Рядко се случва един автомобил да се превърне в икона още докато е в производство, но точно това се случи с Alpine A110. Още с появата си през 2017 г. стана ясно, че това е спортен автомобил, създаден по правилната формула – ниско тегло, простота и постигане на повече с по-малко. Управлението му беше глътка свеж въздух и достоен конкурент на вече спрения от производство Porsche Cayman. С годините се появиха по-мощни и екстремни версии, които превърнаха A110 в универсален спортен автомобил. Производството му приключва следващата година, за да отстъпи място на електрически наследник, но преди това на сцената излиза A110 R Ultime – прощален модел с 340 к.с. и безкомпромисен фокус.
Повече от просто софтуерна доработка
Както подсказва името, тази версия на A110 е едновременно финалната и най-екстремната разработка на основната концепция. В сравнение с A110 R, Ultime предлага 340 к.с. и 420 Нм въртящ момент, което е сериозно увеличение съответно с 44 к.с. и 80 Нм. Ускорението от 0 до 100 км/ч е намалено с една десета от секундата до 3,8 секунди, а максималната скорост остава 285 км/ч. Шокиращата част обаче е цената: Ultime започва от 265 000 евро (около 230 000 паунда), което е с близо 150 000 евро повече от версията R.
Тази цена обаче е оправдана с много повече от промяна в софтуера на двигателя и по-атрактивно крило. Промените са съществени и се усещат в момента, в който седнете зад волана. Въпреки че снимките са правени на писта, този тест е проведен на пътя, за да се подчертае, че автомобилът не е просто състезателна играчка. Дълбоките седалки може да са същите като в R, но при натискане на стартовия бутон цялата кола оживява с нервен празен ход.
Причината за това са компонентите, заети от състезателния автомобил GT4 – нови ковани бутала и биели, както и нов турбокомпресор, титаниева изпускателна система Akrapovic и втулки Powerflex със състезателни спецификации. За да постигне максималните 340 к.с., двигателят, разработен съвместно с Oreca, е проектиран да работи със 102-октанов бензин (мощността е ограничена до 321 к.с. при използване на 98-октаново гориво). За да се справи с допълнителния въртящ момент, се налага смяна на скоростната кутия с по-здрава шестстепенна трансмисия с двоен съединител, което от своя страна изисква нова задна подрама и преминаване на ново официално одобрение, включително краш тестове.
Усещане зад волана
Веднага след потегляне, макар вибрациите да намаляват с повишаване на оборотите, двигателят остава агресивен. Въпреки новите си компоненти, грубият 1,8-литров четирицилиндров агрегат не предизвиква възторг със звука си, но е изключително напорист като динамика. Смяната на предавките също е много по-агресивна, а перата зад волана са значително удължени, което допринася за по-добро тактилно усещане.
Нервният характер на автомобила продължава с изострената реакция на волана. Цялата кола се усеща по-стегната, по-стабилна и по-остра още в първите завои. Специално изработените ковани джанти от Fondmetal са с 10 мм по-широки отпред, а гумите Michelin Pilot Sport Cup 2 са разработени специално за модела. Първоначалното усещане е, че Ultime сякаш ви наказва всеки път, когато влезете в завой с по-малко от пълна увереност. Дори когато страничното ускорение е значително и тялото е притиснато в седалката, става ясно, че гумите Cup 2 имат още потенциал.
Предницата се усеща абсолютно залепена за асфалта в по-бързите завои, а на излизане от по-острите дори може да се завива с подаване на газ. В подходяща серия от добре видими завои водачът се озовава в ситуация, в която задържа дъха си, докато влиза с огромна скорост в първия завой и след това просто поддържа инерцията, докато слаломира наляво и надясно. Усещането е опияняващо. Аеродинамиката несъмнено помага с увеличаването на скоростта. Благодарение на допълнения като огромните въздуховоди на мястото на предния багажник и двуетажното задно крило, Ultime не само генерира 160 кг повече притискаща сила, но е и първият A110 с перфектен аеродинамичен баланс между предната и задната ос.
Ако поведението в завой е хипнотизиращо, то спирането е направо смайващо. Спирачните апарати Brembo от версията R са заменени с по-големи, 330-милиметрови AP Racing с високопроизводителни накладки. В комбинация с прочутото ниско тегло на A110 (Ultime тежи 1082 кг, колкото и R), резултатите са феноменални. Автомобилът се залепва за пътя и губи скорост с брутална ефективност. Това е автомобил, в който пълният шестточков предпазен колан е повече от добре дошъл. Първоначално може да изглежда като преструвка или просто неудобство, но скоро водачът започва да затяга широките ленти Sabelt колкото е възможно повече, за да се слее с колата и да се движат като едно цяло.
В този смисъл автомобилът те кара да мечтаеш за писта или, още по-добре, за асфалтов рали етап, защото се усеща като машина, създадена да търси десети от секундата. Версията R позволява да се намали темпото и пак да се изпита удоволствие, докато Ultime никога не се отпуска и винаги изисква повече отдаденост. Той е безсрамно екстремен и е напълно разбираемо, ако много хора предпочетат R или дори стандартния A110. Съществуването му обаче е абсолютно прекрасно. Като се има предвид колко много е променено, не е чудно, че инженерите са вложили огромна страст в проекта. Ultime е наистина достоен завършек за прекрасния A110 – автомобил, роден от такъв инженерен ентусиазъм и експертиза.
Цена и конкуренти
Изглежда невъзможно Ultime да бъде разбран в рационални рамки. Цена от около 230 000 паунда е абсурдна сума за A110 и го поставя в пряка конкуренция с върховите GT модели на Porsche. В същото време това е един от най-въвличащите и безкомпромисно сурови спортни автомобили на пазара. Подобно усещане от шосеен автомобил, готов за писта, не може да бъде намерено никъде другаде.
Porsche все още не е представил своето ново поколение 992.2 на GT3 RS, но за подобна на Ultime сума може да се намери екземпляр от предишния фейслифт с минимален пробег. По-конвенционални и по-малко фокусирани върху пистата суперавтомобили като McLaren Artura и Maserati MC20 също се предлагат в този ценови клас, както и леко употребявани Ferrari 296 GTB. Dallara Stradale е дори по-лек и по-мощен от Alpine и също е подходящ за пистата, а за нещо ексклузивно за пистови дни, специализирани машини от производители като Revolution или Radical също влизат в бюджета.
Последвайте ни в Google News