AM/FM радиото е само една от екстрите, премахнати от новите базови електромобили на компанията с цел намаляване на разходите.
Tesla представи нови базови версии „Standard“ на своите Model 3 и Model Y. И двата модела губят функцията Autosteer, ускоряват значително по-бавно и разполагат с по-малка батерия. Цената на Model 3 Standard в САЩ е 36 990 долара, а тази на Model Y Standard – 39 990 долара.
При статиите за колекционерски автомобили винаги е интересно да се видят огромните суми, които купувачите са плащали за допълнително оборудване. Преди петдесет години например всеки, който е искал да закупи Corvette C3, е трябвало да плати цели 284 долара (еквивалент на над 1700 долара днес) за AM/FM радио – тогава изключително желана и скъпа опция.
Днес обаче това е нещо, което очакваме да намерим дори в най-евтиния и базов съвременен автомобил. Въпреки това AM/FM радиото е част от оборудването, което Tesla е премахнала от новите си базови модели.
Цел: По-ниска начална цена
Новите базови версии, наречени Standard, са създадени, за да запазят нисък прага за влизане в света на електрическите автомобили на Tesla след изтичането на федералните данъчни кредити в края на септември.
Model 3 Standard струва 36 990 долара спрямо 42 490 долара за следващото ниво на оборудване, вече преименувано на Model 3 Premium RWD. Model Y Standard се предлага за 39 990 долара срещу 44 990 долара за Y Premium.
Какво губи Model 3 Standard?
Липсата на радио далеч не е единствената разлика между новите версии Standard и Premium. Базовият Model 3 е лишен от 8-инчовия сензорен екран за втория ред седалки, вентилираните предни и отопляемите задни седалки, електрическите странични огледала и кормилна колона, функцията Autosteer и амортисьорите с променлива твърдост.
Автомобилът получава и обикновени 18-инчови стоманени джанти с тасове, ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,8 секунди вместо за 4,9, а пробегът е намален от 584 на 517 км.
Още по-сериозни компромиси при Model Y
С изключение на джантите (предлага се опция за 19-инчови), Model 3 Standard не изглежда толкова компромисен, колкото неговия събрат Model Y. Базовата версия на кросоувъра губи предните и задните LED светлинни ленти от обновения модел, а панорамният стъклен покрив (който все още е налице) е покрит отвътре със стандартна тапицерия за таван.
Освен това седалките са с текстилна тапицерия, липсват адаптивните фарове, субуферът и HEPA филтърът, както и други елементи от оборудването, премахнати и от Model 3. Динамиката обаче е засегната много по-сериозно, отколкото при седана. Най-базовият Model Y се нуждае от 6,8 секунди за ускорение от 0 до 100 км/ч в сравнение с 5,4 секунди за версията Premium, а пробегът е намален от 575 на 517 км.
Допълнителни открития
Ютубърът Everyday Chris се сдобива с новия Model Y Standard и в свое видео посочва и други разлики. Сред тях са много по-опростените облицовки на предния и задния багажник, както и на джобовете на вратите. Липсват също електрическо отваряне на предния багажник и кора на задния. Стъклата на вратите са еднослойни, а максималната скорост на зареждане е намалена от 250 кВт на 225 кВт. Вече не е възможно и накланянето на втория ред седалки от багажника.
Може да се предположи, че повечето собственици ще бъдат по-разочаровани от изчезването на бутона за сгъване на седалките от багажника, отколкото от премахването на радиото. Все пак, според проучване от 2023 г., отказът от AM приемник би могъл да спести на Tesla между 50 и 70 долара на автомобил, тъй като вече не е необходимо да се екранират радиовълните от смущенията, създавани от електрическите мотори.
Тези разходи са накарали няколко автомобилни производители да обмислят премахването на радиата. В същото време обаче законодателите искат да направят наличието на AM радио в автомобилите законово изискване, тъй като то се смята за съществено за шофьорите в селските райони. Остава въпросът дали липсата на радио в следващия автомобил би имала значение за повечето съвременни потребители.
Последвайте ни в Google News