Обновеният Ford Puma: все така най-добрият за каране в класа си

Нашето мнение за Ford Puma

Някои може да го помнят като спортно купе, но днес Ford Puma е SUV с размерите на малък автомобил. Макар да не може да се сравнява по управление с оригиналния модел, той си остава най-добрият автомобил за шофиране в процъфтяващия сегмент на компактните SUV модели – лек, пъргав и с добро ниво на комфорт.

Фейслифтът от 2024 г. донесе леки промени по екстериора и, което е по-важно, напълно ново оформление на арматурното табло. С него беше решен проблемът с усещането за по-евтини материали в интериора. Практичността е на добро ниво, въпреки че ефективността и експлоатационните разходи биха могли да бъдат по-ниски при версиите, различни от изцяло електрическия Ford Puma Gen-E. Като цяло, моделът на Ford напълно заслужава мястото си близо до върха в класациите по продажби.

За Ford Puma

След спирането на Fiesta, Ford Puma се превърна в най-достъпния автомобил в гамата на компанията. Началната му цена е около 27 000 паунда, срещу които клиентите получават версия Titanium с 1,0-литров EcoBoost двигател със 125 к.с. и шестстепенна механична скоростна кутия.

С последния фейслифт от 2024 г. гамата на Puma беше реорганизирана, като вече всички версии се задвижват от 1,0-литровия трицилиндров турбо бензинов двигател EcoBoost на Ford с мека хибридна система.

Това включва и върховата спортна версия ST, тъй като 1,5-литровият EcoBoost двигател беше спрян от производство.

За по-маломощния двигател се предлагат опции с шестстепенна механична и седемстепенна автоматична скоростна кутия, докато другите две по-мощни версии стандартно се оборудват със седемстепенния автомат.

Puma е базиран на седмото поколение на малкия автомобил Fiesta, чието производство за съжаление беше прекратено. Моделът използва същото шаси и двигателни технологии, но вече има и изцяло електрически вариант, наречен Puma Gen-E.

В сравнителен тест от 2024 г. Puma отстъпи пред впечатляващия Renault Captur, като получи похвали за усещането зад волана и интелигентния си дизайн, но загуби по отношение на цена и експлоатационни разходи. Електрическият Puma Gen-E пък беше победен от Renault 4 в тест, проведен през лятото на 2025 г. Малкият модел на Ford се представи по-добре по време на дългосрочен тест, при който версия ST-Line измина почти 50 000 км.

Цени и актуални оферти

Цените на новия Puma започват под 27 000 паунда за базовото ниво на оборудване и достигат до 34 000 паунда за по-високите спецификации. Моделът е бестселър от самото си представяне, така че на пазара се предлагат и много употребявани екземпляри.

Макар да се предлага с по-високи нива на оборудване и електрическо задвижване, Puma Gen-E има начална цена от 29 995 паунда. Разликата спрямо бензиновите версии е значително по-малка в сравнение с някои конкуренти, които предлагат както двигатели с вътрешно горене, така и електрическо задвижване, като Peugeot 2008 или Hyundai Kona.

Динамика и усещане зад волана

Ford има репутация на производител, чиито всекидневни автомобили допадат на запалените шофьори. Puma оправдава тази слава и по отношение на управлението все още превъзхожда конкуренцията си по удоволствие от шофирането. Пъргавината, наследена от Fiesta, го прави един от най-добрите компактни SUV модели за управление, а леките и прецизни контроли допринасят за приятното изживяване.

Въпреки това, задвижващите системи не са без недостатъци. Те са свързани основно със седемстепенната автоматична скоростна кутия на Ford, която понякога се усеща мудна. Други слабости са невъзможността за регулиране на системата за регенеративно спиране при меките хибриди и осезаемите вибрации от трицилиндровия двигател при работа на празен ход.

За шофьорите, които не търсят толкова активно участие в управлението, Ford планира да предложи технологията BlueCruise за шофиране без ръце в Puma от 2026 г. нататък. Тази система ще позволява автономно движение в определени участъци на магистрали, като същевременно ще следи водача, за да гарантира, че той остава концентриран върху пътя.

Динамика, ускорение и максимална скорост

Всички версии на Ford Puma ускоряват от 0 до 100 км/ч за по-малко от 10 секунди. Най-бавният модел е версията със 125 к.с. и механична скоростна кутия, която се нуждае от 9,8 секунди. Добавянето на седемстепенния автомат подобрява времето до 9,6 секунди.

Версията на двигателя EcoBoost със 155 к.с., която се предлага само с автоматична трансмисия, има официално време за ускорение от 0 до 100 км/ч от 8,7 секунди. Автоматичната Puma ST ускорява от 0 до 100 км/ч за 7,4 секунди. Този резултат се постига с активирана функция „overboost“, която се включва автоматично при пълно натискане на педала на газта, за да осигури максимална мощност от 170 к.с.

Обезценяване

В рамките на три години и пробег от около 58 000 км, Puma запазва стойността си добре в сравнение със своите конкуренти. Според експертни данни Ford трябва да запази между 45 и 54 процента от първоначалната си стойност. За сравнение, този показател при Nissan Juke е между 43 и 47 процента, а при Skoda Kamiq – между 46 и 48 процента.

Интериор, дизайн и технологии

Обновеният интериор помага на Puma да остане актуален, като същевременно запазва своето спортно излъчване. Купето на модела след фейслифта е напълно преобразено. Арматурното табло е преработено, за да побере най-новата версия на инфоразвлекателната система SYNC на Ford, а вентилационните отвори са преместени в горната му част. Воланът също е нов, като леко скосената му форма наподобява тази в последния Ford Transit Custom, но подхожда добре на спортния характер на Puma.

Понякога най-простите технологии се оказват най-полезни. Подгряващото се предно стъкло Quickclear, функция, която се появява за първи път в моделите на марката през 80-те години, все още е фантастична екстра за зимните месеци. Сред по-новите технологични допълнения са цифровите приборни табла, които са ясни и с добра резолюция. Същото обаче не може да се каже за камерата за заден ход, която е със сравнително ниска резолюция. Puma разполага с четири USB порта – един USB-A и три USB-C.

Структурата на нивата на оборудване е опростена в сравнение с автомобила преди фейслифта. Бензиновият модел вече има четири основни версии: Titanium, ST-Line, ST-Line X и спортно ориентирания Ford Puma ST.

Багажник и практичност

Puma безспорно е компактен автомобил, но използва наличното пространство по най-добрия начин. Моделът не е водещ в класа си по вътрешно пространство и капацитет на багажника, но предвид компактните си размери, той се справя отлично.

Подобно на повечето си конкуренти, Puma е малък SUV с пет врати. Разполага с пет места, въпреки че ако се превозват възрастни, е най-добре да се възприема като четириместен автомобил с достатъчно място за пети пътник само при кратки пътувания.

Размери

Puma е един от по-малките варианти в класа на субкомпактните SUV автомобили. Дължината му е 4186 мм (4226 мм за ST), широчината е 1805 мм, а височината – 1536 мм. За сравнение, Peugeot 2008 е със 114 мм по-дълъг, а Mazda CX-30 – с 209 мм.

Позиция на шофиране и пространство отпред

Позицията зад волана се усеща по-спортна в сравнение с повечето конкуренти благодарение на добрата странична опора на седалките. Налични са и множество възможности за регулиране на седалката и волана, което е типично за Ford. Въпреки че бензиновите версии на Puma се предлагат с механична ръчна спирачка – рядкост при новите автомобили днес – и доста масивен скоростен лост, в централната конзола има достатъчно място за удобна тройна поставка за чаши. На разположение са също голяма жабка и широки, дълбоки джобове на вратите. Под централния подлакътник има отделение за съхранение с малка тавичка, за да не изчезват дребни предмети като ключове в дълбочина.

Пространство на задните седалки

Ако пренебрегнем малките джобове на задните врати, които са изработени изцяло от твърда пластмаса, Puma предлага достатъчно място за възрастни. Има много пространство за краката под предните седалки, а дори средното място, макар и малко тясно, е доста меко и удобно. Ако се планира често превозване на високи пътници, най-добре е да се избягва опцията за панорамен покрив, тъй като неговият обемен механизъм намалява пространството за главата. Монтирането на детско столче обаче е малко неудобно, защото двете двойки ISOFIX точки на външните седалки са скрити между възглавниците.

Багажно пространство

Багажник с обем от 456 литра (който нараства до 1216 литра при сгънати задни седалки) е впечатляващ, като се имат предвид компактните размери на Puma. За този капацитет допринася и отделението Megabox под стандартния под на багажника. Този 68-литров пластмасов контейнер разполага с дренажна пробка на дъното, което го прави идеален за съхранение на мръсни предмети, като ботуши, тъй като може лесно да се изплакне. Наличието на 12-волтов контакт в багажника позволява захранването на различни аксесоари. Един лек недостатък е кората на багажника. Платненото покривало е много крехко и щипките му лесно се чупят.

Теглене

Версията на 1.0-литровия двигател EcoBoost със 125 к.с. може да тегли малък ремарке със спирачки с тегло до 1100 кг благодарение на ръчната си скоростна кутия. Автоматичната трансмисия, използвана при версиите със 155 к.с. и 170 к.с. (ST), намалява капацитета до 900 кг. Това е в долния край на скалата, което означава, че тези, които търсят по-сериозна теглителна сила, трябва да се насочат към Volkswagen T-Roc, който може да тегли до 1500 кг.

Надеждност и безопасност

Повторният тест на Euro NCAP през 2022 г. донесе лоши новини за Ford Puma. Сред предимствата са богатото стандартно оборудване за безопасност, конкурентните цени на плановете за обслужване и сравнително дългите интервали за поддръжка. Недостатъците включват понижения рейтинг от Euro NCAP, стандартната гаранция, която е по-скоро посредствена, и представянето на Ford в проучванията за удовлетвореност на клиентите. В проучването Auto Express Driver Power за 2024 г. Ford заема 30-о място, изпреварвайки единствено Fiat и MG.

Данните за надеждността показват, че близо 21% от собствениците на Ford се сблъскват с неизправности през първата година на експлоатация на автомобила си.

Безопасност по Euro NCAP и асистиращи системи

Рейтингът за безопасност на Puma по Euro NCAP беше намален след повторен тест през 2022 г., когато автомобилът получи четири звезди вместо първоначалните пет. Организацията разкритикува дизайна на предните седалки и подглавниците. Puma обаче не е единственият малък SUV с четиризвезден резултат – Hyundai Bayon и Vauxhall Mokka също не успяха да достигнат максималната оценка при същите изпитания. Конкуренти, които предлагат петзвезден рейтинг, са SEAT Arona и Toyota Yaris Cross.

Въпреки това Puma разполага с всички очаквани технологии за безопасност. Стандартното оборудване включва круиз контрол, асистент за поддържане на лентата с предупреждение при напускане, система за предотвратяване на сблъсък с автономно аварийно спиране, разпознаване на пешеходци и велосипедисти, както и спирачна система след сблъсък. Други полезни функции са автоматичните фарове, сензорните чистачки и системата за следене на налягането в гумите.

За тези, които желаят допълнително оборудване, се предлага пакет „Асистент на водача“. Той добавя предупреждение за мъртва точка, адаптивен круиз контрол и камера за заден ход, наред с други екстри.

Гаранция и разходи за поддръжка

Всеки нов Ford Puma се предлага с гаранция от три години или 97 000 км. Много конкуренти вече предлагат по-дълги и по-изгодни гаранционни условия, включително Kia (седем години или 160 000 км), MG (седем години или 130 000 км) и Hyundai (пет години без ограничение в пробега).

Ford предлага сервизен план на конкурентна цена. Необичайното е, че препоръчителният интервал за обслужване е на всеки две години или 29 000 км, което от двете настъпи първо.

Коя версия е най-добрият избор?

Въпреки че по-старата версия Ford Puma ST беше изключително забавна за шофиране и същевременно практична, този модел вече се предлага със значително по-слаб двигател и разочароваща автоматична скоростна кутия. Поради тази причина базовият модел Titanium с ръчна трансмисия се очертава като най-добрия избор в гамата.

Той не само е най-достъпният вариант, но и предлага достатъчно пространство за семейството, богато стандартно оборудване и приятна динамика. Препоръчително е автоматичната скоростна кутия да се избягва, освен ако не е абсолютно наложителна, тъй като работата ѝ може да бъде мудна и нелогична.

Алтернативи на пазара

Сегментът на малките SUV автомобили прелива от предложения, тъй като много производители се стремят да заемат своя дял от този доходоносен пазар. В резултат на това списъкът с атрактивни алтернативи на Puma е почти безкраен.

Vauxhall Mokka, Hyundai Kona, Kia Niro, Renault Captur, Nissan Juke, Peugeot 2008 и Citroen C3 Aircross са само част от многото конкуренти на сходна цена. Ако удоволствието от шофирането е основен приоритет, никой от тези модели не може да се мери с Ford. Въпреки това, няколко от тях го превъзхождат по ключов за един SUV показател – практичност.

Отзиви от собственици

Собствениците като цяло дават положителна оценка на автомобила. Сред силните страни те изтъкват комфортните седалки Recaro, стилния външен и вътрешен дизайн, удобната позиция на шофиране и стабилността при висока скорост. Мнозина са приятно изненадани от ускорението на 1,0-литровия двигател и отличното пътно поведение, особено по пътища със завои. Висококачествената аудиосистема и практичният багажник с допълнително пространство под пода също са сред често споменаваните предимства.

Сред негативните коментари се открояват оплаквания, свързани с надеждността. Някои собственици съобщават за внезапна загуба на мощност по време на движение и за проблеми с постоянно изтощаване на акумулатора. Други критики са насочени към лошата видимост напред заради широките предни колони и към пропуски в качеството на сглобката, като неравномерни фуги между панелите.

Дългосрочен тест на Puma ST-Line

През 2021 г. екипът ни проведе дългосрочен тест на версия преди фейслифта – Ford Puma 1.0 mHEV 155 ST-Line, изминавайки близо 48 000 км. Автомобилът беше оценен високо за своята практичност, включително за миещото се отделение в багажника, идеално за кални обувки. Като недостатъци бяха отбелязани малкият резервоар и качеството на някои интериорни материали.

Проблемен ли е двигателят EcoBoost с „мокър ремък“?

Появяват се съобщения за проблеми с двигателя EcoBoost на Ford, причинени от конструкцията с така наречения „мокър ремък“, при която ангренажният ремък работи директно в двигателното масло. Въпреки това, ако се използва правилният тип масло според спецификациите на производителя, не би трябвало да възникват проблеми.

Колко икономичен е Ford Puma в реални условия?

Двигателят EcoBoost има конкурентни официални данни за разход на гориво. В реални условия обаче може да се окаже трудно тези стойности да бъдат достигнати, особено при преобладаващо градско шофиране с ниска скорост.

Как се деактивира предупреждението за ограничение на скоростта при Ford Puma?

Звуковото предупреждение за превишаване на ограничението на скоростта може да се деактивира по два начина. Единият е през менюто за асистиращи системи на сензорния екран. По-бързият вариант е чрез натискане и задържане на бутона „LIM“, който е част от системата за поддържане на скоростта (круиз контрол). На приборното табло ще се появи предупреждение и след около четири секунди функцията ще бъде изключена.

Коя е най-добрата версия на Ford Puma?

Версията Puma ST преди фейслифта предлагаше много забавление зад волана, но към момента се предлага само с 1.0-литров EcoBoost двигател и мудна автоматична скоростна кутия, което намалява нейната привлекателност. Добър избор е стандартният 1.0-литров EcoBoost двигател със 125 к.с. в комбинация с ниво на оборудване Titanium за по-комфортно возене.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации