреки това, Ariya има какво да предложи.

Той не е технологично чудо, лишено е от впечатляващата скорост или усъвършенстваната инфоразвлекателна система на Tesla, както и от ултрабързото зареждане на Hyundai или Kia. Но той функционира добре като електрически автомобил, като същевременно е стилен и луксозен SUV. Особено при наличие на отстъпка, Nissan Ariya 2025 е приятен начин да преминете към електрически автомобил, избягвайки някои от обичайните недостатъци.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации