Новото BMW M2: Раждането на една бъдеща класика

В епоха, в която модерните автомобили стават все по-големи, а производителите водят войни за мощност с постоянно растящи конски сили, изглежда, че златната среда в М семейството на BMW се е изместила. Ако доскоро M3 получаваше повечето суперлативи, сега фокусът се пренася върху M2.

Компактното купе с две врати притежава размери, идеални за европейските пътища, заплашителен външен вид и великолепен шестцилиндров двигател. Резултатът е автомобил с усещане от старата школа, особено в комбинация с ръчна скоростна кутия, но оборудван с всички модерни удобства. Към момента това е фаворитът сред актуалните М модели.

Произход и позициониране

М дивизията на BMW има дълга история в създаването на изключителни спортни автомобили – наследство, което започва със суперавтомобила М1, развива се през моторните спортове с M635 и оригиналния M3, и достига своя връх със следващите поколения M3, M4 и M5. Днес M2 е началният модел в гамата на спортната дивизия, но благодарение на своята достъпна динамика, той е може би най-привлекателният избор.

Най-новото M2 е върховата версия на Серия 2 Купе, но споделя голяма част от своята механика с по-големите M3 и M4. Неговият 3.0-литров редови шестцилиндров двигател с два турбокомпресора е същият, макар и с леко намалена мощност. Предлага се избор между ръчна и автоматична скоростна кутия, като и в двата случая задвижването е само към задните колела.

Доказани качества

В директни сравнителни тестове M2 вече доказа своите качества. Автомобилът успя да надделее над Porsche Cayman GTS благодарение на уникалната си комбинация от скорост и практичност. В друг тест той се изправи срещу Lotus Emira, където отново спечели благодарение на своята универсалност и широк спектър от възможности.

Цени и пазарно позициониране

Цените за версиите с автоматична и ръчна скоростна кутия са идентични, като започват от малко под 70 000 британски паунда. Това може да звучи като сериозна сума, но на фона на M3, чиято цена е около 90 000 паунда, предложението изглежда разумно. M2 предлага почти същата динамика, но е значително по-управляем и адекватен за европейските пътни условия.

Впечатляващият шестцилиндров двигател се допълва от пъргаво шаси със задно задвижване.

В BMW M2 има нещо от духа на класическите „мъсъл кар“ автомобили – усеща се мускулест и солиден, автомобил, който изисква твърда ръка, за да разкрие пълния си потенциал. При по-задълбочено изследване обаче той успява да постигне отличен баланс между изтънченост и вълнение, което превръща модела в универсален избор и за най-запалените шофьори.

Силни и слаби страни

Сред предимствата се открояват отличният редови шестцилиндров турбо двигател, цялостното представяне на пътя и възможността за избор между прецизна ръчна и бърза автоматична скоростна кутия.

Като недостатъци могат да се посочат возията, която остава твърда при равномерно движение, леката липса на обратна връзка от волана и фактът, че е необходима писта, за да се разгърне пълният потенциал на автомобила.

Ускорение и максимална скорост

Версията M2 с ръчна скоростна кутия разполага с 480 к.с., ускорява от 0 до 100 км/ч за 4,2 секунди и има максимална скорост от 250 км/ч.

Вариантът M2 с автоматична трансмисия предлага същата мощност от 480 к.с., но постига ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,0 секунди. Максималната скорост също е ограничена до 250 км/ч.

Най-мощната версия, M2 CS, е оборудвана с автоматична скоростна кутия и разполага с 530 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 3,8 секунди, а максималната скорост достига 303 км/ч.

Ключът към успеха на всички най-добри М автомобили на BMW е брилянтният двигател и в това отношение M2 прави отлично начало.

Двигател и динамика

Последното поколение на BMW M2, с кодово име G87, използва своя версия на 3,0-литровия twin-turbo двигател S58 на BMW, който се вгражда също в M3 и M4. След обновление през 2024 г. мощността беше увеличена с около 23 к.с. спрямо по-ранните модели, достигайки 479 к.с. и 600 Нм въртящ момент. Максималният въртящ момент е наличен в широкия диапазон от 2700 до 5620 об/мин.

Тези стойности се отнасят за версията с осемстепенна автоматична скоростна кутия. Автомобилите, оборудвани с шестстепенна ръчна трансмисия, са с леко намален въртящ момент от 550 Нм, но за сметка на това той е достъпен в още по-голям оборотен диапазон – между 2650 и 6130 об/мин.

Отвъд числата, двигателят на BMW е фантастичен за управление. При ниски скорости той е отзивчив, но същевременно достатъчно плавен, за да не бъде рязък. Дори преди турбокомпресорите да се развъртят напълно, 3,0-литровият работен обем осигурява достатъчно тяга, за да се движи M2 с минимални усилия.

Усещането се подобрява значително, когато се изследва пълният оборотен диапазон до 7200 об/мин. Преработените настройки на педала на газта, въведени през 2024 г., правят двигателя още по-жив и отзивчив. При по-силно натискане на педала, M2 се изстрелва напред със силна и неумолима тяга. Това е придружено и от страхотен звук – макар да не притежава наелектризиращия тембър на атмосферните шестцилиндрови двигатели на BMW от миналото, богатият и агресивен рев определено предлага много характер.

Версията M2 CS е базирана на стандартния автомобил с автоматична трансмисия, но двигателят е настроен да генерира 530 к.с. и 650 Нм въртящ момент, което осигурява още по-бързо ускорение от 0 до 100 км/ч и по-остри реакции.

Управляемост и пътно поведение

При ниски скорости M2 не е по-труден за шофиране от стандартно купе от Серия 2. Воланът е достатъчно лек за лесно маневриране в тесни пространства, а множеството сензори помагат за позиционирането на автомобила. Автоматичната версия също се представя плавно при бавно придвижване в трафик. Въпреки че окачването не е толкова твърдо, колкото при Lotus Emira, във возията се усеща постоянна лека нервност, която не изчезва напълно, независимо от скоростта.

По-важно за такъв автомобил е как се представя на открити пътища, а там M2 е изключително забавен. Усеща се теглото на каросерията – със своите 1805 кг той е съвсем малко по-лек от по-големия M4 – но тази маса е отлично контролирана и допринася за усещането, че това е автомобил, който иска да бъде управляван по-агресивно в завоите.

При по-високо темпо M2 разкрива превъзходно балансирано шаси. С цялата тази мощност е също толкова лесно да се влияе на посоката на автомобила с десния крак, колкото и с волана. Благодарение на по-късото междуосие и малко по-ниското тегло в сравнение с други актуални М модели, той е и много по-пъргав при смяна на посоката.

Нивата на сцепление са огромни, което позволява на M2 да се движи с много висока скорост. Окачването се усеща много добре настроено за второкласни пътища с неравности. При по-високи скорости то има достатъчно ход, за да поеме сериозни неравности, вместо да подскача от една на друга. Една от малкото критики към динамиката на M2 е свързана с управлението. Макар да е много директно, има леко неопределено усещане във волана в сравнение с конкурентите.

Практичност и пространство

Веднъж настанени, пътниците ще открият малко повече пространство в сравнение с предишното M2, но четирима възрастни няма да се возят комфортно – Mustang предлага малко повече простор. Въпреки това BMW е далеч по-универсален вариант от своите двуместни и 2+2 конкуренти. Обемът на багажника е 390 литра, което е сравнимо с този на VW Golf, въпреки че отворът тип „седан“ го прави по-малко практичен от хечбек. Задните седалки обаче могат да се сгъват в съотношение 40:20:40 за товарене на по-дълги предмети.

Надеждност и безопасност

Euro NCAP не е подлагал M2 на тестове за безопасност, но е оценил близкото до него купе от Серия 2 с четири звезди. Резултатите от 82% за безопасност на възрастни пътници и 81% за защита на деца са добри, но стандартният автомобил получава само 67% в категорията за защита на уязвими участници в движението. Като цяло марката BMW се класира на впечатляващото осмо място от общо 31 в класациите за производители на Driver Power за 2025 г.

Алтернативи на пазара

В много отношения BMW M2 е клас сам за себе си, защото на пазара просто няма друго купе с две врати, четири места, задно задвижване и мощен редови шестцилиндров двигател с близо 500 к.с. Все пак има няколко алтернативи, които се стремят да предложат подобна комбинация от удоволствие от шофирането и експлозивна динамика.

Една от най-добрите е Porsche Cayman GTS 4.0-litre, който съчетава атмосферен боксеров шестцилиндров двигател с красиво балансирано средноразположено шаси. Той обаче е по-малко практичен само с две места и вече не се предлага за поръчка като нов. Ако двуместен автомобил със средно разположен двигател е привлекателен, то Alpine A110 и Lotus Emira също отговарят на описанието. Подобно на Cayman, A110 също е към края на жизнения си цикъл, но Emira все още се предлага с V6 двигател от Toyota или 2,0-литров турбо агрегат, споделен с Mercedes-AMG A 45 S.

A 45 S е по-скоро „хотхеч“ (мощен спортен хечбек), отколкото класическо купе, и неговият 2,0-литров четирицилиндров турбо двигател с 421 к.с. не може да се мери със звука на BMW. Въпреки това, благодарение на задвижването на четирите колела, той е малко по-бърз при ускорение от 0 до 100 км/ч и предлага изключителна пъргавина в завоите.

При извънградско шофиране по магистрала разходът на гориво достига до 8,6 л/100 км. Разбира се, подобни стойности са непостижими, ако се възползвате от пълния потенциал на двигателя.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации