Застаряващата моделна гама на Nissan е следващата цел в плана за преструктуриране на японския производител, който се опитва да се спаси от най-тежката си финансова криза от четвърт век насам.
В интервю от централата на Nissan в Йокохама главният изпълнителен директор Иван Еспиноса заяви, че компанията навлиза във фаза, в която започва да представя много нови автомобили. Той добави, че това включва намаляване на бюрократичната тежест при пускането на свежи модели на пазара и значително съкращаване на процеса на разработка.
Според Еспиноса този подход ще помогне на компанията да поддържа правилния ритъм на представяне на продукти и да реагира по-бързо на променящите се пазарни тенденции.
Стратегически предизвикателства
Натискът върху 46-годишния Еспиноса да реформира Nissan се засилва, тъй като финансовото състояние на компанията продължава да се влошава. Провалът на преговорите за сливане с японския конкурент Honda и сложните отношения с ключовия акционер Renault означават, че Nissan трябва да се справя сама.
През май автомобилният производител обяви, че ще намали мащаба си, като съкрати 20 000 работни места и затвори седем завода. Сега компания, чийто основен проблем е слабата моделна гама, разчита на Еспиноса – човекът, който доскоро отговаряше именно за нея – да се преоткрие.
Изпълнителният директор, който беше назначен на поста през март, заяви, че Nissan има достатъчно нови продукти в процес на разработка, които да помогнат за обрата.
Обновена моделна гама
Производителят вече представи фейслифт на изцяло електрическия си модел Leaf и обнови един от популярните си миниавтомобили от клас „kei“. Предстоящите премиери включват нови версии на минивана Elgrand и на субкомпактния кросоувър Kicks.
В САЩ Nissan ще пусне изцяло ново поколение на базовия си седан Sentra по-късно тази година, а в началото на 2026 г. ще предложи и plug-in хибридна версия на най-продавания си компактен SUV Rogue.
Някога автомобилен пионер с Leaf – първият масово произвеждан електрически автомобил в света – днес Nissan служи като предупреждение за останалите производители за риска от недостатъчно бърза адаптация към променящите се потребителски вкусове. Водещата му позиция при електромобилите първо беше отнета от Tesla, а след това допълнително ерозирана от ожесточената конкуренция на китайски марки като BYD.
Нови срокове за разработка
Еспиноса, който е отговарял за продуктовото планиране и глобалната стратегия преди да поеме поста на главен изпълнителен директор през април, заяви, че усилията за ускоряване на разработката са започнали преди 18 месеца и вече дават резултати. Той отбеляза, че Nissan е приложила научените уроци от конкурентни региони като Китай, където местните производители на електрически автомобили доминират на пазара.
Японският производител цели да намали времето за разработка на нови модели до 37 месеца от сегашните над 50 месеца. За сравнение, китайският конкурент BYD вече може да превърне концепция в сериен автомобил само за 24 месеца.
Финансово състояние
Продажбите на Nissan в Китай отбелязват ръст, като през юли са се увеличили с 22% благодарение на търсенето на изцяло електрическия седан N7. В същото време обаче продажбите в САЩ намаляват, въпреки че общото търсене на автомобили в страната до голяма степен устоя на високите мита на президента Доналд Тръмп върху вноса на коли и авточасти.
Освен пазарните сътресения, Nissan продължава да се сблъсква и със собствени вътрешни предизвикателства, включително дългови задължения от над 5 милиарда долара, които трябва да бъдат погасени догодина. През юли компанията прогнозира оперативни загуби от 180 милиарда йени (1.2 милиарда долара) за периода април-септември и се стреми да набере над 1 трилион йени от дълг и продажби на активи.
До момента Nissan е набрала 850 милиарда йени, което според Еспиноса е в съответствие с плана. Той уточни, че тази сума не включва синдикиран заем от британската агенция UK Export Finance, коментирайки медийни публикации, че компанията планира да изтегли заем от 1 милиард лири, гарантиран от агенцията. Еспиноса отбеляза, че подобни информации не са обявени официално от Nissan. Компанията управлява най-големия автомобилен завод във Великобритания, в Съндърланд.
Японското подразделение за недвижими имоти на KKR & Co. се очертава като водещ кандидат за закупуване на централата на Nissan в Йокохама, предлагайки около 90 милиарда йени за офис сградата. Автомобилният производител също така планира да прекрати производството в завода си в Опама, перлата на местните си операции, до март 2028 г.
„Правим всичко възможно, защото трябва да подобрим представянето на компанията. Единственият начин да се справим по-добре с тези предизвикателства е да бъдем бързи и точно върху това работим сега“, заключи Еспиноса.
automotive industry crisis, car model development process, Nissan corporate restructuring