Два нови електрически модела, разработени от Toyota и Nissan специално за Китай, привлякоха изненадващо висок интерес от местните купувачи след премиерата си в края на април. Съвместните предприятия на компаниите съобщиха, че двата автомобила – Toyota bZ3C и Nissan Epoch – са събрали общо над 20 000 поръчки. Този резултат е в ярък контраст с хладния прием, който получи първата вълна електромобили на японските гиганти в страната.

Ключът към успеха: Партньорства с местни компании

Този ранен успех се дължи на нов подход, който Toyota и Nissan възприеха, а именно възлагането на дизайна и инженерната разработка на местни партньори. Кросоувърът със спортен характер bZ3C е създаден съвместно от Toyota, нейния партньор GAC Group и неговото електрическо подразделение GAC Aion. Седанът Epoch пък е разработен от Nissan и дългогодишния му партньор в Китай, държавната компания Dongfeng Motor Group.

И двата модела се отличават с елегантен и модерен дизайн, като предлагат богато оборудване с интелигентни функции, които се харесват на младите китайски потребители. Toyota bZ3C, например, е оборудван с голям централен екран и интелигентен кокпит с гласово разпознаване. Той разполага и със система за асистирано шофиране от второ ниво, която позволява автоматизирано и дистанционно паркиране чрез смартфон.

Nissan Epoch също предлага набор от подобни интелигентни технологии, включително личен гласов асистент с изкуствен интелект и централна конзола с безжично зареждане. Неговата версия със задвижване на четирите колела разполага със специален режим, който позволява на автомобила да се движи странично.

Все още Toyota и Nissan не са обявили официално цените на двата модела. Според китайски медии обаче се очаква те да бъдат позиционирани под 200 000 юана (около 27 600 щатски долара).

Научените уроци от минали неуспехи

Моделите bZ3C и Epoch са част от планирана продуктова офанзива на Toyota и Nissan за Китай – най-големият автомобилен и електрически пазар в света. Досегашните им предложения бяха значително по-скромни. Toyota предлагаше само два електромобила под марката си bZ – кросоувъра bZ4X и седана bZ3. Nissan пък имаше само един модел на пазара – кросоувъра Ariya.

Продажбите и на трите автомобила бяха слаби. За първите четири месеца на годината bZ4X и bZ3 са генерирали общи продажби под 10 000 броя, докато от Ariya са реализирани едва 1225 бройки. Първоначалните предложения на Toyota и Nissan не успяха да впечатлят китайските потребители, тъй като бяха просто електрифицирани версии на бензинови модели, с консервативен дизайн и оскъдни интелигентни функции.

Стратегия, възприета и от други автомобилни гиганти

Двата японски производителя очевидно са си направили изводите: за да се конкурират ефективно на изключително динамичния китайски пазар, те трябва да разчитат на сътрудничество с местни компании. Honda е друг японски производител, който възприе този подход. През април компанията представи Ye P7 и Ye S7, първите два от общо шест модела в новата си електрическа серия Ye, разработени съвместно с партньорите GAC и Dongfeng.

Използването на местна експертиза не е новост. През 2023 г. Volkswagen Group сключи споразумение за съвместна разработка на два електромобила с китайския стартъп XPeng. Марката Audi пък работи със SAIC Motor Corp. за създаване на електромобили върху платформа, първоначално създадена от китайския гигант за неговия бранд IM.

Предстои да видим как китайските потребители ще приемат разработените в страната електромобили на Toyota, Nissan и други чуждестранни марки. Едно обаче е ясно: за да оцелеят и просперират, световните автомобилни производители трябва да бъдат по-отворени и прагматични на бързо развиващия се пазар на електромобили в Китай.

, ,

Подобни публикации