Formula E представи своя нов болид „GEN4“ за следващия сезон, който бележи огромен скок в производителността – най-големият напредък в историята на шампионата.
Formula E е най-големият шампионат за електрически състезания на FIA. Той стартира през 2014 г. и организира състезания с изцяло електрически болиди с открити колела по целия свят.
В началото автомобилите бяха със сравнително скромни характеристики – мощност от около 250 к.с. и максимална скорост от 225 км/ч. Батериите също бяха с малък капацитет от 28 кВтч, което не позволяваше завършването на цяло състезание. Пилотите трябваше да сменят болида си с напълно зареден такъв по средата на надпреварата.
С второто поколение (Gen2) нещата се подобриха значително, а батериите вече позволяваха изминаването на цялата състезателна дистанция. Мощността се увеличи и болидите станаха по-бързи на пистата.
Третото поколение (Gen3) донесе още подобрения, включително по-ръбест дизайн и иновативна спирачна система, която премахна напълно предните механични спирачки. Вместо тях се използваше преден електромотор за по-ефективно регенеративно спиране. По-късно в жизнения цикъл на болида този мотор беше активиран и за задвижване, а не само за регенерация, с което Gen3 се превърна в единствения състезателен болид с открити колела и задвижване на четирите колела. Тази функция обаче можеше да се използва само в квалификациите или при специфични обстоятелства по време на състезание.
Сега, с болида Gen4, Formula E предприема смела стъпка и въвежда постоянно задвижване на четирите колела. Предният електромотор ще бъде активен през цялото състезание, а не само в квалификациите и в режима „Attack Mode“. Никой друг шампионат с болиди с открити колела не използва подобна конфигурация, въпреки че в миналото е имало опити, които не са се наложили. Съществуват други видове състезателни автомобили със задвижване на четирите колела, но не и сред едноместните болиди с открити колела.
Това обаче не е всичко – новият автомобил идва и с много други подобрени спецификации.
Максималната мощност се увеличава от 350 кВт до впечатляващите 600 кВт (805 к.с.) – почти двойно повече. В състезателен режим болидите Gen3 бяха ограничени до 300 кВт, докато при Gen4 тази стойност ще бъде увеличена до 450 кВт (603 к.с.). Максималната мощност от 600 кВт ще бъде достъпна в квалификациите и в „Attack Mode“ – временен тласък, който пилотите могат да активират по време на състезание.
С по-високата производителност Formula E ще предложи и нови аеродинамични пакети. В началото болидите не бяха достатъчно бързи, за да има притискащата сила голямо значение, особено предвид факта, че тя вреди на ефективността. Сега обаче, когато шампионатът става все по-мощен, ще има повече възможности за оптимизиране на каросерията за определени писти.
Всичко това е събрано в пакет с тегло от едва 1012 кг, който ускорява от 0 до 100 км/ч за около 1,8 секунди. Това е с приблизително 30% по-бързо от спринта на болид от Формула 1, макар че състезателните автомобили правят такова ускорение само веднъж на състезание. Все пак тази динамика е полезна за бързо излизане от завоите.
Задвижването на четирите колела ще подобри и скоростта при излизане от завой, тъй като позволява на пилотите да подават газ по-рано, без риск от завъртане. Друга нова характеристика на болидите Gen4, която ще подобри управляемостта, е добавянето на антиблокираща спирачна система (ABS) и контрол на сцеплението. Тези системи не се срещат в повечето състезателни автомобили и въвеждането им може да се сметне за противоречиво, тъй като улеснява управлението и намалява предизвикателството за пилотите.
Още по-важно е, че при първоначалните тестове болид Gen4 е достигнал скорост от 340 км/ч, което е изключително бързо.
Капацитетът за регенеративно спиране е увеличен от 600 кВт на 700 кВт, така че повече енергия ще се възстановява по време на състезанието, подобрявайки ефективността. Това може да доведе и до по-бързо зареждане по средата на състезанието, тъй като през последния сезон Formula E най-накрая успя да въведе своите планове за зареждане в бокса с функция, наречена „pit boost“.
От Formula E заявяват, че целта е била да се създаде „най-устойчивият състезателен автомобил в света“. Според тях 100% от материалите, използвани в конструкцията му, са рециклируеми, а поне 20% от тях са с рециклиран произход, което е двойно повече в сравнение с отиващото си поколение.
Новият болид ще дебютира в състезанията през сезон 2026/2027, който започва в края на 2026 г. Дванадесетият сезон на Formula E, който е последен за болидите Gen3, стартира на 6 декември в Сао Пауло.
Анализ
Вълнуващо е да се наблюдава напредъкът в електрическите състезания, а такъв огромен скок в мощността от едно поколение на друго е наистина впечатляващ. За сравнение, първите болиди на Formula E през 2014 г. имаха едва 250 к.с., а сега мощността достига 805 к.с. – над три пъти повече. Днешните болиди от Формула 1 разполагат с около 1000 к.с.
По-малко ентусиазъм обаче предизвиква добавянето на асистиращи системи за пилота. Контролът на сцеплението и антиблокиращата спирачна система отнемат голяма част от уменията, правят състезанията по-малко непредсказуеми и ограничават върховите възможности на автомобилите в сравнение с перфектно управляван болид. Това важи особено за контрола на сцеплението, тъй като той намалява мощността на двигателя при отчитане на приплъзване на колелата.
Тези системи са чудесни за шосейни автомобили и неопитни шофьори, но за професионални пилоти, които се стремят да извлекат всяка частица от производителността по вълнуващ и атрактивен за зрителите начин, те могат да се окажат стъпка назад. Остава надеждата, че организаторите ще преосмислят това решение или ще наложат някакви ограничения върху използването на системите.
Въпреки това, винаги е вълнуващо да се види какво могат новите болиди след всяко подобрение, а това изглежда по-значимо от всякога. Очаква се с нетърпение дебютът им в края на 2026 г.
Последвайте ни в Google News