Новият „Генерален план“ на Tesla обещава изобилие за всички, но без ясни детайли

Главният изпълнителен директор на Tesla, Илон Мъск, представи нов „Генерален план“, но този път същността му остава по-неясна от всякога.

Кратка история на плановете

Първият „Генерален план“, широкообхватна стратегия на компанията, представена от Мъск през 2006 г., беше достатъчно прост: да се създаде бърз и луксозен електрически спортен автомобил, а приходите от него да се използват за разработването на по-достъпен електрически модел. В крайна сметка целта беше да се стигне до масов електрически автомобил, който да постави началото на революция в сектора.

Продължението на този план се фокусираше основно върху развитието на технологиите за автономно управление. Идеята беше всеки автомобил Tesla да може да се превърне в самоуправляващо се такси, което да носи приходи на собственика си. Първите стъпки в тази посока вече се наблюдават с услугата Robotaxi на компанията.

Третият „Генерален план“ беше по-труден за осмисляне, тъй като представляваше много по-дълъг документ, който до голяма степен се отклоняваше от автомобилите и се концентрираше върху възобновяемата енергия.

План №4: Роботика, изкуствен интелект и неясни обещания

Четвъртият „Генерален план“, представен в понеделник от официалния профил на Tesla в социалната мрежа X, отново сменя фокуса, този път към роботиката и изкуствения интелект. Ключовата фраза, използвана няколко пъти в текста, е „устойчиво изобилие“.

В статията се посочва, че компанията комбинира производствените си възможности с опита си в автономните технологии, за да предостави нови продукти и услуги. Тези иновации щели да ускорят глобалния просперитет и развитието на човечеството чрез икономически растеж, споделен от всички.

За съжаление, липсват конкретни обяснения как точно Tesla възнамерява да постигне това. Optimus, хуманоидният робот на компанията, е споменат като средство за изпълнение на монотонни и опасни задачи. В действителност обаче Optimus все още не е достъпен за широката публика, а предполагаемото му високо ниво на автономност, съдейки по досегашните демонстрации, буди сериозни съмнения.

Освен кратко повторение на предишни твърдения за автономните превозни средства, които „драстично ще подобрят достъпността, наличността и безопасността на транспорта“, планът не предлага повече детайли. Финалната част на текста дори обяснява колко трудно ще бъде да се премахне недостигът в световен мащаб.

Макар идеята за свят, в който всички живеят в изобилие, да звучи чудесно, от този текст е трудно да се разбере как Tesla планира да я осъществи. Услугата Robotaxi вече съществува, но предвид бавния напредък на компанията със системата за пълно автономно управление (Full Self-Driving), може да мине много време, преди тя да стане масово достъпна.

Що се отнася до Optimus, все още не е ясно нито на какво ще бъде способен, нито колко ще струва. Tesla може и да има план да го произвежда в мащаб, при който всяко домакинство да има по един или три робота, но последният „Генерален план“ не обяснява тази част. Очевидно ще трябва да изчакаме, за да видим какво ще се случи.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации