Новият хибриден V8 двигател на Toyota с две турбини: Какво знаем до момента

Години наред се носеха слухове за завръщането на Toyota към класическите V8 двигатели. Компанията, известна със своите изключително надеждни хибриди и семейни автомобили, не е създавала изцяло нов осемцилиндров агрегат от 5,0-литровия двигател в Lexus LC 500. Но с появата на спортния автомобил Toyota GR GT и спекулациите за наследник на Lexus LFA, пламъкът на V8 отново гори – и се развива за модерната епоха.

Сега водещи инженери на Toyota потвърдиха: новият хибриден V8 двигател на компанията е реален, разполага с две турбини и е по-усъвършенстван от всичко, което марката е създавала досега. Той е сърцето на нова ера както за спортните модели на Toyota, така и за тези на Lexus.

По време на тазгодишното изложение Japan Mobility Show, Такаши Уехара, глобален ръководител на отдела за задвижващи системи на Toyota и президент на спортното подразделение на Lexus, наруши обичайната си сдържаност. Запитан за бъдещето на двигателя, той заяви, че можем да го очакваме в новия спортен автомобил на Lexus, като посочи изложения концептуален модел. Това кратко, но ясно потвърждение разкри много – новият V8 ще се появи в модел на Lexus, и то съвсем скоро.

Този нов V8 не е просто преработка на по-стария 5,0-литров атмосферен двигател на Toyota. Новият агрегат е бензиново-електрически хибрид с две турбини, разработен като част от модулното семейство двигатели от следващо поколение. Той споделя конструктивни елементи с двулитровия четирицилиндров турбо двигател, показан по-рано тази година в концепта GR Yaris, но е адаптиран и преработен в V8 архитектура с висока производителност.

Какво знаем за самия двигател

Въпреки че Toyota все още не е публикувала официални технически данни, информация от инженери, вътрешни източници и слухове ни дават добра представа какво да очакваме от хибридния V8 двигател:

  • Конфигурация: 4,0-литров V8 с две турбини
  • Хибридна система: Вероятно самозареждащ се хибрид (не плъгин), съчетан с компактен електромотор и малка батерия за подпомагане на динамиката
  • Мощност: Toyota не е обявила официални данни, но можем да направим логично предположение. По-малкият четирицилиндров двигател генерира потвърдени 400 к.с., така че можем да очакваме над 800 к.с. от V8. Според някои източници, двигателят с вътрешно горене ще има около 720 к.с., а електромоторът ще добавя още 180 к.с. към общата мощност.
  • Максимални обороти: Проектиран за работа при високи обороти, но конкретни данни все още липсват
  • Архитектура: Модулна, споделена с новите 1,5-литрови и 2,0-литрови турбо двигатели на Toyota
  • Трансмисия: Съвместима с хибридно задвижване автоматична скоростна кутия с управление от волана
  • Приложение: В моделите GR GT и Lexus LFR (наследник на LFA)

Това ще бъде първият сериен хибриден V8 на Toyota и е важно да се отбележи, че е проектиран да отговаря на глобалните емисионни стандарти, без да разчита на зареждане от електрическата мрежа. Само този факт го поставя в рядка компания с двигатели като новия хибриден десетцилиндров агрегат на Lamborghini в модела Temerario.

Поне два различни автомобила ще използват хибридния V8 на Toyota

Два прототипа вече се появиха в публичното пространство: единият с емблеми на Toyota, а другият – с камуфлаж на Lexus. И двата бяха показани на Фестивала на скоростта в Гудууд през 2025 г., като всеки от тях имаше отличителен звук от ауспуха, който подсказваше за нещо много по-екзотично от стандартно задвижване на Toyota.

Автомобилът с емблема на Toyota, вече потвърден като GR GT, ще дебютира през декември 2025 г. като новия флагмански спортен модел на компанията – духовен наследник на Supra, но със средно разположен двигател, хибридно подпомагане и директен прицел в Porsche 911 Turbo S.

Очаква се другият прототип, все още маскиран като Lexus, да се превърне в Lexus LFR – дългоочакваният заместник на LFA с V10 двигател. Въпреки че Toyota и Lexus ще споделят основния двигател, вътрешни източници предполагат, че Lexus ще настрои своята версия за по-висока мощност в горния оборотен диапазон, по-остро усещане за мигновено ускорение и по-богат звук. Версията на Toyota ще бъде ориентирана малко повече към издръжливост на писта и по-широк диапазон на въртящия момент.

Това разделение отразява плана на Toyota да създаде два различни характера на V8 двигателя: единият мощен и механичен, а другият – елегантен и екзотичен. Както Уехара обясни, компанията може да предложи V8 с по-мек характер или по-мускулеста версия за тежки натоварвания.

Защо Toyota залага на V8 двигател през 2026 г.

На пръв поглед, нов V8 двигател през 2026 г. изглежда като ерес. Индустрията е дълбоко навлязла в прехода към електрически автомобили и дори марки от висок клас като Mercedes-AMG за известно време се отказаха от големите V8 агрегати. Toyota обаче винаги е следвала собствен ритъм – и точно затова този V8 има значение.

Вместо да гони заглавия, свързани с електромобили, Toyota се фокусира върху хибридната архитектура като мост между страстта към двигателите с вътрешно горене и екологичната отговорност. Компанията вижда своя нов хибриден V8 като върховен пример за този баланс – мощен агрегат, който може да покрие стандартите за ефективност, да предложи вълнуваща динамика и да запази автентичния звук, който ентусиастите все още жадуват.

И нека не забравяме: Toyota усъвършенства хибридните системи по-дълго от почти всеки друг производител. Комбинирането на този опит с нов модулен V8 дизайн им дава техническо предимство, с което никой друг автомобилен производител не може да се мери. Това определено е двигател, за който си струва да се вълнуваме.

Toyota даде възможност на света да чуе саундтрака на новия си хибриден V8 двигател в официално видео, публикувано през октомври. Клипът беше дълъг само няколко секунди – кратък поглед към карбонова каросерия и бързо форсиране – но звукът разказа цялата история. За да поддържат интереса, от Toyota позволиха на тези мистериозни прототипи да направят няколко обиколки с ограничена мощност на пистата Гудууд.

Това не беше писъкът на стария V10 от LFA, а дълбок, механичен рев, прерастващ в ясен, турбиниран вой. При потеглянето се усещаше намек за електрическа помощ – фино подаване на незабавен въртящ момент, преди двигателят с вътрешно горене да достигне пълна мощ. Звучеше жив по начин, по който малко хибриди успяват.

Ако Toyota успее да пренесе тази емоция и в серийното производство, това може да се окаже първото хибридно задвижване, което предлага истинско аналогово усещане, дори и докато безпроблемно покрива емисионните норми за 2030 г.

Инженерите на Toyota не просто възраждат V8 двигателя от носталгия. Те го използват като платформа за развойна дейност на нов начин на мислене за двигателите с вътрешно горене. Хибридният V8 на Toyota представлява това, което компанията нарича „оптимална точка на производителност“.

Като комбинират високооборотна турбо мощност с електрифициран въртящ момент, от Toyota могат да постигнат максимално ускорение без нужда от огромен работен обем или тежки батерии. Електрическият мотор запълва турбо дупката, изглажда кривата на въртящия момент и добавя прецизност към контрола на газта.

В същото време компанията преосмисля геометрията на горивната камера, за да постигне максимални обороти и термична ефективност. Този подход е изцяло заимстван от моторните спортове – проектиране на двигателя отвътре навън за издръжливост при високо натоварване и плавно горене при висока скорост.

Подходът на Toyota е и модулен. Новото семейство двигатели, което започва с 1,5- и 2,0-литрови турбо четирицилиндрови агрегати, споделя вътрешна геометрия и монтажни точки. Това означава, че V8 двигателят може да служи като върхова версия в мащабируемо семейство от спортни хибриди – от Corolla GR до предстоящия суперавтомобил Lexus LFR.

Toyota GR GT беше първото голямо представяне

Пълното представяне на Toyota GR GT се състоя през декември 2025 г. и това беше първият официален поглед под капака. Тогава Toyota потвърди работния обем на V8 двигателя, конфигурацията на хибридната система и общата мощност.

Анализ

Lexus LFR го последва по-късно през 2026 г., облечен в карбон и с цена, която го позиционира като конкурент на хибридите на McLaren и Ferrari. И двата модела демонстрираха как Toyota планира да слее спортното си наследство с електрифицираните иновации – доказателство, че историята на двигателя с вътрешно горене все още не е приключила.

Най-важният детайл обаче е философски. Toyota не създава този V8, защото трябва. Създава го, защото иска – защото компанията все още вярва, че автомобилите трябва да предизвикват емоция толкова, колкото и да отговарят на стандартите за ефективност.

Това може да звучи сантиментално, но за ентусиастите, израснали със Supra, LFA и рали версиите на Celica, това е сантимент, който си заслужава да бъде отбелязан.

В десетилетие, белязано от батерии и тишина, новият V8 на Toyota ни напомня, че звукът, скоростта и душата все още имат значение. И ако се съди по ранните прототипи, този двигател ще има огромно значение.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации