Първи впечатления от Abarth 600e

Електрическият „скорпион“ е интересна алтернатива на класическия хотхеч

Изцяло електрическият Abarth 600e има с какво да предизвика интерес. Дръзкият, донякъде младежки характер е съвременната запазена марка на бранда, а 600e го притежава в изобилие. Освен това предлага достатъчно динамика, за да оправдае смелите си и ексцентрични дизайнерски решения. Като се има предвид, че 600e споделя своята платформа и задвижване с по-зрелия Alfa Romeo Junior Veloce, от Abarth са се справили добре със задачата да му придадат уникален характер чрез по-твърда возия и по-агресивни настройки, макар това да не се хареса на всеки. Слабият пробег също е повод за притеснение, както и, в по-малка степен, качеството на интериора и общата практичност.

За Abarth 600e

След 75 години Abarth се сбогува с бензиновите двигатели. Спортното подразделение на Fiat постави началото на новата си електрическа ера с Abarth 500e, последван от най-мощния им сериен автомобил досега: 600e.

Моделът е базиран на Fiat 600e, като и двата автомобила използват платформата e-CMP2 на Stellantis. Това означава, че споделят компоненти с Alfa Romeo Junior, Jeep Avenger, Peugeot E-2008 и Vauxhall Mokka Electric. От Abarth наричат своята версия „Perfo-eCMP“ заради някои промени по шасито и по-мощния двигател, който се използва и във върховата версия Veloce на Alfa Romeo Junior.

Механичен диференциал с ограничено приплъзване Torsen гарантира, че 600e може да се справи с допълнителната мощност спрямо другите автомобили на платформата e-CMP2. Моделът получава също така по-мощни спирачки и течно охлаждане на батерията, както и ориентирани към висока динамика гуми Michelin Pilot Sport EV. По-твърдото окачване и стабилизиращите щанги подсилват шасито за по-добро поведение в завой.

Предлагат се две версии – стандартната 600e и по-мощната Scorpionissima, която добавя и по-агресивен стил както в интериора, така и в екстериора.

Цени и оборудване

Цената на Abarth 600e за пазара във Великобритания започва от около 37 000 паунда, което е с 4000 паунда повече от най-високото ниво на оборудване на Fiat 600e. Върховата версия Scorpionissima струва малко под 40 000 паунда, но Abarth предлага различни оферти, за да направи модела по-достъпен.

Динамика и пътно поведение

Abarth 600e предлага достатъчно добра динамика, за да бъде определен като спортен автомобил, но возията е много твърда. Електрическото задвижване е отзивчиво, управлението е бързо, а шасито е пъргаво. Диференциалът с ограничено приплъзване подобрява сцеплението, но въпреки това возенето е твърдо и може да бъде уморително при дълги пътувания. Усещането в спирачния педал е слабо, а при по-висока скорост се усеща значителен шум от вятъра и гумите.

Ако стартирате Abarth 600e с включен звуков генератор, той ще ви накара да се усмихнете, защото на празен ход звучи като бензинов автомобил с голям ауспух. Усмивката обаче изчезва при потегляне, защото звукът се превръща в монотонно жужене и без смяна на предавки прилича повече на косачка за трева, отколкото на спортен автомобил. За щастие, генераторът може да бъде изключен.

Много спортни електрически автомобили са със задно или двойно предаване, но Abarth е по-скоро като „хотхеч“ (мощен спортен хечбек) заради предно разположения си двигател. Налични са режими на шофиране, които регулират динамиката: Turismo ограничава всичко за максимална ефективност, Scorpion Street позволява пълния потенциал на мотора, а Scorpion Track прави педала на газта по-чувствителен, променя настройките на системата за стабилност и добавя малко тежест към волана.

Диференциалът Torsen осигурява изненадващо добро сцепление при излизане от завой, но все пак не може да се справи с пълна газ толкова рано, колкото един бензинов хотхеч. На писта, благодарение на твърдото окачване и подсиленото шаси, 600e се усеща доста способен и е забавен за управление.

Въпреки че спирачките са по-мощни от тези на Fiat 600e, усещането в педала не е особено информативно. Те обаче вършат добра работа, като маскират теглото на автомобила. В крайна сметка Abarth е по-забавен от повечето електрически превозни средства, но му липсва пъргавината и усещането за лекота, характерни за последните бензинови модели на марката; той се усеща по-сериозен и зрял.

Двигатели и ускорение

Предно разположеният двигател генерира 238 к.с. в стандартния Abarth 600e или 282 к.с. във версията Scorpionissima. Като се има предвид, че и двата варианта имат еднакъв въртящ момент от 345 Нм, ускорението се усеща почти идентично. Както при всеки електромобил, тягата при ниска скорост е силна, но намалява с увеличаването ѝ. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 6,2 секунди за стандартния модел и 5,9 секунди за Scorpionissima, а максималната скорост и за двете версии е 200 км/ч.

Шофиране в града и видимост

Видимостта в 600e е добра, защото седалките са разположени доста високо, а бързото управление го прави лесен за маневриране. Въпреки това, големите 20-инчови джанти, нископрофилните гуми и твърдото окачване правят преминаването през неравни участъци или дупки неприятно.

Усещане зад волана и управляемост

Возията на Abarth 600e е приемлива при по-високи скорости, но твърдото окачване се усеща неприятно при движение в градски условия. Извън града обаче окачването се успокоява и понякога изненадва с лекотата, с която се справя с неравности в средата на завоя. Бързото кормилно управление и пъргавото шаси са причината Abarth да блести именно тук – автомобилът е забавен за шофиране и предлага предостатъчно динамика.

При шофиране по магистрала шумът от вятъра и гумите е осезаем, а твърдото окачване означава, че често ще се чуват удари при преминаване през фуги на пътя или лоши асфалтови участъци. Макар и да не е непоносимо твърд при висока скорост, спортните седалки не са идеални за дълги пътувания. Ефективността на Abarth също спада драстично при по-високи скорости.

Abarth 600e не предлага изобилие от обратна връзка от пътя, но се усеща, че не се взема твърде на сериозно. Синтетичният звук на двигателя определено ще раздели мненията – за някои е приятен, а за други – дразнещ. За щастие, той може да бъде изключен.

Пробег, зареждане и експлоатационни разходи

По-високата мощност на Abarth 600e спрямо модела на Fiat е постигната за сметка на ефективността. В градски условия или по извънградски пътища автомобилът не изразходва батерията си твърде бързо, но движението по магистрала ще наложи чести спирания на зарядни станции. Въпреки това експлоатацията му остава по-евтина в сравнение с бензинов конкурент с подобна динамика.

Сред предимствата на модела са добрата ефективност при градско шофиране и ниските разходи за служебен автомобил за такъв клас. От друга страна, недостатъците включват значително по-нисък пробег от този на Fiat 600e, върху който е базиран, както и максимална скорост на зареждане от 100 кВ, която не е особено бърза.

Батерия, пробег и време за зареждане

Батерията на 600e е с общ капацитет 54 кВч, което осигурява пробег от около 322 км. Това е с близо 80 км по-малко от Fiat 600e. При тестове в хладни условия е постигнат среден разход от 4,3 км/кВч, което се равнява на реален пробег от едва 220 км. При шофиране с около 113 км/ч прогнозируемият пробег спада драстично, докато при ниска скорост се доближава до официалните стойности.

Максималната скорост на зареждане на Abarth е 100 кВ, което позволява батерията да бъде заредена от 20 до 80 процента за 28 минути на DC станция. Пълното зареждане у дома със стандартно зарядно устройство от 7,4 кВ отнема около осем часа.

Данъци и обезценяване

При обявяването на модела във Великобритания, цената на върховата версия Scorpionissima е била над прага от 40 000 паунда за данък „лукс“. От Abarth бързо коригират цената, за да избегнат допълнителното облагане. Прогнозите сочат, че през първите три години или 58 000 км 600e ще запази около 50-53% от първоначалната си стойност в зависимост от нивото на оборудване.

Дизайн и интериор

Abarth 600e се отличава с агресивен бодикит и смели цветове, а големият спойлер на покрива и масивните брони напомнят за състезателните модели на марката от 60-те години. Вместо аеродинамични джанти, характерни за много електрически автомобили, Abarth разполага с 20-инчови джанти в състезателен стил, които имитират централно заключване.

Интериорът е по-умерен в сравнение с екстериора, но воланът, облечен във велур, е приятен на допир и създава много по-спортно усещане от този във Fiat 600e. Спортните седалки също изглеждат добре, въпреки че мненията за комфорта им са разнопосочни. Качеството на материалите е прилично, но някои пластмаси изглеждат разочароващо за автомобил в този ценови клас, като конкуренти като Volvo EX30 предлагат по-луксозно усещане.

Инфоразвлекателна система

Информацията и забавлението се осигуряват от два дисплея: 7-инчов инструментален панел пред водача и 10,25-инчов централен сензорен екран. Те са много сходни с тези във Fiat 600e, но имат специфични за Abarth графики и допълнителни менюта, показващи времена на обиколка, разпределение на въртящия момент, температура на батерията и G-сили.

За да получите екстри като камера за заден ход, отопляемо предно стъкло, навигация и автопилот, трябва да изберете по-високото ниво на оборудване Scorpionissima. Тази версия добавя и асистенти за водача, подложка за безжично зареждане на смартфон и звуков генератор, който имитира ауспуховия звук на бензиновите автомобили на Abarth.

Практичност и пространство

Abarth 600e се класифицира като малък SUV, но не е особено практичен. Багажникът е по-малък от този на повечето семейни хечбеци, а интериорът се усеща доста тесен и тъмен. Компактните размери го доближават повече до голямо супермини, отколкото до малък SUV.

С дължина от 4187 мм, Abarth 600e е малко по-къс от конкуренти като Nissan Juke (4210 мм) и Volvo EX30 (4233 мм). Обемът на багажника е 360 литра, което е по-малко от 422-та литра в Juke, но повече от 318-те литра в EX30.

Собствениците, които преминават от Abarth 500 към 600, със сигурност няма да се оплачат от наличното пространство. Въпреки това, като цяло 600e е по-малък от повечето си конкуренти в сегмента на компактните SUV автомобили. Volvo EX30 например предлага повече място за пътниците, макар и с по-скромен багажник.

Пространство за пътници и комфорт

Седалката на водача и воланът предлагат множество настройки, така че хора с различно телосложение би трябвало да намерят удобна позиция. Някои по-високи членове на екипа обаче определиха необичайната форма на облегалките като некомфортна, докато за други тя беше напълно приемлива.

При качване във версия Scorpionissima първото нещо, което прави впечатление, е изразеният ръб на облегалката на спортните седалки Sabelt. Усещането е странно, сякаш седалката поддържа само гръбначния стълб. Докато основата на седалката е отлична, някои водачи така и не успяха да се почувстват напълно удобно.

Спортните предни седалки намаляват пространството на втория ред, което и без това е ограничено във Fiat 600e. Мястото за краката е недостатъчно, което прави задните седалки неподходящи за възрастни при по-дълги пътувания. Те са удачни за по-малки деца, но атмосферата отзад е доста тъмна.

Багажно отделение

Багажникът на Abarth с обем от 360 литра отстъпва на повечето семейни хечбеци и на много други компактни SUV модели. Все пак той разполага с подвижен под и две куки за закрепване. Задните седалки се сгъват в съотношение 60:40, освобождавайки общо 1 231 литра, но не образуват напълно равна повърхност. По този показател Abarth превъзхожда Volvo EX30, чийто багажник е с обем 318 литра.

Надеждност и безопасност

Към момента Euro NCAP все още не е провел тестове на Fiat 600e, на чиято база е създаден Abarth. Моделът също така не фигурира в проучването за удовлетвореност на собствениците Driver Power за 2025 г., но компанията майка Fiat се класира на 21-во място (от общо 31) в класацията за най-добър автомобилен производител. Използването на общи компоненти от групата Stellantis би трябвало да допринесе за добра надеждност.

Базовото ниво на оборудване на Abarth 600e включва всички основни системи за безопасност, очаквани за модел от 2025 г.: предупреждение за напускане на лентата, асистент за поддържане на лентата, разпознаване на умора у водача, автономна система за аварийно спиране и парктроник отпред и отзад. По-високото ниво Scorpionissima добавя и усъвършенствани технологии като адаптивен круиз контрол с центриране в лентата и асистент за движение в задръстване, следене на мъртвата зона, камера за заден ход и разпознаване на пътни знаци.

Изключването на тези функции не е особено лесно, тъй като по подразбиране те са активни, но бързите връзки в менюто улесняват достъпа до съответната секция.

Стандартната гаранция на Abarth е три години, като може да бъде удължена до 10 години или 160 000 км при обслужване в оторизиран сервиз на марката.

Това е добър знак и показва увереността на марката в надеждността на автомобила. Разходите за обслужване са около 65 лв. на месец с тригодишен план, което е съпоставимо с повечето основни производители.

Покупка и експлоатация

Най-добрият избор е Abarth 600e Scorpionissima. Преди намалението на цената на топ версията бихме препоръчали базовия модел с 235 к.с., но разликата от около 7000 лв. вече не е толкова значителна, а двата автомобила изглеждат почти идентично отвън. Срещу тази сума версията Scorpionissima предлага повече мощност, по-спортни седалки и други допълнителни функции. В духа на цялостната концепция на Abarth, препоръчителни са и по-смелите цветове като Hypnotic Purple или Acid Green.

Алтернативи на Abarth 600e

В директно сравнение с Volvo EX30, шведският модел печели с по-голямата си универсалност, въпреки че не предлага същото удоволствие от шофирането като Abarth.

Други мощни електрически семейни автомобили включват Cupra Born VZ и Volkswagen ID.3 GTX. Те предлагат повече мощност, пробег и пространство в купето, а освен това са със задно задвижване. Цените им обаче са значително по-високи, като започват от около 105 000 лв. Най-близкият ценови конкурент на Abarth е MG4 XPower, който разполага с 429 к.с. и задвижване на четирите колела.

Струва си да се обмисли и сестринският модел на 600e – Alfa Romeo Junior. Той предлага отлично усещане зад волана и уникален интериор. Предлага се с мощност от 154 к.с. на цена под 80 000 лв., или със същия двигател като на Abarth с 275 к.с. за малко над 96 000 лв., което е почти идентично с цената на 600e.

Често задавани въпроси

Abarth 600e е интересна алтернатива на класическия „хотхеч“ (мощен спортен хечбек), като електрическото му задвижване осигурява сериозна динамика. Неговият отличителен дизайн ще се хареса на купувачи, които търсят автомобил, открояващ се на пътя.

По отношение на пътния данък, въпреки че първоначалната цена на Abarth 600e Scorpionissima го поставяше в категорията на луксозните автомобили (която във Великобритания се облага с по-висока ставка), тя беше намалена преди началото на продажбите. В резултат на това всички автомобили се облагат по стандартната тарифа.

При тестови условия Abarth 600e постига реален пробег от около 320 км с пълно зареждане, което съвпада с официално обявените данни. При по-динамично шофиране обаче тази стойност спада значително, като при магистрални скорости в хладно време може да се очакват около 210 км. Автомобилът е стандартно оборудван с термопомпа, така че студеното време не би трябвало да оказва драстично влияние върху пробега.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации