Nissan Qashqai (2024): Преглед на обновения лидер

Нашето мнение за Nissan Qashqai

В сегашния си вид Nissan Qashqai е на пазара от 2021 г., като през 2024 г. получи обновление в средата на жизнения си цикъл. Въпреки това, годините не се отразяват на популярността му, тъй като моделът редовно е сред най-продаваните автомобили. При всяка наша среща с него лесно разбираме защо купувачите продължават да го избират.

Няма съмнение, че този средноразмерен SUV, произвеждан в североизточна Англия, е по-привлекателно предложение след своя фейслифт. Благодарение на последните промени Qashqai вече има по-изострен дизайн, по-добри технологии и усещане за по-високо качество в купето, а и преди това останалата част от пакета нямаше сериозни недостатъци.

Малко пазарни сектори са по-конкурентни от този, в който Qashqai се състезава. Въпреки това моделът на Nissan, който е третият най-продаван автомобил във Великобритания за 2024 г., се отличава с постоянство във всяко отношение. Той предлага добро пътно поведение, ефективност, практичност, богато оборудване и конкурентна цена. Макар и да не е лидер в класа си, липсата на слаби страни му дава предимство.

Повече за Nissan Qashqai

Nissan Qashqai е може би най-точният съвременен пример за определението „семеен автомобил“. Той е един от бестселърите в изключително популярен сегмент, предлага пет врати, пет места и багажник с приличен обем, както и гама от актуални мекохибридни и хибридни задвижващи системи. Макар да не е евтин, цената му не е като на премиум автомобил, което го прави достъпен за много клиенти.

Моделът не е най-големият средноразмерен SUV на пазара, което леко ограничава пространството за пътниците. Въпреки това последните версии разполагат с висококачествен интериор, който не разчита прекалено на разсейващи сензорни екрани. Налична е инфоразвлекателна система, но повечето основни функции все още се управляват чрез лесни за използване физически бутони и врътки.

Разходът на гориво започва от около 6,4 л/100 км за меките хибриди с предно предаване и достига до около 4,6 л/100 км за обновената e-Power хибридна система. Тя е част от нарастващия брой хибриди, при които двигателят с вътрешно горене се използва като генератор за производство на електричество, което захранва електромотора, задвижващ колелата.

Усещането при шофиране на този модел наподобява това на електрически автомобил по отношение на плавността, въпреки че не може да измине голямо разстояние само на ток, преди бензиновият двигател да се включи. За изцяло електрическо преживяване клиентите трябва да се насочат към Nissan Ariya.

Цени

Официалните цени за модела на британския пазар варират от 30 335 до 43 005 британски лири в зависимост от нивото на оборудване и задвижването.

Динамика и пътно поведение

Qashqai е комфортен и тих, но не е най-вълнуващият за шофиране средноразмерен SUV, а динамиката му е по-скоро адекватна, отколкото впечатляваща. При премиерата си през 2021 г. третото поколение на Nissan Qashqai беше с впечатляващите 60 кг по-леко от своя предшественик, въпреки че стана по-здраво и по-безопасно.

Макар и малко по-динамичен от своя предшественик, новият Qashqai не е сред най-вълнуващите за шофиране SUV автомобили в своя клас. За повечето клиенти обаче комфортът и усъвършенстваното пътно поведение ще бъдат от по-голямо значение.

Повечето версии на Qashqai използват задно окачване с торсионна греда, докато по-сложна многораменна система е запазена за най-високите нива на оборудване с 20-инчови джанти. Стандартното окачване, което тествахме, понякога реагира по-осезаемо на малки неравности, но като цяло возията е много добра. По-усъвършенстваната система при топ моделите успешно компенсира потенциалните недостатъци на по-големите колела. Автомобилът се справя с неравности и дупки по-добре от много конкуренти и се усеща по-отзивчив от Skoda Karoq.

При по-динамично шофиране се усеща известно накланяне на каросерията, но то е плавно и контролирано. Кормилното управление е леко (освен ако не се избере спортен режим, който добавя тежест) и не предлага много обратна връзка, но е достатъчно директно и прави автомобила да се усеща пъргав при бързи смени на посоката. За повечето купувачи целта на Qashqai е да ги отведе от точка А до точка Б по спокоен, безопасен и лесен начин. От тази гледна точка е трудно да му се намерят недостатъци.

Динамика, ускорение и двигатели

Nissan оборудва третото поколение на Qashqai с гама от „меки“ и пълни хибридни задвижващи системи. Основата е 1,3-литров турбобензинов „мек“ хибрид със 138 к.с. и 240 Нм въртящ момент. В комбинация с шестстепенна ръчна скоростна кутия, той осигурява ускорение от 0 до 100 км/ч за 10,2 секунди.

Въпреки това, по-мощната версия със 156 к.с. на същия двигател е препоръчителният избор, тъй като разликата в цената е малка. Подобрението не е само в ускорението от 0 до 100 км/ч, което е с 0,7 секунди по-бързо, но и в допълнителните 20 Нм въртящ момент. Това прави автомобила по-гъвкав в ежедневни условия. Все пак, под 1600 об/мин двигателят все още се усеща леко муден, особено при потегляне от кръстовище. По-мощният вариант може да бъде комбиниран с автоматична скоростна кутия, а задвижване на четирите колела се предлага както за ръчната, така и за автоматичната версия.

Вариантът с шестстепенна ръчна скоростна кутия е малко по-бавен от опционалната Xtronic CVT трансмисия, като се нуждае от 9,5 секунди за достигане на 100 км/ч. Нито един от тези двигатели не прави Qashqai да се усеща особено бърз, но те предлагат добра шумоизолация и не звучат зле при по-високи обороти.

Обновената система e-Power

Версиите на Qashqai с означение e-Power използват пълна хибридна система. При нея 1,5-литров бензинов двигател действа като генератор за електрическия мотор, който директно задвижва предните колела. Благодарение на това ускорението на e-Power е почти толкова мигновено, колкото при напълно електрически автомобил.

Ключов елемент в обновения модел за 2025 г. е представянето на нова e-Power система. Технологията на Nissan може да се разглежда като електрически автомобил, който използва бензинов двигател за генериране на енергия, вместо голяма батерия. 1,5-литровият трицилиндров агрегат никога не задвижва директно предните колела, а изпраща енергията си към електромотор. В последната си версия двигателят е оптимизиран за ролята си на генератор, като постига 42% термична ефективност – един от най-добрите показатели за сериен двигател с вътрешно горене.

Електрическата част също е подобрена. Тя заема голяма част от технологиите, включително мотора и инвертора, от най-новия Nissan Leaf. Всички важни компоненти са събрани в един модул, което води до по-твърда и лека конструкция. Според Nissan това помага за намаляване на шума, подобряване на комфорта и повишаване на ефективността в сравнение с предишното поколение e-Power.

Общата мощност е увеличена с 13 к.с. до 201 к.с., но тази стойност е достъпна само в режим Sport. Режимите Standard и Eco предлагат същите 188 к.с. като преди. Максималният въртящ момент остава непроменен – 330 Нм.

Крайният резултат е впечатляващ. Както и преди, e-Power се държи повече като електрически автомобил, отколкото като бензинов, с плавно, отзивчиво и живо ускорение. По-впечатляващо обаче е подобрението в шумоизолацията – недостатък на предишната версия. Nissan твърди, че средният шум при ускорение от 80 до 120 км/ч е намалял с 5,6 децибела, но на практика новата система е по-тиха в почти целия оборотен диапазон и е значително по-рафинирана от хибридните конкуренти.

Основни технически данни

Базовият 1,3-литров DiG-T „мек“ хибрид със 138 к.с. ускорява от 0 до 100 км/ч за 10,2 секунди и има максимална скорост от 196 км/ч. Версията със 154 к.с. и задвижване на четирите колела се нуждае от 9,9 секунди за същото упражнение и достига 198 км/ч. Най-динамичен е 1,5-литровият e-Power хибрид с 201 к.с., който ускорява за 7,9 секунди и има максимална скорост от 169 км/ч.

Шофиране в различни условия

Лекото кормилно управление и сравнително малкият радиус на завой правят бестселъра на Nissan лесен за маневриране при паркиране. В движение шумоизолацията е отлична, въпреки че по-високите нива на оборудване с по-големи джанти могат да добавят лека нервност към иначе комфортната возия при ниска скорост. Версията с ръчна скоростна кутия е лесна за управление в града и е за предпочитане пред варианта с Xtronic CVT трансмисия, която понякога проявява забавяне при потегляне.

На извънградски пътища окачването е добре настроено, като осигурява достатъчно комфорт по неравни настилки и същевременно поддържа накланянето на каросерията под контрол. Въпреки че кормилното управление не дава много обратна връзка, Qashqai се усеща пъргав при бързи смени на посоката. Водачите могат да изберат режим Sport за повече тежест във волана.

На магистрала Qashqai се представя също толкова солидно. Комфортът и тишината при висока скорост са отлични, като в купето прониква по-малко пътен шум в сравнение с конкуренти като Kia Sportage. При рязко ускорение се чува шум от двигателя, но той не е натрапчив и затихва при достигане на постоянна скорост. Като цяло, управлението е спокойно и не изисква много корекции с волана, за да се поддържа права линия.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Купувачите на Nissan Qashqai, които търсят по-ниски ежедневни разходи, ще оценят по-ефективните модели e-Power. Сред предимствата на гамата са икономичните двигатели и сравнително ниските застрахователни групи за повечето версии. Като недостатъци могат да се посочат липсата на плъгин хибрид, високата цена на топ версиите (над 40 000 паунда във Великобритания) и по-високите застрахователни групи за e-Power в сравнение с някои конкуренти.

1,3-литровият „мек“ хибриден бензинов двигател със 138 к.с. постига разход до 5,3 л/100 км по цикъла WLTP, с емисии на CO2 от 142 г/км. Изборът на версията със 156 к.с. не влошава значително икономичността, но добавянето на задвижване на четирите колела повишава разхода до около 5,9 л/100 км и емисиите до 157 г/км. Всички модели са оборудвани със старт-стоп система и Eco режим за шофиране.

Ефективност и технология e-Power

За разлика от Hyundai Tucson, Qashqai не се предлага като плъгин хибрид. Вместо това, марката разглежда своята технология e-Power като преходна стъпка от мек хибрид към напълно електрически автомобил.

Освен подобрение в усещането за лукс и комфорт, третото поколение на технологията e-Power е повишило и ефективността на Qashqai. Nissan твърди, че икономията на гориво е с 15% по-добра, което води до официален разход по WLTP от едва 4,5 л/100 км в зависимост от нивото на оборудване. Емисиите на CO2 също са намалени с 12%. Голям фокус е поставен и върху подобряването на ефективността при движение по магистрала.

Тези твърдения се доказват и в реални условия. По време на тестове автомобилът постигна среден разход от 5,4 л/100 км, което е значително по-добре от хибридния Kia Sportage, тестван при същите условия.

Двигатели и експлоатационни разходи

При 1,3-литровия мек хибрид DiG-T с предно предаване средният разход на гориво е около 6,3 л/100 км, а емисиите на CO2 са 142 г/км. Версията със задвижване на четирите колела има малко по-висок разход от 7,0 л/100 км и емисии от 157 г/км. Най-икономичен е 1,5-литровият хибрид e-Power с предно предаване, който постига разход от 4,5 л/100 км и емисии на CO2 от 102 г/км.

Базовият Qashqai Acenta Premium попада в по-ниска застрахователна категория, но цените на застраховките се покачват с по-високите нива на оборудване. Например, версията със 158 к.с. и Xtronic CVT трансмисия, както и върховите Tekna+, са в по-скъпи категории.

За сравнение, гамата на Hyundai Tucson стартира от по-висока застрахователна категория и достига до най-високите нива за плъгин хибрида. Хибридните модели Qashqai e-Power също са по-скъпи за застраховане, като най-високото ниво на оборудване Tekna+ попада в най-високите ценови групи.

Данъчното облагане за служебни автомобили не е сред най-привлекателните страни на модела. Базовият Acenta Premium попада в данъчна категория от 34%, докато върховите меки хибриди достигат 37%. Подобрената система e-Power намалява тази ставка до 26%, но тя все още не може да се конкурира с ефективността на плъгин хибрид или напълно електрически автомобил.

По отношение на обезценяването, очаква се чисто нов Qashqai да запази между 44% и 50% от първоначалната си стойност след три години или пробег от около 60 000 км. Меките хибриди със задвижване на четирите колела и оборудване N-Connecta са в долния край на тази прогноза, докато версията N-Design с предно предаване и ръчна скоростна кутия се очаква да запази стойността си най-добре. За сравнение, Ford Kuga се очаква да запази между 49% и 51% от стойността си за същия период, а Kia Sportage – между 48% и 52%.

Интериор, материали и качество на изработката

Нивото на оборудване N-Design включва голям панорамен стъклен покрив, който пропуска огромно количество светлина в интериора и го прави по-приятен, особено при дълги пътувания.

Промените в интериора на Qashqai включват по-качествени материали при по-високите нива на оборудване и множество нови или подобрени технологии. По-луксозните модели получават щедро количество плат Alcantara (при N-Design) или мека кожа (при Tekna). Тези първокласни материали покриват таблото, вложките на вратите и подлакътниците, като придават усещане за високо качество. Има и атрактивни пластмасови елементи с метален ефект около скоростния лост.

Цялостното сглобяване и завършек напълно отговарят на очакванията за автомобил в този сегмент. Макар да не е толкова луксозен, колкото по-скъпия Peugeot 3008, той се усеща напълно конкурентен на Vauxhall Grandland, Kia Sportage и Hyundai Tucson. Основната част на таблото е солидна и добре сглобена, но някои от пластмасите в задната част на купето са малко по-твърди и податливи на надраскване, което обаче е често срещано и при конкурентите.

Инфоразвлекателна система и технологии

През последното десетилетие Nissan изоставаше от конкурентите си по отношение на инфоразвлекателните технологии, но най-новата система в Qashqai има много по-ясен дисплей и по-бързо време за зареждане. Използването на софтуер от Google е подобрило значително части от системата, особено навигацията, но базовите модели Acenta Premium не се възползват от това. Докато инфоразвлекателната система е подобрена, дигиталното приборно табло не е и изглежда с по-ниска резолюция в сравнение със сензорния екран.

Всички версии на Qashqai разполагат с дигитален инструментален панел. Той не е най-детайлният в класа, но подобно на останалата част от кабината, е функционален и с ясна подредба. Удобните бутони на волана позволяват на водача лесен достъп до интуитивната система в движение.

Навигационната функционалност на Google Maps, налична от ниво N-Connecta нагоре, е първокласна, особено за потребители на Android, които са запознати с интерфейса. Всички версии освен базовите я получават, заедно с възможността за влизане в автомобила с Google акаунт, което прехвърля любими местоположения и друга информация. Наличен е и гласов асистент „Hey Google“, който значително намалява нуждата от свързване на телефона с автомобила.

Системата за поддържане на лентата в Qashqai леко придърпва волана, когато автомобилът започне да пресича маркировката, но не е толкова агресивна, колкото при някои конкуренти. Едно от наблюденията е, че предупреждението за ограничение на скоростта е доста силно и настоятелно, което не е идеално, тъй като тези системи понякога разчитат грешни знаци или пропускат промени в ограничението. За щастие, след кратка предварителна настройка, тези известия могат лесно да бъдат изключени.

Багажник и практичност

Практичността на Qashqai има много предимства, но автомобилът изостава от някои конкуренти по отношение на вътрешното пространство.

Сред силните страни на модела са широко отварящите се задни врати, които улесняват достъпа, комфортните седалки отпред и отзад, както и фактът, че батерията на системата e-Power не намалява обема на багажника.

Въпреки това, багажникът и вътрешното пространство са малко по-малки в сравнение с някои конкуренти, а капацитетът на теглене при e-Power версиите е ограничен.

Като цяло, Qashqai е добре обмислен за семейства. В този клас има няколко алтернативи, които предлагат малко повече пространство, особено в багажника, но това отчасти се дължи на факта, че Nissan е малко по-компактен отвън в сравнение с най-близките си съперници.

Важно е да се отбележи, че версията e-Power не е подходяща за теглене на каравана, тъй като капацитетът ѝ е ограничен до едва 750 кг.

Резултати от проучвания и оценки за безопасност

В проучването за удовлетвореност на клиентите Driver Power за 2025 г. Nissan Qashqai заема 28-о място от общо 50 автомобила. С този резултат моделът изпреварва конкуренти като Kia Sportage (45-о място) и Toyota RAV4 (31-во), но изостава значително от Vauxhall Grandland (2-ро), Ford Kuga (4-то), Citroen C5 Aircross (8-о) и Hyundai Tucson (13-о).

Ситуацията е сходна и при самата марка Nissan, която се класира на 15-о място от 31 производители в класацията Driver Power за 2025 г. Марката получава добри оценки за решенията, улесняващи превозването на деца, но е критикувана за цялостното качество и усещането зад волана на своите автомобили.

За семействата ще бъде интересно да научат, че петзвездният рейтинг за безопасност на Qashqai, присъден от Euro NCAP през 2021 г., е намален на четири звезди след повторни тестове през 2025 г. Критериите на организацията са станали по-строги, като алтернативи като Peugeot 3008 и Vauxhall Grandland също имат четири звезди. Въпреки това, модели като Cupra Formentor, MG HS, MINI Countryman, Toyota C-HR и Volkswagen Tiguan успяват да постигнат максимален петзвезден резултат.

От друга страна, стандартното оборудване за безопасност е отлично. Пакетът Intelligent Mobility на Nissan включва система за следене на сляпата зона, предупреждение за напречен трафик при движение на заден ход, разпознаване на пътни знаци и автономна система за аварийно спиране с разпознаване на пешеходци и велосипедисти.

Налично е също предупреждение за опасност от сблъсък, интелигентен круиз контрол за поддържане на безопасна дистанция и асистент за дълги светлини. Въпреки богатото оборудване, гаранционният период от три години или около 100 000 км е само среден за класа, а сервизните интервали при версията e-Power са по-къси в сравнение с тези на варианта с мека хибридна система.

Много шофьори ще бъдат разочаровани да научат, че за да отговори на новите европейски регулации и изискванията на Euro NCAP, асистиращите системи като предупреждението за ограничение на скоростта и за напускане на лентата вече се активират автоматично при всяко стартиране на автомобила.

Nissan обръща внимание на асистиращите системи с добавянето на нов персонализиран режим, който позволява на водача да избере предпочитаните си настройки и да ги активира с един бутон на волана.

Оценки за безопасност от Euro NCAP

Според тестовете на Euro NCAP за 2025 г. моделът получава оценка от четири звезди. Защитата на възрастни пътници е оценена на 91%, а тази на деца – също на 91%. Сигурността за уязвимите участници в движението е 70%, докато асистиращите системи за безопасност получават висок резултат от 95%.

Покупка и експлоатация

Благодарение на последните подобрения по задвижващата система, версията Qashqai e-Power вече е значително по-добро предложение и е препоръчителният избор в гамата. Макар да изисква малко по-голяма първоначална инвестиция, допълнителният комфорт, ефективност и динамика спрямо версиите с „мека“ хибридна система оправдават разликата в цената.

Препоръчително е да се избягват по-високите нива на оборудване, тъй като цената им надхвърля прага от 40 000 британски лири, което води до облагане с данък за луксозни автомобили във Великобритания. Средното ниво на оборудване N-Connecta е оптималният избор, тъй като предлага всичко необходимо, като същевременно запазва цената значително под този данъчен праг.

Алтернативи на Nissan Qashqai

Пазарът на средноразмерни SUV автомобили предлага изобилие от възможности. Сред актуалните фаворити са впечатляващият Hyundai Tucson, неговият събрат Kia Sportage и Dacia Bigster, който предлага повече пространство и богато оборудване на цени, по-ниски от тези на Qashqai. Обновеният Ford Kuga и стилният Peugeot 3008 също са силни конкуренти, както и триото от VW Group – SEAT Ateca, Skoda Karoq и Volkswagen Tiguan.

Заключение

Ако Qashqai е привлякъл вниманието ви, със сигурност не сте единствени. От 2007 г. насам стотици хиляди купувачи във Великобритания са го сметнали за добра идея. Привлекателността на актуалния модел се върти около неговия комфорт, качество и впечатляваща инфоразвлекателна система, базирана на Google. Любителите на по-динамичното шофиране обаче може да потърсят другаде, тъй като нито усещането зад волана, нито динамиката на двигателите са особено вълнуващи.

Nissan е създал своя средноразмерен SUV така, че да отговори на нуждите на семейните купувачи в този силно конкурентен пазар, като успешно е покрил повечето важни критерии. Последните промени му придават по-отличителен външен вид, за да се открои, но все пак по-практичните му качества са тези, които му дават предимство.

Дългосрочен тест на Nissan Qashqai Tekna+

През 2022 г. екип на автомобилно издание прекарва близо година зад волана на Nissan Qashqai Tekna+ от поколението преди фейслифта, като моделът оставя смесени впечатления. От една страна, автомобилът се доказва като изключително практичен, с добре обмислени детайли като задните врати, които се отварят на почти 90 градуса. Това значително улеснява поставянето на деца в столчета. Друго удобство е багажникът с двойно дъно без товарен праг, което е от голяма полза при превоз на детска количка.

От друга страна, шофьорската седалка причинява болки в гърба след всяко по-дълго пътуване – проблем, който не е наблюдаван при предишни тестови автомобили като SEAT Tarraco. Дори функцията за масаж в богато оборудвания Qashqai не помага, като един от редакторите сравнява усещането с това някое от децата му да го рита в гърба.

История на Nissan Qashqai

Nissan Qashqai Mk2: 2014–2020 г.

Второто поколение на Nissan Qashqai предлага сравнително ефективни двигатели и прилично ниво на оборудване. Базовите версии обаче могат да бъдат доста семпли, а отзивите за общата надеждност на модела са противоречиви. Поради това е важно да се провери сервизната история на автомобила и да се гарантира, че всички сервизни акции са извършени. На пазара се предлагат версии както с предно, така и с двойно предаване, в комбинация с ръчни или автоматични CVT трансмисии, което осигурява богат избор за купувачите.

Nissan Qashqai Mk1: 2007–2013 г.

Първото поколение на Nissan Qashqai все още е чудесен избор за семеен автомобил. Атрактивният му кросоувър дизайн и функционалността продължават да привличат купувачи, търсещи способен SUV. Макар и моделът да е на години, той става все по-достъпен, а ниските му експлоатационни разходи го правят подходящ за хора с ограничен бюджет. Препоръчителни са версиите със средно ниво на оборудване Acenta, които включват парктроник и климатроник. За търсещите повече лукс, топ версията Tekna предлага кожена тапицерия, отопляеми седалки и панорамен стъклен покрив.

Често задавани въпроси

Каква е гаранцията на Nissan Qashqai?
Nissan предлага стандартна гаранция от три години или 97 000 км пробег. Срещу доплащане от около 350 британски лири тя може да бъде удължена с допълнителни 12 месеца, но ограничението за пробега от 97 000 км остава в сила.

Какви са сервизните интервали на Nissan Qashqai?
Сервизните интервали за бензиновите версии на Qashqai са на една година или на всеки 29 000 км, което от събитията настъпи първо. Хибридният модел e-Power изисква по-честа поддръжка. След направените технически промени, този модел вече трябва да се обслужва на всеки 19 000 км (първоначално 14 500 км) или веднъж годишно.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации