Едно ново поколение A5 поема тежката задача да замени емблематичния A4 и да се бори за бъдещето на класическия автомобил.
Седанът, такъв какъвто го познаваме, е застрашен вид. Докато в миналото модели като BMW Серия 3, Mercedes-Benz C-Class и Audi A4 се продаваха в огромни количества, днес повечето купувачи се насочват към SUV автомобили.
Това е и причината Audi да вземе трудното решение да спре производството на A4, като на практика го заменя с новото поколение на гамата A5. Сега именно този модел има за задача да спаси седана.
За да постигне тази монументална цел и да запълни празнината, оставена от А4, Audi е опростила значително гамата. В нея вече присъстват само тестваният тук базов A5 и по-мощният S5. Предлага се и версия Avant (комби), но тя е обект на друг преглед.
Цена и позициониране
Автомобилът, който управляваме, носи пълното име A5 TFSI S line със 150 kW и е с начална цена от 79 900 долара, което го позиционира ясно като входно ниво в гамата на марката.
Очевидно е, че този модел е насочен към онази част от потребителите, които са твърдо против SUV автомобилите. В противен случай Audi с удоволствие би им предложил модела Q5. Решението за обединяването на A4 и A5 в един модел е знак за времето, в което живеем, но продължаването на седана като тип каросерия е добра новина за тези, които просто не харесват SUV.
Този изцяло нов A5 се отличава с характерен нов облик, като предишните версии купе и Sportback са премахнати в полза на по-конвенционално изглеждащ седан. Това не го прави непривлекателен – пропорциите изглеждат страхотно, има силни характерни линии по фланговете, а удълженото междуосие му придава повече присъствие на пътя. Въпреки това, по-традиционният дизайн на задната част, с по-ясно изразен капак на багажника, е сериозна промяна за A5, дори и да запазва практичния заден капак тип „лифтбек“, който се отваря заедно със стъклото.
Интериор и технологии
В интериора А5 следва най-новия дизайнерски език на германската марка и предлага много повече технологии в сравнение с предишното дуо A4/A5. Налице са вече задължителните два цифрови екрана – един за приборното табло и един за инфоразвлекателната система, обединени в един голям панел. Съществува дори опция за добавяне на трети екран пред пътника до водача.
Интериорът разполага и с новите превключватели на Audi, които заменят старите солидни бутони с по-модерен, дигитален панел. Макар това да добавя повече функционалност, усещането не е толкова премиум, колкото при старите модели.
Въпреки това, няма как да сбъркате A5 с нещо различно от Audi. Интериорът му все още е сред по-впечатляващите и стилни на пазара днес.
Задвижване и усещане на пътя
Новият A5 е изграден върху новата архитектура на марката „Premium Platform Combustion“ (PPC), която ще бъде в основата на следващото поколение автомобили и SUV модели. Въпреки това, за да постигне цена под 80 000 долара, Audi очевидно е направила компромиси. Така A5 се лишава от прочутата система за задвижване на четирите колела quattro и се предлага само с предно предаване.
Двигателят е 2.0-литров четирицилиндров турбо бензинов агрегат, който развива мощност от 204 к.с. (150 kW) и 340 Нм въртящ момент. Макар на хартия тези данни да не изглеждат впечатляващо, двигателят, седемстепенната скоростна кутия с двоен съединител и предното задвижване работят отлично в синхрон.
Това не е най-вълнуващото Audi, но се усеща пъргаво, солидно и добре сглобено – точно каквото трябва да се очаква от марката. Ако търсите нещо по-ангажиращо, на разположение е S5, но него ще разгледаме друг път.
Заключение
Новият A5 е безкомпромисно разумен седан. Той е създаден, за да се хареса на тези, които не искат да следват популярния избор и предпочитат нещо по-малко, по-ниско и като цяло – различно от SUV.
За тези, които все още ценят добрия седан, А5 определено е такъв. И докато загубата на А4 е тъжна, да се надяваме, че A5 ще остане на пазара за по-дълго време.
Последвайте ни в Google News