Нов материал за батерии обещава по-голям пробег за електромобилите

Електрически автомобил, който може да изминава по-голямо разстояние с едно зареждане и се нуждае от по-рядко включване в мрежата – изследователи от Университета в Окланд работят, за да превърнат тази идея в реалност.

Професор Пън Цао от Катедрата по химично и материално инженерство е разработил нов материал за батерии, който може да помогне на електрическите превозни средства да изминават по-голямо разстояние с едно зареждане и да удължи общия живот на батериите. Този пробив може да допринесе и за развитието на по-чисти и устойчиви енергийни технологии.

Какво представлява новата технология?

Проектът се фокусира върху високоентропийни оксидни материали за батерии – вид материал, който комбинира няколко различни метала в една структура. Тази смес създава стабилна решетка, която може да съхранява литий по-ефективно от конвенционалните материали.

За да създаде този материал, екипът е използвал процес на изграждане „отдолу-нагоре“, като внимателно е комбинирал пет метални елемента, които след това са нагрети чрез процес, наречен калциниране. Резултатът е нов аноден материал – частта от батерията, в която се съхранява литият – който може да побира повече енергия и да поддържа производителността си в продължение на много цикли на зареждане.

Потенциал за бъдещето

Професор Цао заяви, че настоящите литиево-йонни батерии достигат своя технологичен предел. По думите му, тяхното изследване показва, че новият материал може да увеличи капацитета за съхранение на енергия и да подобри живота на батериите. На практика това означава, че електрическите автомобили ще могат да изминават по-големи разстояния, а батериите им ще бъдат по-издръжливи.

Ако технологията се окаже успешна, материалът може да замени графита, който е стандартният анод в съвременните литиево-йонни батерии. Тъй като тези батерии са в основата на електрическите превозни средства и съхранението на чиста енергия, подобренията в тях биха подпомогнали и постигането на целите за въглеродна неутралност.

Цао изрази надежда, че тяхната работа може директно да замени съществуващите материали за батерии и да бъде от полза както за индустрията, така и за обществото.

В екипа по проекта участват съизобретателят д-р Югуан Пу, възпитаник на Университета в Окланд, който сега работи в Пекинския университет в Китай, и д-р Кумар Йена от Катедрата по химично и материално инженерство.

Технологията се комерсиализира чрез EntroPeak Ltd, съвместно предприятие, подкрепено от Auckland UniServices и частен инвеститор.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации