С нарастващата свързаност на превозните средства се оформя и нов вид заплаха за сигурността. В Норвегия автобуси от градския транспорт, произведени от китайска компания, се оказаха в центъра на този дебат. Оказва се, че дори на хиляди километри от страната си на произход, компанията производител има възможност да ги изключи дистанционно.
Откритието е направено от Ruter, най-големия оператор на обществен транспорт в страната, по време на таен тест в собствено изолирано съоръжение. Според проверката електрическите автобуси могат да бъдат спрени от Китай, което накара норвежкото транспортно министерство да започне преглед на стандартите за киберсигурност. В момента в Норвегия се движат около 850 автобуса Yutong, като 300 от тях са базирани в Осло.
Проверка на сигурността или повод за тревога?
По време на разследването си Ruter тества автобус, произведен в Нидерландия, заедно с такъв от китайския производител Yutong. В превозните средства на Yutong са открити скрити румънски SIM карти.
Според китайската компания тези SIM карти позволяват дистанционни софтуерни актуализации и техническа диагностика. Макар това да е вярно, връзката дава на Yutong и теоретичната възможност да спре автобусите или да ги направи неизползваеми чрез софтуерна актуализация. Към този етап от Ruter подчертават, че не са открили доказателства за злонамерени действия.
Тестовете са част от по-широк одит на киберсигурността, предназначен да оцени уязвимостите в електрическите превозни средства. Изпълнителният директор на Ruter, Бернт Райтан Йенсен, подчерта, че агенцията вече преминава „от притеснения към конкретни знания“, като въвежда нови предпазни мерки и затяга стандартите за обществени поръчки, за да осигури пълен местен контрол.
Кой държи контрола?
Предприетите мерки включват създаване на вътрешни защитни стени, изолиране на автобусите от външни облачни системи и сътрудничество с националните власти за укрепване на протоколите за киберсигурност в транспортния сектор.
Министърът на транспорта на Норвегия, Йон-Ивар Нюгорд, похвали инициативата и заяви, че правителството преразглежда рисковете от доставчици от държави извън съюзите за сигурност на Норвегия. Той допълни, че заедно с оператори като Ruter ще се работи за намаляване на уязвимостта на сектора.
Проблемът възниква в момент, когато Норвегия бързо разширява своя парк от автобуси, произведени в Китай. От приблизително 1300 електрически автобуса в експлоатация в цялата страна, около 850 са произведени от Yutong. Само в Осло и Акерсхус ежедневно се движат около 300 такива машини.
Въпреки че от Ruter подчертават, че вероятността за дистанционно спиране е малка, тестът повдига по-големия въпрос за чуждестранния контрол върху критична инфраструктура. Йенсен коментира, че е малко вероятно автобусите да бъдат използвани по този начин, но това не означава, че заплахата не трябва да се приема много сериозно. За момента Ruter гарантира, че всеки автобус може да продължи да функционира независимо, като премахва SIM картите и по този начин поддържа операциите локални и офлайн.
Последвайте ни в Google News