В сегашния си вид Nissan Qashqai е на пазара от 2021 г., като получи фейслифт в средата на жизнения си цикъл през 2024 г. Възрастта на модела обаче почти не се отразява на неговата популярност, тъй като той редовно е сред най-продаваните автомобили във Великобритания. При всяка среща с него става ясно защо купувачите продължават да го избират.
Няма съмнение, че този среден клас SUV, произвеждан в североизточна Англия, е по-привлекателно предложение след обновяването си. Qashqai вече има по-изострен дизайн, по-добри технологии и усещане за по-високо качество в купето, а и предишната версия на модела беше достатъчно добра основа.
Повече за Nissan Qashqai
Nissan Qashqai е може би най-точният пример за съвременен автомобил. Той е един от бестселърите в изключително популярния сегмент на средния клас SUV автомобили, които се продават добре не само във Великобритания или Европа, но и в световен мащаб. Моделът предлага пет врати, пет места и багажник с приличен обем, както и гама от актуални меки хибриди и пълни хибриди. Макар да не е евтин, цената му не е като на премиум автомобил, което го прави достъпен за много клиенти.
Това не е най-големият SUV в своя клас, което леко ограничава пространството за пътниците. Въпреки това последните модели имат висококачествен интериор, който не разчита прекалено на разсейващи сензорни екрани. Налична е инфоразвлекателна система, но повечето основни функции все още се управляват чрез лесни за използване физически бутони и врътки.
Разходът на гориво започва от около 6,4 л/100 км за меките хибриди с предно предаване и достига до под 4,7 л/100 км за обновения пълен хибрид e-Power. Системата e-Power е част от нарастващата тенденция при хибридите, при които двигателят с вътрешно горене се използва като генератор за производство на електричество, което захранва електромотора, задвижващ колелата.
Управлението на този модел наподобява усещането от шофиране на електрически автомобил по отношение на плавността, въпреки че не може да измине голямо разстояние само на ток, преди двигателят да се включи.
Цени и нива на оборудване
Цените на Nissan Qashqai варират от малко над 30 600 британски паунда за модела Acenta Premium с мек хибрид до 43 210 британски паунда за върховото ниво на оборудване Tekna+ с пълната хибридна система. В този ценови диапазон влиза и версията с мек хибрид с мощност 154 к.с., задвижване на четирите колела и автоматична скоростна кутия. Тъй като цените на най-високите нива на оборудване надхвърлят 40 000 британски паунда, тези версии могат да имат по-високи разходи за собственост. Като цяло обаче Qashqai е напълно сравним със своите конкуренти по основни показатели като цена, разход на гориво и динамика.
Динамика и усещане зад волана
При представянето си през 2021 г. третото поколение на Nissan Qashqai беше с впечатляващите 60 кг по-леко от своя предшественик, въпреки че беше по-устойчиво на усукване и по-безопасно. Макар да е малко по-динамичен, той не е сред най-забавните или ангажиращи за шофиране SUV автомобили в този клас. За повечето клиенти обаче комфортът и тишината в купето ще бъдат от по-голямо значение.
Повечето автомобили от гамата на Qashqai използват задно окачване с торсионна греда, докато по-сложна многозвенна система е монтирана на най-високите нива на оборудване, които са с 20-инчови джанти. Стандартното окачване, което тествахме, реагира леко нервно на по-малки неравности, но като цяло Qashqai вози много добре. По-усъвършенстваното окачване при върховите версии успешно компенсира потенциалните недостатъци на по-големите джанти.
Управляемост и комфорт на пътя
Nissan Qashqai се справя с неравностите и дупките по-добре от много свои конкуренти и предлага по-директно усещане зад волана в сравнение със Skoda Karoq. При по-динамично шофиране се усеща известно накланяне на каросерията, но то е плавно и добре контролирано.
Управлението е леко, освен ако не бъде избран спортният режим, който добавя малко повече тежест. Въпреки че не дава много обратна връзка, то е достатъчно директно и кара автомобила да се усеща пъргав при бърза смяна на посоката. За повечето купувачи основната цел на Qashqai е да осигури придвижване от точка А до точка Б по спокоен, сигурен и лесен начин. От тази гледна точка е трудно да му се намерят недостатъци. Моделът е компетентен във всяко отношение, без да е слаб или наистина изключителен в някоя конкретна област.
Двигатели, ускорение и максимална скорост
Третото поколение Qashqai разполага с гама от „меки“ и пълни хибридни задвижващи системи. Базовият вариант е 1,3-литров турбобензинов двигател с технология „мек хибрид“, който генерира 138 к.с. и 240 Нм въртящ момент. В комбинация с шестстепенна ръчна скоростна кутия той осигурява ускорение от 0 до 100 км/ч за 10,2 секунди и максимална скорост от 196 км/ч.
Препоръчителният избор обаче е по-мощната версия на същия двигател със 156 к.с. Разликата в цената е малка, а предимствата са осезаеми. Ускорението от 0 до 100 км/ч е с 0,7 секунди по-бързо, а допълнителните 20 Нм въртящ момент, налични в диапазона от 1600 до 4000 об/мин, правят автомобила по-гъвкав в ежедневното шофиране. Въпреки това, под тези обороти двигателят все още се усеща муден, особено при потегляне от кръстовище. По-мощният вариант може да бъде оборудван с автоматична скоростна кутия Xtronic CVT, а система за задвижване на четирите колела се предлага както за ръчната, така и за автоматичната версия.
Версиите с автоматична трансмисия Xtronic CVT са малко по-бързи, като постигат ускорение до 100 км/ч за 9,5 секунди. Нито един от тези двигатели не превръща Qashqai в особено бърз автомобил, но и двата предлагат добра култивираност и не звучат зле при по-високи обороти.
Моделите с означение e-Power използват пълна хибридна система. При нея 1,5-литров бензинов двигател действа като генератор за електрическия мотор, който задвижва директно предните колела. Благодарение на тази конфигурация, ускорението на e-Power е почти толкова мигновено, колкото при напълно електрически автомобил.
Ключов елемент в обновения модел за 2025 г. е въвеждането на нова хибридна система e-Power. Технологията на Nissan може да се разглежда като електрически автомобил, който използва бензинов двигател за генериране на енергия, вместо голяма батерия. 1,5-литровият трицилиндров агрегат никога не задвижва директно предните колела – вместо това изпраща енергията си към електромотор, който ги върти. В най-новото си издание този двигател е оптимизиран за ролята си на генератор, като постига 42% термична ефективност – един от най-добрите показатели за сериен двигател с вътрешно горене.
Електрическият компонент също е подобрен. Той заимства голяма част от технологиите, включително мотора и инвертора, от последния Nissan Leaf. Важният хардуер е поместен в един компактен модул „пет в едно“. Според Nissan групирането на компонентите води до по-твърд и лек агрегат, което помага за намаляване на шума, подобряване на финеса на работа и повишаване на ефективността в сравнение с предишното поколение e-Power.
Шофиране в града, видимост и паркиране
В този клас има автомобили с окачване, което предлага малко повече комфорт при преминаване през големи неравности, но като цяло Qashqai остава достатъчно удобен. Леко изключение правят най-високите нива на оборудване, където по-големите алуминиеви джанти добавят известна нервност към возията. Това усещане обаче не е уникално за Qashqai и цялостното пътно поведение е по-балансирано от това на конкуренти като Dacia Bigster или Peugeot 3008.
Поведение на пътя в различни условия
При ниски скорости, малкият радиус на завой и лекото управление правят Nissan Qashqai изключително лесен за маневриране. Версията с ръчна скоростна кутия се управлява с лекота в града и е за предпочитане пред стандартния 1,3-литров бензинов двигател, оборудван с автоматична трансмисия Xtronic CVT. Автоматикът може да прояви известно колебание при потегляне, което не е идеално при включване в натоварено кръгово кръстовище.
Семейни автомобили като Qashqai не са създадени, за да предлагат силни усещания зад волана, така че макар да е бонус, ако са забавни, не е голям проблем, ако не са. Nissan е сигурен, предвидим и стабилен в завоите, с много добро сцепление и умерен контрол върху накланянето на каросерията. Управлението не предлага много обратна връзка, но е прецизно.
Окачването се справя компетентно с по-лошите пътни настилки, но бихме желали малко повече мекота от пружините и амортисьорите. Препоръчително е да се придържате към по-малките 17 или 18-инчови джанти, предлагани за нивата на оборудване Acenta Premium и N-Connecta, за да си осигурите по-комфортно возене.
Все още не сме имали възможност да сравним обновения Qashqai директно с неговия предшественик, за да определим дали допълнителната шумоизолация е дала резултат, но можем да потвърдим, че последното поколение остава тих автомобил при висока скорост. При рязко ускорение се чува шум от двигателя при всички версии, но той не е натрапчив и затихва, след като достигнете постоянна скорост. Шумът от гумите е най-осезаем, въпреки че Qashqai е малко по-тих от Volkswagen Tiguan в това отношение. Шумът от вятъра е сравнително добре овладян, а комфортът и стабилността при висока скорост също са отлични.
Управлението на Qashqai остава спокойно по време на движение. Това е автомобил, който не изисква много корекции с волана, за да поддържа правилната траектория. Разбира се, това усещане може да стане още по-релаксиращо с помощта на бордовите системи за подпомагане на водача.
Разход на гориво и експлоатационни разходи
Купувачите на Nissan Qashqai, които търсят по-ниски ежедневни разходи, ще оценят по-ефективните модели e-Power. Гамата от двигатели е икономична, като по-мощните хибридни или CVT модели не водят до значително по-висок разход. Застраховките за повечето версии също са на сравнително ниски цени.
1,3-литровият бензинов двигател с мека хибридна система се предлага с мощност от 140 к.с. или 158 к.с. По-слабият вариант постига разход до 5,3 л/100 км по цикъла WLTP, с емисии на CO2 от 142 г/км. Изборът на версията със 158 к.с. не влошава значително икономичността, но добавянето на задвижване на четирите колела води до спад до 5,9 л/100 км и емисии от 157 г/км. Всички модели са оборудвани със старт-стоп технология и Eco режим на шофиране.
Qashqai не се предлага с плъгин хибридно задвижване като Hyundai Tucson. Вместо това, марката разглежда технологията e-Power като междинна стъпка между меките хибриди и изцяло електрическите автомобили. Третото поколение на тази система е подобрило ефективността на Qashqai. Nissan твърди, че икономията на гориво е с 15% по-добра, като официалният разход по WLTP достига до 3,7 л/100 км в зависимост от нивото на оборудване. Нивата на CO2 също са намалени с 12%. Поставен е и сериозен фокус върху подобряването на ефективността при движение по магистрала.
Тези твърдения се потвърждават и в реални условия. По време на тестове автомобилът постигна разход от 4,5 л/100 км, което е с почти литър по-малко от Kia Sportage Hybrid при същите условия.
Застраховки, данъци и обезценяване
По-високите нива на оборудване на Qashqai, особено с e-Power задвижване, попадат в по-високи застрахователни групи в сравнение с някои конкуренти. Базовата версия със 140 к.с. е в група 12, докато по-мощният вариант със 158 к.с. и Xtronic CVT е в група 22. За сравнение, гамата на Hyundai Tucson започва от група 18. Хибридните модели Qashqai e-Power са по-скъпи за застраховане, като започват от група 24 и достигат до група 32 за най-високото оборудване Tekna+.
За бизнес клиентите данъчните показатели на Qashqai не са особено привлекателни. Намалените емисии на обновения e-Power модел понижават ставката за данъчни облекчения за служебни автомобили до 26%, но тя не може да се конкурира с ефективността на плъгин хибрид или електрически автомобил. Повечето версии обаче остават под прага от 40 000 британски паунда, което означава, че не подлежат на допълнителен данък за луксозни автомобили във Великобритания.
Прогнозите сочат, че чисто нов Qashqai ще запази между 44% и 49% от първоначалната си стойност след три години или пробег от около 58 000 км. Моделите с мек хибрид и задвижване на четирите колела са в долния край на тези стойности, докато версията N-Design с ръчна скоростна кутия и предно задвижване се очаква да се обезценява най-малко. За сравнение, Ford Kuga се очаква да запази между 48% и 50% от стойността си за същия период, а Kia Sportage – между 47% и 49%. Hyundai Tucson обаче се представя най-добре, като запазва между 52% и 56% от стойността си.
Nissan е подобрил визията на Qashqai, по-високите нива на оборудване предлагат богато оснащаване, а инфоразвлекателната система, базирана на Google, е първокласна.
С всяко следващо поколение на Qashqai интериорът му става все по-наситен с технологии, но Nissan не прави компромис с добрата ергономия, която го прави толкова лесен за ежедневна употреба.
Обновен дизайн и технологични акценти
Когато третото поколение на Nissan Qashqai беше представено, екстериорният му дизайн не се различаваше съществено от предходния модел. Фейслифтът от 2024 г. добави по-отличителна предна част, подобна на тази на електрическия модел Ariya, което помага на модела на Nissan да се открои до по-смело стилизирани конкуренти като Peugeot 3008 и Toyota C-HR.
Технологичният акцент вероятно е системата Around View Monitor на Nissan, която генерира 360-градусов изглед около автомобила при маневриране, за да помогне за избягване на удари. Вече има и 3D функция, която пресъздава външно изображение на автомобила и заобикалящата го среда от осем различни ъгъла, както и функция за „невидим преден капак“ – позната от модели на Land Rover – която генерира на екрана изображение на това, което правят предните колела. От Nissan твърдят, че това е полезно за избягване на бордюри и позициониране в автомивки, което изглежда като по-вероятно приложение в сравнение със сериозен офроуд. Потенциално полезна е и функцията за изглед при Т-образни кръстовища, която използва камера в предната част на Qashqai, за да помогне при излизане от кръстовища без видимост.
Цени и нива на оборудване
Цените на Nissan Qashqai вече стартират от малко над 30 500 паунда, като всички автомобили разполагат с впечатляващия 12,3-инчов сензорен екран. Базовите модели Acenta Premium не включват функциите на инфоразвлекателната система, задвижвана от Google, и разчитат на кабелна връзка за Apple CarPlay и Android Auto, докато по-високите нива на оборудване предлагат безжична свързаност. Те също така не разполагат с екстериорни елементи в цвета на купето, което до известна степен влошава визията на Qashqai. С оглед на това, допълнителните 2000 паунда за преминаване към ниво на оборудване N-Connecta изглеждат като оправдана инвестиция.
Нива на оборудване
По-високите нива на оборудване включват подобрена система за панорамен обзор, амбиентно осветление и подложка за безжично зареждане. Външните елементи обаче са само частично в цвета на купето. За пълно оцветяване в долната част на броните е необходимо да се избере ниво N-Design, което изисква доплащане от около 2500 лири и добавя LED светлини и 20-инчови джанти. На същата цена, оборудването Tekna пропуска някои от стилистичните добавки, но предлага пълния пакет асистенти за шофиране ProPilot, head-up дисплей и много други.
Нивото Tekna+ е върхът на лукса в сегмента на средноголемите SUV автомобили, като предлага кожени седалки с функция за масаж и капитониран дизайн, както и аудиосистема Bose. Цената му обаче е с 4000 лири по-висока от тази на Tekna, което изглежда прекалено. N-Connecta предлага добро съотношение цена-качество, освен ако целта не е подчертано по-атрактивният външен вид на N-Design.
Интериор и дизайн на таблото
В този сегмент има по-бляскави интериори, но Qashqai залага на простотата с разумно разположение на таблото. Сензорният екран на инфоразвлекателната система е разположен най-отгоре, с няколко физически бутона за бърз достъп в основата си. Под него са вентилационните отвори, а най-долу са физическите контролери за климатичната система. Подредбата е логична и запазването на лесни за употреба физически бутони е голямо предимство пред конкуренти като Ford Kuga, които са заложили изцяло на сензорни екрани.
Изборът на ниво на оборудване N-Design добавя голям панорамен стъклен покрив, който пропуска огромно количество светлина в купето и го прави по-светло. Това може да е полезно при планиране на дълги пътувания.
Материали и качество на изработка
Промените в интериора на Qashqai включват по-приятни материали при по-високите нива на оборудване и множество нови или подобрени технологии. По-луксозните модели получават щедро количество алкантара (при N-Design) или мека кожа (при Tekna). Тези висококачествени материали покриват таблото, вложките на вратите и подлакътниците, като наистина добавят усещане за качество. Единственото притеснение е доколко алкантарата ще издържи на редовния контакт с лепкавите пръсти на децата. Около скоростния лост има и атрактивна пластмасова облицовка с метален ефект.
Като цяло, сглобката и финалните щрихи напълно отговарят на очакванията за автомобил в този клас. Интериорът не е толкова луксозен, колкото при по-скъпия Peugeot 3008, но се усеща напълно конкурентен на модели като Vauxhall Grandland, Kia Sportage и Hyundai Tucson. Основната част на таблото изглежда солидна и добре сглобена, но някои от пластмасите по-близо до задните седалки са малко по-твърди и податливи на надраскване. Това обаче не е необичайно за конкурентите на Qashqai.
Инфоразвлекателна система, навигация и аудио
През последното десетилетие Nissan изоставаше от конкурентите си по отношение на инфоразвлекателните технологии, но последната система на Qashqai има много по-ясен дисплей и по-бързо зареждане. Интеграцията с услугите на Google е подобрила значително части от системата, особено навигацията, но базовите модели Acenta Premium не се възползват от това. Докато инфоразвлекателната система е подобрена, цифровият инструментален панел пред водача не е и изглежда с видимо по-ниска резолюция в сравнение със сензорния екран.
Навигационната функционалност на Google Maps, налична от ниво N-Connecta нагоре, е първокласна, особено за потребители на Android, които са запознати с интерфейса. Всички версии освен базовата я предлагат, заедно с възможността за влизане в автомобила с Google акаунт, което прехвърля любими местоположения и друга информация. Наличен е и гласов асистент „Hey Google“, което значително намалява нуждата от свързване на телефона с автомобила.
Системата за поддържане на лентата в Qashqai леко придърпва волана при пресичане на бялата линия, но не е толкова агресивна, колкото при някои конкуренти. Предупреждението за ограничение на скоростта обаче е доста силно и настоятелно, което не е идеално, тъй като тези системи понякога могат да разчетат грешни знаци или да пропуснат промени в ограничението.
Практичност и пространство
В предната част на купето има достатъчно място за съхранение благодарение на два държача за чаши, затворен централен подлакътник и дълбоки и широки джобове на вратите.
Предните седалки са удобни и предлагат добра опора, но няма съмнение, че конкуренти като Dacia Bigster са по-просторни. Купувачите, които обмислят опцията за панорамен покрив (стандартен за Tekna и по-високите нива), трябва да знаят, че той намалява наличното пространство за главите.
Още преди да се качите отзад, става ясно, че Nissan е проектирал Qashqai с мисъл за семейния живот. Задните врати се отварят на 85 градуса, което осигурява отличен достъп до задните седалки. Това прави монтирането на детско столче, а след това и настаняването на децата, много по-лесна задача. Точките за закрепване ISOFIX са леснодостъпни зад свалящи се пластмасови капаци.
Веднъж настанени, пътниците разполагат с достатъчно място. То не е водещо в класа – Kia Sportage предлага повече пространство за главата, а Dacia Bigster е значително по-просторен за по-малко пари – но все пак е повече от достатъчно. Задните седалки са сравнително твърди и с лек недостиг на опора за бедрата. Централното място е широко, но леко повдигнато.
Собствени тестове показват, че Qashqai има по-малко пространство за главите в сравнение с Peugeot 3008 и Hyundai Tucson. Не е толкова просторен и колкото Vauxhall Grandland или Skoda Karoq. Въпреки това, има достатъчно място за пътници с височина до 1,80 метра и като цяло е достатъчно просторен за ежедневна употреба.
Багажник
Багажникът на Qashqai има максимален капацитет от 504 литра при изправени задни седалки. Това е щедър обем, макар и не съвсем на нивото на Dacia Bigster, Hyundai Tucson или Kia Sportage. При моделите, оборудвани с разделител на пода на багажника, този капацитет се намалява до 479 литра. Обемът остава същият, независимо дали е избран мек хибрид или пълният хибрид e-Power.
Теглене
Капацитетът на теглене на Nissan Qashqai зависи от избрания двигател, но всички бензинови версии би трябвало да отговорят на нуждите на повечето купувачи. Максималният капацитет за теглене на ремарке със спирачки варира от 1400 кг за модела с предно задвижване и 138 к.с. до 1800 кг за по-мощната версия със 156 к.с.
Моделът e-Power не е подходящ за теглене на каравана, тъй като капацитетът му е само 750 кг.
Надеждност и безопасност
Стандартното оборудване за безопасност е отлично и е помогнало на Nissan Qashqai да постигне петзвезден рейтинг от Euro NCAP. Въпреки това, гаранцията от три години или 96 600 км е само средна за пазара, а сервизните интервали на версията e-Power са сравнително къси.
В проучването за удовлетвореност на клиентите Driver Power за 2025 г., Nissan Qashqai се класира на 28-о място от 50 автомобила. Макар това да го поставя пред Kia Sportage (45-о) и Toyota RAV4 (31-во), той изостава от Vauxhall Grandland (2-ро), Ford Kuga (4-то), Citroen C5 Aircross (8-мо) и Hyundai Tucson (13-о).
Подобна е ситуацията и за самата марка Nissan, която се класира на 15-о място (от 31) в класацията за най-добри производители на автомобили на Driver Power за 2025 г. Марката се представя добре по отношение на удобствата за деца, но е критикувана за цялостното качество и усещането зад волана на своите автомобили.
Семейните купувачи обаче ще бъдат впечатлени от петзвездния рейтинг за безопасност на Qashqai, получен от Euro NCAP през 2021 г. Безопасността както за възрастни, така и за деца е оценена на 91%, а системите за подпомагане на безопасността получават изключителните 95%.
Богато стандартно оборудване
Стандартното оборудване на Nissan Qashqai е изключително богато и включва пакета от технологии Intelligent Mobility. Той обхваща система за следене на сляпата зона, която предупреждава за автомобили, приближаващи се в съседната лента на магистралата, както и система за известяване при напречен трафик отзад при движение на заден ход.
Към тях се добавят система за разпознаване на пътни знаци, която информира водача за актуалното ограничение на скоростта, и автономна аварийна спирачка с функция за разпознаване на пешеходци и велосипедисти. Списъкът се допълва от система за предупреждение при риск от челен сблъсък, интелигентен круиз контрол за поддържане на безопасна дистанция и асистент за дълги светлини, който автоматично ги управлява при липса на насрещен трафик.
Автоматично активиране на асистентите
Важно е да се отбележи, че за да отговори на новите правила на ЕС и изискванията на тестовата организация Euro NCAP, някои асистенти за безопасност вече се активират автоматично при всяко стартиране на автомобила. Това включва системи като предупреждението за превишаване на скоростта и асистента за поддържане на лентата, което може да се окаже неудобство за някои водачи.
Последвайте ни в Google News