Новият Citroen C3: Комфорт и достъпност с бензин, хибрид и ток

На пръв поглед Citroen C3 изглежда като един съвсем обикновен малък автомобил. Той със сигурност е по-комфортен от повечето си конкуренти, но не блести с динамичен характер, а в електрическия си вариант не предлага особено голяма батерия. Въпреки това C3 разполага с изненадващо просторен интериор и се предлага с добро стандартно оборудване. Атрактивните цени и изгодните финансови условия го превръщат в привлекателно предложение за купувачи, които търсят максимална стойност за парите си. Възможността за избор между бензиново, хибридно или изцяло електрическо задвижване означава, че почти всеки може да намери подходящ модел.

Повече за Citroen C3

Марката Citroen винаги е била синоним на комфорт, но в наши дни залага сериозно и на достъпната цена. Това е особено видно при малкия C3, и най-вече при изцяло електрическата версия e-C3. Разбира се, на пазара има конкуренти като електрическия Dacia Spring и бензиново-хибридния MG3, които се борят за клиенти в бюджетния сегмент. Моделите C3 и e-C3 на Citroen обаче са по-комплексни предложения, които предлагат гъвкавостта на стандартен бензинов двигател или напълно електрическо задвижване.

Макар електрическият Citroen e-C3 да предложи толкова много за цената си, че заслужи наградата „Автомобил на годината“ за 2024 г., версиите с двигател с вътрешно горене, макар и добри, не могат да достигнат същите висоти. Моделът се представи отлично и в сравнителните тестове, като през октомври 2024 г. надделя над Hyundai i20 благодарение на своя комфорт и съотношение цена-качество.

Цени и версии

С достъпните си цени и конкурентни финансови условия, бензиновият C3 изглежда като истинска сделка. Електрическият e-C3 също е позициониран много добре, особено в сравнение с модели от същата група Stellantis като Peugeot E-208 и Vauxhall Corsa Electric, които са значително по-скъпи. Дори BYD Dolphin струва с около 10 000 паунда повече от e-C3.

Бензиновата версия на C3 с мощност 99 к.с. и ръчна скоростна кутия се предлага само в ниво на оборудване Plus, като цената започва от малко под 19 000 паунда. Хибридният вариант със 108 к.с., който се предлага само с шестстепенна автоматична скоростна кутия, струва около 20 600 паунда за версия Plus и 22 300 паунда за Max. Изцяло електрическият Citroen e-C3 започва от около 22 000 паунда за спецификация Plus, като за преминаване към модел Max са необходими още 1 700 паунда.

Динамика и усещане зад волана

Citroen C3 се фокусира твърдо върху комфорта, а не върху удоволствието от шофирането. Всички варианти на задвижване предлагат адекватна динамика, но управлението е лишено от обратна връзка, а бензиновият двигател става шумен при по-високи обороти. Въпреки това, автомобилът предлага комфортно возене, особено в градски условия, и добър въртящ момент при ниски скорости.

Разход на гориво и ефективност

Бензиновият двигател PureTech е добре калибриран, което в комбинация с относително ниското тегло на версиите с двигател с вътрешно горене осигурява впечатляваща икономия. Официалният комбиниран разход по цикъла WLTP е между 5,0 и 5,4 л/100 км в зависимост от версията. Дори при предимно градско шофиране с чести спирания и потегляния, средният разход би трябвало да остане под 7,5 л/100 км. Хибридната система успява често да изключва двигателя при ниски скорости, което допълнително пести гориво в града. По време на тестове, включващи градско, извънградско и магистрално шофиране, моделът постигна среден разход от 5,6 л/100 км.

Citroen е включил индикатор за смяна на предавките при модела с ръчна скоростна кутия, за да подпомогне максимално ефективното шофиране. Друго полезно допълнение за всички версии е системата за следене на налягането в гумите, която предотвратява шофирането с недостатъчно напомпани гуми, което може значително да влоши икономията на гориво.

Пробег, батерия и зареждане при e-C3

Батерията на Citroen e-C3 е с капацитет 44 кВтч и осигурява официален пробег от 320 км. Първоначалните тестове в Австрия, които включваха комбинация от бързи извънградски пътища и по-бавни градски улици, показаха прогнозен реален пробег от около 280 км. Този резултат вероятно може да бъде подобрен при по-спокойно шофиране. Трябва да се отбележи, че моделът не разполага с термопомпа, дори като опция, което означава, че пробегът може да намалее с над 10% при по-студено време. Портът за зареждане на електрическата версия се намира отзад, на същото място, където е капачката на резервоара при конвенционалните модели.

Все пак това е компактен автомобил, така че ако се наложи да паркирате с предницата на e-C3 по-близо до зарядната станция, не би трябвало да имате проблеми с прокарването на кабел със стандартна дължина по протежение на автомобила, за да достигнете до гнездото.

Зареждане и всекидневни разходи

Максималната скорост на зареждане е добра за ценовия клас и достига до 100 кВ. Според Citroen това е достатъчно, за да се зареди батерията от 20 до 80 процента за 26 минути. От домашна зарядна станция автомобилът се зарежда със 7,4 кВ, като опционално се предлага и по-бърза 11-килова настройка за променлив ток. Термопомпа обаче не се предлага, така че при по-студено време ще трябва да се примирите с намаления пробег.

Застрахователни групи

Застрахователните категории за семейството на C3 са изключително опростени. Независимо дали ще изберете бензиновата версия с ръчна скоростна кутия, хибрида с автоматична трансмисия или изцяло електрическия модел, всички те попадат в една и съща категория.

Данъци

На пазари като Великобритания, от втората година нататък собствениците на Citroen C3 плащат същата фиксирана ставка на пътен данък като всеки друг купувач на автомобил на стойност под 40 000 паунда.

Обезценяване

За стандартите на малките автомобили обезценяването на C3 е напълно приемливо. Моделната гама запазва около 48 процента от първоначалната си стойност, което е сходно с бюджетно ориентираните Dacia Sandero и Hyundai i20, но малко по-зле от Renault Clio.

Интериор, дизайн и технологии

Макар някои автомобили в сегмента на малките градски модели да се хвалят с интериори, по-наситени с технологии, C3 създава усещане за свежест и оригиналност. Това обаче не означава, че е лишен от някои дразнещи елементи.

Купето е функционално, интелигентно и добре организирано, но истинското предимство е оборудването, което се получава за тази цена. От решаващо значение е, че Citroën не е постигнал конкурентната цена на C3, като предлага базова версия, която да кара собственика да се чувства ощетен.

Дизайн на интериора и таблото

Интериорът на C3 очевидно има базов характер, но демонстрира малко повече дизайнерски усет в сравнение с много други автомобили в този край на пазара. В зависимост от гледната точка обаче, „усет“ може да не е първата дума, която изниква в съзнанието при вида на малките червени етикети по корите на вратите с надписи като „Be Cool“ и „Have Fun“. За някои те изглеждат леко неуместни, но ако се погледне отвъд тях, извитото табло и интересно изглеждащият волан го превръщат в доста приятно място.

Воланът е любопитно, малко, почти правоъгълно творение – на практика това е интерпретацията на Citroen на i-Cockpit на Peugeot. Още при потегляне обаче става ясно, че head-up дисплеят (който всъщност не е истински HUD, а просто тънък инструментален панел) се вижда по-лесно над волана в сравнение с приборите в почти всеки модел на Peugeot.

Материали и качество на изработка

Ясно е, че C3 е създаден с цел постигане на ниска цена, въпреки че в по-голямата си част използването на интересни форми и комбинация от материали успява да издигне атмосферата над тази на някои от конкурентите му.

Материали и усещане в купето

Версиите с ниво на оборудване Max разполагат с панел на арматурното табло, тапициран с плат, който помага да се разнообрази усещането за твърда пластмаса на други места. За щастие, характерното за Stellantis покритие в стил „черен пиано лак“ е използвано пестеливо. Разположението му обаче в долната част на централната конзола поставя този лесен за надраскване материал точно там, където ръцете най-често търсят телефони, ключове и монети.

Инфоразвлекателна система и управление

Нивата на оборудване Plus и Max включват централна инфоразвлекателна система с 10,25-инчов екран. Тя доминира в централната част на таблото, но е позиционирана достатъчно ниско, за да не пречи на видимостта. Интерфейсът е семпъл и изчистен, с достатъчно големи бутони за ключови функции. Като цяло системата е по-удобна за използване от решенията в много от китайските конкуренти на Citroen e-C3, които наподобяват таблети с Android. Важно предимство за използваемостта е фактът, че Citroen са запазили физически бутони под екрана за управление на отоплението и вентилацията.

Един интересен детайл, познат на собствениците на други модели на Stellantis, е бутонът за управление на бордовия компютър, разположен в края на лоста за чистачките. Той обаче е без надпис и се намира до символа за задната чистачка, което го прави почти неоткриваем за незапознатите.

Комфорт и практичност

C3 е силен както по отношение на практичността, така и на комфорта. Пространството в купето е добро, а седалките Advanced Comfort са с по-плътна подплата от тези в повечето малки автомобили, без това да е за сметка на опората. Отпред има две поставки за чаши, както и добър избор от ниши и места за съхранение на различни дребни предмети. C3 предлага приятно пътуване както за пътниците отпред, така и за тези отзад.

Размери

С дължина от едва 4015 мм, C3 е къс за своя клас. За сравнение, дори компактен модел като Vauxhall Corsa е с 45 мм по-дълъг. Въпреки скромните външни размери, вътрешното пространство е отлично в сравнение с конкуренцията, особено що се отнася до мястото за пътниците.

Пространство за пътниците

Позицията на шофиране в C3 е много изправена, почти като в SUV, а ръбестите форми на предния капак улесняват преценката за габаритите на автомобила. Линията на задния прозорец обаче е малко висока, което леко ограничава видимостта назад. Малкият волан също изисква известно време за привикване. Възможностите за съхранение са щедри за стандартите на малките автомобили. Джобовете в предните врати са широки, а бялото им покритие улеснява намирането на предмети на тъмно. Между предните седалки има тясна, но дълбока ниша под регулируемия централен подлакътник, която обаче е трудна за отваряне, когато той е плъзнат максимално напред. Жабата е наполовина по-малка заради разположения в нея блок с предпазители, но поставките за чаши са дълбоки, както и нишата за смартфон в централната конзола. Отпред има два USB-C порта: един в централната конзола и втори, разположен високо вляво на таблото.

На задните врати има червени етикети с надписи „Feel Good“ и „Be Happy“. Оказва се, че има причина за добро настроение, защото задната част на купето на C3 е комфортно място. Седалките са много меки, а пространството е отлично. Има много място както за коленете, така и за стъпалата под предните седалки, а силуетът, наподобяващ SUV, осигурява голямо пространство за главите. Гърбовете на предните седалки при най-високото ниво на оборудване Max имат държачи за смартфони, а джобовете на вратите побират бутилка от 500 мл.

Единствената малка забележка, която би била проблем само за млади семейства, е свързана с ISOFIX точките. Те са труднодостъпни зад процепи с цип в тапицерията, което прави монтирането на детско столче малко по-пипкаво в сравнение с някои конкуренти.

Багажник

С обем от 310 литра, капацитетът на багажника е напълно адекватен за малък автомобил. Той е малко по-голям от този на Yaris, но по-малък от този на Clio. Самото пространство е дълбоко, но високият товарен ръб прави пренасянето на тежки предмети през отвора малко по-трудно. Няма двоен под, така че при сгъване на облегалките на задните седалки се образува ясно изразен праг. Въпреки това, обемът от 1188 литра, наличен при конфигурация с две седалки, е щедър. Благодарение на по-голямата си височина в сравнение с повечето типични малки автомобили, C3 предлага изненадващо просторен интериор.

Надеждност и безопасност

Нивото на оборудване за безопасност е по-скоро разумно, отколкото впечатляващо, което спомага за намаляване на разходите. Въпреки това марката е постигнала голям напредък по отношение на надеждността. Стандартното оборудване включва приличен набор от активни системи за безопасност, а цялостното качество и надеждност се подобряват. Все пак, за пълния списък със системи е необходимо преминаване към по-високото ниво на оборудване Max, а рейтингът от Euro NCAP все още не е публикуван.

Euro NCAP все още не е тествал C3 и e-C3. Тъй като платформата STLA Smart Car е разработена с цел постигане на ниска цена, постигането на максимален петзвезден резултат може да се окаже трудно. Въпреки това Citroen е включил разумен набор от активни системи за безопасност като автоматично аварийно спиране, предупреждение за умора на водача, предупреждение за напускане на лентата и разпознаване на пътни знаци за ограничение на скоростта.

Последните две системи могат лесно да бъдат изключени чрез задържане на специални бутони, разположени вдясно от волана. Объркващо е, че при изключване на асистента за поддържане на лентата, на приборното табло остава да свети оранжев предупредителен индикатор. При продължително натискане на бутона за предупреждение за скоростта обаче, индикаторът просто премигва няколко пъти и изгасва. Това е странна липса на последователност при управлението на две много сходни функции.

Репутацията на Citroen по отношение на надеждността се е подобрила значително в последно време. Марката се класира на 16-о място от общо 31 в проучването Driver Power за 2025 г.

Покупка и експлоатация

Електрическият e-C3 беше избран за „Автомобил на годината“ за 2024 г., което го превръща в препоръчителен избор. Компактните, семпли и ефективни електрически автомобили са логично решение за много купувачи. Моделът e-C3 отговаря на тези критерии, като същевременно предлага добър реален пробег и нива на оборудване, които надхвърлят очакванията за този ценови клас.

Алтернативи на Citroen C3

Въпреки че е по-скоро градски автомобил, изцяло електрическият Dacia Spring може да привлече някои купувачи с бюджетната си цена, макар да е очевидно, че е произведен при строги икономии. MG3, който два пъти е печелил наградата за достъпен хибриден автомобил, е изненадващо приятен за управление и с добро пътно поведение. По-скъпите варианти включват Peugeot 208 или Opel Corsa, които се предлагат както с бензинови, така и с изцяло електрически задвижвания.

Гаранция, сервиз и реален пробег

Всички нови автомобили Citroen се предлагат с гаранция от три години или 96 000 км. Пакетът „Citroen: We Care“ обаче позволява тази гаранция да бъде удължена до осем години, при условие че автомобилът се обслужва по график в оторизиран сервиз на марката. Сервизният план може да бъде прехвърлен и на следващ собственик.

Citroen предлага опция за сервизен план с тригодишен договор, който може да бъде заплащан на месечни вноски.

При тестове на e-C3 е отчетен реален пробег от около 280 км.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации