Нова технология изстрелва батерията на електромобил при пожар

Как работи системата за катапултиране?

Китайското издание Cn Beta съобщи за нова технология, при която батерията на електрически автомобил може да се катапултира сама. Механизмът за изхвърляне използва газогенератор, подобен на този в автомобилните въздушни възглавници. Според информацията той осигурява достатъчно тяга, за да изстреля батерията на разстояние от 3 до 6 метра от автомобила в случай на опасност от пожар.

Отбелязва се, че показаната демонстрация е само технологична концепция. Финалната версия на продукта ще разчита на система от камери и сензори, които да проверяват дали пространството около автомобила е свободно и безопасно преди активиране на механизма.

Необходимост и съществуващи алтернативи

Все още съществуват въпроси относно реалната необходимост от подобна система. На пазара вече има редица предпазни мерки за защита на пътниците и екипите за спешна помощ от пожар и токов удар. Като пример може да се посочи отличената с награди технология на Joyson Safety Systems от 2022 г. за пиротехническо прекъсване на връзката с батерията (PBDT).

За разлика от зрелищната нова система, PBDT не изхвърля батерията. Вместо това тя прекъсва електрическата връзка с високо напрежение между батерията и двигателите на автомобила при засичане на инцидент. Това предпазва спасителните екипи от токов удар и може да се задейства и при презареждане.

Автомобилът от демонстрацията

Автомобилът, използван в демонстрационния клип, е китайският iCar 03 T. Дизайнът му заимства елементи от няколко добре познати SUV модела. Версията, показана във видеото, разполага с редица офроуд допълнения, повечето от които са пластмасови елементи, придаващи по-агресивен вид. Практическите подобрения включват окачване, повдигнато с 15 милиметра, и модифицирана задна броня за по-добър ъгъл на спускане. Ако технологията достигне серийно производство, подобна система за катапултиране на батерията може да стане част от оборудването.

Технически характеристики

Моделът iCar 03 T се предлага в две конфигурации: със задвижване на две колела и един двигател, или със задвижване на четирите колела и два двигателя. И двете версии използват литиево-желязо-фосфатна батерия. Вариантът с един двигател разполага с мощност от около 180 к.с., докато версията с два добавя още 93 к.с.

И двете модификации предлагат пробег от над 480 км с едно зареждане. Времето ще покаже дали технологията за изхвърляне на батерии ще намери широко приложение в автомобилната индустрия.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации