Доказалият се Nissan Leaf е с изцяло нов дизайн за модел 2026 г. Този електрически автомобил, превърнал се от хечбек в кросоувър, изглежда по-добре от всякога, разполага със значително по-луксозен интериор и предлага сериозно подобрени технологии. Най-важното обаче е, че новият Leaf осигурява много по-голям пробег – до 488 км с едно зареждане, и то на изключително достъпна цена от 31 485 долара, включително таксите за доставка.
Постигането на толкова добри параметри при толкова ниска цена не е резултат от магия, а от интелигентни инженерни решения, които оптимизират четири ключови области на новия електрически модел.
Оптимизация на батерията
Джеф Тесмър, старши мениджър в отдела за изследвания и разработки на Nissan, отбеляза в интервю, че най-големият разход при електрическите автомобили е батерията и затова фокусът е бил върху ефективността.
Тесмър добави, че благодарение на усъвършенстваната система за терморегулация и отличната аеродинамика на новия Leaf (коефициент на челно съпротивление от едва 0.26), инженерите са успели да запазят размера на батерията в разумни граници, като същевременно постигнат този пробег. Същото важи и за представянето при студено време. Той обясни, че са проведени множество тестове в Канада, така че спадът в пробега през зимата не би трябвало да е твърде голям, ако клиентите следват препоръките на Nissan за зареждане, като например предварителното климатизиране на батерията.
В момента трите налични нива на оборудване на Leaf – S+, SV+ и Platinum+ – се предлагат с 75-киловатчасова литиево-йонна батерия с течно охлаждане. Това е огромно подобрение спрямо отиващия си модел 2025 г., чиито батерии бяха с въздушно охлаждане и капацитет от 40 или 60 кВч. Те осигуряваха максимален пробег от едва 341 км. Новият модел достига впечатляващите 488 км, но при по-високите нива на оборудване пробегът е по-малък – 463 км за SV+ и 417 км за Platinum+.
Скоро новият Leaf ще се предлага и с по-малка батерия с капацитет 52 кВч. Все още няма официални данни за пробега с нея, но според Тесмър този пакет ще бъде просто умалена версия на по-големия. По-малката батерия е с около 31% по-малък капацитет, което теоретично би намалило максималния пробег до около 336 км – сравнимо с отиващия си модел с опционалната батерия.
Технологичният напредък не спира
Технологията на батериите напредна изключително много през последното десетилетие и половина, което значително подобрява използваемостта на автомобила. Саймън Киндеркнехт, старши специалист по продуктово планиране в Nissan, обясни, че през трите поколения на Leaf пробегът се е удвоил, без капацитетът на батерията да се е увеличил пропорционално.
С прости думи, според Киндеркнехт, по-високата ефективност и натрупаният опит през последните 15 години позволяват драстично да се увеличи пробегът, без да е необходимо да се увеличава размерът на батерията.
Задвижване тип „3 в 1“
Освен това има още един елемент от механиката на новия Leaf, който допринася за впечатляващия пробег. Автомобилът разполага с модул за задвижване тип „3 в 1“ под капака. Този компактен агрегат обединява в едно електромотора, необходимите редуктори и инвертора за управление на мощността.
Тази идея не е нова, но както обясни Тесмър, интегрирането на всичко в един модул драстично намалява количеството високоволтови кабели, необходими за работата на автомобила. Това очевидно намалява теглото, но също така помага за намаляване на разходите, тъй като медта не е евтин материал.
С цел допълнително подобряване на ефективността, поне за момента автомобилът се предлага само със задвижване на предните колела. Киндеркнехт заяви, че предвид позиционирането на модела, компанията не предлага задвижване на четирите колела на този етап. Той обаче добави, че Nissan е наясно с пазарното търсене на 4х4 задвижване в определени региони и това определено е нещо, което може да бъде обмислено в бъдеще.
Споделени компоненти за по-ниска цена
И накрая, още един ключов метод, чрез който инженерите на Nissan са успели да направят обновения кросоувър Leaf толкова достъпен и ефективен, е добре познат принцип: споделянето. Киндеркнехт отбеляза, че моделът е изграден върху платформата CMF-EV, която е същата като при Ariya, което позволява постигането на предимства и икономии от мащаба. Разбира се, Leaf е по-малък автомобил, с по-късо междуосие и по-малка обща дължина от Ariya.
Няма логика да се разработва изцяло нова архитектура само за един автомобил, затова производителите разумно използват повторно компоненти, които вече са разработени и доказани. Това важи и за компонентите на шасито. Leaf използва система с многораменно независимо задно окачване, която е много сходна с тази при Ariya.
Тъй като новият Leaf споделя основните си компоненти с по-големия SUV, който се предлага със задвижване на четирите колела, за инженерите на Nissan би трябвало да е лесно да интегрират тази система скоро. Все още няма нищо официално, но появата на Leaf със задвижване на четирите колела изглежда напълно логична.
Последвайте ни в Google News