Електрическите автомобили станаха по-скъпи за придобиване, след като в края на септември данъчният кредит в САЩ от 7500 долара беше премахнат. Тази промяна сама по себе си се очаква да направи електромобилите по-малко привлекателна алтернатива. Върху пазара обаче се натрупват и други неблагоприятни фактори, които правят продажбата им по-трудна.
Един от най-подценяваните фактори е спадът в цените на бензина. Въпреки че мнозина не го възприемат като основен двигател за навлизането на електрическите превозни средства, реалността е, че клиентите обръщат сериозно внимание на този показател. Всеки път, когато цените на горивата се покачват, интересът към покупката на електромобили нараства.
През последната година бензинът става все по-евтин в резултат на комбинация от фактори. Някои от тях са геополитически, като войни и санкции, които водят до спад в цената на суровия петрол. Други са практически, тъй като разпространението на електрически превозни средства и машини намалява значението на изкопаемите горива. Трети са свързани с икономиката, където цените на горивата падат поради по-малкия обем на транспортирани стоки.
Независимо от причината, средната цена на бензина в САЩ достигна петгодишно дъно от 2,79 долара за галон. Разбира се, има вариации между отделните щати, като в Калифорния цената е над 3,80 долара за галон, докато в части от Оклахома и Канзас тя е по-близо до 2 долара.
Сравнение на разходите: Бензин срещу електричество
При такива цени шофирането на автомобил с двигател с вътрешно горене става по-евтино от това на електромобил, особено като се вземат предвид по-високите цени на електроенергията на бързите DC зарядни станции. Автомобил с разход от около 8,4 л/100 км (28 MPG), типичен за компактен SUV, изисква около 0,10 долара на миля при цена на бензина от 2,80 долара за галон. При хибриден кросоувър с разход от 5,9 л/100 км (40 MPG) нещата стават още по-изгодни – 0,07 долара на миля.
За сравнение, при цени на бързо зареждане от около 0,45 долара за kWh, експлоатационните разходи на електромобил са около 0,15 долара на миля. В този случай се взима предвид средна ефективност от около 20,7 kWh/100 км (3 mi/kWh), характерна за компактен SUV като Tesla Model Y. При зареждане у дома все още е по-евтино да се шофира електромобил. При средна цена на електроенергията от 0,17 долара за kWh, разходът на миля е 0,07 долара – колкото при хибридния кросоувър. Нещата стават още по-интересни, ако домакинството разполага със слънчеви панели. Повечето хора обаче все още разчитат на бързо DC зареждане по време на дълги пътувания.
Цените на електроенергията също се покачват напоследък и вероятно ще продължат да растат.
Пазарни нагласи и бъдещи прогнози
Докато високите цени на бързите зарядни станции може и да не откажат настоящ собственик на електромобил от покупката на следващ такъв, по-ниските цени на бензина гарантирано ще задържат собствениците на конвенционални автомобили. Проучвания показват, че хората рядко се замислят за цените на електроенергията, докато цените на горивата са много чувствителна тема и могат да повлияят на решението за покупка в едната или другата посока.
С падащите цени на горивата и премахнатия данъчен кредит, собствениците на автомобили с двигатели с вътрешно горене имат все по-малко причини да преминат към електромобил. Това ще доведе до спад в продажбите на електрически превозни средства, който се очаква да се ускори до 2026 г. Не е изненадващо, че автомобилните производители също преразглеждат своите планове за преминаване към електрически автомобили, а някои (като Ford) вече са решили, че инвестициите в електромобили и батерии нямат особен смисъл в наши дни.
Последвайте ни в Google News