Правителството на Великобритания въвежда нова субсидия за електрически автомобили в размер до 8 700 лв. В отговор, някои автомобилни марки вече предлагат собствени отстъпки, за да останат конкурентоспособни. Програмата разполага с бюджет от 1,5 милиарда лева и е част от плана на страната за ускорен преход към автомобили с нулеви емисии, като цели да направи електромобилите по-достъпни за домакинствата.

Каква подкрепа можете да получите?

Купувачите могат да получат отстъпката директно в представителствата при покупка на електромобил с цена под 85 000 лв., без да е необходимо да подават отделно заявление. Очаква се първите автомобили с намалени цени да се появят в представителствата до няколко седмици.

С отделения бюджет от 1,5 милиарда лева програмата може да подпомогне покупката на около 173 000 електромобила при пълния размер на отстъпката. Това е приблизително половината от броя на електрическите автомобили, закупени във Великобритания през миналата година.

Програмата ще бъде активна до финансовата 2028/29 година и така ще помогне на хиляди шофьори да седнат зад волана на по-достъпни електромобили.

Кои автомобили ще отговарят на условията?

Право на субсидия ще имат само автомобили от марки, които са поели ангажимент за намаляване на емисиите си. Условието е този ангажимент да е съобразен с научнообосновани цели (SBT) и компаниите да са демонстрирали реален напредък. Очаква се близо 50 нови модела електромобили да отговорят на тези критерии за устойчивост, а скоро се очаква и потвърждение за други.

Предвидени са две нива на подкрепа: най-екологичните модели ще получат пълната отстъпка от 8 700 лв., докато автомобилите, които не отговарят на най-високите еко стандарти, ще могат да се възползват от намаление в размер на 3 500 лв.

Някои марки вече предлагат собствени отстъпки

Според анализатори, китайските марки, които произвеждат едни от най-евтините електромобили на пазара, може да се класират за второто ниво на субсидията от 3 500 лв. Съществуват обаче и спекулации, че те може да бъдат изцяло изключени от програмата.

Затова, вместо да чакат решението на правителството, производители като Great Wall Motors и Leapmotor стартираха собствени кампании с отстъпки, които са в същия размер като държавната помощ. Подобна отстъпка от 3 500 лв. се предлага и за новите MG4 и MG S5 EV, като тя може да се комбинира с други промоции на марката.

Италианският производител Alfa Romeo също се включи в надпреварата. Така марката стана първата некитайска, която предлага отстъпки за своя модел Junior Elettrica още преди официалния старт на субсидията. Намалението е в размер на 3 500 лв. и се добавя към съществуващи оферти като 0% лихва при покупка на изплащане и безплатна домашна зарядна станция.

Какво означава субсидията за вас?

Много шофьори посочват високата първоначална цена като основна пречка пред покупката на електромобил. Тази субсидия е създадена, за да намали тази разлика и да направи електрическите автомобили по-достъпни от самото начало.

Освен отстъпката при покупка, електромобилите могат да спестят на собствениците си до 3 500 лв. годишно от разходи за гориво и поддръжка в сравнение с бензиновите автомобили. В комбинация с по-ниските данъци, преминаването към електрическо задвижване се превръща във все по-разумен избор за семействата.

Пазарът също става все по-достъпен: два от всеки пет употребявани електромобила се продават на цени под 46 000 лв., а 34 чисто нови модела се предлагат за под 69 000 лв.

Зарядната инфраструктура също се разраства бързо и вече има над 82 000 обществени зарядни точки в страната, а на всеки 30 минути се инсталира нова. Така зареждането става все по-лесно, независимо дали сте у дома, на работа или на дълъг път.

Субсидията може да промени и пазара на автомобили на лизинг. Според експерти в бранша, след като производителите получат одобрение за участие в програмата, цените на съответните модели ще паднат, а клиентите ще очакват тази разлика да бъде отразена прозрачно в лизинговите им вноски.

Какви други мерки предприема правителството?

Успоредно със субсидията, правителството инвестира 57 милиона лева, за да помогне на местните власти да инсталират решения за зареждане „през тротоара“. Те включват прокопаването на малък улей в настилката с капак, който позволява на кабела за зареждане безопасно да пресече пешеходната зона.

Това ще улесни хората без собствени гаражи или паркоместа да зареждат електромобилите си у дома с по-евтина електроенергия, което потенциално може да спести на някои шофьори до 3 500 лв. годишно в сравнение с разходите за бензин или дизел.

Освен това, още 69 милиона лева са насочени към подпомагане на бизнеса да електрифицира своите автопаркове, а 18 милиона лева ще осигурят зарядни станции в над 200 болници в цялата страна.

Схемата се допълва и от т.нар. мандат за превозни средства с нулеви емисии, който задължава производителите да увеличават дела на продаваните от тях електромобили всяка година. Правителството също така инвестира рекордните 3,7 милиарда лева за ремонт на пътища и замразява акциза върху горивата до пролетта на 2026 г., което би трябвало да спести на повечето шофьори около 115–140 лв. годишно.

Какво е мнението на индустрията?

Автомобилната индустрия посрещна новината с ентусиазъм. Мнозина твърдят, че сега е най-подходящият момент за преминаване към електрически автомобил.

Майк Хоус от SMMT заяви, че субсидията може да помогне за увеличаване на продажбите на електромобили от един на всеки четири днес до четири на всеки пет до 2030 г. Той добави, че с предстоящите инвестиции Великобритания е напът да запази водещата си позиция в производството и продажбата на автомобили с нулеви емисии.

Саймън Уилямс от RAC коментира, че скоро може да се очаква появата на електромобили с намалени цени в представителствата в цялата страна. Според него най-големите отстъпки ще бъдат за най-екологичните модели, така че потребителите ще пестят пари и същевременно ще помагат на планетата.

Дан Сизър, изпълнителен директор на Electric Vehicles UK, добави, че тази субсидия е важен стимул за всеки, който обмисля преминаване към електричество. Той отбеляза, че много хора надценяват разходите за електромобили, а тази мярка помага за промяна на тази нагласа. Сизър подчерта, че повечето хора, които веднъж преминат на ток, не съжаляват за избора си.

Едмънд Кинг, президент на АА, посочи, че цената е основната причина някои шофьори да се въздържат от покупка на електромобил. Той вярва, че мярката ще помогне на много хора да направят промяната, а новите центрове за зареждане и решенията за хора без собствено паркомясто или гараж са важна стъпка напред в развитието на сегмента на електрическите автомобили.

„`

, ,

Подобни публикации