Колко мощност е твърде много за автомобил с предно предаване? Този въпрос възниква при рязко ускорение на излизане от остър завой с новия Cupra Leon VZ. С внушителните 320 к.с., извлечени от доработена версия на познатия 2,0-литров турбо бензинов двигател, това е най-мощният Leon с предно предаване в историята на марката. Всъщност, заедно с новия Golf GTI Edition 50, той е и най-мощният автомобил с предно предаване в цялата VW група.
Различен подход към високата мощност
Със своите 320 к.с. Leon VZ не е сам в този клас, тъй като Honda Civic Type R в актуалното си поколение FL5 предлага сходна мощност. Въпреки това усещането зад волана на двата автомобила е коренно различно.
При Honda са използвани висши инженерни решения, за да се противодейства на силите, генерирани от толкова много мощност, преминаваща през предните колела. Елементи като отделянето на амортисьорите от кормилните рамена, значителното разширяване на каросерията и монтирането на масивни гуми Michelin допринасят за усещането, че управлявате състезателен автомобил. При Leon VZ подходът е по-различен.
Технически акценти и дизайн
Според информацията от Cupra, пружините и адаптивните амортисьори на VZ са пренастроени, но промените спират дотук. Електронно контролираният диференциал с ограничено приплъзване, седемстепенната автоматична трансмисия с двоен съединител и гумите Bridgestone Potenza Sport с размер 235 са идентични с тези при по-слабите версии.
Въпреки това, моделът идва стандартно с внушителни шестбутални спирачки Akebono, 19-инчови джанти с меден финиш и четворни накрайници на изпускателната система. Стилистичните допълнения са скромни и се свеждат до малко по-голям заден спойлер и карбонови капаци на огледалата. Подобно на стандартния Cupra Leon, новият VZ запазва един по-скоро сдържан външен вид.
Усещане зад волана
На пръв поглед усещането при шофиране не се различава драстично от другите модели Leon. При по-ниска скорост турбокомпресорът изглежда по-малко отзивчив в сравнение със стандартната версия с 296 к.с. Реакцията при натискане на педала на газта е малко по-бавна, което се подсилва и от лекото колебание на трансмисията да превключи на по-ниска предавка.
Това обаче има своето обяснение. Няколко бързи натискания на бутона Cupra на волана превключват Leon VZ в значително по-агресивен режим, който напълно променя характера му. При рязко подаване на газ по-амбициозната настройка на двигателя става очевидна, а турбото натрупва налягане с рязък прилив на мощ, напомнящ за класическите турбо двигатели от миналото. Воланът, който става толкова тежък, че се усеща почти без сервоусилвател, предава ясно колко усилено работи предният диференциал, за да овладее цялата тази сила.
При влизане в завой се усеща добро сцепление, макар и не изключително високо предвид динамиката на автомобила. Тук не може просто да се разчита на предните колела да свършат всичко. Вместо това, водачът трябва да поддържа двигателя в обороти и прецизно да дозира мощността. Това обаче не е плашещо или досадно – напротив, изживяването е напълно завладяващо.
Всичко това е подкрепено от превъзходните спирачки и отличната система за контрол на сцеплението. VZ е буен, енергичен и истински ангажиращ. Дори ергономията в купето е на високо ниво – седалките с карбонов гръб осигуряват отлична опора, позицията на седене е ниска, а разположението на бутона за режимите на шофиране и големия контролер за ESC на централната конзола правят преминаването между двата характера на VZ изключително лесно.
Заключение
Cupra Leon VZ не прилича на Honda Civic Type R, която впечатлява и ласкае водача като най-добрите спортни автомобили. В сравнение с нея, Leon VZ се усеща малко по-недодялан, но в най-добрия смисъл на думата. В епоха, в която спортните автомобили стават все по-стерилни, VZ се усеща като класически автомобил от старата школа, точно както го харесват ентусиастите.
С оглед на преминаването на компании като Cupra към електрическо бъдеще, последните дни на „хотхеч“ моделите с двигатели с вътрешно горене ще насърчат производството на точно такива автомобили. Жалко е, че Cupra ще произведе само 1 500 бройки от VZ, защото дори при цена от около 50 000 лири, това е мощен спортен хечбек, за който си заслужава да се бориш.
Моделът се задвижва от 2,0-литров четирицилиндров турбо бензинов двигател с мощност 320 к.с. и 420 Нм въртящ момент, съчетан със седемстепенна автоматична трансмисия с двоен съединител и предно предаване. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 5,4 секунди, а максималната скорост достига 269 км/ч. Продажбите се очаква да стартират през второто тримесечие на 2026 г.
Последвайте ни в Google News