Вече повече от десетилетие Audi Q3 е утвърден бестселър в премиум компактния сегмент. Сега третото поколение на модела поставя нови стандарти в няколко отношения. С външния си дизайн Q3 излъчва увереност както във варианта SUV, така и като Sportback. Множество иновативни функции превръщат автомобила в дигитален асистент, който осигурява интуитивно управление, комфорт и безопасност. Наред с балансираното окачване, дигитализацията на светлините също носи значителни ползи. Новата micro-LED технология в дигиталните Matrix LED фарове позволява висока степен на персонализация и адаптивни светлинни функции с висока резолюция. Друга ключова характеристика на новото Audi Q3 е наличието на ефективни двигатели с вътрешно горене, оборудвани с mild-hybrid технология, както и plug-in хибриден модел с електрически пробег до 119 километра.
Нов стандарт в компактния клас
Гернот Дьолнер, главен изпълнителен директор на AUDI AG, заяви, че с общо над два милиона продадени автомобила в световен мащаб от премиерата на първото поколение, Audi Q3 е един от най-продаваните модели на марката. С третото поколение Audi обновява важна моделна линия, като я подсилва с мощен plug-in хибрид и ефективни двигатели с вътрешно горене. Новият модел съчетава ефективност, динамика на шофиране и комфорт. В допълнение към ефективните двигатели, Audi Q3 предлага и ново адаптивно окачване. Жофроа Буко, член на борда на директорите за техническо развитие в AUDI AG, добави, че с интериора на новото Q3 компанията пренася дигиталните технологии от по-високите класове в компактния сегмент. Иновативната концепция за управление и многобройните асистиращи системи повишават безопасността и комфорта.
Дизайн и светлинни технологии
В сравнение със своя предшественик, новото Audi Q3 има още по-емоционален и мускулест дизайн. Широката радиаторна решетка Singleframe и елегантно стеснените фарове са напълно интегрирани в аеродинамичната концепция на автомобила. Отстрани хоризонтална линия между фаровете и стоповете визуално разделя автомобила на две части, създавайки специфично разпределение на светлина и сянка. Второто поколение на Audi Q3 Sportback съчетава предимствата на SUV с естетиката на купе. Линията на покрива му е с 29 мм по-ниска от тази на стандартния SUV, което придава на Q3 Sportback още по-спортен вид и по-динамичен силует.
Задната част е украсена с опционални дигитални OLED стопове, допълнени от непрекъсната LED светлинна лента и осветени пръстени. Това ниво на светлинна технология се предлага за първи път в компактния сегмент на Audi. В предната част на Q3 дебютират дигитални Matrix LED фарове с micro-LED модул. Тази технология подобрява значително осветяването и осигурява силен контраст на пътя. Дигиталните дневни светлини, състоящи се от 23 LED сегмента от всяка страна, създават отличителни светлинни подписи.
Дигитален интериор и практичност
В интериора новият дизайн на волана и преместването на скоростния лост освобождават повече място за съхранение в централната конзола. За първи път скоростният лост е интегриран като един от двата нови лоста на кормилната колона – десният служи за избор на предавките, а левият управлява светлините и чистачките. Също за първи път в компактния клас на Audi се предлага опционално акустично остъкляване за предните странични прозорци, което подобрява шумоизолацията, особено при високи скорости. Обемът на багажника от 488 литра подчертава практичността на Q3. При сгъната задна седалка товарното пространство на SUV версията нараства до 1386 литра, а при Q3 Sportback – до 1289 литра. Задната седалка може да се мести по дължина, а наклонът на облегалката ѝ се регулира стандартно. Q3 има капацитет на теглене до 2100 кг.
Ефективно задвижване
Базовият модел в гамата на Audi Q3 е 1.5 TFSI със 110 кВт (150 к.с.). Този четирицилиндров бензинов двигател се предлага с mild-hybrid технология. Версията с 2.0 TDI двигател и мощност 110 кВт е особено подходяща за дълги разстояния. Plug-in хибридните модели – Audi Q3 SUV e-hybrid и Q3 Sportback e-hybrid – предлагат системна мощност от 200 кВт (272 к.с.). Те могат да се зареждат с до 50 кВт на DC станция при идеални условия и са по-мощни и ефективни от всякога. За целта е инсталирана високоволтова батерия с брутен капацитет от 25,7 кВтч (нето 19,7 кВтч). Това позволява на Q3 SUV e-hybrid да постигне електрически пробег до 119 км по цикъла WLTP, докато Q3 Sportback e-hybrid може да измине до 118 км изцяло на ток.
Асистиращи системи и цени
Допълнително усъвършенстваното стандартно окачване осигурява подобрено усещане зад волана. Като опции се предлагат спортно окачване и окачване с двуклапанни амортисьори за оптимално балансирано пътно поведение. Сред акцентите при асистиращите системи е адаптивният асистент за шофиране. За още по-голяма безопасност на пътя, вътрешна камера следи водача за признаци на умора и липса на концентрация. Новият асистент за заден ход пък помага надеждно при излизане от тесни пространства.
Audi Q3 SUV TFSI със 110 кВт ще се предлага в Германия на начална цена от 44 600 евро. Цената на Audi Q3 Sportback TFSI със същия двигател е 46 450 евро.
Дизайн и аеродинамика: съчетание на два свята
Второто поколение на Audi Q3 Sportback комбинира предимствата и универсалността на SUV – като лесен достъп, отлична видимост и практично вътрешно пространство – с естетиката на купе. Линията на покрива, която се спуска плавно след предната колона, е с 29 мм по-ниска от тази при стандартния SUV модел. Това придава на Audi Q3 Sportback още по-спортен вид и по-динамичен силует.
Прецизно очертаната тясна светлинна ивица, отделена от двукомпонентните задни светлини, пресича цялата широчина на автомобила и придава изчистен вид на задната част. Под нея се простира широка, визуално спокойна зона, а дифузьорът е интегриран в повдигнатата броня. По-малкият обем на каросерията отзад прави двете изразени мускулести секции над колелата, характерни за задвижването quattro, да изглеждат още по-широки и внушителни.
Като опция към стандартното оборудване се предлага пакетът S line, който включва различни предна и задна броня, както и декоративни елементи в сребрист цвят селенит. Екстериорният пакет се предлага и в черен цвят, с черни елементи. За новите модели Audi Q3 са налични единадесет цвята, включително базовият бял „Arkona“. Като металикови покрития се предлагат бял „Glacier“, черен „Mythos“, сив „Arrow“, сив „Tambora“, червен „Progressive“ и син „Navarra“. Към тях се присъединяват и новите цветове зелен „Sage“ и кафяв „Madeira“. Матовото покритие в кафяв цвят „Madeira“ е ексклузивно за новото Audi Q3. Сивият металик „Daytona“ е наличен за пакета S line, a сивият „Tambora“ е достъпен само за ниво на оборудване advanced.
Новите дизайни на джантите се предлагат стандартно от 17 инча до максимум 20 инча. Широчината на гумите се увеличава от 215 на 235 милиметра. Гамата се допълва от аеродинамични джанти с размер от 18 до 19 инча. Audi Sport предлага общо пет дизайна на джанти с размери 19 и 20 инча. Сред тях са два варианта в черен металик: 20-инчова джанта с дизайн тип „трипод“ с пет рамена и 20-инчова джанта с многоспицов S-дизайн. Audi Q3 Sportback се предлага стандартно с 18-инчови джанти.
Аеродинамиката и цялостната акустика на автомобила са значително подобрени в сравнение с предшественика. Освен коефициента на въздушно съпротивление от 0,30, основен фокус е поставен върху акустичния комфорт. Новото Audi Q3 е първият модел на Audi в компактния сегмент, който предлага акустични стъкла за предните странични прозорци. В комбинация със специален филм, поставен между двата стъклени панела, се създава хармонична акустична концепция, която води до осезаемо подобрение на комфорта при шофиране.
Светлинна технология от високия клас превръща нощта в ден
За първи път в компактния сегмент на Audi се предлага светлинна технология, адаптирана от големите модели на марката – дигиталните Matrix LED фарове. Новото Q3 е първият модел на Audi, който използва micro-LED модул. На модул с широчина приблизително 13 милиметра са разположени 25 600 micro-LED диода. Всеки отделен диод е с размер около 40 микрометра, което е приблизително половината от дебелината на човешки косъм.
Използването на тази micro-LED технология осигурява значително по-добро осветяване и много ясен контраст на пътя, което е особено полезно при трудни метеорологични условия. Функциите за насочване на светлината, като например осветяване на лентата за движение и ориентационни светлини, вече са много по-тясно свързани със системите за подпомагане на водача. Чрез прожектиране на важна информация директно в зрителното поле на водача, тези светлинни функции помагат за допълнително повишаване на безопасността.
Нова функция е активното предупреждение от асистента за смяна на лентата, което се отразява в осветяването на пътната лента при движение по магистрала, ако водачът на Q3 иска да смени лентата, докато в сляпата му зона има друг автомобил. Предупреждението за напускане на лентата също подпомага водача по извънградски пътища и магистрали. Освен това, разширената информация за трафика прожектира символ на леден кристал върху пътя като предупреждение при скорост от около 70 км/ч в случай на възможна поледица.
Друг пример за усъвършенстваното светлинно насочване е видим в зони с ремонтни дейности, където видимостта често е намалена. Тук дигиталните Matrix LED фарове автоматично регулират светлинния сноп, за да улеснят значително поддържането на правилната лента в тесни участъци.
За първи път клиентите могат индивидуално да деактивират определени функции на дигиталните Matrix LED фарове чрез системата MMI. Чрез MMI могат да се избират и три различни дизайна за динамичните светлинни сценарии при отключване и заключване на автомобила. В задната част на автомобила са разположени опционални дигитални OLED светлини, допълнени от непрекъсната LED светлинна лента. Общо 36 различни сегмента са разделени в шест дигитални OLED панела, които позволяват създаването на различни светлинни подписи. Особено впечатляващи са светещите пръстени отзад, които се активират веднага щом се включат късите светлини.
Интериор: функционален и с ясен дизайн
В сравнение с предишния модел, дизайнът и функционалността на интериора са значително подобрени. Висококонтрастният дизайн целенасочено поставя елементи на преден или заден план, създавайки усещане за уют. Широка зона, наречена Softwrap, се простира от вратите по цялата широчина на таблото, подчертавайки хоризонталната ориентация за максимално усещане за простор.
Панорамният дисплей, състоящ се от 11,9-инчово приборно табло и 12,8-инчов MMI сензорен екран, формира така наречената „дигитална сцена“. Извитият му дизайн създава кокпит, ориентиран към водача. С това Audi пренася концепцията от високия клас в компактния сегмент. Head-up дисплей допълва цифровите екрани, като прожектира важна информация на предното стъкло. Интегрираните дръжки на вратите и модерната, изчистена конзола подсилват усещането за пространство и комфорт.
Новият модул за управление на волана има големи практически предимства. За първи път той се състои от два нови лоста на кормилната колона, което освобождава повече място за съхранение в централната конзола. Лостът отдясно служи за избор на предавките, а този отляво управлява светлините и чистачките. Премахването на скоростния лост от централната конзола осигурява повече пространство с две поставки за чаши. Охлаждащата се поставка за индуктивно зареждане с мощност 15 вата, включваща два USB-C порта, може да бъде затворена с плъзгащ се капак. В задната част са разположени още два USB-C порта.
На тъмно различни пакети за осветление (ambient light package plus/pro) подчертават атмосферата в интериора. Маркиращи светлини в арматурното табло и централната конзола акцентират върху изчистените линии. Индиректното амбиентно осветление под панорамния MMI дисплей и във вратите допълва интериорния дизайн.
Като нов дизайнерски елемент, предните врати вече се предлагат опционално с осветяване на голяма площ. За целта текстилният панел е лазерно изрязан 300 пъти. Светлинен източник в кората на вратата осветява пет сегмента, които поради различните си размери показват динамична светлинна последователност – дори при отключване и заключване на автомобила. Чрез MMI системата могат да бъдат избрани тридесет различни цвята, което увеличава възможностите за персонализация.
Високоговорителите на новата опционална премиум аудиосистема SONOS са разположени в горната част на вратите, осигурявайки интензивно звуково изживяване с нов, виртуално генериран съраунд звук. Дванадесет високоговорителя, включително централен и субуфер, се захранват от усилвател с максимална мощност 420 вата. Клиентите могат да избират между четири предварително конфигурирани звукови профила: неутрален, концертен, клубен и за подкаст.
На разположение е и опция за разширяване на звуковото изживяване с функции, които могат да бъдат добавени по всяко време чрез услугата „Функции при поискване“ (Functions on Demand – FoD).
Пакетът за звук и функции допълва избраната аудиосистема с три допълнителни възможности: 1) подсилване на басите за по-прецизно и мощно звучене, 2) автоматично регулиране на силата на звука за поддържане на едно и също ниво при смяна на източниците и 3) възстановяване на качеството на звука за подобряване на компресирани музикални файлове.
Инфоразвлекателната система на Audi Q3 използва Android Automotive OS като своя операционна система.
Интериор: Устойчивост, свързаност и практичност
Приложения на трети страни като YouTube вече са достъпни през магазина за приложения на Audi, който е директно интегриран в инфоразвлекателната система MMI и следователно не изисква връзка със смартфон.
Гласовият асистент на Audi може да се използва за управление на множество функции в автомобила. Асистентът е обогатен с изкуствен интелект, интегриран директно в автомобила, и за първи път се появява като аватар на централния сензорен дисплей. Когато е активен, той се показва и като икона на head-up дисплея или в Audi virtual cockpit. Разбраните от асистента команди се визуализират и на приборното табло.
Предлагат се общо девет интериорни пакета. Вътрешното пространство е не само ориентирано към водача, но е проектирано и с мисъл за устойчивост. За дървените апликации се използва бързорастяща и устойчива дървесина. Елементите от плат Impressum са изработени изцяло от рециклиран полиестер, също както и тапицериите Passage и едноцветният плат. Стелките от велур са направени от Econyl – напълно рециклирано найлоново влакно, получено от стари рибарски мрежи, остатъци от килими и промишлени отпадъци. По този начин Audi се фокусира върху перспективно и ефективно използване на ресурсите и в модела Q3.
Обемът на багажника от 488 литра демонстрира практичността на Audi Q3. Ако задната седалка се плъзне максимално напред и се постави в изправено положение, обемът нараства до 575 литра. При сгънати седалки товарното пространство се увеличава до 1386 литра за SUV версията и до 1289 литра за Q3 Sportback. Задната седалка може да се движи надлъжно, а наклонът на облегалката ѝ се регулира стандартно. Audi Q3 може да тегли до 2100 кг, а максималното натоварване на теглича е 90 кг.
Богата гама от високоефективни двигатели
Базовият модел в гамата на Audi Q3 е 1.5 TFSI със 150 к.с. (110 kW). Това е четирицилиндров бензинов двигател с „мека“ хибридна технология и стандартна седемстепенна трансмисия S tronic. В него се използва и системата за деактивиране на цилиндри (COD) за намаляване на разхода на гориво, която временно изключва втория и третия цилиндър при ниски и средни натоварвания.
По-високо в гамата стои 2.0 TFSI с мощност 204 к.с. (150 kW) и въртящ момент от 320 Нм, оборудван със задвижване на четирите колела quattro. Най-мощният двигател с вътрешно горене също е 2.0 TFSI, но с мощност 265 к.с. (195 kW), въртящ момент от 400 Нм и задвижване quattro. Дизеловата версия със 150 к.с. (110 kW) и 360 Нм въртящ момент е особено подходяща за дълги разстояния и стандартно се предлага с предно задвижване и седемстепенна трансмисия S tronic.
Плъгин хибридният модел (PHEV) също е предназначен за дълги пътувания, но с електрическа подкрепа. Той е по-мощен и по-ефективен от всякога. Взаимодействието между 1.5 TFSI двигател със 177 к.с. (130 kW) и електрически мотор осигурява обща системна мощност от 272 к.с. (200 kW) и системен въртящ момент от 400 Нм.
Инсталирана е високоволтова батерия с брутен капацитет от 25,7 kWh, което е почти двойно повече от предишното поколение при почти идентични размери. Нетният капацитет е 19,7 kWh. Благодарение на оптимизираната клетъчна химия, 96-те призматични клетки съхраняват значително повече енергия.
Това увеличава електрическия пробег на Q3 SUV e-hybrid до 119 километра по цикъла WLTP, докато Q3 Sportback e-hybrid може да измине до 118 километра изцяло на ток. Плъгин хибридът може да се зарежда с до 50 kW на DC станция при идеални условия. Батерия, разредена до десет процента, може да бъде заредена до 80 процента за по-малко от половин час.
Нова система на амортисьорите за комфорт и динамика
Освен двигателите, Audi значително е подобрила и динамиката на пътя на новото Q3. Усъвършенстваното стандартно окачване осигурява по-добро пътно поведение. Системите на окачване, които се предлагат, са стандартно стоманено, спортно и адаптивно окачване с двуклапанни амортисьори.
Окачването с контрол на амортисьорите реагира непрекъснато на характеристиките на пътната настилка и актуалната ситуация на пътя, като взема предвид параметри като завиване, спиране и ускорение. Идеалното ниво на твърдост се изчислява за всяко колело за части от секундата. По-бързодействащите двуклапанни амортисьори позволяват по-добра и по-плавна връзка на каросерията с окачването, а разликата между комфортно и спортно пътно поведение е по-осезаема. Усъвършенстваното прогресивно кормилно управление също допринася за пъргавината на новото Audi Q3. То не е прекалено директно, но е изключително прецизно в централно положение.
В системата за динамично управление Audi drive select режимът „balanced“ заменя досегашния „auto“. Както подсказва името, той представлява оптимален баланс между динамика и комфорт и се активира при всяко стартиране на автомобила. Режимът „Offroad plus“ (за версиите quattro) също може да бъде избран като стандартен през MMI.
Системи за подпомагане на водача
Audi Q3 разчита на богат набор от технологии, които улесняват значително ежедневното шофиране и повишават безопасността. Стандартното оборудване при пазарния старт включва система за паркиране plus с визуализация на дистанцията, круиз контрол, асистент за поддържане на лентата с функция за спешни случаи, разпознаване на пътни знаци и асистент за аварийно спиране отпред.
Сред акцентите за повишен комфорт е адаптивният асистент за шофиране plus, който подпомага водача при ускорение, спиране, поддържане на скоростта и дистанцията, както и при воденето в лентата при скорост до 210 км/ч. Системата подпомага и смяната на лентата при скорост над 90 км/ч по магистрали.
За първи път асистентът за спешни случаи може да поеме управлението на автомобила, ако водачът не реагира. В такъв случай системата самостоятелно отвежда Audi Q3 до банкета и го спира там, като активира визуални, звукови и тактилни предупреждения.
За още по-голяма безопасност на пътя, вътрешна камера следи водача за признаци на умора и липса на концентрация. Ако водачът не реагира на предупрежденията, автомобилът автоматично отбива до банкета и инициира обаждане до службите за спешна помощ.
Функцията за „тренирано паркиране“ позволява на клиентите да научат своето Audi Q3 да изпълнява индивидуални маневри за паркиране.
Усъвършенствани системи за паркиране и безопасност
При труден достъп до навес или гараж е достатъчно новото Audi Q3 да бъде обучено веднъж, след което автомобилът ще се паркира напълно самостоятелно, а от шофьора се изисква единствено да наблюдава процеса. Същото важи и за излизане от паркомясто. Моделът може да запамети до пет маневри за паркиране с дължина до 50 метра, като всяка от тях може да получи индивидуално име. Ако пътуването завърши в задънена улица, новият асистент за движение на заден ход осигурява надеждна помощ.
При скорост под 35 км/ч Audi Q3 може да запамети разстояние от около 50 метра и да се движи самостоятелно назад със скорост от приблизително 10 км/ч.
В градски условия асистентът за паркиране plus помага на водача с прецизни движения на волана, веднага щом ултразвуковите сензори засекат подходящо перпендикулярно или успоредно място. Системата осигурява подкрепа и при излизане на заден ход от паркомясто и може да се активира, докато се извършва ръчна маневра за паркиране. За да получи тази помощ, водачът трябва да следва инструкциите на дисплея и съответно да ускорява и спира.
Четирите широкоъгълни камери за наблюдение на околното пространство покриват цялата зона непосредствено около автомобила и позволяват избор от различни изгледи за още по-удобно маневриране. Водачът може да избира различни изгледи на MMI дисплея, което улеснява позиционирането на автомобила в паркомястото.
Системата за разпознаване на пътни знаци вече показва и предупредителни табели. Тя разпознава знаци за път с предимство, строителни дейности, пешеходни пътеки, преминаване на животни и железопътни прелези.
Производствена мрежа между Гьор и Инголщат
Audi Q3 е един от най-популярните модели в портфолиото на Audi. Очаква се търсенето на новото поколение да бъде също толкова силно. Поради тази причина, в допълнение към производството в Гьор, Audi създава интегрирана производствена мрежа с Инголщат. Каросериите за този допълнителен обем ще се произвеждат в Гьор, след което ще бъдат боядисвани и сглобявани в Германия.
Audi Hungaria произвежда второто поколение на Q3 във вариантите му SUV и Sportback в Гьор от 2018 г. Преди няколко месеца от поточната линия там слезе милионният автомобил, а серийното производство на третото поколение започна след световната му премиера през юни. Герд Валкер, председател на надзорния съвет на Audi Hungaria, заяви, че един милион произведени в Гьор автомобила демонстрират по впечатляващ начин колко популярен е Audi Q3 сред клиентите в световен мащаб. Михаел Бреме, председател на управителния съвет на Audi Hungaria, сподели, че екипът е развълнуван от достигането на магическата граница от един милион бройки Audi Q3, произведени в Гьор. Той благодари на AUDI AG и на клиентите за доверието, но най-вече на изключителните служители, които всеки ден създават автомобили с премиум качество.
Последвайте ни в Google News