Електрическото купе ще разполага със симулирана смяна на предавките и други подобрения за по-вълнуващо шофиране
Audi скоро ще представи нов спортен автомобил. Той няма да бъде наследник на TT или R8, а нещо напълно различно, базирано на новия Concept C. Въпреки че ще бъде електрически, новият модел ще разполага със софтуер, който ще създава усещане за шофиране на автомобил с двигател с вътрешно горене чрез симулирана смяна на предавките и изкуствен звук на двигателя.
Изпълнителният директор на Audi, Гернот Дьолнер, заяви пред Top Gear, че компанията е установила, че „виртуалната скоростна кутия и звукът наистина допринасят“ за усещането при шофиране на електрически автомобил. Дьолнер отбеляза, че на състезателна писта е „по-бърз с кола с виртуална скоростна кутия“.
Извличането на максимална динамика от автомобила на писта изисква ясна комуникация между водача и машината. При електрическите автомобили липсват много от физическите усещания, които тялото долавя по време на шофиране, а тези изкуствени звуци и смени на предавки връщат обратно тези важни индикатори.
„Разработваме го и мисля, че ще го имаме“, заяви Дьолнер пред изданието. „Компанията е отворена към намирането на иновативни решения в тази област.“ От Audi може дори да възродят „виртуално“ звука на петцилиндровия двигател. Софтуерът позволява на компанията да добави всякакъв звук към бъдещия си електрически модел и мнозина се надяват емблематичният петцилиндров двигател да бъде един от тях.
Дьолнер уточни, че серийният автомобил, който ще произлезе от концепцията, се позиционира „почти точно“ между TT и R8. Той не навлезе в подробности, но това вероятно означава, че новият спортен модел ще запълни празнината между двата спортни автомобила на Audi по отношение на динамика и цена.
Производството на TT RS беше прекратено преди няколко години, като неговият петцилиндров двигател генерираше 400 к.с. Моделът R8 разполагаше с V10 двигател с над 600 к.с., а новият спортен автомобил се очаква да попадне някъде по средата.
Дьолнер добави, че автомобилът няма да носи името TT. Той предположи, че Audi може да му даде напълно ново име или такова, което започва с „R“. Concept C не е най-вдъхновяващото име, но шефът на Audi призна, че „понякога е по-лесно да разработиш автомобил, отколкото да му намериш име“.
Добавянето на изкуствени елементи в електрическите автомобили не е новост. Lexus представи първия си електрически автомобил със симулирана смяна на предавките. Porsche може да отиде дори по-далеч и да добави както симулирани предавки, така и изкуствени звуци на двигателя. Ferrari дори патентова система за виртуален двигател и смяна на предавките.
Дори предстоящият електрически M3 има симулиран звук от ауспуха, а Kia добави изкуствени предавки в EV6 GT. Hyundai Ioniq 5 N изглежда е усъвършенствал тази технология до съвършенство.
Не всеки производител обаче е прегърнал идеята за изкуствени елементи. Новият Dodge Charger Daytona EV може и да има изкуствен звук, но му липсва симулирана скоростна кутия.
Това на практика е скевоморфизъм при автомобилите. Скевоморфизмът е тенденция, при която дигитален обект запазва познатия вид, усещане и употреба на своя реален аналог, подобно на звука от затвора на камерата в смартфона. Изкуствената смяна на предавки и звукът на двигателя служат на същата цел – да направят електрическите автомобили по-познати за хора, които досега са шофирали само коли с двигатели с вътрешно горене.
Audi Concept C coupe, Audi electric sports car, simulated gear shifting electric vehicle