Последният Nissan Micra е силно повлиян от Renault 5, което означава, че споделя много от неговите предимства и недостатъци. Моделът е един от двата автомобила на Nissan, които на някои пазари се класират за държавни субсидии за електрически превозни средства.
Динамика и пътно поведение
С две опции за батерия и две нива на мощност, Micra покрива нуждите на класа на малките градски автомобили (супермини) с впечатляващи резултати. За разлика от предишните поколения, най-новото е проектирано от самото начало да бъде изцяло електрическо. Това не само го прави по-скъп от предшествениците му, но и физически по-голям, за да може да побере батериите под пода.
Предлагат се два варианта на задвижване, като по-слабата версия използва батерия с по-малък капацитет, докато по-мощната разчита на по-голяма батерия с увеличен пробег. Предното окачване е стандартно за класа от тип „Макферсон“, но задното е по-усъвършенствано и включва многораменна ос – нещо необичайно за този сегмент, с изключение на MINI и, разбира се, на своя събрат Renault 5.
От Nissan твърдят, че макар хардуерът и настройките на окачването да са същите като при Renault 5, компанията е участвала в процеса на разработка и е успяла да повлияе на финалната конфигурация. Micra рядко е предлагал спортни емоции, така че фокусът върху по-зряло пътно поведение е бил очакван.
Ускорение и максимална скорост
Nissan ще предлага Micra с две опции за задвижване: базов модел с батерия от 40 кВч и мощност 119 к.с. и по-мощен вариант с 52 кВч и 148 к.с. Нито един от двата не предлага светкавична динамика, но се усещат пъргави в града благодарение на добрата реакция при ниска скорост. Базовата версия ускорява от 0 до 100 км/ч за 9.0 секунди, докато по-мощната се нуждае от 8.0 секунди. Максималната скорост и за двата модела е ограничена до 150 км/ч, отчасти поради настройките на мотора за по-висока ефективност и отчасти заради по-малко аеродинамичната форма на каросерията.
Градско шофиране и маневреност
Окачването на Micra е стабилно, може би една идея по-твърдо, но никога не се усеща некомфортно. Воланът е лек, което улеснява маневрирането по тесни и натоварени улици, макар и да му липсва информативност при движение в права посока. При ниска скорост се усеща леко подскачане, особено с по-големите 18-инчови джанти.
В градски условия моторът е достатъчно отзивчив благодарение на мигновено наличния въртящ момент. Подобно на Renault 5 обаче, педалът на газта е малко пружиниращ, а преминаването в режим Eco намалява мощността твърде осезаемо. Автомобилът е лесен за позициониране и паркиране благодарение на компактните си размери, а камерата за заден ход предлага добро качество на изображението на централния екран. Видимостта напред също е добра поради по-високата позиция на седене.
Шофиране по извънградски пътища
Nissan Micra споделя динамиката си с Renault 5, като предлага добро сцепление и се усеща достатъчно стабилен в завоите благодарение на ниско разположената между осите батерия. Не е толкова пъргав, колкото някои бензинови супермини автомобили, но реакцията на електромотора и спирачките осигурява известна ангажираност зад волана. Има потенциал за бъдеща спортна Nismo версия, която би трябвало да предложи по-отличителна динамика в сравнение с вероятния си събрат Alpine A290.
Комфорт на магистрала
На магистралата воланът се усеща леко напрегнат, но като изключим това, автомобилът създава усещането, че може да измине целия си пробег от над 400 км наведнъж, без да измори водача. При по-високи скорости ускорението не е впечатляващо, но има достатъчно мощност за изпреварване на по-бавно движещи се превозни средства. По-мощният Micra е пъргав в града, но губи част от устрема си на магистралата.
Пробег, зареждане и експлоатационни разходи
Показателите за ефективност са добри за малък автомобил, като Micra се представя най-добре при градски скорости. Стандартно е оборудван с термопомпа, а споделянето на части с Renault би трябвало да намали разходите за поддръжка. Скоростта на зареждане обаче е средна за класа, а версията с по-малка батерия има пробег под 320 км.
Двете опции за задвижване позиционират Micra в две различни категории. Вариантът с 40 кВч е насочен към градска употреба с пробег от около 320 км по цикъла WLTP. За тези, които пътуват често по магистрала, се препоръчва по-голямата батерия от 52 кВч, която увеличава пробега до 420 км по WLTP. В реални условия това вероятно ще означава около 320 км при магистрално шофиране.
По време на тестовете версията с 52 кВч батерия постигна максимален реален пробег от 355 км при смесено шофиране в градски, извънградски и магистрални условия. За сравнение, при Renault 5 средният разход е около 16 кВч/100 км, което осигурява теоретичен пробег, близък до 320 км. Micra има предимство в пробега от около 15 км в сравнение с Renault 5, въпреки че използва същата платформа и електрическа технология.
Автомобилът предлага гама от ярки цветове и контрастни покриви, включително няколко сини и червени варианта, които не се предлагат при Renault. Базовото ниво на оборудване Engage включва изключително важната термопомпа, която осигурява по-енергийно ефективно отопление на купето в студено време. Стандартни са също 18-цоловите джанти, 7-инчово дигитално приборно табло и 10,1-инчова инфоразвлекателна система.
Предпочитаното средно ниво на оборудване Advance добавя вградена навигация с Google Maps, адаптивен круиз контрол, предни и задни сензори за паркиране, камера за заден ход и система за следене на сляпата зона.
Най-високото ниво Evolve, което се предлага само с по-голямата батерия, разполага с аудио система Harman Kardon, отопляеми предни седалки и волан, както и двуцветна металик боя.
Интериор и дизайн на таблото
Интериорът е много близък до този на R5, което е добра новина. Усещането е за добър дизайн, изпълнен с интересни детайли, като тапицерията на тавана с релефна шарка и контрастните платове по вратите и таблото. Тъй като липсва очевидна ретро препратка, цветовете и материалите изглеждат малко по-елегантни и в зависимост от версията дори напомнят за по-спортния Alpine A290.
Позицията на седене е малко висока, но това е необходимо, за да има видимост над корпуса на екрана, който изглежда леко грубоват и пластмасов в сравнение с тънките и нископрофилни рамки при други модели на Nissan.
Един елемент, наследен от Renault, който не е толкова сполучлив, е разположението на лостчетата зад волана. Отдясно на кормилото има не по-малко от три различни механизма с различни функции, което може да бъде объркващо. Един от тях е самият скоростен лост, който няма режим „Park“ и принуждава водача да избира „Neutral“, което не е интуитивно.
Материали и качество на изработка
Като цяло качеството на изработка на този Nissan е много добро за автомобил от клас „супермини“. Всичко изглежда здраво сглобено и със сигурност на нивото на френския си аналог. Въпреки това има елементи като големите площи от податлива на надраскване пластмаса на централната конзола и вратите, както и меката кожа на таблото, които може да не изглеждат добре след няколко години употреба.
Инфоразвлекателна система, навигация и аудио
Конфигурацията с два екрана на Nissan създава усещане за високо технологично ниво и е добре изпълнена за кола в този клас, въпреки че е директно заимствана от Renault 5. Поради тази причина водачите, идващи от друг модел на Nissan, ще забележат, че няма много общо между системите, но това не е проблем.
Основният 10-инчов сензорен екран на Micra е с добър размер и лесен за използване. Структурата на менюто е ясна, а постоянно видимата лента с менюта и контролите за климатичната система улесняват навигацията. При средното ниво на оборудване Advance картите на Google са директно вградени в системата, което осигурява активно планиране на маршрута, известия за трафика и дори данни за местоположението, като например колко точки за зареждане се използват в обществени хъбове.
Ако потребителят влезе в своя Google акаунт, системата ще покаже всички любими местоположения и ще предлага различни дестинации въз основа на обичайните часове на пътуване. Това е изненадващо полезно, макар и леко смущаващо. За потребителите на Waze, приложението също е интегрирано директно в интерфейса. Всичко това прави системата на Micra много по-приятна за използване от стандартните Apple CarPlay или Android Auto, въпреки че и те са налични стандартно с безжична връзка. Елементи като графиката на Micra за режимите на шофиране и конфигурацията на автомобила на главния екран показват, че Nissan поне се е опитал визуално да разграничи своята система от тази на Renault.
Дисплеят пред водача може да се персонализира и показва ключова информация с интересни графики, като същевременно остава ясен. Той може също да показва навигацията, независимо кое приложение се използва, но понякога превключването между различните изгледи е леко бавно.
Надеждност и безопасност
Поради тясната си връзка с Renault 5, оценките за надеждност на Micra няма да се различават съществено. Въпреки че някои купувачи биха предпочели повече японско и по-малко френско влияние по отношение на надеждността, Micra е зависима от своята галска основа. Все пак досега няма сериозни негативни отзиви за Renault 5, което е впечатляващо за толкова нов модел.
Оценките за безопасност също ще отразяват тези на Renault 5, който, въпреки безупречната репутация на Renault в тази област, получава само четири звезди. Според тестовете тази оценка се дължи на липсата на постоянство в представянето на автомобила с манекени с различен размер и на факта, че липсва централно монтирана предна въздушна възглавница.
Въпреки това четири звезди все още е добра оценка и новият Micra вероятно ще я постигне поради споделената платформа и оборудване. В проучването Driver Power за 2025 г. клиентите оценяват високо Nissan Juke и Nissan Qashqai, поставяйки ги съответно на 27-о и 28-о място. Самата марка Nissan се представя средно в класацията за най-добри производители, заемайки 15-о място.
Покупка и експлоатация
Все още не е тествана пълната гама на Micra, тъй като автомобилът ще се появи по пътищата на Европа едва в края на 2025 г. Въпреки това, съдейки по близкия му събрат Renault 5 и неговите характеристики, може да се предположи, че версията Advance с батерия от 52 кВтч ще бъде най-добрият избор. Тя предлага разумна цена, конкурентно ниво на оборудване и добър пробег на ток.
Макар моделът с батерия от 40 кВтч да е по-евтин, на пазара има други бюджетни автомобили с по-добро съотношение цена-качество, като например новите Fiat Grande Panda или Citroen e-C3.
Алтернативи на Nissan Micra
В този преглед е невъзможно да не споменем Renault 5, който остава начело в списъка с алтернативи. Ако обаче дизайнът с ретро излъчване на френския модел не допада на всеки, Micra е отличен избор с по-модерна визия. Без официално обявени цени е трудно да се каже кой от двата автомобила е по-добрата покупка, като изборът вероятно ще зависи от месечните вноски по лизинга или просто от предпочитания цвят.
Извън този дует, версиите на Micra с по-малката батерия от 40 кВтч се изправят срещу Fiat Grande Panda и Citroen e-C3. Нито един от тях не предлага същото усещане за качество или богато оборудване като Nissan, но пък са по-евтини и не им липсва чар. BYD Dolphin също може да се разглежда като конкурент, но в своя ценови клас Nissan го превъзхожда по всички показатели.
Моделът с по-голямата батерия от 52 кВтч ще се доближи до по-скъпи конкуренти, но ще заеме удобна ниша под електрическите MINI Cooper или Peugeot E-208, предлагайки съпоставим пробег и оборудване на по-ниска цена.
Дългоочакваният нов Nissan Micra с изцяло електрическо задвижване вече е в продажба. Стартовата цена на модела за пазара във Великобритания започва от 21 495 паунда, като сумата е формирана след приспадане на държавната субсидия за електрически автомобили в страната.
Автомобилът се произвежда в завода в Дуе, Франция. Това е същата поточна линия, от която слиза и новият Renault 5, тъй като двата модела са технически свързани и използват обща платформа.
Последвайте ни в Google News