Новото Audi A5: Повече от просто смяна на името

Последното поколение на Audi A5 заменя досегашните A4 седан и Avant, както и различните варианти на старото A5. Новият модел е по-голям и с по-качествен интериор от своите предшественици, но и цената му е нараснала, за да отговори на по-високия му статус.

Усещането зад волана няма да изкуши запалените шофьори, но A5 затвърждава позицията си на висококачествен, солиден и разумен автомобил с елегантен външен вид. Моделът предлага повече пространство за краката на пътниците отзад, макар и не за главите им. Освен това е по-практичен от стария А4, тъй като разполага с хечбек врата на багажника вместо с по-ограничения отвор на традиционния седан.

Нова стратегия за имената

Макар автомобилът тук да е наследник на седана Audi A4, той всъщност не е новото Audi A4. Промяната от A4 на A5 беше необходима, за да се разграничат електрическите автомобили на Audi от тези с двигатели с вътрешно горене. Първоначалният план беше моделите с ДВГ да използват нечетни числа, поради което A4 трябваше да стане A5. Впоследствие обаче марката се отказа от тази стратегия за именуване.

Занапред електрифицираните версии ще продължат да носят името E-Tron, също както TDI обозначава дизелов двигател, а TFSI – бензинов. Преобразуването на името A5 означава, че някои от старите варианти като Sportback, Coupé и кабриолет вече не се предлагат. Сега A5 е наличен само като седан и комби Avant. За да станат нещата още по-сложни, A5 седан всъщност е хечбек, много подобен на стария A5 Sportback. Така че ако търсите автомобил, подобен на стария A4 седан, A5 е единствената ви възможност.

Предстои да видим дали името A4, което съществува от 1994 г., когато замени Audi 80, ще се завърне, когато марката представи своя електрически седан от този клас след няколко години.

Тестовете на Audi A5, проведени във френските планини, по германските пътища около Мюнхен и във Великобритания, разкриват, че автомобилът продължава да заема златната среда между двата си основни германски конкурента. BMW Серия 3 предлага по-отзивчиво и динамично усещане, докато Mercedes C-Class има леко предимство по отношение на комфорта.

Цени и нива на оборудване

Преминаването от А4 към А5 води и до увеличение на цените. Базовата цена на А5 започва от около 42 000 паунда, като достига малко над 44 000 паунда за средното ниво на оборудване S Line. За върховата версия Edition 1 ще са необходими малко над 49 000 паунда.

Плъгин хибридните модели e-hybrid се предлагат и в базово ниво на оборудване Technik, за да се поддържа по-ниска цена, като стартират от малко под 49 500 паунда. Нивото Sport, което е начално за останалата част от гамата, започва от около 51 500 паунда за хибридния вариант. Версията комби Avant е с 1900 паунда по-скъпа от седана.

Динамика и усещане зад волана

A5 се усеща по-скоро солиден и сигурен, отколкото забавен за шофиране. Ниските нива на шум впечатляват, но возенето при ниска скорост може да бъде дразнещо. Въпреки твърденията на марката, че е работила за по-вълнуващо изживяване зад волана в сравнение с предшественика A4, промените не са съществени.

Новият модел се предлага с по-малко двигатели отпреди. Изборът започва с два 2,0-литрови бензинови двигателя със 150 к.с. или 204 к.с., както и дизелов вариант с 204 к.с. Дизелът е единственият модел, който се предлага с предно или quattro задвижване на четирите колела, тъй като плъгин хибридът e-hybrid с 299 к.с. е само със задвижване quattro. Налична е и спортна версия S5 с 367 к.с., а в бъдеще се очаква и върхов плъгин хибрид RS 5.

Всички версии на А5 са оборудвани със седемстепенна автоматична скоростна кутия S tronic. Дизеловият двигател е първият TDI, който получава хибридна технология. Системата MHEV+ може да задвижва автомобила изцяло на ток за много кратки разстояния, което според Audi подобрява официалните емисии с до 10 г/км.

Ускорение и максимална скорост

Най-бързият двигател в стандартната гама на A5 е плъгин хибридът. Със своите 299 к.с. и задвижване на четирите колела, той ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,9 секунди и достига максимална скорост от 250 км/ч. Дизеловата версия с quattro задвижване се справя със спринта за 6,9 секунди, което е с 0,8 секунди по-бързо от варианта с предно предаване.

Бензиновият двигател с 204 к.с. ускорява А5 от 0 до 100 км/ч за 7,8 секунди и достига максимална скорост от 248 км/ч. Версията със 150 к.с. се нуждае от 9,8 секунди за същото упражнение, а максималната ѝ скорост е 216 км/ч. S5 е най-бързата версия до появата на RS 5, като ускорява от 0 до 100 км/ч за 4,5 секунди и лесно достига електронния ограничител от 250 км/ч.

Поведение в градски условия

A5 не се справя перфектно с поглъщането на всички неравности по пътя, като по-скоро по-малките несъвършенства се усещат най-отчетливо в купето. По-големите легнали полицаи се преминават безпроблемно, но автомобилът не винаги абсорбира по-дребните неравности в града. Това обаче се отнася за тестваните от нас модели S Line и Edition 1, които са с по-големи джанти и спортно окачване. Вероятно стандартната версия Sport с 18-инчови джанти ще предложи по-комфортно возене.

Седемстепенната автоматична скоростна кутия работи плавно и извършва работата си, без да привлича внимание.

Audi си възвръща таланта за интериорен дизайн и качество, тъй като новото A5 определено създава усещане за автомобил от висок клас.

Макар че дизайнът на Audi A5 изглежда по-улегнал и зрял, в стила му няма нищо революционно, освен факта, че вече се нарича А5, а не А4. Това обаче означава, че моделът запазва всички силни страни, с които предишният А4 се отличаваше.

Качеството на изработка в купето е отлично и всичко е разположено логично, включително и високо цененият физически бутон за регулиране на силата на звука на аудиосистемата. Както при повечето съвременни автомобили, твърде много функции се управляват през сензорния екран, но колкото повече физически бутони остават, толкова по-добре.

Интериорен дизайн и арматурно табло

Арматурното табло се доминира от дълга извита линия, която всъщност е формирана от два отделни екрана. Интериорът е изпълнен с меки на допир повърхности, гланцирани пластмасови елементи и приятно осветление, които създават усещане за лукс.

Твърде много от контролите са интегрирани в сензорния екран, но това поне изчиства централната конзола, която преди би била заета от по-удобни, но по-малко естетически издържани въртящи се селектори и други бутони. Стандартното оборудване включва кръгъл волан, който се усеща значително по-голям от по-компактния в BMW Серия 3. По-високите нива на оборудване обаче предлагат много по-приятен волан със скосени горна и долна част.

Материали и качество на изработка

Всичко създава усещане за високо качество – от меката горна част на арматурното табло и текстилните покрития по цялата му ширина до гумираните джобове на предните врати, които предотвратяват всякакви шумове от движещи се предмети. Сребристите вентилационни отвори от двете страни на купето и под големия екран подсилват впечатлението за премиум автомобил.

Навигация, аудио и инфоразвлекателна система

Двата големи екрана, които доминират в купето, са 14,5-инчов извит централен сензорен дисплей, леко насочен към водача, и 11,9-инчово дигитално приборно табло. То предлага разнообразни функции и се управлява чрез чувствителни на допир бутони на волана. Тези бутони обаче са прекалено чувствителни и по време на тестовото шофиране на няколко пъти случайно се активира аудиосистемата при завиване. Очаква се този проблем да бъде решен при автомобилите, поръчани след декември 2025 г., тъй като някои физически контроли, включително тези за силата на звука, ще бъдат върнати на волана. Тогава ще бъде възможно и показването на карта върху приборното табло, което не е налично при ранните версии на това поколение А5.

Жалко е, че толкова много други бутони са премахнати от купето – например, смяната на режимите на шофиране не става с бързо натискане, когато наближава серия от завои. Менютата на системата са логично подредени, но както при всички сензорни екрани, не са лесни за използване по време на движение. Поне леко щракване потвърждава, че докосването е регистрирано от системата.

Структурата на менюто ще бъде опростена за автомобили, поръчани от декември 2025 г. нататък, като ще може да се персонализира и цветът на фона на екраните, тъй като някои потребители намират черния фон за труден за четене.

Стандартната аудиосистема предлага достатъчно ясен звук за повечето хора, но за ценителите на качествения звук се предлага скъп опционален пакет Sound & Vision, който включва система Bang & Olufsen с високоговорители, вградени в подглавниците.

Приложението на Audi вече позволява на шофьорите на А5 да настройват климатика и да отварят или затварят прозорците дистанционно, както и да проверяват местоположението и нивото на горивото.

За разлика от А4, новото А5 ще може да получава актуализации по въздуха за инфоразвлекателната система. Различни приложения като Amazon Music и YouTube могат да бъдат инсталирани директно, като Apple CarPlay и Android Auto също са налични.

При най-високото ниво на оборудване Edition 1 е наличен и трети екран. Разположен пред предния пътник, 10,9-инчовият сензорен дисплей е интересна новост, но допълнителен екран за навигация или бордови компютър не е особено полезен. Въпреки това от Audi твърдят, че технологията позволява стрийминг на съдържание далеч от погледа на водача. С актуализациите от декември 2025 г. ще бъде възможно показването на Apple CarPlay и Android Auto и на третия екран, както и на приборното табло.

Багажник, комфорт и практичност

Пространството за пътниците е силна страна на А5. Багажникът можеше да бъде по-голям, но хечбек отварянето му е много практично.

Както беше споменато, наричайки Audi A5 „седан“ (Saloon), компанията е леко неточна поради хечбек дизайна на автомобила. Този тип заден капак всъщност е по-практичен за товарене на обемни предмети в сравнение с отвор тип „пощенска кутия“ при класическите седани. Жалко е, че на А5 не е монтирана задна чистачка (такава има само при комби версията A5 Avant), което означава, че през зимата ще се налага по-често да използвате кофата и гъбата, за да виждате какво се случва отзад, или да разчитате на стандартните предни и задни парктроници и камера за заден ход, които всъщност вършат много добра работа.

Всички версии на A5 Saloon са петместни, като се предлага и комби моделът Avant. Audi вече не продава A5 Sportback, Coupe или Cabriolet.

Размери и габарити

Новото А5 е значително по-голямо от седана А4, който заменя. Увеличението в дължината с над 70 мм е основно между осите, което осигурява по-просторно купе.

Този ръст поставя габаритите на А5 далеч пред тези на BMW Серия 3, BMW Серия 4 Gran Coupé и Mercedes C-Class. Моделът на Audi е и по-висок от всеки от своите конкуренти, въпреки че усещането зад волана е за доста ниска позиция на седене.

С увеличените си размери А5 е по-голям от BMW Серия 4 Gran Coupé, който е неговият най-логичен съперник.

Цените също са се повишили, за да отговарят на новия статут на модела. Макар автомобилът да е по-голям – с около 70 мм по-дълъг, 24 мм по-висок и 13 мм по-широк – и да предлага подобрения в интериора и стандартното оборудване, поскъпването е значително.

В сравнение с основните си конкуренти, новото Audi A5 се позиционира като по-голям автомобил. С дължина от 4 835 мм то превъзхожда BMW Серия 3 (4 713 мм) и Mercedes C-Class (4 751 мм). По-голямо е и междуосието му – 2 902 мм спрямо 2 851 мм при BMW и 2 865 мм при Mercedes. Обемът на багажника обаче е по-малък – 445 литра, докато конкурентите предлагат съответно 480 и 455 литра.

Пространство за пътниците

Въпреки че предната част на купето се усеща широка и просторна, местата за съхранение на вещи не са много. Под подвижния подлакътник има сравнително плитко отделение, а в централната конзола са разположени поставки за чаши, подложка за безжично зареждане и два USB-C порта. Джобовете във вратите са тапицирани и с приемлива дълбочина, но като цяло това не е автомобил, в който лесно ще забравите къде сте оставили дребните си вещи.

Пътниците на задните седалки, свикнали с компромисите в компактните седани от премиум сегмента, ще бъдат приятно изненадани. Именно те печелят най-много от увеличените размери на A5 спрямо предшественика му. Пространството за краката е значително по-добро в сравнение със старото A4 или с който и да е от германските конкуренти. Пътуващите отзад разполагат със собствен контрол на вентилацията, два USB-C порта и сгъваем подлакътник.

Новините обаче не са само добри, особено за по-високи пътници, тъй като скосената линия на покрива очаквано намалява пространството за главите. И въпреки че широчината е увеличена спрямо A4, трима души на задния ред ще трябва да са в много близки отношения. Ако често се налага да се возят по-високи хора, комби версията Avant е по-добрият избор, защото предлага малко повече място за главите.

Джобовете на задните врати не са тапицирани, за разлика от тези отпред, което издава опит за спестяване на разходи. На външните задни седалки са предвидени две точки за закрепване Isofix, достъпни след премахването на удобни пластмасови капачета.

Багажно пространство

Въпреки увеличените размери на A5, обемът на багажника не само не е нараснал, но всъщност е по-малък – 445 литра, като при версиите със задвижване на четирите колела quattro спада до 417 литра. За сравнение, седанът А4 предлагаше с 15 литра повече, докато BMW Серия 3 разполага с 500 литра, а Mercedes C-Class – с 455 литра.

Комби версията A5 Avant не е по-голяма от седана, но печели малко повече багажно пространство, достигащо до 476 литра в зависимост от оборудването.

Дизайнът тип „хечбек“ обаче е по-практичен от традиционния багажник на седан, който конкурентите все още предпочитат. Малко по-малкият общ обем се компенсира от по-широкия отвор, който предлага по-добър достъп, особено за по-обемни или тежки товари. Има малък праг за преодоляване, а багажникът е по-скоро дълъг и широк, отколкото дълбок.

Товарното пространство не предлага особено интелигентни решения. Разполага с няколко пластмасови куки, 12-волтов контакт и мрежа за багаж, но липсва двойно дъно или удобни отделения за скриване на по-малки предмети.

Всички версии на A5 са оборудвани с удобна делима задна седалка в съотношение 40:20:40. При стандартния A5 сгъването на седалките трябва да се извърши от задните врати, докато комби моделът Avant разполага с по-удобни ръкохватки в самия багажник. Седалките се сгъват почти до напълно равно положение, което улеснява товаренето на по-дълги предмети. Сгъването им освобождава 1 299 литра пространство (точно колкото при BMW Серия 4 Gran Coupe) или 1 271 литра при моделите quattro. При Avant обемът достига до 1 424 литра.

Капацитет на теглене

Спортният модел S5 всъщност има най-добрия капацитет на теглене от 1 900 кг, но дизеловите TDI quattro версии са много близо до тази стойност с 1 885 кг, като същевременно са значително по-икономични. Хибридните варианти могат да теглят около 1 700 кг, а базовите бензинови A5 с предно предаване – 1 500 кг.

Решението на Audi да нарече хечбека с пет врати А5 „седан“ със сигурност е объркващо, но големият заден капак безспорно допринася за по-добрата практичност.

Сигурност и надеждност

Организацията Euro NCAP е присъдила на Audi A5 максималната оценка от пет звезди за безопасност. Директни сравнения с конкуренти като BMW Серия 3 и Mercedes C-Class не могат да бъдат направени, тъй като те са тествани по по-стари и не толкова строги критерии. Спрямо електрическите алтернативи обаче, Volkswagen ID.7 постига по-добри резултати във всички категории, докато BYD Seal го изпреварва по защита на възрастни и деца пътници, както и по безопасност за уязвимите участници в движението.

Стандартното оборудване за безопасност при всички версии включва адаптивен круиз контрол, предупреждение за напускане на лентата и асистенти за кръстовища, завиване и избягване на препятствия. Включени са също предни и задни сензори за паркиране, както и камери за заден ход и 360-градусов обзор. Някои системи като асистент за смяна на лентата, камера с изглед отгоре и системата за проактивна защита на пътниците обаче са налични само при най-високото ниво на оборудване Edition 1.

Предходното поколение на Audi A4 се класира доста назад в класацията Driver Power за 50-те най-добри автомобила според собствениците, заемайки 44-то място. Оценката за надеждност е с няколко позиции по-ниска, въпреки че собствениците са го оценили високо по отношение на стойност, икономичност и експлоатационни разходи. В класацията на производителите за 2025 г. марката Audi заема 19-о място от 31, което е значително подобрение спрямо 27-ото място от 32 марки в проучването за 2024 г.

Препоръчителна версия: Audi A5 e-hybrid quattro Saloon S Line

Фактът, че Audi все още предлага дизелов двигател в A5, ще бъде привлекателен за някои купувачи, но оптималният избор на задвижване е plug-in хибридната версия e-hybrid. Ако по-високата първоначална цена не е пречка, този вариант би трябвало да осигури ниски експлоатационни разходи и е логичният избор за водачи на служебни автомобили. Бензиновите варианти са надеждни, но не се отличават с нещо запомнящо се.

Нивото на оборудване S Line е много популярно в цялата гама на Audi заради по-динамичния си външен вид. То предлага добър пакет от екстри, но по-големите джанти вероятно влошават комфорта на возене. Комби версията Audi A5 Avant вече не предлага толкова голямо предимство по отношение на практичността, тъй като седанът вече разполага с хечбек врата на багажника. Поради това изборът може да се сведе до личните предпочитания за визията на автомобила.

Audi все още не е публикувала подробности за графика на обслужване на A5, но автомобилите на марката се предлагат с гъвкав сервизен план. Той предвижда обслужване на до 30 000 км или на две години, в зависимост от оценката на сензорите за състоянието на маслото. При някои модели обаче Audi предлага смяна на масло на една година или 15 000 км, както и инспекционно обслужване на всеки две години или 30 000 км. Компанията също така гарантира, че ще изравни цената на всяка оферта за сервиз, ремонт, поддръжка или нови гуми, която включва оригинални части на Audi.

Алтернативи на Audi A5

Въпреки че пазарът на служебни автомобили от среден клас постепенно се отдалечава от традиционния седан, основните конкуренти остават същите – BMW Серия 3 и Mercedes C-Class. C-Class предлага богат избор от двигатели, от меки хибриди на бензин и дизел до plug-in хибрид с голям пробег само на електричество. От своя страна, Серия 3 все още има предимство пред A5 по отношение на усещането зад волана.

Трудно е да се пренебрегнат и най-новите електрически автомобили, особено за водачите на служебни автомобили с оглед на данъчните предимства. От различните възможности на пазара, Tesla Model 3 получава одобрение, но BMW i4 не изостава съществено, ако високата му цена е приемлива. Volkswagen ID.7 също е силен конкурент, предлагайки голяма батерия и впечатляващ пробег на електричество.

Качество, пространство и усещане зад волана

Audi A5 е автомобил, който впечатлява със своето високо качество на изработка. Той е просторен и създава усещане за луксозен продукт. Практичността е подобрена от хечбек конфигурацията на модела, но общият обем на багажника не е сред най-големите в класа. По отношение на управляемостта, A5 предлага по-скоро предвидимо и сигурно поведение на пътя, отколкото подчертано спортен характер.

Гаранционни условия

Стандартната гаранция за Audi A5 е три години или 97 000 км пробег. Тези условия са типични за компактния премиум сегмент и отговарят на предлаганото от основните конкуренти.

Моделът се е доказал като достъпен избор в луксозния клас, като понякога се предлага на изключително атрактивни цени.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации