Въпреки че автомобилната индустрия в Китай се смята за пренаситена с малки марки, които трудно достигат до печалба, потенциалът за заемане на дял от най-големия автомобилен пазар в света продължава да привлича нови участници.
Независимо дали става дума за вградени кухни в автомобилите, или за планове за конкуренция с най-бързите хиперавтомобили, китайските компании все още вярват, че могат да предложат достатъчно уникални и иновативни превозни средства, за да изградят успешен бизнес. Това се случва на фона на мрачните средносрочни прогнози за засилваща се конкуренция и опитите на Пекин да ограничи разрастването на индустрията. Според оценка на AlixPartners до 2030 г. само 15 от настоящите 129 марки в Китай, които продават електромобили и плъгин хибриди, ще бъдат финансово стабилни.
Макар това да предполага значителна консолидация в сектора, докато агресивната ценова война притиска производители, доставчици и дилъри, то също така е и възможност за компании, които могат да отговорят на специфични пазарни нужди. Вместо да се фокусират върху разхода на гориво, китайските шофьори все повече обръщат внимание на модели с нестандартни екстри или на луксозни автомобили, които се продават на значително по-ниска цена от тези на утвърдените западни марки.
Промяна в концепцията за автомобила
Джан Ичао, партньор в AlixPartners, заяви, че фундаменталната промяна в идентичността на автомобила – от чисто транспортно средство към „мобилно жилищно пространство“ – предизвиква пълно преструктуриране на веригата на стойността в индустрията.
Начело на неочакваните нови играчи е Dreame Technology. Китайският производител на роботизирани прахосмукачки твърди, че може да приложи своя опит с високоскоростни електромотори, използвани в домакинските уреди, за да създаде електрически хиперавтомобил, който да се конкурира с Bugatti.
Според местни медии компанията планира да представи своя дебютен модел през 2027 г.
Макар това да е може би най-амбициозният набег в автомобилния сектор от производител на прахосмукачки, не е първият. Британската компания Dyson прекара години и похарчи стотици милиони паундове в разработка на електромобил, само за да прекрати проекта през 2019 г., тъй като не успя да го направи търговски изгоден.
От прахосмукачки до всъдеходи с кухня
За разлика от Dyson, Rox Motor успя да излезе на пазара и все още съществува. Основана през 2021 г. от Чан Дзин, създателя на компанията за прахосмукачки Roborock, фирмата започна доставки в края на 2023 г. Нейният премиум всъдеход с удължен пробег, Polestones 01, предлага компактна вградена кухня и постига продажби от около 1 000 бройки на месец.
През 2023 г. компанията си осигури инвестиция от 1 млрд. долара от Shandong Weiqiao Pioneering Group, компанията майка на големия производител на алуминий China Hongqiao Group, която също има свои автомобилни амбиции. Weiqiao вече има за клиенти компании като BYD и Xiaomi. Освен това тя възражда 212, емблематичния китайски военен джип, и планира да внесе малък градски електромобил в Европа.
Директна битка в масовия сегмент
Други компании се стремят да се конкурират по-директно с гиганти като BYD в масовия пазар с очакването, че търсенето на достъпни и технологично фокусирани електромобили ще се запази въпреки бъдещите предизвикателства в Китай.
Бившият служител на Tesla Джу Ръндзие, който е ръководил производството на Cybertruck, сега оглавява ново предприятие – подразделение на Sensteed Hi-Tech Group. Целта му е да произвежда електромобил с удължен пробег на цена от 10 000 долара за китайските потребители. Това го поставя в същия ценови клас като популярния модел Seagull на BYD.
Компанията, която е част от по-голяма група с дейности, включващи производството на висок клас авточасти, цели масово производство на първия си модел, V17, през следващата година. За да спести разходи, тя ще избегне дилърските мрежи и ще продава почти изцяло онлайн. Клиентите ще могат да купуват автомобилите си през интернет, включително на месечни вноски през Alipay, като следпродажбеното обслужване също ще се организира чрез мрежи за електронна търговия.
Несигурно бъдеще за новодошлите
Въпреки оптимизма им, не е ясно колко от новите участници ще оцелеят в безмилостно конкурентната индустрия на Китай.
Тази година Пекин затегна контрола върху веригата за доставки, а преструктурирането на индустрията вече е в ход, като играчи като BYD стават все по-доминиращи на китайския пазар.
Джан от AlixPartners коментира, че осигуряването на лицензи за производство, влагането на огромни капитали, изграждането на марка и постигането на икономии от мащаба са непреодолими предизвикателства за мнозина, да не говорим за оцеляването в ценовата война.
Последвайте ни в Google News