Бъдещият модел на Ford ще бъде достатъчно бърз, за да изненада спортните автомобили
Ford залага сериозно на достъпността и производителността с нов електрически пикап на цена от около 30 000 долара. Това е не само по-малко от повечето бензинови пикапи от среден клас на пазара днес, но и почти наполовина от началната цена на F-150 Lightning. Планиран да се появи през 2027 г., този компактен електрически модел ще бъде изграден върху новата универсална EV платформа на Ford – архитектура от следващо поколение, създадена да намали разходите и да оптимизира производството.
Вместо да се насочва към луксозния сегмент, Ford цели да привлече обикновения шофьор, който се нуждае от практичност на достъпна цена. Първоначалната информация предполага, че пикапът ще бъде достатъчно бърз, за да съперничи на Mustang EcoBoost, по-просторен от Toyota RAV4 и достатъчно универсален, за да изпълнява двойна роля – както на работен автомобил, така и на превозно средство за всеки ден. Ако Ford успее да реализира този проект, той може да се превърне в една от най-важните премиери на електрически автомобили за десетилетието.
Нов пикап на Ford, изграден върху нова основа
Производителността може да не е първото нещо, което купувачите очакват от електрически пикап за 30 000 долара, но Ford обещава сериозни показатели. Вътрешни източници от компанията твърдят, че моделът ще бъде „бърз колкото Mustang EcoBoost“. Това означава ускорение от 0 до 100 км/ч за по-малко от пет секунди – територия, до която повечето компактни пикапи дори не се доближават. Разглеждат се варианти с един или два електромотора, като се очаква версиите с два мотора да предлагат задвижване на всички колела и по-силно ускорение.
Батерията ще използва призматични литиево-желязо-фосфатни (LFP) клетки. Те са по-евтини и по-дълготрайни от традиционните литиево-йонни и макар да жертват малко от енергийната си плътност, поддържат разходите ниски, без да орязват производителността. В Mustang Mach-E подобна батерия с капацитет 73 кВч осигурява пробег от около 420 км. Ако Ford интегрира малко по-голям вариант, този пикап може да предложи конкурентен пробег на цена, недостижима за съперниците.
Друг иновативен подход е начинът, по който батерията ще служи и като част от структурата на автомобила. Чрез интегрирането ѝ в пода и рамата, Ford подобрява здравината на конструкцията и освобождава вътрешно пространство. В комбинация с аеродинамични подобрения, които увеличават притискащата сила, се получава пикап, който остава стабилен и предвидим. Същевременно той трябва да отговаря и на всички изисквания на собствениците на такъв тип автомобили, което означава да предлага достатъчно товарно пространство и универсална кабина, подходяща както за работа, така и за свободното време.
Истинската тайна зад достъпната цена на пикапа е универсалната EV платформа на Ford. Тази архитектура е проектирана из основи с цел намаляване на сложността, като използва 20% по-малко части и 25% по-малко крепежни елементи. Дори окабеляването е с около 1220 метра по-късо и с 10 кг по-леко от настоящите системи в електрическите модели на Ford. Резултатът е платформа, която е по-евтина за производство, по-лека и по-лесна за мащабиране.
Ford въвежда и нова универсална производствена система, която заменя традиционната поточна линия с разклонена „монтажна дървовидна структура“. Вместо всички компоненти да се движат по една и съща линия, три подоперативни линии се сливат в една. От компанията твърдят, че тази промяна, в съчетание с опростената платформа, може да ускори сглобяването с 40%. Това е огромно предимство за продукт, чийто успех зависи от ниската цена.
Компактни размери, голямо пространство
Ford нарича новия си пикап „средноразмерен“, но се очаква той да е по-близо до Maverick, отколкото до Ranger. Докато настоящият Ranger е дълъг над 5,3 метра, от Ford твърдят, че този електрически модел ще предлага повече пътническо пространство от Toyota RAV4 – умен трик, станал възможен благодарение на плоския под на универсалната EV платформа. Като се добави и преден багажник (frunk) към традиционното товарно пространство, се получава гъвкавост, с която нито един бензинов пикап не може да се мери.
Дизайнът на екстериора все още не е разкрит, освен един силует, но се загатва за затворена предна решетка, плътни LED светлинни ленти и пропорции, които са нещо средно между Maverick и Ranger. Идеята е за компактна практичност с достатъчно излъчване, за да изглежда солидно. Акцентът ще бъде върху максималното увеличаване на вътрешното пространство, като същевременно общите размери остават удобни за градски условия.
Електрическият пикап на Ford за 30 000 долара може да се окаже най-значимият модел в сегмента от години насам. С обещания за ускорение като на Mustang, пространство като на SUV и цена, по-ниска от повечето бензинови конкуренти, той цели да направи електрическата производителност достъпна за масовия потребител. Изграден върху новата универсална EV платформа и сглобен с преосмислена производствена система, той е важен както с възможностите си, така и с начина, по който Ford го произвежда. Графикът предвижда пазарна премиера през 2027 г., с вероятен дебют през 2026 г.
Последвайте ни в Google News