В рамките на зашеметяващ стратегически обрат, който отекна в автомобилния свят, Ford Motor Company обяви сериозна промяна в своите амбициозни планове за електрически автомобили. Базираният в Диърборн производител отменя дългоочакван триредов електрически SUV и следващо поколение електрически пикап, като вместо това избира да се съсредоточи върху основните си силни страни: хибриди, пикапи с двигатели с вътрешно горене и лекотоварни превозни средства. Тази мащабна корекция на курса идва със стряскаща цена от приблизително 19,5 млрд. долара под формата на специални такси и обезценки и сигнализира за сблъсък с реалността за целия пазар на електромобили в САЩ.
Корекция на курса за милиарди
Решението за спиране на тези големи проекти за електромобили е пряк отговор на пазар, който не се развива толкова бързо, колкото много автомобилни производители се надяваха. Главният изпълнителен директор на Ford, Джим Фарли, беше откровен относно предизвикателствата, като отбеляза, че купувачите не искат скъпи електромобили. Специализираното подразделение на компанията за електромобили, „Model e“, е сериозен финансов източник на загуби, отчитайки загуба от 1,1 млрд. долара само за второто тримесечие на 2024 г., като прогнозите са загубите за цялата година да достигнат между 5 и 5,5 млрд. долара.
Сумата от 19,5 млрд. долара включва обезценки на производствени активи и други разходи, свързани с отменените програми. Това е ясно признание, че първоначалният, капиталоемък натиск към големи, премиум електромобили е бил грешна преценка. Вместо тези големи превозни средства, Ford сега ще фокусира бъдещото си развитие на електромобили върху нова, гъвкава „Универсална EV платформа“, предназначена за по-малки и по-достъпни модели, като първият автомобил се очаква през 2027 г.
Хибридите като новите герои
Макар оттеглянето от големите електромобили да е водеща новина, по-значимата история е пълноценното приемане на хибридната технология от страна на Ford. Това не е отбранителен, а прагматичен ход, основан на реални данни. През 2024 г. продажбите на хибриди на Ford отбелязват експлозивен растеж, далеч изпреварвайки както продажбите на електромобили, така и общите продажби на компанията.
Според собствените данни на Ford, продажбите на хибридни превозни средства са се увеличили с 38% от началото на 2024 г. досега, в сравнение с 12% ръст при електромобилите и скромен ръст от 4% за компанията като цяло. Успехът на модели като хибридния F-150 PowerBoost и Maverick доказва, че потребителите желаят електрифицирани превозни средства, които предлагат по-добра икономия на гориво и производителност, без притесненията за пробега и високите първоначални разходи на изцяло електрическите автомобили.
Тази промяна към хибридите вероятно ще бъде успешна стратегия в краткосрочен до средносрочен план. Тя позволява на Ford да използва съществуващата си производствена инфраструктура и опит с двигателите с вътрешно горене, като същевременно предлага продукти, които отговарят на затягащите се регулации за емисии и на потребителското търсене на по-ефективни автомобили. Това също така осигурява важен мост за потребителите, които все още не са готови да направят пълния скок към изцяло електрически автомобил.
Ефект върху американския пазар
Ходът на Ford не се случва изолирано. Той отразява по-широко преосмисляне в индустрията относно темповете на навлизане на електромобилите. Други големи играчи като General Motors също коригираха своите производствени цели за електромобили и забавиха пускането на модели в отговор на по-бавното от очакваното търсене. Първоначалната еуфория около прехода към електричество отстъпи място на по-трезва реалност, свързана с високите цени на батериите, предизвикателствата с инфраструктурата за зареждане и ценовата чувствителност на потребителите.
Това отдръпване от страна на традиционните автомобилни производители може да има значителни последици за дългосрочната траектория на пазара на електромобили в САЩ. То може да сигнализира за по-бавен и по-постепенен преход към пълна електрификация, отколкото се очакваше по-рано. Въпреки това, то отваря и потенциален прозорец от възможности за производители, фокусирани изцяло върху електромобили, като Tesla и Rivian, които може да се сблъскат с по-малко пряка конкуренция в определени сегменти в краткосрочен план. Променящият се политически пейзаж, с потенциални промени в правителствените стимули и регулации, допълнително усложнява картината.
Финансовата реалност
За да се разбере затрудненото положение на Ford, трябва да се погледне скорошното му финансово представяне. Отчетът на компанията за второто тримесечие на 2024 г. нарисува ясна картина на разделение. Докато подразделението за електромобили „Model e“ губеше пари, традиционните бизнес звена на компанията генерираха значителни печалби. Лекотоварното подразделение Ford Pro например отчете оперативна печалба от 2,56 млрд. долара, а подразделението за автомобили с двигатели с вътрешно горене и хибриди Ford Blue отчете оперативна печалба от 1,17 млрд. долара.
Печалбите от тези традиционни бизнеси на практика субсидират загубите в подразделението за електромобили. Тази финансова реалност направи корекцията на курса неизбежна. Като ограничава загубите си от големи, нерентабилни електромобили и се пренасочва към печелившите си основни бизнеси и растящия хибриден сегмент, Ford цели да стабилизира финансите си и да създаде по-устойчив път напред. Компанията сега очаква подразделението „Model e“ да достигне рентабилност до 2029 г., което е по-реалистичен срок от предишните, по-агресивни цели.
Може ли Синият овал да устои на бурята?
Въпреки негативните новини около отмяната на електромобили и огромните финансови разходи, Ford е в добра позиция да устои на тази буря. Силата на компанията се крие в нейното диверсифицирано портфолио и водещата ѝ пазарна позиция при пикапите и лекотоварните автомобили с висок марж. F-Series остава най-продаваният пикап в Америка – титла, която държи почти половин век, а подразделението Ford Pro е мощен двигател на печалба, който не показва признаци на забавяне.
Оцеляването на Ford в този обрат не е въпрос на „дали“, а на „как“. С вземането на това трудно, но необходимо решение, компанията демонстрира готовност да се адаптира към пазарните реалности. Преминаването към хибриди е прагматичен ход, който използва силните страни на Ford, а разработването на нова, по-евтина платформа за електромобили показва, че компанията не е изоставила напълно електрическите си амбиции. Тя просто избира по-разумен и финансово жизнеспособен път, за да стигне дотам.
В заключение
Стратегическият обрат на Ford е повратен момент за автомобилната индустрия. Това е ясен сигнал, че пътят към електрификацията ще бъде по-дълъг, по-криволичещ и по-скъп, отколкото мнозина предвиждаха. За Ford сумата от 19,5 млрд. долара е болезнено, но необходимо лекарство за коригиране на минали грешки и пренастройване на стратегията спрямо потребителското търсене. Като се фокусира отново върху печелившите си пикапи, разширява успешната си хибридна гама и разработва по-достъпни електромобили, Ford прави пресметнат залог, че балансираният подход е ключът към дългосрочния успех на един бързо развиващ се пазар. Този ход може да изглежда като стъпка назад за някои, но е напълно възможно да се окаже стъпката, която ще осигури бъдещето на Синия овал.
Последвайте ни в Google News