Новият Master Plan на Илон Мъск обещава изобилие за всички

Изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск представи нов „Master Plan“ (цялостна стратегия), но този път целите му са по-неясни от всякога.

Първият „Master Plan“, написан от Мъск през 2006 г., беше достатъчно прост: да се създаде бърз и луксозен електрически спортен автомобил, а приходите от него да се използват за разработването на по-достъпен модел. Следващата стъпка беше създаването на масов електрически автомобил, който да даде началото на революция в сектора.

Продължението на този план беше посветено основно на технологиите за автономно управление, които биха могли да превърнат всяка Tesla в самоуправляващо се такси, носещо приходи на собственика си. Първите стъпки в тази посока вече се виждат с услугата Robotaxi на компанията.

Третият „Master Plan“ беше по-труден за осмисляне, тъй като представляваше по-дълъг документ, който се отклоняваше от автомобилната тематика и се фокусираше върху възобновяемата енергия.

Четвъртият план, обявен в официалния профил на Tesla в социалната мрежа X, отново сменя фокуса, този път към роботиката и изкуствения интелект.

Ключовата фраза, използвана няколко пъти в текста, е „устойчиво изобилие“. В статията се посочва, че компанията комбинира производствения си капацитет с опита си в автономните технологии, за да предостави нови продукти и услуги, които ще ускорят глобалния просперитет и развитието на човечеството чрез споделен икономически растеж.

За съжаление, липсва конкретно обяснение как точно Tesla възнамерява да постигне това. Optimus, хуманоидният робот на компанията, е споменат като средство за изпълнение на монотонни и опасни задачи. В действителност обаче Optimus все още не е достъпен за широката публика, а предполагаемото му високо ниво на автономност, съдейки по видяното досега, е в най-добрия случай съмнително.

Освен кратко повторение на предишни твърдения, че автономните превозни средства „драстично ще подобрят достъпността, наличността и безопасността на транспорта“, други детайли почти липсват. Финалната част на текста обяснява колко трудно ще бъде да се премахне недостигът.

Идеята за свят, в който всички живеят в изобилие, звучи чудесно, но от този текст е трудно да се разбере как Tesla планира да я осъществи. Услугата Robotaxi вече съществува, но предвид бавния напредък на компанията с технологията за пълно автономно управление (FSD), може да мине доста време, преди тя да стане масова, камо ли да промени цели индустрии.

Що се отнася до Optimus, все още не е ясно колко способен ще бъде роботът, нито каква ще е цената му. Tesla може и да има план за масовото му производство, но последният „Master Plan“ не го описва. Очевидно остава само да чакаме и да видим какво ще се случи.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации